Försäkring häst

Noranovala

Trådstartare
Hej!
Ska köpa en häst som idag är försäkrad i ett bolag men vill försäkra i ett annat. Någon som vet hur det går till? Får mitt nya bolag/jag reda på eventuella behandlingar/skador då?
 
Allt som finns innan försäkringen tecknas kommer du få restriktioner på. Även om du skulle säga att hästen är helt skadefri (dvs. försöka dig på försäkringsbedrägeri) så lär de få veta det vid eventuell skada och du riskerar då att inte få ut någon ersättning.

Endel försäkringsbolag menar att de tar över försäkringar av varandra och menar att det då är okej att byta trots att tidigare skador/sjukdom finns men det har jag aldrig sett fungera i verkligheten utan det blir alltid tjafs om sådant så jag hade inte vågat byta.
 
Allt som finns innan försäkringen tecknas kommer du få restriktioner på. Även om du skulle säga att hästen är helt skadefri (dvs. försöka dig på försäkringsbedrägeri) så lär de få veta det vid eventuell skada och du riskerar då att inte få ut någon ersättning.

Endel försäkringsbolag menar att de tar över försäkringar av varandra och menar att det då är okej att byta trots att tidigare skador/sjukdom finns men det har jag aldrig sett fungera i verkligheten utan det blir alltid tjafs om sådant så jag hade inte vågat byta.
Om säljarna skulle skicka in för skador efter jag köpt den och bytt bolag, får jag reda på det med?
 
Om säljarna skulle skicka in för skador efter jag köpt den och bytt bolag, får jag reda på det med?
Är hästen sjuk/skadad nu menar du?

Det kan vara problematiskt att byta försäkring om ägarna inte berättar om alla skador/sjukdomar hästen har haft och det är väldigt bra om förra ägarna ger en fullmakt så att man kan få läsa journaler från tidigare veterinärbesök och från den tidigare försäkringen för det är lätt att glömma om man har haft hästen länge. Om veterinären vid ett skadetillfälle bedömer något som gammalt alltså något som har hänt innan försäkringen tecknades så gäller inte försäkringen för det.

Det en ny försäkring gäller för är det som händer efter tecknandet och som inte på något vis kan härröras från tiden innan försäkringen tecknades. Säg att din häst går omkull dagen innan försäkringen tecknas. Det ser inte så farligt ut, hästen är bara lite stel men är som vanligt nästa dag och du skriver i din försäkran att hästen är frisk och skadefri för det är ju vad du tror. Efter ett halvår visar det sig att det har blivit skador av den händelsen. Då gäller ju inte försäkringen för det. Om försäkringsbolag kan slippa betala ut så gör de såklart inte det heller. Har en häst haft en obruten försäkring sedan hen var föl så skulle jag aldrig byta. Det är helt enkelt för riskabelt.
 
Allt som finns innan försäkringen tecknas kommer du få restriktioner på. Även om du skulle säga att hästen är helt skadefri (dvs. försöka dig på försäkringsbedrägeri) så lär de få veta det vid eventuell skada och du riskerar då att inte få ut någon ersättning.

Endel försäkringsbolag menar att de tar över försäkringar av varandra och menar att det då är okej att byta trots att tidigare skador/sjukdom finns men det har jag aldrig sett fungera i verkligheten utan det blir alltid tjafs om sådant så jag hade inte vågat byta.
Jag har bytt bolag på en 4-åring som varit försäkrad sedan föl i första bolaget. Nya bolaget tog över även dolda fel. Skador som hade kunnat härledas innan bytet reglerades enligt hur försäkringsvillkoren såg ut i första bolaget. Hästen var försäkrad i det bolaget i många år efter det tills att han togs bort och det var aldrig något bekymmer överhuvudtaget. Detta var dock innan GDPR.

Anledningen till bytet var pga att första bolaget vägrade höja hästens livvärde utan reservation. Hästen fick en sårskada som 2-åring som ultraljudades för att kontrollera led. I samband med det hittades ett eventuellt mindre bifynd, dvs veterinären var inte ens säker på vad hen såg (vilket framgick tydligt i journalen) men det kontrollerades inte vidare vid tillfället. Nya bolaget accepterade att vi tog en röntgenbild på området och konstaterade att något fynd inte ens fanns. Första bolaget ville inte acceptera röntgen oavsett utkomst utan gick på den 2 år gamla meningen om ett eventuellt bifynd (som nu i efter hand inte ens fanns).
Jag är otroligt tacksam att vi bytte bolag och hanteringen av bolag nr 2.
 
Hej!
Ska köpa en häst som idag är försäkrad i ett bolag men vill försäkra i ett annat. Någon som vet hur det går till? Får mitt nya bolag/jag reda på eventuella behandlingar/skador då?
Varför vill du byta bolag?
Du får inte reda på gamla skador eller behandlingar hästen ev fått av förra ägaren om dom inte gett dig en fullmakt till detta. Har man inget att dölja så är det en enkel sak att ge/få fullmakt för hästens journal hos försäkringsbolaget.
 
Jag vågar inte chansa, så jag har hittills tagit över djurens försäkringar. Ville också försäkrat i annat bolag och försäkringsbolaget sa att det inte är några problem, men i och med att hästen flyttar och ska göra sig hemmastadd i en ny miljö kände jag mig tryggare med att ta över säljarens försäkring.
 
För att du skall byta, så skall du göra följande:

Be om en fullmakt från säljaren gällande både försäkring och ev veterinär, så att du kan läsa journalerna.

Kolla med ditt önskade bolag och ta reda på om de tar över detta utan reservationer.

Gör de det, och därmed accepterar eventuell tidigare historik, då hade jag övervägt ett byte, men med viss tvekan.

Jag har själv bytt från Agria till Folksam på ponnyn, och från Sweland till Folksam på unghästen.

Folksam har tagit över och även dolda fel från fosterförsäkring.

Nu har ponnyn varit hos oss i tre år utan skador, så skulle något dyka upp, så skall det mycket till för att härleda till tidigare händelser under perioden med tidigare försäkring, som dessutom var skadefri.

Men jag skulle nog tveka att byta försäkring om det finns skadehistorik.
 
Kolla också om du kan ändra den nya försäkringen utan reservationer.

Jätteviktigt att få fullmakt så att du kan ringa in till nuvarande försäkringsbolag hur du än gör. Då ska du be om följande info:
- Hur ser hästens försäkring ut idag?
- Har hästen varit obrutet försäkrad? Hur länge?
- Finns det några reservationer idag?
- Om du skulle vilja ändra/höja försäkringen, kan du göra det utan att det blir några reservationer?
- Hur ser hästens skadehistorik ut?

Det kan ju vara så att nuvarande försäkring är jättedålig, att ägaren glömt betala premien vid något tillfälle så den blivit bruten eller att det finns skadehistorik som påverkar även försäkringen som finns. Så först ta reda på vad som finns idag - sen kolla med annat bolag om vad som skulle gälla hos dem. Då kan du göra en rimlig jämförelse.
 
OM en är ute efter A1, d v s högsta skyddet och är beredd att betala för det (det är dyrt) vill en sannolikt inte ha skyddet urholkat av ett bolagsbyte. Jag hade varit försiktig.

Hade absolut inte bytt första ägandeåret, det brukar vara då allt händer. Ryttarbyte, nya hagkompisar, nya rutiner.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som...
Svar
5
· Visningar
865
Övr. Hund Jag funderar lite över försäkring. Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på...
2
Svar
32
· Visningar
1 810
Senast: AraSlei
·
Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
918
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
861
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp