Försäkring - hur mycket?

Ingela_S

Trådstartare
Fick hem pållens försäkringspapper idag och började fundera på vad man egentligen behöver av allt det man har. :p

Har en 19:årig travare med bakknä- och ryggproblem, men som för tillfället mår prima och motionskörs 3-4 dagar i veckan. Han har en A1 livförsäkring (5.000 kr) och A1 veterinärvård (60.000 kr).

Funderade lite på vad man har för "nytta" av en livförsäkring på en så pass gammal häst? Dels är han försäkrad för ett så lågt värde och dels verkar den mest betalas ut ifall hästen måste avlivas för att det inte går att behandla. Om ett drygt år övergår livförsäkringen dessutom till A2, och med den följer en väldans massa undantag för när försäkringen gäller över huvud taget.

Veterinärvårdsförsäkringen har jag också funderat lite på. Jag har redan räknat bort en del större ingrepp som hästen inte ska behöva gå igenom, därav gränsen på 60.000 (när han var yngre hade jag 120.000). Funderade på om man skulle sänka vården till 30.000, men vet inte om det skulle vara ett bra drag eller ett onödigt snålt. :p Hältorna har ju redan en ännu kraftigare begränsning (15.000) och det känns ju som att det är de vanligaste (och mest sannolika, med tanke på hästens historia?). Men hittills har jag inte ens kommit upp till taket på hältförsäkringen, trots flera behandlingar av knälederna. Hästen kommer inte att utsättas för några större eller längre behandlingar, det är redan bestämt, men sen vet man ju inte om han skulle råka ut för många små istället. Hur mycket ska det till för att komma upp i 30.000? (Har som sagt aldrig passerat 15.000 ens...)

Ville nog mest höra lite andra tankar och idéer. Hur resonerar ni när det gäller försäkring av lite äldre hästar?
 
Sv: Försäkring - hur mycket?

Onödigt snålt att sänka till 30 000 på veterinärvård. Den summan kommer man snabbt upp i om man behöver köra till klinik
och ha dom uppstallade även utan några större ingrepp. Mitt sto fick åka upp för kolik och dom gjorde inga ingrepp och
prognosen var god, men man gjorde UL på buken och gjorde olika tester och hade henne där i en vecka då hon var medtagen,
och man skulle kolla igenom henne ordentligt. Det gick på en bit över 30 000 kr.

Min 18 åring har 120 000 i veterinärvård och det ska hon ha tills dagen hon dör.
Vet dock inte om försäkringsbolagen kan sänka den pga åldern?
 
Sv: Försäkring - hur mycket?

Skulle tro att du inte tjänar så värst på att sänka vetvården, å andra sidan så försämras väl försäkringen efter 16, blir typ seniorförsäkring? Inte säker alls på det, kan vara ute ock cykla.
 
Sv: Försäkring - hur mycket?

Livvärdet på min häst började sjunka ungefär då. Nu är hon "värd" knappt två tredjedelar av det ursprungliga värdet.
Men vetvården står kvar på samma.
 
Sv: Försäkring - hur mycket?

Tack för svaren!

Livvärdet på min häst är redan i bottennivån, så det kan inte bli lägre. :p Frågan är om det är lönt att ha det kvar.

Ja, att ha hästen uppstallad på klinik är såklart svindyrt... Jag har mest tänkt att klinikvistelse innebär allvarligare åkommor. Men det kan såklart behövas vid mindre allvarliga problem också, det är sant. Så långt tänkte inte jag. :o
 
Sv: Försäkring - hur mycket?

Har för mig att man inte kan ändra villkoren i försäkringen efter att hästen fyllt 16 år. Iaf när det gäller det bolaget jag har. Nu har jag inte kollat upp det här och jag kan ha totalt fel.
 
Sv: Försäkring - hur mycket?

Man kan sänka sin försäkring oavsett ålder på hästen men man kan inte höja den efter en viss ålder, vanligen 16 år. Dock har jag hört talas om någon form av seniorförsäkring som tydligen skulle gå att nyteckna även för äldre hästar, men jag vet inte vilket bolag det gäller, även om det inte är aktuellt i detta fall.
 
Sv: Försäkring - hur mycket?

Sänka veterinärvården går alldeles utmärkt att göra även efter att hästen fyllt 16. Däremot kanske det är svårare att höja efter den åldern, det har jag aldrig provat. :p


Plocka bort en försäkring borde också gå utan problem, kan jag tycka? Frågan är om man "missar" nåt viktigt genom att inte ha livförsäkring. Det verkar inte vara det lättaste att få ut några pengar på livförsäkringen efter att hästen fyllt 21, då verkar de flesta orsakerna, utom direkta olyckor som brutna ben etc, vara undantagna.

Kom på att jag har en plus-försäkring också, men om jag tolkat det hela rätt så är den ett tillägg på veterinärvården och inte livförsäkringen.
 
Sv: Försäkring - hur mycket?

Hade hästen varit friskt och fräsch och i tävlingsskick skulle jag väl inte sänka, men en häst i den åldern som redan är lite halvkrasslig skulle jag nog faktiskt sänka.
Jag skulle känna att om hästen skadas allvarligt i den åldern i samband med rygg och benproblem så är det schysstast att avliva om det händer. Lång konvalesens osv brukar ju inte vara det bästa för sådana hästar.

Det krävs ändå rätt mkt och allvarliga saker för att komma över den summan (+självrisken, blir ju mer än 30') så det är en risk jag skulle ta.
Jag har tex varit på kliniken 7 ggr iår med röntgen varje gång utom 1, och jag är inte uppe i den summan än..
 
Sv: Försäkring - hur mycket?

Hade hästen varit friskt och fräsch och i tävlingsskick skulle jag väl inte sänka, men en häst i den åldern som redan är lite halvkrasslig skulle jag nog faktiskt sänka.
Jag skulle känna att om hästen skadas allvarligt i den åldern i samband med rygg och benproblem så är det schysstast att avliva om det händer. Lång konvalesens osv brukar ju inte vara det bästa för sådana hästar.

Det krävs ändå rätt mkt och allvarliga saker för att komma över den summan (+självrisken, blir ju mer än 30') så det är en risk jag skulle ta.
Jag har tex varit på kliniken 7 ggr iår med röntgen varje gång utom 1, och jag är inte uppe i den summan än..

Fast om hästen får ett pytte sticksår i led eller ett större sår någon annanstans så kan det ju vara ide att ha råd att ha den på klinik med ev ledspolning, antibiotika. Händer det dessutom på julafton eller varför inte midsommar rinner pengarna fort iväg även om behandlingstiden är kort och prognosen skaplig/bra.
Jag har max vetvård på alla mina men snålat med livvärdet. Har 6 st.... Jag vill aldrig hamna i sitsen att jag inte har råd att behandla. Däremot skulle jag tex inte tillåta buköppning på mitt 21 åriga avelssto, men fick hon ett rejält sår vill jag ha råd att behandla henne.
 
Sv: Försäkring - hur mycket?

Fast det finns ju inget som säger att man inte har råd bara för att man inte har fullförsäkrat. ;)

Risken är ju ändå väldigt liten att hästen skadar sig jättelätt men så dyrt att det går över förs. beloppet, så jag skulle våga chansa när det gällde en sån häst.

Och då är jag ändå otursförföljd och har varit tvungen att nyttja många tusenlappar från försäkringar. :p
 
Sv: Försäkring - hur mycket?

Fölungen min kostade nog till slut 40 000 i veterinärkostnader i våras och nu står mitt sto på klinik, vet ju visserligen inte om hon
klarar sig, men jag räknar med att det kommer att bli över 30 000 kr på henne också och då får hon bara smärtstillande, men
kostnaden att bara ha dom på klinik.... Det går så otroligt snabbt att komma upp i 30 000 kr, om man har otur.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkring - hur mycket?

jag har livförsäkring på mina gamllingar för att täcka de kostnader som uppstår den dag de behöver tas bort och tas om hand. Även om det kanske inte är så "stora" summor det handlar om så känns det bra att ha det där för att slippa tänka på det ekonomiska just den dagen.

Veterinärvård ligger på de på 60' vardera har jag för mig.
 
Sv: Försäkring - hur mycket?

Jag håller med, det är ju så man vill att det ska fungera.

så här står det t.ex. på Agria om A1 livförsäkring:
Du kan få ersättning med upp till försäkringsbeloppet om din
häst insjuknar eller skadas så allvarligt att den dör eller måste
avlivas. Sjukdomen eller skadan måste vara så allvarlig att vård
eller fortsatt vård enligt veterinärmedicinsk expertis inte gör att
hästen skulle kunna leva vidare.
...
Du kan inte få ersättning för häst som dött, avlivats eller
dömts ut på grund av:
- beteenderubbningar, lynnesfel, nymfomani eller andra
ovanor
- stelkramp om hästen inte vaccinerats enligt rekommendationerna
i FASS Vet.
- bristande eller upphörd avelsduglighet
- oanvändbarhet av avelshygieniska skäl
Du kan inte heller få ersättning för kostnader för:
- avlivning, destruktion, kremering eller nedgrävning.

När försäkringen övergår till A2 (när hästen fyller 21 år) så är det ännu fler orsaker som är undantagna, bl.a. hältor, hals-, bröst-, och ryggproblem, senskador, luftvägsproblem och skador som är relaterade till artros.

I Plusförsäkringen, som är ett tillägg till veterinärvården, står det så här:
Du kan få ersättning med upp till 6 000 kronor för dina kostnader
för nödslakt, avlivning och destruktion av din häst om detta
varit medicinskt motiverat, enligt veterinärmedicinsk expertis.

vilket jag tolkar som att det är här den enda möjligheten till att få bidrag till avlivningskostnaden finns.

Så frågan är vad man egentligen har för nytta av en livförsäkring om 1)hästen är försäkrad för det lägsta beloppet (5.000 kr) och 2)hästen är gammal och snart ramlar över i A2-försäkringen p.g.a. åldern. Det känns ju stört omöjligt att få ut några pengar på livförsäkringen om inte hästen skulle behöva avlivas efter någon olycka, men brutet ben eller liknande. Om det inte händer något oförutsett med min häst så känns det som att det är ryggen eller benen som kommer bli hans fall, och då är A2-försäkringen värdelös.
 
Sv: Försäkring - hur mycket?

Veterinärvårdsförsäkringen skule ja gnog inte sänka men livdelen kanske kan vara värt att plocka bort. Jag plockade bort A1 försäkringen på min häst för många år sedan då jag tyckte premien vida översteg risken att förlora ekonomiskt på en allvarlig skada. Nu sitter jag i en sits där hästen är utdömd som ridhäst och veterinären frågade lite försynt om triangelmärkning men jag ångrar mig inte. Jag tror A1 delen låg på 25000:- men minns inte säkert, mycket i premie blev det dock.
Veterinär kostander kan dra iväg rejält på ganska "enkla" åkommor. En vän till mig fick köra sin häst till Strömsholm på påskafton för kolik (förstoppning). Kostnad när hon löste ut hästen runt 25.000:- och då var det bara uppstallning slangning med vatten och parafin ett par gånger och liknande. Jag tror den stod där i 3 dagar. Till summan ska sedan läggas att hon även haft ut distriktet.
Koliken var i detta fall inte särskilt allvarlig, bara ruskigt envis, så inte på något sätt så man funderade på om det var vettigt att behandla eller om mans kulle slå ut hästen.
 
Sv: Försäkring - hur mycket?

Jag tänker lika som du. Och behåller veterinärvården på 60.000.

Det jag funderar mest på är om jag "missar" nåt genom att ta bort livförsäkringen, typ att man kan få tillbaka något på kostnaden för avlivning, destruktion osv. Men om jag tolkat villkoren rätt, så ingår det i plusförsäkringen och inte livförsäkringen. Så det enda som livförsäkringen gör är att betala ut livvärdet om/när hästen avlivas p.g.a. skada (med femtioelva undantag från det år hästen fyller 21...)?

Om jag inte har missat något, så kan jag inte riktigt se poängen med att ha kvar livförsäkringen. Om ett drygt år så betalas livvärdet bara ut om hästen skadas i en olycka, och jag tror risken är större att det är ryggen eller knäna som kommer sätta stopp för hästen. Och både rygg och knän är undantagna i A2-försäkringen (som hästen alltså automatiskt får när den fyller 21).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 629
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 031
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp