försäkring: lösa benbitar has och ömt skap

Tossa90

Trådstartare
fråga om försäkring

jag ska ha ut veterinär för att röntga min häst som har gallor i båda haserna. Är rädd för att det ska vara lösa benbitar som gör att de blivit gallor😬.
sen är hästens skap lite svullet å luktar illa. syns när snorren är ute att det är mkt skit. (ägt hästen ett par veckor+ 3år gammal häst, så vill inte peta för mkt i onödan själv).
så jag kmr be veterinär titta så att det inte är något som är fel. (plus be, om veterinär har möjlighet, å tvätta rent).

någon som vet/tror att det kanske kan gå på försäkringen? röntga å ev en operation senare av haserna om de skulle visa sig vara benbitar, plus vård av skap (🤣). ?
 
Det beror på hur din försäkring ser ut. Du behöver läsa försäkringsvillkoren.
Tex så står det såhär hos Agria:
e) Osteochondros och ben-/broskfragment
D För att få ersättning för undersökning, vård och behandling ska något av följande vara uppfyllt:
• Hästen ska ha varit obrutet försäkrad i Ridhäst Veterinärvård
sedan 30 dagars ålder
• Hästen ska ha varit försäkrad i minst 24 månader i Ridhäst
Veterinärvård utan att ha visat symtom på sjukdom eller skada på grund av osteochondros och ben-/broskfragment.
 
Vård av skap går nog inte på försäkringen om det bara är smuts. Om det är något infekterat sår eller liknande kan försäkringen täcka.
Men passa på att tvätta skapet själv efter röntgen när hästen fortfarande är sederad!
 
Vård av skap går nog inte på försäkringen om det bara är smuts. Om det är något infekterat sår eller liknande kan försäkringen täcka.
Men passa på att tvätta skapet själv efter röntgen när hästen fortfarande är sederad!

okej :). tack för tips
jag får prova 😄.

första valacken så är ovan med tvättning av skap 🤣 ston är så lätta😜
 

Liknande trådar

Hästvård Hur tänker ni kring lösa benbitar. Jag har en häst som är lite gallig kring haserna men frisk och ohalt. Uppvisar inga besvär tvärt om...
Svar
11
· Visningar
801
Senast: zooii
·
Hästvård Hej på er! Min häst har ådragit sig en broddspark på hasen, resulterade i ett fånigt litet sår och cirka en grads hälta i trav...
Svar
6
· Visningar
2 589
Senast: kryddelydd
·
R
Hästmänniskan För att göra en lång historia kort... Jag köpte i augusti en 2-åring osedd från annat Europeiskt land. Mitt enda "krav" var att den var...
2
Svar
35
· Visningar
4 688
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 415
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp