Försäkring till 17-årig varmblodssto

E

Eeiram

Hej!

Jag är faktiskt lite less på detta med försäkringar. Min häst råkade ut för en skada i djupa böjsenans förstärkningsband i höstas, vilket ledde till två veterinärbesök och två besök på djursjukhus. Egentligen skulle det bli ett till besök på djursjukhus men jag har ärligt talat inte råd.

Hästen i fråga är ett svenskt varmblodsto, född 1988. Hon är försäkrad med Agria Begränsad. När jag fick reda på att föräkringen inte täckte för skadan och alla utgifter (sammanlagt har jag betalt 6,500:- på denna skada med resekostnader och allt) så ansökte jag om Agria Utökad Veterinärvård. Jag fick svaret att hästen var för gammal, den fick jag bara teckna till hästar födda 1990 eller senare. ÄNDÅ skickade de hem reklam till mig för denna tilläggsförsäkring, så nu är jag så förbannad på Agria.

Min undran är, finns det något annat bra försäkringsbolag (helst där man slipper veterinärbesiktningar och annat "krångel") som även kan tecknas att hästar som är lite till åren?

Mvh Marie
 
Sv: Försäkring till 17-årig varmblodssto

Alla försäkringsbolag har likartade regler och vad jag vet är det inget som nytecknar en försäkring på ett 17-årigt varmblod. Även om hästen varit yngre hade det troligen blivit reservation på det skadade benet.
 
Sv: Försäkring till 17-årig varmblodssto

Jag tror inte heller att något försäkringsbolag nytecknar en försäkring på en så gammal häst, men jag tänkte höra efter här om någon annan visste.
 
Sv: Försäkring till 17-årig varmblodssto

Alldeles rätt!

Inget bolag tecknar försäkring på ett varmblod över 16 år.
Anledningen är att ju äldre hästen är desto större risk för skador/sjukdomar.

Om hästen försäkras som ung får bolaget in pengar under en längre tid de pengarna kan sedan användas när den blir äldre.

Av samma skäl är försäkringarna billigare för unghästar.

Observera att detta endast är en grov skiss på tarifferna. De är mycket mer komplicerade än så.

/Frasse
 
Sv: Försäkring till 17-årig varmblodssto

Ok, det var inte glädjande att höra. Jag har just som sagt hästen försäkrad med Agria begränsad, så då går det alltså inte att få något bättre?!

:(
 
Sv: Försäkring till 17-årig varmblodssto

Troligen inte, det är en chanstagning att ha en begränsad försäkring. Folk tycker det är himla bra med låga premier ända tills de kommer i din situation och de inser att försäkringen är väldigt begränsad.
 
Sv: Försäkring till 17-årig varmblodssto

Visserligen, men min situation är sådan att försäkringen skrevs över på mig nyligen då jag övertog hästen, så tyvärr hade det ju inte gått att göra något åt det ändå.

Om det, mot förmodan, är någon som vet om något försäkringsbolag som tar emot äldre hästar vore jag tacksam att få veta.

Mvh Marie
 

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Hej! För att fatta mig kort: Jag undrar om det finns något bolag har någon försäkring även till äldre hästar? Jag har ett 17-årigt...
Svar
5
· Visningar
1 009
Senast: Anelly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp