Försäkring.

Nej jag vet att det inte är konstigt. Mest ett konstaterande. Det ska omprövas om 3 månader men är hon symptomfri till dess så är det troligtvis lugnt.
Frågan är om jag ska avvakta med vaccination? Kan ju få feber som biverkning.

Om katten tidsmässigt ska vaccineras hade jag gjort det som planerat, för djurets bästa. F-bolaget tar ju inte kostnad för vaccinering öht, och skulle katten mot all förmodan få feber i samband med det lär den inte bli så sjuk att det blir veterinär mest troligt.

Tycker det är viktigast att följa vaccinationsintervallen på en kattunge än vad f-bolaget täcker .
 
Om katten tidsmässigt ska vaccineras hade jag gjort det som planerat, för djurets bästa. F-bolaget tar ju inte kostnad för vaccinering öht, och skulle katten mot all förmodan få feber i samband med det lär den inte bli så sjuk att det blir veterinär mest troligt.

Tycker det är viktigast att följa vaccinationsintervallen på en kattunge än vad f-bolaget täcker .
Hon är inte vaccinerad. Skulle göra det när vi hämtat hem henne men då blev hon ju sjuk direkt och då tyckte veterinären att vi skulle avvakta lite för att kunna veta vad som var vad om hon fick feber igen.
Nu är planen att hon ska vaccineras, märkas och ganska snart kastreras.
 
Hon är inte vaccinerad. Skulle göra det när vi hämtat hem henne men då blev hon ju sjuk direkt och då tyckte veterinären att vi skulle avvakta lite för att kunna veta vad som var vad om hon fick feber igen.
Nu är planen att hon ska vaccineras, märkas och ganska snart kastreras.

Oj - hon är inte ens grundvaccinerad som kattunge ?
 
Nej. Jag frågade någon här hur viktigt det var och fick till svar att jag kunde vänta till jag hämtade henne. (Då var hon 16 v)
Jag har bara haft en katt vaccinerad tidigare.

Tråkigt med det rådet tycker jag.

Kolla extra med f-bolaget ang reservationen så du inte åker på senare ang ”feber” som argument att kattungen inte grundvaccinerats tidigare.
 
Tråkigt med det rådet tycker jag.

Kolla extra med f-bolaget ang reservationen så du inte åker på senare ang ”feber” som argument att kattungen inte grundvaccinerats tidigare.
Ok. Jag har haft ovaccinerat alltid.
Försäkringsbolaget vet att hon inte är vaccinerad. Jag är inte den som undanhåller eller ljuger om saker.
 
Ok. Jag har haft ovaccinerat alltid.
Försäkringsbolaget vet att hon inte är vaccinerad. Jag är inte den som undanhåller eller ljuger om saker.

Just därför råder jag dig att vaccinera katten snarast, samt att kolla noga med f-bolaget att reservationen lyfts som utlovat - och vad du behöver ev göra för att häva reservationen efter de avtalade 3 månaderna.
Skulle tippa på att du behöver intyg på grundvaccination av katten i första hand .

Jag har aldrig haft någon kommentar eller tanke ang att du inte skulle vara ärlig/ att du skulle ljuga till f-bolaget osv? 😟 Jag försöker dock hjälpa dig ang din försäkring och att du utifrån att du fått reservation, samt att kattungen inte grundvaccinerats, bör försäkra dig om utifrån dialog med f-bolaget vilka kriteria som krävs att häva reservationen, för att inte åka på tråkigheter ang försäkringen i framtiden om katten skulle bli sjuk av någon anledning.
 
Senast ändrad:
Just därför råder jag dig att vaccinera katten snarast, samt att kolla noga med f-bolaget att reservationen lyfts som utlovat - och vad du behöver ev göra för att häva reservationen efter de avtalade 3 månaderna.
Skulle tippa på att du behöver intyg på grundvaccination av katten i första hand .

Jag har aldrig haft någon kommentar eller tanke ang att du skulle ljuga till f-bolaget osv? 😟 Jag försöker dock hjälpa dig ang din försäkring och att du utifrån att du fått reservation, samt att kattungen inte grundvaccinerats, bör försäkra dig om utifrån dialog med f-bolaget vilka kriteria som krävs att häva reservationen, för att inte åka på tråkigheter ang försäkringen i framtiden om katten skulle bli sjuk av någon anledning.


Men kära du! Jag har pratat med dom! Och förklarat precis som det är. Dom vet att katten haft feber 1 dygn och att hon inte är vaccinerad eller chippad.
Om katten är symptomfri hela tiden dom kommande tre månaderna (Vilket jag hoppas och tror) så kan jag be om omprövning och då kommer den tas bort. Om något strular så beror det på vad det är.

Det enda jag undrade var på om jag skulle vänta med att vaccinera nu eftersom feber kan vara en biverkning.
 
Men kära du! Jag har pratat med dom! Och förklarat precis som det är. Dom vet att katten haft feber 1 dygn och att hon inte är vaccinerad eller chippad.
Om katten är symptomfri hela tiden dom kommande tre månaderna (Vilket jag hoppas och tror) så kan jag be om omprövning och då kommer den tas bort. Om något strular så beror det på vad det är.

Det enda jag undrade var på om jag skulle vänta med att vaccinera nu eftersom feber kan vara en biverkning.

Ok . Tråkigt om du tolkat mina svar negativt. Eftersom kattungen inte grundvaccinerats och du redogjort att du är ovan vid försäkringar osv har jag försökt bidra med råd, inkl då att du inte bör vänta med vaccination av katten, försäkring eller ej.

Lycka till 😄
 
Det enda jag undrade var på om jag skulle vänta med att vaccinera nu eftersom feber kan vara en biverkning.
Diskutera med veterinären. Om du ska vaccinera nu eller inte beror ju på. Varför fick hon feber tidigare och hur längesedan var det? Är djuret nedsatt så kan det vara dumt att vaccinera, endel anser till och med att vaccinationen då i stort sett kan vara ogjord för att immunförsvaret inte orkar med. Samtidigt är det alltid en risk att ha ovaccinerad katt även om det är en innekatt.

Att feber kan vara en biverkning på vaccinationen hade jag inte brytt mig ett dugg om ifall veterinären anser att det är okej att vaccinera. Jag ser så mycket hellre att katten är vaccinerad och att reservationen då kvarstår någon månad till än att katten riskerar att bli riktigt sjuk.
 
Diskutera med veterinären. Om du ska vaccinera nu eller inte beror ju på. Varför fick hon feber tidigare och hur längesedan var det? Är djuret nedsatt så kan det vara dumt att vaccinera, endel anser till och med att vaccinationen då i stort sett kan vara ogjord för att immunförsvaret inte orkar med. Samtidigt är det alltid en risk att ha ovaccinerad katt även om det är en innekatt.

Att feber kan vara en biverkning på vaccinationen hade jag inte brytt mig ett dugg om ifall veterinären anser att det är okej att vaccinera. Jag ser så mycket hellre att katten är vaccinerad och att reservationen då kvarstår någon månad till än att katten riskerar att bli riktigt sjuk.
Ja självklart ska det diskuteras med vet.
Varför hon fick feber vet vi inte. Hon var piggare direkt hon kom hem från veterinären.
Dagen efter symptomfri men åt penicillin 7 dgr. Sen dess helt pigg.
 
Jag har Agria men om jag kunde skulle jag ha bytt till något som t.ex Moderna eller Svedea, men allra helst ett bolag som täcker FORL då för det är så pass vanligt hos katt.
 
Vi har Agria på den ena kissen och den andra har Folksam. Likvärdiga försäkringar och kostar ungefär lika mkt i månaden.

Folksam har åks avdrag dvs försäkring summan minskar med att katten blir äldre.
Det har inte Agria.
Jag kontaktade båda bolagen när jag blev med katt.
 
Nu har jag försäkrat Megara hos Svedea. Tyckte de hade bästa villkoren. Ingen sänkning av försäkringsbeloppet när Megara blir äldre. Täcker TR/FORL upp till 6000 per år, valde låg självrisk och låg rörlig del - 60,000 vet vård. I princip samma karensperiod som Agria, 130 dagar istället för 135. Men jag säger bara tack och lov för försäkring när Nikita blev sjuk. Räkningen gick på 18,218 kr, jag betalade 642 kr. Puh. Inget liv dock, känns inte som det är värt det. Men medicin och rehab + obegränsade samtal till FirstVet.

Heh, FORL/TR täcks bara om katten är försäkrad innan den fyllt två år. Megara fyller 2 den 23 maj så det var på målsnöret. :D

Får se om jag lägger till liv nästa år, men ärligt hon ska leva för evigt och jag köpte henne billigt. Och Agrias 2600 utbetalning kändes inte relevant när hon dog.
 
PS. Tack för all information i tråden. Hade den inte funnits hade jag antagligen fortsatt med Folksam som uppfödaren har eller Agria. Båda har sämre villkor och premier än Svedea. Även om premierna just nu är lägre kommer de att höjas med Megaras ålder men det är helt förståeligt. Just nu kostar hon lite mer än hälften av vad Nikita gjorde på slutet.
 
If Stor kattförsäkring har jag till Älva. Den köptes innan de ändrade villkoren, så självrisken är fast (2700:-, tidigare 2500:-) utan rörlig del.

If har varit fantastiska både med Älva och med förra kisen (haft mycket otur med hälsan ) och jag är så nöjd med dem. :love:

Visst är det skönt med fast självrisk! Har samma som dig till vår 👍🏻👍🏻 (och enda bolaget som täcker ev FORL fullt ut)
 
Kollade på IF men iom att de sänker försäkringsbeloppet ju äldre katten blir så gick det bort helt. Det är när katten blir äldre som man behöver försäkringen som mest. Moderna har visserligen helårsersättning men övriga villkor var dåliga, bla ingen ersättning för FORL.

Räknar med att Megara inte kommer behöva dra ut tänder pga TR för mer än 6000 per år.
 
Kollade på IF men iom att de sänker försäkringsbeloppet ju äldre katten blir så gick det bort helt. Det är när katten blir äldre som man behöver försäkringen som mest. Moderna har visserligen helårsersättning men övriga villkor var dåliga, bla ingen ersättning för FORL.

Räknar med att Megara inte kommer behöva dra ut tänder pga TR för mer än 6000 per år.

Vad är det utöver ingen ersättning för FORL du anser var dåligt med Moderna?
 
Vad är det utöver ingen ersättning för FORL du anser var dåligt med Moderna?

Bla bara tre samtal med FirstVet per år. Jag använder dem ganska mycket eftersom de är kostnadsfria och jag kan prata med dem/visa upp katten i videosamtal innan jag släpar henne till veterinären. Även om jag var helt desperat när Nikita fick sin dom om cancer och frågade om kemoterapi så krävs det en bra diagnos för att jag skulle vilja utsätta henne för det. Jag vet att de specificerar CT/MR och radiojonbehandling ersättning, dock inte med så mycket, men när jag kollade i bl.a Svedeas villkor så stod det ingen reservation vad gäller de behandlingarna utan enbart att de ersätter veterinärvård som bedömts nödvändig av veterinär. Det är möjligt att jag har helt fel och om Megara behöver den behandlingen så vägrar de betala. Men för mig ingår den i försäkringen. Får väl ringa till Svedea och kolla med dem imorgon.

Min känsla är att det är mycket troligare att hon kommer behöva TR/FORL ersättning än MR/CT, kemo, radiojonbehandling. Förutom det så är villkoren om ersättning nästan identiska.
 
Bla bara tre samtal med FirstVet per år. Jag använder dem ganska mycket eftersom de är kostnadsfria och jag kan prata med dem/visa upp katten i videosamtal innan jag släpar henne till veterinären. Även om jag var helt desperat när Nikita fick sin dom om cancer och frågade om kemoterapi så krävs det en bra diagnos för att jag skulle vilja utsätta henne för det. Jag vet att de specificerar CT/MR och radiojonbehandling ersättning, dock inte med så mycket, men när jag kollade i bl.a Svedeas villkor så stod det ingen reservation vad gäller de behandlingarna utan enbart att de ersätter veterinärvård som bedömts nödvändig av veterinär. Det är möjligt att jag har helt fel och om Megara behöver den behandlingen så vägrar de betala. Men för mig ingår den i försäkringen. Får väl ringa till Svedea och kolla med dem imorgon.

Min känsla är att det är mycket troligare att hon kommer behöva TR/FORL ersättning än MR/CT, kemo, radiojonbehandling. Förutom det så är villkoren om ersättning nästan identiska.

Okej. Jag tycker 6000 är lite för TR, så för mig var det inget jag lade vikt på. MR/CT var viktigt för mig, bl.a därför höjde jag upp till trippel.
Jag tror dock att Moderna kommer få ändra sig om TR, så det är heller inget som skrämmer mig nu. Agria ändrar sitt, så Moderna kan inte stå som enda bolag att inte ersätta. Men vi får se. Jag åker ju alltid på långvariga grejer, så för mig var Moderna helt rätt val.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
490
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
943
Senast: Liten
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 598
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 714
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp