Försäkring?

Myzan87

Trådstartare
Min gamla dam som är en blandning mellan schäfer, labrador och lite annat, är numera 12,5år gammal och jag fick hem en faktura på ett nytt föräkringsår hos Agria På nästan 5000kr.

Min dam har sedan länge atros i höfter, ländrygg och framknän där även ena leden har vridit sig. Smärtan hålls i schack med hjälp av smärtstillande men veterinären tror att hon är inne på sista året. Hon blev piggare efter ett medicinbyte men detta är sista alternativet så länge hon är pigg. Vi är hos veterinären var 6:e månad för kontroll.

Men jag funderar på om man tecknar ett nytt år och om hon behöver avlivas om 6mån, kommer jag få tillbaka resterande del? Eller anses den förbrukad?
Jag kommer inte låta henne genomlida några mer krävande operationer.

hur skulle ni göra angående försäkringen?
 
Jag tänker samma som @Red_Chili. Vid större problem är det nog närmare till hundhimlen än till operation/åtgärd så det känns som att en försäkring är överflödig. Det du betalar på försäkringen kan du ju lägga undan på ett sparkonto så har du det tillgodo om det skulle vara något litet någon gång innan hon går bort.
 
Jag skaffade min gamla schäfer när han var 11 och saknade försäkring. Trots lite tandvård dom sista två åren och själva avlivningen så var vi inte i närheten av 5000 per år i kostnader. En så gammal hund ska man ju ändå inte utsätta för några stora ingrepp. Jag skulle ta bort försäkringen.
 
Jag hade funderingen på att ta bor försäkringen på min äldre tanthund, då inga stora grejer kommer göras på henne. Men jag väljer nu istället att öka till högsta fasta självrisken (4500 kr) ifall det skulle vara en skitsak hon råkar ut för. Det jag är mest utsatt för är t ex huggormsbett och det kan bli en dyr historia, även om dom oftast repar sig :) Men där sänker jag premien massor med att utöka självrisken.
 
Jag hade funderingen på att ta bor försäkringen på min äldre tanthund, då inga stora grejer kommer göras på henne. Men jag väljer nu istället att öka till högsta fasta självrisken (4500 kr) ifall det skulle vara en skitsak hon råkar ut för. Det jag är mest utsatt för är t ex huggormsbett och det kan bli en dyr historia, även om dom oftast repar sig :) Men där sänker jag premien massor med att utöka självrisken.
Jag gjorde samma sak på tanten nu när hon fyllde 9 år, iofs ingen ålder på en hund, men på en rottweiler är det det. Även om den här tanten är väldigt pigg, glad och galen. Hon tränar gärna uppletande även i högsommarvärme trots att hon fått gå ett spår strax innan..
Jag sänkte premien med hälften bara genom det..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 579
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 472
Senast: Linda_A
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Den 20 Maj 2006 var den lyckligaste dagen i hela mitt liv. Då hämtade jag hem min första, alldeles egna hund, Unni. En samojed tik som...
Svar
4
· Visningar
1 186
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp