Försäkring

caradan

Trådstartare
Sitter och jämför försäkringar för våra blivande katter som kommer imorgon 😱
De är båda ca 2 år (blir 3 år 2023)
Båda är hittekatter som vi köper från en kattsluss så de är veterinärgenomgångna, vaccinerade, avmaskade och kastrerade.
Försöker jämföra försäkringar men det var inte lätt.
Självklart kollar jag oxå en del på priset för i dagsläget är ju allt svindyrt men jag tycker ändå försäkring är viktigt.

Så vad har ni för bolag och vad ska jag tänka på?
 
Jag har en i Agria (ras-försäkring, Maine coon), två i Sveland (huskatter). Sveland är ju billig i jämförelse.
Jag är nöjd med båda bolagen. Aldrig varit några problem när jag behövt använda dem.
 
Sitter och jämför försäkringar för våra blivande katter som kommer imorgon 😱
De är båda ca 2 år (blir 3 år 2023)
Båda är hittekatter som vi köper från en kattsluss så de är veterinärgenomgångna, vaccinerade, avmaskade och kastrerade.
Försöker jämföra försäkringar men det var inte lätt.
Självklart kollar jag oxå en del på priset för i dagsläget är ju allt svindyrt men jag tycker ändå försäkring är viktigt.

Så vad har ni för bolag och vad ska jag tänka på?
Jag hade nog valt en försäkring som täcker TR/Forl. Två av mina katter har haft besvär av det och kostnaden drar iväg rejält jämfört med katten som inte har några tandbesvär.

Jag har mina i Folksam. Aldrig varit några problem (vet dock inte om dom täcker TR, dom gjorde inte det är mina tecknades för många år sedan)
 
Jag har just nu Sveland, men kommer byta till Folksam eftersom jag har alla mina andra försäkringar där. Sveland var bra när jag skickade in veträkningen, snabba på att reglera. Som @cili sa, var noga med att se till att försäkringen täcker FORL/TR. Folksam gör det numera. Jag har rehab men inte medicin. 60,000 vetvård.
 
Angående TR/Forl, så kolla kraven. Moderna som jag har till 3, har kravet att katterna ska varit försäkrade sen en viss ålder för att det ska täcka. Nu var de nog bland de sista att ens ersätta för TR, så de kanske har andra krav. Agria hade också krav när de införde sin tilläggsförsäkring för TR, men har inte kollat mer eftersom min uppfyllde de kraven.

Efter att ha haft en katt inneliggande i 4 dygn för drygt 57000, kan jag också rekommendera att ha ett högt tak. Om min hade tuggat i sig nått olämpligt och man behövt gå in och ta ut det, hade det kostat över 75000. Så mina 90.000 som jag har, är inte så högt som man kan tro.
 
Jag har Folksam, stor veterinärvård (60'). Täcker inte FORL/TR eftersom båda mina katter redan drabbats när de införde den tilläggsförsäkringen för något år (?) sen. Det är ett tillägg till den "ordinarie" försäkringen, såvitt jag förstått, men jag har inte stenkoll på villkoren för den delen i dagsläget eftersom jag inte tecknat den själv.
Jag är överlag nöjd med försäkringen. Den täcker det mesta, villkoren har förbättrats kontinuerligt under de senaste åren (haft katt försäkrad hos dem sedan 2014), numera ingen begränsning på beloppet när det gäller bla dyrare bilddiagnostik osv. Jag har inte haft några problem med ersättning.



Men... (Litet sidospår)
Däremot har jag lite tummen i ögat på Folksam som försäkringsbolag. Jag har haft det mesta (utom mig själv) försäkrat hos dem de senaste 10 åren. De administrativa detaljerna har de strulat till ett antal gånger. Ändringar som de fått fel trots att jag dubbelkollat femtioelva gånger under samtalet, en gång avslutade (!!!!) de min ena katts försäkring när jag ringde för att ändra till att betala per helår... Det har alltid löst sig, men jag är :devil: noga med att hålla koll och betalar utan undantag per helår (för att minimera antalet tillfällen då det kan strula med tex fakturering...). Jag är som sagt nöjd överlag, men förtroendet är inte i topp och det är inte givet att jag kommer att välja att ha kommande försäkringar hos just dem.
 
Min kollega som precis skaffat katt valde Lassie, då dom var billiga och hade mycket ersättning (150.000kr) och bra villkor.
Rekommenderar också Lassie, snabba, trevliga, bra villkor och inget krångel trots att min lillkisse har varit rejält krasslig!
Tog mellanvarianten med 60 000 i veterinärvård och betalar ca. 1100 kr/år.

I de andra bolagen jag kollade skulle det kosta mer att försäkra två katter (mina är också från Djurskyddet) än vad jag betalade för min tävlingshästs försäkring varje månad...
 
Kollade just Lassi, Mellan skulle kosta mer än Folksam kommer göra, Stor 100 kr mer. Jag svär att jag kommer regga om Megara till brun huskatt. Burmor tillhör den dyraste kategorin raskatter. Det är en liten grupp och vi slavar är benägna att kontakta veterinär antar jag.
 
Kollade just Lassi, Mellan skulle kosta mer än Folksam kommer göra, Stor 100 kr mer. Jag svär att jag kommer regga om Megara till brun huskatt. Burmor tillhör den dyraste kategorin raskatter. Det är en liten grupp och vi slavar är benägna att kontakta veterinär antar jag.
Hade inte alls tänkt på prisskillnaden mellan olika raser, ursäkta... 🙈
Min kompis som har två "bondkatter" i Folksam skulle få betala 700 kr mer per år och katt för att försäkringen skulle täcka TR/FORL.
 
Har gruppförsäkring för tre katter (våra två och vår katt mamma fick) på strax under 6000/år i Agria, 60'000 i veterinärvård. Tillägg för Forl endast på den yngre katten som försäkrades i år, de som är 7 år har inte tillägget (minns inte att det fanns att tillgå då). Vi har aldrig haft problem med Agria när vi behövt dem 😊.
 
Hur är Dina försäkringar? Känns överlägset billigast men kan ju oxå vara för att det är sämst?
Hade det på dotterns moped och det var inga problem att få utbetalt för skador och ärr när hon ramlade
 
Rekommenderar också Lassie, snabba, trevliga, bra villkor och inget krångel trots att min lillkisse har varit rejält krasslig!
Tog mellanvarianten med 60 000 i veterinärvård och betalar ca. 1100 kr/år.

I de andra bolagen jag kollade skulle det kosta mer att försäkra två katter (mina är också från Djurskyddet) än vad jag betalade för min tävlingshästs försäkring varje månad...
Vad har du för katt som fick det priset. Jag hamnar på 3300:-/år på 60" vetvård.🤔 Det lockar ju dock enormt med 365 dagar självriskperiod.
 
Vad har du för katt som fick det priset. Jag hamnar på 3300:-/år på 60" vetvård.🤔 Det lockar ju dock enormt med 365 dagar självriskperiod.

Det beror ju även på vald självrisknivå, om katten går ute eller inte, och hur prisbilden ser ut för veterinärvård där du bor. (Dessutom är det väl Lassie som ger premierabatt om man följer deras "kattkunskap"?)
Nyteckad kastrerad husis, 3 år, innekatt, i Gbg; 1900/år med 1500 kr + 25% i självrisknivå.
 
Vad har du för katt som fick det priset. Jag hamnar på 3300:-/år på 60" vetvård.🤔 Det lockar ju dock enormt med 365 dagar självriskperiod.
Får erkänna att jag inte kollade vad jag betalat senast; lillkissen (försäkrades i mars i år) har jag 1500 kr i självrisk +25% rörlig och betalade 1392 kr. Den stora har jag 3500 kr i fast självrisk och 15% rörlig, 1584 kr, huskatter bägge två.
Som @Sassy skriver har de dock premierabatt om man går igenom deras webbkurser, så där har jag fått drygt 200 kr rabatt hittills i år.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt verkar tyvärr inte komma hem igen och den som är kvar hemma är väldigt ledsen och letar efter honom överallt Tankarna har...
Svar
5
· Visningar
934
Senast: caradan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
3 700
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
2 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp