Försäkringar för varmblod

B

blondi3958

Skall försäkra mitt varmblod.
MEN jag har velat länge nog om var jag skall försäkranågonstarns :crazy:
Det står mellan Agria och Folksam.
Villket bolag har ni?
Belopp?
Pris/år mm.

Snälla hjälp.
Jag har dragit ut på detta nu en tid och vill få det gjort.
Men vill inte ringa och låta helt dum i telefonen.
Jag fattar ingenting av försäkringar o.s.v. :cry:

Snälla hjälp :bow:
 
Du ska väl bara ha vanli A:1 va ? Agria brukar ju vara erkänt dyraste bolaget enlig div undersökningar. Varför inte ringa runt och fråga ?
 
Jag vet ju inte vad som ingår och ej :cry:
Jag kommer ändå inte att fatta något :cry:

A:1 vad är det?
Hur mycket är det i vet. vård och liv?
 
Jag har A1 försäkring i Folksam till mitt varmblod.
A1-liv (10000) årspremie: 523:-
A1-vet (30000) årspremie: 1200:-

Årspremien varierar ju beroende på försäkringsbeloppet.
När vi försäkrade min häst ringde vi runt till olika försäkringsbolag, även agria, men valde folksam för att det var billigare när man såg till helheten och speciellt till fördel var veterinärdelen som blev mycket billigare.
 
Men då får det bli en försäkring på A:1 på både vet och liv.

Tack så mycket :bow:
 
ta INTE Agria!!Har ångrat mej som F*n.....skall den tävla skall du utan tvekan ta Sleipner!!
 
Nej vi skall inte tävla.
Kanske någon liten tränings tävling, men inget mer.

Jag har nog bestämt mig för Folksam nu, tror jag :crazy:
Skall ringa dit snart :D
 
varför skulle hon inte välja agria för?
Sjlv tycker jag att agria är dom som ställer minst frågar så att säga.. visst dom är dyrast men också dom som kompleterar bäst
 
Kräver dom vet.besiktning?
Något mer dom kräver innan försäkring?
 
Alla försäkringsbolag kräver en veterinär besiktning om du ska teckna en ny försäkring för hästen. De brukar kräva böjprov iallafall när det gäller om man ska försäkra hästen som ridhäst.

Jag har precis försäkrat om mitt varmblod från racing (som han hade när han tävlade trav) till vanlig ridhäst försäkring och då krävdes böjprov för att få försäkra om honom. Min vet. besiktning gick på 600 kr.

Det är en djungel :banana:
 
Håller med dig, men hur skall jag ta mig igenom den djungeln :cry:
Vilka har du som försäkrings bolag?

Tror jag såg någon starns att om man inte tar böjprov så räknar försäkringsbolaget bort benen och hält utredningar.
 
Jag har agria.
Ja det stämmer nog, men eftersom det är lätt att dom skadar benen så vill jag ha det med i försäkringen.
Tror min premie ligger på ca 2400 eller nåt liknande nu när han är försäkrad som ridhäst och för värdet av 10 000.

Lycka till!
 
Jag tycker också att det är krångligt med försäkringar men genom att jämföra hur mycket man får betala i själrisk, årspremie och vad som ingår kommer du nog fram till ett alternativ som passar dig. Själv har jag försäkrat i IF som erbjuder olika självrisksalternativ. Eftersom det viktigaste för mig är att klara en STOR vetrinärräkning valde jag den större självrisken på 3000:- och ingen utbetalning om hästen skulle bli obrukbar som ridhäst (då får han gå kvar här hemma och käka gräs). För detta betalar jag ca 1700:-/år för mitt varmblod. När jag jämförde för ett år sedan var detta den billigaste premien + IF ersätter vet.vård upp till 50000:- till skillnad från de flesta som bara ersätter upp till 30000:-. Hoppas du hittar något som passar dig och din häst.
 
Alla försäkringsbolag kräver en veterinär besiktning om du ska teckna en ny försäkring för hästen. De brukar kräva böjprov iallafall när det gäller om man ska försäkra hästen som ridhäst.

Inte på mitt varmblod...jga ringde upp folksam, 10 min senare var han försäkrad :)
 
Jag som precis tänkte säga tvärtom... :D Har stallkompisar som har Folksams försäkringar och är oerhört missnöjda. Själv har jag Agria och har inte haft något annat än goda erfarenheter. Inte blivit ifrågasatt någon gång (trots ideliga klinikbesök och konstiga behandlingar) och dessutom sällan behövt lägga ut pengar pga direktreglering. Jag är SUPERNÖJD med Agria! :bump:
 
Jag försäkrade min vbl-travare i Agria.
Hon är försäkrad Maximal Liv (15000) och Maximal Veterinärvård (25000).
Årskostnaden var ca 1800. (Har inte papperen här).

Jag tänkte först försäkra henne i IF, eftersom jag har mina andra hästar där.
Men HUA vad dyrt! :eek: En A1-försäkring på 10000 skulle kosta närmare 2500/ år!
Så det fick bli Agria istället, eftersom jag har haft en vbl-travare försäkrad där förut... :)
 
Det bästa du kan göra är att kontakta de olika bolagen och få hem deras villkor. Vad som är viktigt i sammanhanget är ju inte bara själva premien, utan också vilket självriskbelopp du ska betala samt vilken ersättningsnivå de olika bolagen har. Det är detta som är avgörande för mig i alla fall.

;) Krocket
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 420
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Finns hundra trådar om försäkringar, har dock inte riktigt funnit vad jag funderar över... Mitt sto är dräktigt, försäkrad i Agria...
2
Svar
20
· Visningar
1 503
Senast: Fille
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 355
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp