Försäkringar gällande vid karantän p.g.a corona

swemale

Trådstartare
Med anledning av Coronaviruset som sprider sig ute i världen so kan man ju faktiskt ofrivilligt bli fast i karantän i minst 14 dagar…
Att man blir utan lön eftersom man inte kan jobba är ju rätt självklart, men vad gäller försäkringsmässigt i övrigt. Man är ej smittad/sjuk kan man sjukskriva sig och få sjukpenning? Missade flygbiljetter, hotellkostnader, kostnader för mat och dryck på hotellet där man är internerad…. Är det ens reseförsäkring som tar det eller klassar resebolagen det som Force majeure och man får stå för allt själv….
Läste i finska tidningar att de flesta reseförsäkringar inte täcker coronarelaterat resestrul… Gäller samma för svenska rese/hemförsäkringar?
 
Det beror nog på bolag och försäkring. Skulle tro att de flesta ”standard/som ingår” inte täcker i ett sånt här läge, men finns säkert vissa utökade som gör.

Helt ärligt så hoppas jag att de flesta inte täcker, för då kanske folk tänker till en extra gång innan de reser (eftersom det tyvärr oftast är pengar som avgör, och inte risken för vad man kan utsätta andra för).
 
Det beror nog på bolag och försäkring. Skulle tro att de flesta ”standard/som ingår” inte täcker i ett sånt här läge, men finns säkert vissa utökade som gör.

Helt ärligt så hoppas jag att de flesta inte täcker, för då kanske folk tänker till en extra gång innan de reser (eftersom det tyvärr oftast är pengar som avgör, och inte risken för vad man kan utsätta andra för).
Vad menar du? Ska man sluta resa?
 
Jag ska ta mig hem från Nya Zeeland via Sydney och Singapore i slutet av mars och håller tummarna för att det hela inte eskalerar alltför mycket innan dess - borde kanske titta på min reseförsäkring och se vad den säger - två nära vänner gifter sig ett par dagar efter hemkomst så det hade inte t kul att missa!
 
Nej, men precis som jag skrev - tänka till en gång extra. :)
Med tanke på att det finns bekräftade fall i Europa så undrar jag om man ska våga resa alls då? Vad är det som säger att man inte råkar på någon som smittar utan att vara sjuk eller att man har otur och reser med jobbet och hamnar på ett hotell som sätts i karantän medan man är där, t ex i Norden?
 
Med tanke på att det finns bekräftade fall i Europa så undrar jag om man ska våga resa alls då? Vad är det som säger att man inte råkar på någon som smittar utan att vara sjuk eller att man har otur och reser med jobbet och hamnar på ett hotell som sätts i karantän medan man är där, t ex i Norden?
Nu förstår jag inte? Det är väl upp till var och en huruvida man vågar resa, min poäng är väl att man bör vara beredd på att både sitta i karantän på resorten om det sker ett utbrott där, och/eller då man kommer hem. Plus att ta till extra försiktighetsåtgärder vad gäller kanske dels vad för platser man besöker och när det kommer till hygien.

Jag vet exempelvis folk som nyss kom hem från Italien och som nu får spendera två veckor i karantän hemma. Det handlar ju liksom inte bara om risker för en själv utan att man bör vara medveten om vad man kan utsätta andra för och vidta lämpliga åtgärder utefter det.

Och har man inte råd att sitta i karantän utan att få ersättning så bör man nog avstå från att resa, kan jag väl tycka, eftersom man annars riskerar att jobba och träffa folk när man egentligen kanske inte borde.
 
Nu förstår jag inte? Det är väl upp till var och en huruvida man vågar resa, min poäng är väl att man bör vara beredd på att både sitta i karantän på resorten om det sker ett utbrott där, och/eller då man kommer hem. Plus att ta till extra försiktighetsåtgärder vad gäller kanske dels vad för platser man besöker och när det kommer till hygien.

Jag vet exempelvis folk som nyss kom hem från Italien och som nu får spendera två veckor i karantän hemma. Det handlar ju liksom inte bara om risker för en själv utan att man bör vara medveten om vad man kan utsätta andra för och vidta lämpliga åtgärder utefter det.

Och har man inte råd att sitta i karantän utan att få ersättning så bör man nog avstå från att resa, kan jag väl tycka, eftersom man annars riskerar att jobba och träffa folk när man egentligen kanske inte borde.
Du riskerar att träffa på andra varje dag för du känner inte till deras resvanor. Hur garderar du dig då? Vårt enda konstaterade fall i Sverige, hittills, kom inte gående till fots utan kontakt med andra. Skulle alla som denne kommit i kontakt med på sin resa hit tänkt sig för? Åk inte buss för tänk om någon på bussen är smittad? Jag ska till Norge om en månad, bäst jag stannar hemma istället menar du eller skyll mig själv?
 
Ska man tänka att man kanske ska bli inlåst i 14 dagar och att man ska ha ekonomi för det? Även om resmålet inte har utbrott? En sak att man kanske ska vara försiktig med att resa till platser där utbrott pågår, men saker och ting kan ju förändras medan man är på plats.
Ja, det tycker jag faktiskt, om alternativet är att man skiter i karantän och går och jobbar ändå.
 
Du riskerar att träffa på andra varje dag för du känner inte till deras resvanor. Hur garderar du dig då? Vårt enda konstaterade fall i Sverige, hittills, kom inte gående till fots utan kontakt med andra. Skulle alla som denne kommit i kontakt med på sin resa hit tänkt sig för? Åk inte buss för tänk om någon på bussen är smittad? Jag ska till Norge om en månad, bäst jag stannar hemma istället menar du eller skyll mig själv?
Nej, inget av det där har någon relevans för vad jag skrivit.
 
Med tanke på att det finns bekräftade fall i Europa så undrar jag om man ska våga resa alls då? Vad är det som säger att man inte råkar på någon som smittar utan att vara sjuk eller att man har otur och reser med jobbet och hamnar på ett hotell som sätts i karantän medan man är där, t ex i Norden?

Jag undviker absolut att resa just nu, avstår t.ex. en konferens i Barcelona i början på mars. Mitt privata liv skulle snabbt sluta fungera om jag blev satt i karantän någonstans i två veckor och jag är inte beredd att ta den risken.
 
Har min resa till Norge ingen relevans? Jag ska resa till ett annat land, hur har det ingen relevans? Jag kommer garanterat att komma i kontakt med andra resenärer på väg dit, på hotellet och hem.
Jag har sagt att det är bra om man tänker till. Jag kan inte avgöra risken för dig, eller hur viktig din resa är, om det är värt en eventuell karantän. Vad jag anser är att man får ta sitt ansvar och hålla sig i karantän oavsett ekonomisk situation, om man riskerar att ha utsatts för smitta - för att minska på spridningen. Jag har inte sagt att folk ska sluta resa eller befinna sig bland folk, vilket var det jag ansåg inte hade någon relevans när jag fick frågor om det. Huruvida din resa är riskabel eller inte, eller om du har möjlighet att sitta i karantän vid behov tänker inte jag avgöra åt dig, det får du göra på egen hand.
 
Med anledning av Coronaviruset som sprider sig ute i världen so kan man ju faktiskt ofrivilligt bli fast i karantän i minst 14 dagar…
Att man blir utan lön eftersom man inte kan jobba är ju rätt självklart, men vad gäller försäkringsmässigt i övrigt. Man är ej smittad/sjuk kan man sjukskriva sig och få sjukpenning? Missade flygbiljetter, hotellkostnader, kostnader för mat och dryck på hotellet där man är internerad…. Är det ens reseförsäkring som tar det eller klassar resebolagen det som Force majeure och man får stå för allt själv….
Läste i finska tidningar att de flesta reseförsäkringar inte täcker coronarelaterat resestrul… Gäller samma för svenska rese/hemförsäkringar?
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/anstalld/smittbararpenning
Om sjukskrivning pga risk för smitta av allmänfarlig sjukdom gäller när du rest i länder med bekräftade fall vet jag inte, men det vore rimligt tänker jag.
 
Ja, om man tycker att risken med resande är för stor så är väl det lämpligt? Ser inte det konstiga i att åtminstone noga se över och kanske omvärdera sina resplaner med det nya läge som råder nu.
"Resande" blir ju ett ganska vitt begrepp. Och resebolagen går väl inte med på att boka om pga oro för karantän, om vi nu pratar längre semesterresor söderut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp