Försäkringar - Självriskperioder

Skrottiskrott

Trådstartare
Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per försäkringsår. Två år i rad nu har hästen lyckats skada sig så att första veterinärbesöket legat på ett försäkringsår och återbesöket hamnat på nästa försäkringsår - alltså har jag fått betala full självrisk även vid återbesöken! Trots att det inte varit många dagar alls mellan besöken utan de har bara oturligt nog hamnat på varsin sida av det datum då försäkringen förnyas.

Exempel: Säg att försäkringen gäller från 2021-08-24 till 2022-08-23, och sedan förnyas den så nästa försäkringsår börjar 2022-08-24. Får då hästen t.ex. kolik och vårdas av veterinär den 23 augusti och sedan får ett återbesök den 24 augusti (eller senare förstås) så får jag alltså betala två fasta självrisker. Hade samma sak hänt i mars istället hade jag bara behövt betala en fast självrisk.

Hur ser det ut för er? Jag vet ett försäkringsbolag som istället har 125 dagar men väldigt många andra verkar ha det just såhär med en fast självrisk per försäkringsår. Vad föredrar ni? Vet inte om man får skriva ut bolagens namn här.
 
Senast ändrad:
Jag har Folksam på hästar, hundar och katter. De har en självrisk per försäkringsår men jag har haft tur med inte alltför långdragna skador och klarat mig med en självrisk.

Just självriskperioden är inget jag lägger någon vikt vid när jag väljer bolag utan andra saker påverkar, har Folksam främst pga rabatter.
 
Jag har haft xxx dagar förr. Nu har jag Folksam och 365 dagar. Har inte brytt mig ett dugg att man kan ha otur och få betala två tätt. Man kan lika gärna ha tur och få påfyllning i sista stund då det blir nytt försäkringsår. Så inget som är avgörande för mig på minsta vis.. Tycker det är trevligt med en per år helt enkelt. Oavsett om det i maxad otur då blir två på en vecka så I långa loppet så
 
Jag har Agria och därmed 125 dagars (har jag för mig) självriskperiod.

Otur för dig! Vilket system man än har riskerar man ju att få betala självrisk flera gånger.
Tror jag betalat självrisk två eller fler gånger iaf 2 år i rad,
 
Jag har aldrig (peppar peppar) behövt använda någon av mina hästars försäkringar så jag hade ingen aning om att självriskperioderna skiljer innan jag kollade upp det 😅 Det enda jag vet är att jag garanterat kommer flytta den yngre hästen från Agria nästa försäkringsperiod. De har sämre villkor än andra hästens bolag och vill ha mer än det dubbla i premie för motsvarande försäkring trots högre självrisk :crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 251
Senast: Lillefrun
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 735
Senast: kryddelydd
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 698
  • Låst
Tjatter Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
41 282
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp