Försäkringar

turbofling

Trådstartare
Jag har läst gamla trådar men många är långa och man hänger inte riktigt med så jag ställer en egen fråga.

Jag är på väg att köpa häst. Vad jag har förståt (inte frågat rätt ut) har nuvarande ägare inte egen försäkring på varje häst (de har ca 50 hästar). Jag ska därför välja försäkringsbolag och typ av försäkring själv och det är till det jag vill ha er hjälp!

Hästen är en 5 årig islandsvalack som jag köper för 45-50.000. Jag hade tänkte mig att livförsäkra för ca 35.000 och satsa på en lite högre vet. vård. Jag har tittat runt lite och tycker Folksam har bra vilkor. Hur mkt kommer premien gå på hos folksam (ngn som har en liknade försäkring)?

Sen undrar jag även lite över karenstiden, den är väl runt 30 dagar. Är då hästen oförsäkrat i 30 dagar och vad gör man då om ngt händer?

Hoppas ngn vill svara på mina undringar och ge mig lite tips och råd så jag täcknar den bästa försäkringen.
 
Trots karensen så får du i alla fall ut liv d.v.s. om hästen måste avlivas eller självdör. Dock täcker inte karensen t.ex hältor.

Mitt råd är att du tar det extra försiktigt under karenstiden.
 
Det är bäst att du ringer runt och jämför.

Oftast kan du få besked på vad det kommer att kosta direkt på telefon, då kan du samtidigt ställa en massa frågor!
 
Beroende på omständigheterna skulle jag låta hästen stå kvar hos gamla ägaren tills karenstiden är över, det är alltid en risk med nya kompisar och nya platser.

Har min connemara (som jag har för mig är jämförbar med islandshäst i försäkringssammanhang, de var iaf) försäkrad för 35000kr i A1 och 60.000kr veterinärvård. Det kostar 206kr/mån.
 
Maila Folksam och begär en offert, jag har fått svar inom ett par timmar när jag gjort så...
mvh Maria
 
Det enda som inte karenstiden täcker är tex sjukdommar/fel som hästen kan ha haft tidigare tex lösa benbitar, ryggproblem, fel på tänder etc. Dock täcker den visst hältor som uppkommit av olycka tex. Så har du gjort en vet.besiktning på hästen så kan du nog vara rätt lugn.
Jag ska åckså köpa mig en ny häst i veckan och jag har kollat och Folksam är billigare än Agria. och på folksam har du alltid en självrisk på 1900 kr tror jag det var och då spelar det ingen roll om vet. kostar 5000 eller 20000. :D.
 
Har ngn mailadressen till Folksam?
Probleet med att ringa och fråga känner jag är att jag är så lättlurad och har svårt att säga nej så jag är rädd att jag då tackar ja till ngt jag kanske inte vill ha. Hästen kommer bo kvar i samma stall, men kommer byta box och hage och gå med privathästarna istället (men de är bara två till i hans blivande hage).

Han kommer vetrinärbesiktas snart, ev i dag redan. Men jag har fått lite problem med min nuvarande foderhäst, hon som skulle ta över honom har tackat nej. Så jag måste vänta till han försvinner innan jag kan köpa min drömhäst :love:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
911
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
943
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 200
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 709
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp