"Försäkringsbolag för ändrade journalrutiner"

Dopy

Trådstartare
"Försäkringsbolag för ändrade journalrutiner: ”Högre hästvälfärd”
Veterinärjournaler. I dagsläget följer hästens journaler med ägaren i stället för med hästen. Är det möjligt att ändra på detta, för att minska risken för att skador mörkas när hästen byter ägare? Ridsport har pratat om detta med Mikael Theorén, chef för Agrias affärsområde häst."

https://www.tidningenridsport.se/forsakringsbolag-for-andrade-journalrutiner-hogre-hastvalfard/

Är en +artikel så jag kunde inte läsa hela.
Men i teorin låter det ju jätte bra, att det inte ska gå att mörka sjukdoms historia. I praktiken undrar jag dock hur det ska gå till, i en journal står ju dialogen mellan veterinären och ägaren, och vad som sagts, och det är ju privat, kan ju vara saker som att ägaren väljer det billigare alternativet pga att dem inte har råd, eller andra saker som man inte vill ska vara offentligt och följa med hästen resten av hästens liv.

Så ska veterinären skriva 2 journaler? 1 som vanligt med privat dialog emellan veterinären och ägaren, och 1 med enbart medicinsk fakta som följer med hästen? eller hur ska det funka? för idag är det redan brist på veterinärer, och dem behöver absolut inte mer papper/dator arbete.

I teorin låter det jätte bra, men jag förstår inte hur det ska funka i praktiken?
 
"Försäkringsbolag för ändrade journalrutiner: ”Högre hästvälfärd”
Veterinärjournaler. I dagsläget följer hästens journaler med ägaren i stället för med hästen. Är det möjligt att ändra på detta, för att minska risken för att skador mörkas när hästen byter ägare? Ridsport har pratat om detta med Mikael Theorén, chef för Agrias affärsområde häst."

https://www.tidningenridsport.se/forsakringsbolag-for-andrade-journalrutiner-hogre-hastvalfard/

Är en +artikel så jag kunde inte läsa hela.
Men i teorin låter det ju jätte bra, att det inte ska gå att mörka sjukdoms historia. I praktiken undrar jag dock hur det ska gå till, i en journal står ju dialogen mellan veterinären och ägaren, och vad som sagts, och det är ju privat, kan ju vara saker som att ägaren väljer det billigare alternativet pga att dem inte har råd, eller andra saker som man inte vill ska vara offentligt och följa med hästen resten av hästens liv.

Så ska veterinären skriva 2 journaler? 1 som vanligt med privat dialog emellan veterinären och ägaren, och 1 med enbart medicinsk fakta som följer med hästen? eller hur ska det funka? för idag är det redan brist på veterinärer, och dem behöver absolut inte mer papper/dator arbete.

I teorin låter det jätte bra, men jag förstår inte hur det ska funka i praktiken?
Jag antar, utan att ha läst artikeln själv, att det är enbart en medicinsk journal som kommer att föras och som följer med hästen.
 
"Försäkringsbolag för ändrade journalrutiner: ”Högre hästvälfärd”
Veterinärjournaler. I dagsläget följer hästens journaler med ägaren i stället för med hästen. Är det möjligt att ändra på detta, för att minska risken för att skador mörkas när hästen byter ägare? Ridsport har pratat om detta med Mikael Theorén, chef för Agrias affärsområde häst."

https://www.tidningenridsport.se/forsakringsbolag-for-andrade-journalrutiner-hogre-hastvalfard/

Är en +artikel så jag kunde inte läsa hela.
Men i teorin låter det ju jätte bra, att det inte ska gå att mörka sjukdoms historia. I praktiken undrar jag dock hur det ska gå till, i en journal står ju dialogen mellan veterinären och ägaren, och vad som sagts, och det är ju privat, kan ju vara saker som att ägaren väljer det billigare alternativet pga att dem inte har råd, eller andra saker som man inte vill ska vara offentligt och följa med hästen resten av hästens liv.

Så ska veterinären skriva 2 journaler? 1 som vanligt med privat dialog emellan veterinären och ägaren, och 1 med enbart medicinsk fakta som följer med hästen? eller hur ska det funka? för idag är det redan brist på veterinärer, och dem behöver absolut inte mer papper/dator arbete.

I teorin låter det jätte bra, men jag förstår inte hur det ska funka i praktiken?
Fast frågan är väl om det ska stå saker som varför en ägare valt en viss typ av behandling i en journal, det bör ju vara enbart det medicinska och inget annat som tas upp.
Jag vet faktiskt inte hur det ligger till, men hoppas verkligen att det är det strikt medicinska som rör hästen som tas upp i journalen.
 
"Försäkringsbolag för ändrade journalrutiner: ”Högre hästvälfärd”
Veterinärjournaler. I dagsläget följer hästens journaler med ägaren i stället för med hästen. Är det möjligt att ändra på detta, för att minska risken för att skador mörkas när hästen byter ägare? Ridsport har pratat om detta med Mikael Theorén, chef för Agrias affärsområde häst."

https://www.tidningenridsport.se/forsakringsbolag-for-andrade-journalrutiner-hogre-hastvalfard/

Är en +artikel så jag kunde inte läsa hela.
Men i teorin låter det ju jätte bra, att det inte ska gå att mörka sjukdoms historia. I praktiken undrar jag dock hur det ska gå till, i en journal står ju dialogen mellan veterinären och ägaren, och vad som sagts, och det är ju privat, kan ju vara saker som att ägaren väljer det billigare alternativet pga att dem inte har råd, eller andra saker som man inte vill ska vara offentligt och följa med hästen resten av hästens liv.

Så ska veterinären skriva 2 journaler? 1 som vanligt med privat dialog emellan veterinären och ägaren, och 1 med enbart medicinsk fakta som följer med hästen? eller hur ska det funka? för idag är det redan brist på veterinärer, och dem behöver absolut inte mer papper/dator arbete.

I teorin låter det jätte bra, men jag förstår inte hur det ska funka i praktiken?
Står verkligen privata saker i hästens journal?
 
Jag är ganska förskonad från skadade hästar hittills och därmed även journaler.

Men vad står i dagens journaler som inte skulle kunna visas för andra sas?
Journalen är väl för hästen?
 
"Försäkringsbolag för ändrade journalrutiner: ”Högre hästvälfärd”
Veterinärjournaler. I dagsläget följer hästens journaler med ägaren i stället för med hästen. Är det möjligt att ändra på detta, för att minska risken för att skador mörkas när hästen byter ägare? Ridsport har pratat om detta med Mikael Theorén, chef för Agrias affärsområde häst."

https://www.tidningenridsport.se/forsakringsbolag-for-andrade-journalrutiner-hogre-hastvalfard/

Är en +artikel så jag kunde inte läsa hela.
Men i teorin låter det ju jätte bra, att det inte ska gå att mörka sjukdoms historia. I praktiken undrar jag dock hur det ska gå till, i en journal står ju dialogen mellan veterinären och ägaren, och vad som sagts, och det är ju privat, kan ju vara saker som att ägaren väljer det billigare alternativet pga att dem inte har råd, eller andra saker som man inte vill ska vara offentligt och följa med hästen resten av hästens liv.

Så ska veterinären skriva 2 journaler? 1 som vanligt med privat dialog emellan veterinären och ägaren, och 1 med enbart medicinsk fakta som följer med hästen? eller hur ska det funka? för idag är det redan brist på veterinärer, och dem behöver absolut inte mer papper/dator arbete.

I teorin låter det jätte bra, men jag förstår inte hur det ska funka i praktiken?
I de journaler mina hästar har haft står i stort sett diagnoser och behandlingar, sedan uttrycker sig olika Veterinärer såklart olika mycket.
 
Jag tycker det låter bra.
Sist jag köpte häst fick jag försäkringsnummer av gamla ägaren (som även försökte sidan dela när hen var inloggad) för att kunna kolla upp men då det krävdes skriftlig fullmakt för fb blev det för krångligt..
 
Men har verkligen alla privata kliniker ett sammanhållet journalsystem!? Hur ska den nya ägaren annars veta vad som gjorts om den inre använder samma klinik? I annat fall bygger det ju fortfarande på att den gamla ägaren skickar med journalerna med hästen.
 
Jag kan inte påminna mig att mina djur har haft annat än medicinska journaler.

I journalen står det även dialogen emellan ägaren och veterinären, tex behandling alternativ, prognos, vad ägaren väljer, om veterinären ringer ägaren med provsvar, osv.
 
Veterinären skriver oftast bakgrund = vad ägaren säger, sedan undersökningen, rekommenderad utredning, och sedan rekommenderade behandling + telefonkontakt.

Dem flesta ägare säger inge konstigt, men ibland kan det bli saker som tex "jag blev av med jobbet, så fick det svårt ekonomiskt och därför avvaktade vi med att söka veterinär" eller andra saker, som är viktiga i ett medicinskt syfta att det står i journalen, men man kanske inte vill alla ska veta resten av hästen liv.
Och det är viktigt att ägaren kan vara öppen i dialogen med veterinären och säga sanningen och inte ljuga för att dem vill inte att informationen ska finnas i någon offentlig journal.

Bland hundar och katter är det jätte vanligt att det står mycket runt dialogen mellan ägare och veterinären, och vad som sägs på telefon, kan vara allt från att barnet trampade på valpen och därför den bröt benet, eller att partnern medvetet skadat djuret och ägaren nu tänker lämna partnern, osv. Sånt man kanske inte vill att alla ska veta men som är bra att veterinären vet när dem ska behandla djuret.

Kanske vore enklare om man kunde få den informationen från försäkringsbolaget? dem har ju oftast mindre information, tex hälta, hovböld, osv.
 
Men har verkligen alla privata kliniker ett sammanhållet journalsystem!? Hur ska den nya ägaren annars veta vad som gjorts om den inre använder samma klinik? I annat fall bygger det ju fortfarande på att den gamla ägaren skickar med journalerna med hästen.

Många klinker har olika journalsystem, som jag fattade det var ett förslag att veterinären skulle fylla i hästens pass. Annars är det ju som du säger svårt att veta vilken klink hästen vart på om ägaren väljer att dölja något :/
 
När jag bad om att få ut f.d ponnyns journal stod bara diagnos, behandling och att hon var utdömd och behövde tas bort efter sommaren. ( Svår artros i knäna bak ). Sen vet jag inte hur de gör på andra kliniker men där skrev de oftast bara vad som rörde hästen. Var där flera gånger med ponnyn genom åren.
 
I journalen står det även dialogen emellan ägaren och veterinären, tex behandling alternativ, prognos, vad ägaren väljer, om veterinären ringer ägaren med provsvar, osv.
Inte i de journaler jag begärt ut om mina djur, det har även tagits ny anamnes när jag åkt in till klinik om det inte är samma veterinär. Jag antar att de tyckt det gått fortare än leta i journalen om det inte är provsvar.
 
Veterinären skriver oftast bakgrund = vad ägaren säger, sedan undersökningen, rekommenderad utredning, och sedan rekommenderade behandling + telefonkontakt.

Dem flesta ägare säger inge konstigt, men ibland kan det bli saker som tex "jag blev av med jobbet, så fick det svårt ekonomiskt och därför avvaktade vi med att söka veterinär" eller andra saker, som är viktiga i ett medicinskt syfta att det står i journalen, men man kanske inte vill alla ska veta resten av hästen liv.
Och det är viktigt att ägaren kan vara öppen i dialogen med veterinären och säga sanningen och inte ljuga för att dem vill inte att informationen ska finnas i någon offentlig journal.

Bland hundar och katter är det jätte vanligt att det står mycket runt dialogen mellan ägare och veterinären, och vad som sägs på telefon, kan vara allt från att barnet trampade på valpen och därför den bröt benet, eller att partnern medvetet skadat djuret och ägaren nu tänker lämna partnern, osv. Sånt man kanske inte vill att alla ska veta men som är bra att veterinären vet när dem ska behandla djuret.

Kanske vore enklare om man kunde få den informationen från försäkringsbolaget? dem har ju oftast mindre information, tex hälta, hovböld, osv.
Men herregud! Jag hoppas att detta är ett ovanligt sätt att journalföra på.
 
Men herregud! Jag hoppas att detta är ett ovanligt sätt att journalföra på.

Vad skulle vara ovanligt? att skriva med det ägaren till djuret säger? hur olycka skedde? Hur länge ägaren märkt symtom? varför dem valt att inte söka veterinär förens djuret blev akut sämre?
I dem fall där det är någon som skadat djuret är det viktigt att dokumentera, tex om en person medvetet skadat ett djur är det ju ett djurplågeri fall.

Det kanske är vanligare i journaler på hund och katt eftersom det är större benägenhet att anmäla veterinären där och därför viktigt att allt är dokumenterat?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 968
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 707
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 256
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp