Försäkringsbolag

Thaliaste

Trådstartare
Hur har ni valt det/de försäkringsbolag ni har? Är det priset, rekommendationer, förtroende hos säljaren, eller vad? Kollar ni upp kundnöjdheten hos bolaget, och spelar det roll var i listan det ligger? Jämför ni priser regelbundet och byter mellan olika försäkringsbolag? Jag har alltid trott att det är bra att hålla kvar vid ett bolag, som med djur, men så är det tydligen inte (enligt säljaren då...som ju ville att jag skulle byta till deras bolag istället)? Hur resonerar ni om det?

Jag tycker att det är svårt att veta vad man ska välja. Blir kontaktad av försäkringssäljare ibland och alla tycker ju att man ska alla en massa extra försäkringar och alla lovar såklart att just de är de bästa. Men det är svårt att veta på förhand hur det kommer att bli den dagen man väl behöva försäkringen....och det kostar ju en slant. Ett par hundralappar för tillägg blir ju ett par tusenlappar drygt på ett år, och på 10 år ytterligare en nolla. Är det klokt att välja alla tilläggsförsäkringar?

Tänker främst på hem, saker och er själva.
 
Jag valde det jag valde pga pris i kombination med vad jag fick. Jag till exempel reser mycket och för mig var en utökad reseförsäkring (med tex avbeställningsskydd och rätt ersättningsnivåer) viktigt. Jag vill kolla upp i lugn och ro själv och jämföra, blir stressad av försäljningssnack och känner mig alltid lurad. Jag har någon drulletillägg som inte är helt nödvändig dock, men kändes bra just då trots att jag nog blev lite påsåld det. Annars vilka tilläggsförsäkringar man vill ha beror ju på hur livet ser ut och vad man har för andra försäkringar. Jag har en separat olycksfallsförsäkring sen tidigare och har inget sånt tillägg i hemförsäkringen därför. Reser man inte mycket/ofta så är reseförsäkring onödigt osv.
 
När det gäller hemförsäkring och bilförsäkring valde jag bolag utifrån mer ideologiska skäl. Kollade upp bolaget jag främst var intresserad av och därefter jämförde jag mot några andra bolag. Eftersom villkoren var likvärdiga valde jag det ideologiska.
Jag har också ett bolag som jag aldrig kommer att anlita oavsett vad de erbjuder p g a hur de betett sig. När jag köpte min bil från en bilfirma fick jag en månads gratis försäkring i detta bolag. När månaden gått ut hade jag ordnat försäkring i ett annat bolag, men fick ändå hotfulla brev från gratisbolaget om vad som skulle hända om jag inte tecknade en ny försäkring. De hade kunnat utforma den informationen på ett helt annorlunda sätt.

När jag har försäkrat mina föl har jag struntat i ideologi utan valt bolaget med bäst villkor.
 
Vad gäller hemförsäkringen är vi så väldigt nöjda med hur det bolaget har hanterat mindre och större skador så jag har svårt att tänka mig att byta där. Vi har valt att teckna utökad reserförsäkring . D et har aldrig varit något krångel med ersättningar eller att vi behövt skicka in några onödiga papper, utan ersättning minus självrisk har alltid kommit snabbt, vi har blivit väldigt trevligt bemötta varje gång. Har dock förstått att det där varierar mellan olika kontor i landet på det bolaget. Olycksfall så kollade jag upp försäkringsvillkoren noga så att det täcker det jag vill, att det täcker sveda och värk och att jag har de belopp som jag vill ha på en sån försäkring dessutom var det ju självklart viktigt att den täckte ridningen, upptäckte när jag lusläste villkoren att några inte längre täckte detta. Så där kan man väl säga att försäkringsvillkoren styrde. Sjukförsäkring har jag via facket.
 
Hur har ni valt det/de försäkringsbolag ni har? Är det priset, rekommendationer, förtroende hos säljaren, eller vad? Kollar ni upp kundnöjdheten hos bolaget, och spelar det roll var i listan det ligger? Jämför ni priser regelbundet och byter mellan olika försäkringsbolag? Jag har alltid trott att det är bra att hålla kvar vid ett bolag, som med djur, men så är det tydligen inte (enligt säljaren då...som ju ville att jag skulle byta till deras bolag istället)? Hur resonerar ni om det?

Jag tycker att det är svårt att veta vad man ska välja. Blir kontaktad av försäkringssäljare ibland och alla tycker ju att man ska alla en massa extra försäkringar och alla lovar såklart att just de är de bästa. Men det är svårt att veta på förhand hur det kommer att bli den dagen man väl behöva försäkringen....och det kostar ju en slant. Ett par hundralappar för tillägg blir ju ett par tusenlappar drygt på ett år, och på 10 år ytterligare en nolla. Är det klokt att välja alla tilläggsförsäkringar?

Tänker främst på hem, saker och er själva.

Hem = enda bolaget som har försäkringen
Bil = billigast med vettiga villkor
Person = vettiga villkor
Många försäkringar via jobbet.

Försöker i övrigt ha så lite försäkringar som möjligt då det är lätt att trippelförsäkra sig till låg nytt.
 
Hem = enda bolaget som har försäkringen
Bil = billigast med vettiga villkor
Person = vettiga villkor
Många försäkringar via jobbet.

Försöker i övrigt ha så lite försäkringar som möjligt då det är lätt att trippelförsäkra sig till låg nytt.

Ja det känns som att det är lätt att lägga till och lägga till, särskilt när man pratar med en försäljare av försäkringar. Men det är svårt att avgöra också tycker jag vad som är rimlig omfattning, och vilket bolag som kommer vara tillmötesgående när man väl behöver hjälpen vet man ju inte förrän man står där...
Extraförsäkringar för köpta prylar (mobil, tv, tvättmaskin etc) brukar jag undvika men en sjukförsäkring...behöver man ha det?
 
Min syster arbetar som advokat med försäkringsärenden och gav mig tipset att antingen ta Folksam eller If. De andra kör tydligen riktigt fulspel ifall du skulle behöva stämma dem (vid t ex en trafikolycka) om du inte får ersättning....
Så jag kör Folksam! :) Lite dyrare, men känns tryggt!
 
Pappa hjälpte mig med hemförsäkring när jag flyttade hemifrån för hundra år sen. Det är ett bra bolag med bra priser (och återbäring ibland :D) så jag försäkrade bilen där sen också.

När jag skulle försäkra katterna har jag kollat specifikt efter bolag som täcker upp för forl då det drabbar var tredje katt men sällan täcks av försäkringar. Nu har det visat sig att ena katten har just forl så jag är glad att jag gjorde den prioriteringen.

Mig själv har jag aldrig kollat försäkringar på utan har kvar samma som när jag var barn.
 
Min syster arbetar som advokat med försäkringsärenden och gav mig tipset att antingen ta Folksam eller If. De andra kör tydligen riktigt fulspel ifall du skulle behöva stämma dem (vid t ex en trafikolycka) om du inte får ersättning....
Så jag kör Folksam! :) Lite dyrare, men känns tryggt!

Så när du fick hjälp med att skala ner till två bolag, hur kom du fram till vilket du skulle välja av dem? :)
 
Pappa hjälpte mig med hemförsäkring när jag flyttade hemifrån för hundra år sen. Det är ett bra bolag med bra priser (och återbäring ibland :D) så jag försäkrade bilen där sen också.

När jag skulle försäkra katterna har jag kollat specifikt efter bolag som täcker upp för forl då det drabbar var tredje katt men sällan täcks av försäkringar. Nu har det visat sig att ena katten har just forl så jag är glad att jag gjorde den prioriteringen.

Mig själv har jag aldrig kollat försäkringar på utan har kvar samma som när jag var barn.

Vad innebär återbäring?

Hemförsäkring och bil känns helt ok att byta när jag byter boende men när det gäller mina personliga försäkringar så har jag fått för mig att det inte är så bra att byta. Den senaste försäkringsförsäljaren hävdade dock att det inte alls är något problem, och jag kanske är fast i djurförsäkringstänket...
(Om man haft barnförsäkring som man fortsätter kan det nog vara annat men sån har inte jag haft)
 
Allt utom H.H är försäkrat hos Folksam pga. pappa alltid haft dem (och varit nöjd!) samt att han nu jobbar i ett samarbetsorgan till dito.
H.H är försäkrad i IF. Hade jag kunnat byta till Folksam, hade jag gjort det på stört. Men ja, vi var tvungna att ta över försäkringen så...
 
Räknar du med att alltid vara med i facket/samma fackförbund?
Nej, har gått ur (bytt bransch och går väl med i nya när jag börjar jobba efter fl). Det var svar på frågan hur jag valde. Sen har de varit hjälpsamma när det kommer till att se över hela familjens försäkringar mm så det mesta ligger där. Djur och ev bil undantaget.

När jag flyttade hemifrån tog jag första bolaget jag kom på i princip, vilket jag senare bytte mha nån prisjämförartjänst. Bara hemförsäkring då.
 
Fackförbundet jag är med i har rabatt på hemförsäkringar så jag tecknade via dem. Ska skaffa yrkesförsäkring i samma bolag. Har ingen personförsäkring men det kanske jag borde skaffa.

Katterna är försäkrade i ett bolag som ersätter forl.
 
Vad innebär återbäring?

Hemförsäkring och bil känns helt ok att byta när jag byter boende men när det gäller mina personliga försäkringar så har jag fått för mig att det inte är så bra att byta. Den senaste försäkringsförsäljaren hävdade dock att det inte alls är något problem, och jag kanske är fast i djurförsäkringstänket...
(Om man haft barnförsäkring som man fortsätter kan det nog vara annat men sån har inte jag haft)
Att bra år får kunderna en del av vinsten. Det är inte varje år och summan beror på försäkringarna man har men nog känns det kul när det kommer ett brev om återbäring ändå. I år fick jag drygt 300 kr, det var hemskt välkommet :D

Tänker likadant kring byten, men vet inte vad som gäller där egentligen. Kan dock tänka mig att det är en fördel att inte byta om man får nån diagnos som är medfödd/tidigt förvärvad.
 
Tänker likadant kring byten, men vet inte vad som gäller där egentligen. Kan dock tänka mig att det är en fördel att inte byta om man får nån diagnos som är medfödd/tidigt förvärvad.
Jag vet inte riktigt hur det ligger till heller, men jag vet att jag själv hade haft svårt att få teckna liv- och sjukförsäkringar (har MS) om jag inte redan haft en. När jag sedan arbetade på att få ut händelseförsäkringen så minns jag att jag fick intrycket av att de fiskade efter att sjukdomen ska ha uppstått i skarven när barnförsäkringen övergick i en vuxenförsäkring osv, sedan var klumpsumman mindre än jag vet att många andra fått. Så jag är inte helt nöjd med Trygg-Hansa, men ändå sjukt glad att jag har en försäkring! Föreställer mig att det inte går att byta när man har en kronisk diagnos, oavsett om den är medfödd?
 
Det som lever, en själv, eventuella barn och djur ska man helst inte byta försäkringsbolag på. Allt som har funnits innan tecknandet går ju bort oavsett om det har brutit ut eller inte och oavsett om man själv relaterar det som uppstått till något som har varit tidigare. Har man som vuxen en obruten försäkring sedan barndomen är den guld värd mot motsvarande som är tecknade i vuxen ålder. Och ja, sjukförsäkring bör man ha. Det är vanligare att sjukdom sätter ner ens arbetsförmåga än att olycksfall gör det läste jag vid något tillfälle.
När jag har tecknat försäkringar har jag jämfört innehåll och villkor och tagit det som passar mig bäst.

Hem och bil har jag tagit de som varit billigast och täckt mest för den summan. Med det hem vi har finns det dock bara ett försäkringsbolag som har rimliga villkor. Bilförsäkring har jag en som jag betalar för hur jag kör och hur mycket jag kör. Jag betalar mindre än halva priset för den jämfört med motsvarande försäkringar på marknaden.
Hem och bilförsäkring är det dock inga problem att byta försäkringsbolag på om man nu inte är mitt i en skada kanske, då kan det vara dumt.
 
Vi har allt i Trygg Hansa. Har egentligen aldrig jämfört utan hade dem som barnförsäkring på mig själv och fick bra erbjudande när den skulle övergå i vuxenförsäkring. Har sen fortsatt med allt annat. Är med säkerhet inte det billigaste alternativet men bra villkor och har varit jättenöjd de gånger jag har haft kontakt med dem och utnyttjat försäkringarna så det får det vara värt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska skicka in kvitton för sjukhusbesök till mitt försäkringsbolag (de ersätter sånt så det vet jag) men jag har två försäkringar, en...
Svar
4
· Visningar
723
Senast: BernT
·
Träning Jag var tveksam på var jag skulle lägga tråden och med vilken rubrik men.. Efter att ha haft ett par incidenter på vår turridning med...
2
Svar
24
· Visningar
4 189
Senast: Lager
·
Hästvård Försäkringarna blir ju bara dyrare och dyrare....! Själv har jag Agria och enligt senaste försäkringsbrevet kommer självrisken ligga...
Svar
8
· Visningar
1 030
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 233
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp