Försäkringsbolag

Har hemförsäkring via facket, så den har jag inte valt. Dock har jag en gruppförsäkring i samma bolag av enkelhetens skull.

Djuren har 2 olika försäkringsbolag, min äldsta är kvar i Agria, medan de andra 3 är i Moderna som jag valde efter rekommendation av deras uppfödare och sen fortsatt med dom. Dom är överlägset bäst på vissa saker, men sämre på annat.
Bilen är försäkrad via en märkesförsäkring i IF som jag fick höra, efter att ha skrotat min förra bil i en krock, är dom som ersätter bäst efter värderingsmannens åsikt.
Jag väljer inte så mycket efter premier, vad jag får ersättning för är viktigare för mig.
 
Hur har ni valt det/de försäkringsbolag ni har?
Jag har detaljkollat och jämfört pris/villkor för alla delar - hem, fastighet, olika fordon, häst, person, företag. Alla försäkringsbolag lockar med paketerbjudanden och helkundsrabatter, men i mitt fall är det inte applicerbart eftersom inget bolag är intresserade av att försäkra allt. De som är bäst på att försäkra min häst försäkrar inget annat, de som är bäst på att försäkra min motorcykel försäkrar inte hus, de som är bäst på att försäkra bil vill inte ta i motorcykeln med tång, o s v.
 
Jag är en riktig hoppjerka när det kommer till hus, hem, bilar och sådant så där brukar jag försöka jämföra priser och villkor varje år så att det blir fördelaktigast för mig. Det innebär i år att ena bilen är i ett bolag medans andra bilen, hus och hem är i ett annat bolag. I det bolaget har jag också hästen försäkrad i.
Hundarna är försäkrade i varsina (helt andra) bolag. Djuren och oss människor vill jag inte byta på p.g.a risken för att få reservationer.
 
Jag vet inte riktigt hur det ligger till heller, men jag vet att jag själv hade haft svårt att få teckna liv- och sjukförsäkringar (har MS) om jag inte redan haft en. När jag sedan arbetade på att få ut händelseförsäkringen så minns jag att jag fick intrycket av att de fiskade efter att sjukdomen ska ha uppstått i skarven när barnförsäkringen övergick i en vuxenförsäkring osv, sedan var klumpsumman mindre än jag vet att många andra fått. Så jag är inte helt nöjd med Trygg-Hansa, men ändå sjukt glad att jag har en försäkring! Föreställer mig att det inte går att byta när man har en kronisk diagnos, oavsett om den är medfödd?
Jo precis.
Jag har ju Asperger själv, vilket ger en ökad risk för depressioner och epilepsi bland annat. Skulle jag åka på någondera och har bytt bolag så lär jag inte få ut ett skit iom att de kan skylla på Aspergern.
 
Jo precis.
Jag har ju Asperger själv, vilket ger en ökad risk för depressioner och epilepsi bland annat. Skulle jag åka på någondera och har bytt bolag så lär jag inte få ut ett skit iom att de kan skylla på Aspergern.
Men tror du att du ens skulle kunna få byta bolag?

Lite OT, men många är de timmarna som jag tänkt på att jag är tacksam över att bo i ett land som Sverige, där en sjukvårdsförsäkring inte är avgörande för om man ska ha råd att få vård som man behöver (trots att vårdapparaten många gånger haltar). Har varit deppigt att följa debatten i USA om att få teckna försäkring trots existerande sjukdomar/diagnoser.
 
Men tror du att du ens skulle kunna få byta bolag?

Lite OT, men många är de timmarna som jag tänkt på att jag är tacksam över att bo i ett land som Sverige, där en sjukvårdsförsäkring inte är avgörande för om man ska ha råd att få vård som man behöver (trots att vårdapparaten många gånger haltar). Har varit deppigt att följa debatten i USA om att få teckna försäkring trots existerande sjukdomar/diagnoser.
Ingen aning faktiskt, skulle vara om det sätts en massa reservationer som gör försäkringen helt onödig i så fall :cautious:

Ja herregud... Den amerikanska drömmen, tre jobb och ingen sjukvård :wtf:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska skicka in kvitton för sjukhusbesök till mitt försäkringsbolag (de ersätter sånt så det vet jag) men jag har två försäkringar, en...
Svar
4
· Visningar
723
Senast: BernT
·
Träning Jag var tveksam på var jag skulle lägga tråden och med vilken rubrik men.. Efter att ha haft ett par incidenter på vår turridning med...
2
Svar
24
· Visningar
4 189
Senast: Lager
·
Hästvård Försäkringarna blir ju bara dyrare och dyrare....! Själv har jag Agria och enligt senaste försäkringsbrevet kommer självrisken ligga...
Svar
8
· Visningar
1 031
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 234
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp