Försäkringsdjungeln...

lisahjelmgren

Trådstartare
Försäkringarna blir ju bara dyrare och dyrare....!

Själv har jag Agria och enligt senaste försäkringsbrevet kommer självrisken ligga på 3500kr och däröver 20 procent. Om jag sänker självrisken tex så höjs premien.

Livvärdet är på 40.000kr, han är värd mer men är en egen uppfödning, ska inte säljas. Dessutom, höjer jag livvärdet skjuter premien ju iväg ännu mer. Hästen är 12 år. Har Max veterinärvård vilket hos Agria innebär ett tak på 120.000kr. Har valt detta för att kunna finansiera operationer/längre vistelser på klinik. Har tyvärr inga större besparingar på banken i dagsläget. Täcker djurambulans, vissa förskrivna läkemedel, sjukbeslag endast i samband med vissa skador. Avlivning 6000kr.

Försäkringen kostar 10636kr per försäkringsår.

Är andra försäkringsbolag lika dyra? Skiljer det mkt vad som ingår etc? Vågar man byta? Vad välja? Högre självrisk och lägre procent utöver eller tvärtom?
 
Försäkringarna blir ju bara dyrare och dyrare....!

Själv har jag Agria och enligt senaste försäkringsbrevet kommer självrisken ligga på 3500kr och däröver 20 procent. Om jag sänker självrisken tex så höjs premien.

Livvärdet är på 40.000kr, han är värd mer men är en egen uppfödning, ska inte säljas. Dessutom, höjer jag livvärdet skjuter premien ju iväg ännu mer. Hästen är 12 år. Har Max veterinärvård vilket hos Agria innebär ett tak på 120.000kr. Har valt detta för att kunna finansiera operationer/längre vistelser på klinik. Har tyvärr inga större besparingar på banken i dagsläget. Täcker djurambulans, vissa förskrivna läkemedel, sjukbeslag endast i samband med vissa skador. Avlivning 6000kr.

Försäkringen kostar 10636kr per försäkringsår.

Är andra försäkringsbolag lika dyra? Skiljer det mkt vad som ingår etc? Vågar man byta? Vad välja? Högre självrisk och lägre procent utöver eller tvärtom?

Hästen är ett svenskt halvblod
 
Försäkringarna blir ju bara dyrare och dyrare....!

Själv har jag Agria och enligt senaste försäkringsbrevet kommer självrisken ligga på 3500kr och däröver 20 procent. Om jag sänker självrisken tex så höjs premien.

Livvärdet är på 40.000kr, han är värd mer men är en egen uppfödning, ska inte säljas. Dessutom, höjer jag livvärdet skjuter premien ju iväg ännu mer. Hästen är 12 år. Har Max veterinärvård vilket hos Agria innebär ett tak på 120.000kr. Har valt detta för att kunna finansiera operationer/längre vistelser på klinik. Har tyvärr inga större besparingar på banken i dagsläget. Täcker djurambulans, vissa förskrivna läkemedel, sjukbeslag endast i samband med vissa skador. Avlivning 6000kr.

Försäkringen kostar 10636kr per försäkringsår.

Är andra försäkringsbolag lika dyra? Skiljer det mkt vad som ingår etc? Vågar man byta? Vad välja? Högre självrisk och lägre procent utöver eller tvärtom?
Kontakta dom andra bolagen och be om en offert, i villkoren ser du vad som ingår.
 
Försäkringarna blir ju bara dyrare och dyrare....!

Själv har jag Agria och enligt senaste försäkringsbrevet kommer självrisken ligga på 3500kr och däröver 20 procent. Om jag sänker självrisken tex så höjs premien.

Livvärdet är på 40.000kr, han är värd mer men är en egen uppfödning, ska inte säljas. Dessutom, höjer jag livvärdet skjuter premien ju iväg ännu mer. Hästen är 12 år. Har Max veterinärvård vilket hos Agria innebär ett tak på 120.000kr. Har valt detta för att kunna finansiera operationer/längre vistelser på klinik. Har tyvärr inga större besparingar på banken i dagsläget. Täcker djurambulans, vissa förskrivna läkemedel, sjukbeslag endast i samband med vissa skador. Avlivning 6000kr.

Försäkringen kostar 10636kr per försäkringsår.

Är andra försäkringsbolag lika dyra? Skiljer det mkt vad som ingår etc? Vågar man byta? Vad välja? Högre självrisk och lägre procent utöver eller tvärtom?

Oj, vilken skillnad det är på raser! jag har en liknande försäkring som din, på Agria. Alla guld och plus och max veterinärvård och jag tror det är 40' i liv... Betalar c:a hälften av vad du betalar, islandshäst :o
Jag tog Agria på den här eftersom jag tyckte den passade just denna hästen bäst. De andra står i Folksam. Jag säger som de andra, begär in offerter från de andra ås du kan jämföra!
Skiljer det inte så mkt så hade jag inte bytt.
 
Sätt ner livvärdet? I mitt bolag kan man själv räkna ut vad det kostar med olika alternativ. Över 10.000 kr per år i försäkring är ju löjligt! Det du betalar för är alla sönderridna hästar som måste hältutredas och sprutas några ggr per år. Det är även därför det är så dyrt att försäkra halvblod.

Jag har valt att ha begränsad vetvård och 7000 i liv så nu kostar det mig bara 120 kr i månaden att försäkra ett halvblod och en ponny. Halvblodet kostar 4 ggr så mycket att försäkra. Täcker fång, kolik, tarminfektion, fraktur/fissur, sårskador, foderstrupsförstoppning. Självrisk 2500 +20%.
 
Det är jättestor skillnad både mellan bolag och ras. Så man kan inte jmf rakt av vad andra betalar riktigt. Tyvärr.

Kolla vad Folksam tar för din häst TS, iaf tidigare tog Folksam och Agria över risk från varandra och man kom undan nackdelen och den enorma risk det är att byta försäkringsbolag.

Vad jag betalar idag är inte relevant eftersom jag inte har halvblod och inte samma livvärde.
 
Jag sänkte livvärdet (10, eftersom jag ändå inte kommer köpa en dyr häst när min går bort) och fick ner priset bra trots att jag höjde vetvården (120). Gissar vi har samma bolag men jag har en ponnyras. Samma självrisk. Kostar väl typ 4000 kr/år.
 
Jag har inget livvärde utan bara A1 vet.vård plus 120.000 självrisk på 5000 betalar lite under 300 kr i månaden.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 731
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 675
Senast: Piranesi
·
Hästvård Hur resonerar ni? Hästen är försäkrad i Agria sedan födseln och jag har inga som helst planer på att byta försäkringsbolag. Däremot...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 296
Senast: pulkaskurk
·
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
30 915
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp