Försäkringsfråga avelssto efter avslutad karriär

Kellie

Trådstartare
Hur gör ni andra B-tränare med försäkringar på era avelsston?

Vi har Agria Aktiv Veterinärvård åt vårt sto, tecknade separat A1 till fölet-11, och ändrade den senare till Aktiv Veterinärvård då hon togs upp på träningslista. (Anledningen till att vi använder Agria är att vi har alla hus/gårds/bilförsäkringar etc i Dalarnas Försäkringsbolag och får därför bra rabatt + återbäring.)

Vi har också Agria Plus och då ingår incident, (vilket ju också finns liknande i B-tränarförsäkringen förstås för de hästar som står på träningslistan.)

Men nu fick jag frågan om jag inte skulle byta avelsstoet till A1- istället för den Aktiva Veterinärvården; det jag skulle behöva göra är att ta bort henne från träningslistan och göra ett böjprov och longeringsprov, vilket jag är ganska säker på att hon går igenom.

Hur gör ni andra?
Vad vi är ute efter är ju att ha råd att ge bästa tänkbara veterinärvård för sto och föl vid eventuella sjukdomar/skador/komplikationer som kan inträffa, inte att få ersättning för kastat föl, livförsäkring av stoet etc.
Jag är också medveten om att de i de allra flesta fall är svårt att få ut ngt av värde, men som sagt förhoppningsvis ha råd med bra veterinärvård på klinik vid behov.:grin:
 
Sv: Försäkringsfråga avelssto efter avslutad karriär

Försäkrar inte alls för utom fina stoet. Men så är jag osentimental nog att slakta om det skulle bli någon skada. Ser dock till att ha dräktiga och digivande ston försäkrade.
 
Sv: Försäkringsfråga avelssto efter avslutad karriär

Något av stona ändrade jag till avelsförsäkring (med lågt livbelopp) men de kanske inte finns längre? Jag har alltid tecknat fosterförsäkring också.

Till förra året när jag fick ett felläge och miste både sto och föl har det varit onödiga pengar. Då kändes det jätteskönt att ha den.
 
Sv: Försäkringsfråga avelssto efter avslutad karriär

Det är olika i olika bolag med vad en avelsförsäkring innebär och om den finns. Agria har så man kan få ett tillägg för vissa saker som rör avel och då får man en högre premie.
Men i alla fall fram till för två år sedan hade Folksam en avelsförsäkring som inte gav ersättning för t ex hältor och annat som inte spelar så stor roll för ett avelssto (ja inte för att hon ska gå ha ont men man kostar kanske inte på henne en hältutredning för 50 000 för att hon är oren i trav) och då får man en lägre premier.
 
Sv: Försäkringsfråga avelssto efter avslutad karriär

Något av stona ändrade jag till avelsförsäkring (med lågt livbelopp) men de kanske inte finns längre? Jag har alltid tecknat fosterförsäkring också.

Till förra året när jag fick ett felläge och miste både sto och föl har det varit onödiga pengar. Då kändes det jätteskönt att ha den.

Jo den finns kvar men jag funderade över det finstilta och dess betydelse?:

"Stoet ska efter att försäkringen tecknades
ha haft minst två föl. Därefter ska stoet ha inseminerats
med färsk sperma/färsk transportsperma alternativt naturlig
betäckning med fertil hingst under minst två säsonger.
Högsta ersättning är 100 000 kronor."


Det står efter?? Får man spöstraff annars :confused::p

Jag förstår att du var glad för att du försäkrat då, det är just sådant man tänker på i första hand.:(
 
Sv: Försäkringsfråga avelssto efter avslutad karriär

Försäkrar inte alls för utom fina stoet. Men så är jag osentimental nog att slakta om det skulle bli någon skada. Ser dock till att ha dräktiga och digivande ston försäkrade.

Det är nog det vanligaste, vilken typ har du av försäkring till de digivande/dräktiga då?
 
Sv: Försäkringsfråga avelssto efter avslutad karriär

Det är olika i olika bolag med vad en avelsförsäkring innebär och om den finns. Agria har så man kan få ett tillägg för vissa saker som rör avel och då får man en högre premie.
Men i alla fall fram till för två år sedan hade Folksam en avelsförsäkring som inte gav ersättning för t ex hältor och annat som inte spelar så stor roll för ett avelssto (ja inte för att hon ska gå ha ont men man kostar kanske inte på henne en hältutredning för 50 000 för att hon är oren i trav) och då får man en lägre premier.

Nej det är ju helt sant, men just travhästar kan ju vara lite kluriga med att försäkra rörelsestörning/hältor på, därför blev jag så förvånad över att jag kunde A1 försäkra mitt sto, efter böjprovlongeringsprov.
Jag kanske inte tycker det är helt nödvändigt heller, men om hon tex skulle få en enklare fraktur i hagen med god prognos att läka, så är det nästan omojligt att få igenom på endast veterinärförsäkringen med klausul för trav, men dock på A1.

Problemet med Agrias avelsförsäkring för foster är att jag skulle behöva åka ut efter 40 dygn till klinik och göra ett UL, då vår station hunnit stänga, eftersom vi betäcker ganska "sent". Och jag ser faktiskt mer risker med det både smittomässigt och olycksmässigt då stoet är ganska orolig att transportera. Vill helst "bomma igen" det egna stallet för ut och intrafik i oktober för att hålla alla smittor borta.
 
Sv: Försäkringsfråga avelssto efter avslutad karriär

Vi har If på våra, med begränsad veterinärvård och lågt livvärde. Den försäkringen vi har täcker dräktighets och fölrelaterade saker.

Varför har du avelsstoet på träningslistan?
 
Sv: Försäkringsfråga avelssto efter avslutad karriär

Den gången jag hade fraktur var det inga som helst problem att få ut de få kronor på "vanlig travförsäkring" som överskred självrisken.

Nu har jag inte läst det finstilta i år eftersom jag inte varit skadedrabbad, men har de tagit bort frakturer från tävlingsförsäkringarna? (lite Off Topic)
 
Sv: Försäkringsfråga avelssto efter avslutad karriär

Vi har If på våra, med begränsad veterinärvård och lågt livvärde. Den försäkringen vi har täcker dräktighets och fölrelaterade saker.

Varför har du avelsstoet på träningslistan?

Innan vi försäkrade henne (vilket vi gjorde under förra dräktigheten) så täcktes hon av bla ansvarsförsäkringen som B-tränarlicensen har, efter det bara ren slöhet;)
 
Sv: Försäkringsfråga avelssto efter avslutad karriär

Den gången jag hade fraktur var det inga som helst problem att få ut de få kronor på "vanlig travförsäkring" som överskred självrisken.

Nu har jag inte läst det finstilta i år eftersom jag inte varit skadedrabbad, men har de tagit bort frakturer från tävlingsförsäkringarna? (lite Off Topic)

Vad jag har förstått så är det näst intill omöjligt att försäkra hästar (trav/galopp) för skador som kan uppstå i lopp eller i träning pga den stora skaderisken, och även om olyckan händer i hagen så är det mkt svårt att bevisa att det hänt just där, ngt sådant har jag för mig när vi gick igenom detta för starthästarna tidigare.Men jag kan mkt väl ha fel....

Vad hade du då för försäkring och var det länge sedan?
 
Sv: Försäkringsfråga avelssto efter avslutad karriär

Folksams A2 - vilken dessutom tog en kronisk hjärtmuskel på en annan häst 2005. Vilket inte ens veterinären trodde på. Jag hade ett elände att få honom att döma ut hästen skriftligt.
 
Sv: Försäkringsfråga avelssto efter avslutad karriär

Vad jag har förstått så är det näst intill omöjligt att försäkra hästar (trav/galopp) för skador som kan uppstå i lopp eller i träning pga den stora skaderisken, och även om olyckan händer i hagen så är det mkt svårt att bevisa att det hänt just där, ngt sådant har jag för mig när vi gick igenom detta för starthästarna tidigare.Men jag kan mkt väl ha fel....

Vad hade du då för försäkring och var det länge sedan?


Vi hade unghästen försäkrad i allt som gick. Fick inte ut ett öre trots att olyckan påståtts ha hänt i hagen.
Hon var utleasad vid tillfället. Avlivades efter rek av flera vet pga djurskyddskäl. Kunde ev ha opats men det var ett år i box. Inget de ansåg var möjligt.
Inte ett korvöre.
Vi kunde iofs stämt leasingtagaren, men vi orkade inte just då.
Bara att ställa den hästen på ett släp i 50mil utan smärtlindring var ett fall för sig.
Vi bad henne ta ut vet hemma på vår bekostnad, men icke.
Blev en dyr onödig försäkring. Sprängfraktur i bakknä plus bäckensskador.
 
Sv: Försäkringsfråga avelssto efter avslutad karriär

Avelsstoet A1 försäkrades med tillägg för avel tror jag.
Dock ingen fosterförsäkring.
 

Liknande trådar

J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 604
Senast: Sockertoppen
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 476
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp