Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Alexandra_W

Trådstartare
Eftersom det blev betydligt dyrare än planerat det här med Keleföl, så har jag på allvar börjat fundera på att om hon nu tar sig och blir dräktigt osv teckna en fosterförsäkring.

Hos Agria kan man teckna den från dygn 45 eller om det var 46. Hur vanligt/ovanligt är det med fosterdöd efter det, någon som vet? Största riken lär ju ligga mellan UL:ad dräktig (förhoppningsvis då) på dygn 18, och just när man kan teckna fosterförsäkring. Och det kan jag ju aldrig skydda mig emot.

Sen, jag blir inte riktigt klok på hur man får ihop det där med försäkringar, och tar sådan jäkla tid att öppna villkoren på hemmamodemet. Men om jag tecknar en fosterförsäkring så gäller den redan erlagda samt förväntade kostnader för dräktigheten. Som exempel anger Agria då språngavgifter etc samt dräktighetsavgifter. Det gör ju att om du t ex inte har levande föl avgift utan dräktighetsavgift, så kan du försäkra för 'hela beloppet' i fosterförsäkringen. Men om du har levande fölavgift så får du inte räkna in det i fosterförsäkringen.

Dvs i mitt fall, om vi säger att Kele är dräktig nu då, och fortsätter vara dräktig, så kan jag försäkra för summan av seminavgifter, stationsavgifter, spermaskicken samt dräktighetsavgift vid 16 dygns dräktighet.

Sen kommer det knepiga som jag inte riktigt är säker på hur det är (står säkert i villkoren som segmodemet inte vill öppna). Om allt går bra, och honf ölar som hon ska och fölet överlever 2 dygn, då ska jag ju betala levande fölavgift. 2:a dygnet försäkras fölet enskilt, men sen så dör det av sjukdom på säg femte dygnet. Då är det ju karens på den enskilda försäkringen som inte kommer täcka. Men påverkas det något om det funnits en foster/fölförsäkring innan? Annars ser jag ju hur det blir hart när omöjligt att på något sätt kunna skydda sig mot risken att betala levande fölavgift men ändå förlora fölet ett litet tag senare, och utan försäkringen täcker?

Någon som hängde med och vet svar?
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Fattade inte allt i ditt inlägg, men ett litet svar ska du få:

Så här gjorde jag: Försäkrade mitt connemarasto med Agrias avelsduglighetsförsäkring, och försäkrade fostret för 5000:-. Det kostade 750 kr, och gäller fram tills att fölet är 30 dagar gammalt. Jag har nu en enskild försäkring till fölet. Jag hade gärna försäkrat upp fölet mera, eftersom betäckningen är ganska dyr, men då hade försäkringen blivit hemskt dyr. Om du vill kan jag kolla upp villkoren, jag som har bredband....:angel:
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Du får gärna kolla om du vill, det jag ffa vill ha svar på försäkringsmässigt är att om en foster/fölförsäkring gör att jag slipper karensen elelr minskar den när fölet sen försäkras enskilt?

Ska försöka förklara igen det jag undrar över.

Damen har kostat 5300 kr till seminstationen, inkluderar stationsavgift, seminavgift, uppstallning och dräktighetsundersökningar. Sen kommer jag få en räkning från Flyinge för tappning, samling och frakt för två skick med, blir en knapp tusenlapp. Men vi säger en tusenlapp för enkelhetens skull. Det är 6300 kr i ren 'tillverkningskostnad'. Om vi nu säger att hon tagit sig, och är dräktig när hon kollas på 18 dygn så tillkommer 2500 kr i dräktighetsavgift. Dvs totalt har jag då lagt ut 8 800 kr. De kan jag ju fosterförsäkra för efter 45 dygn.

Säg att allting går bra och hon föder ett levande föl. Om det överlever två dygn så ska jag ju betala levande fölavgift på 8750 kr. Då, när fölet är två dygn kan jag ju teckna en enskild försäkring på det, och sätter då förslagsvis livvärdet 8 800 kr + 8750 kr, dvs 17 500 r säger vi.

Sen säger vi att fölet tyvärr blir dåligt och dör på femte dygnet. Då har jag karens på den enskilda försäkringen (8 dagars karens för sjukdom när du försäkrar föl), och då riskerar jag ju att förlora en massa pengar. Det jag undrar är om det faktum att fostret varit försäkrat gör att jag slipper karenstiden på den enskilda (vanliga) försäkringen?
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Eftersom du tittade på Agria kommer det här "Agria Foster- och Fölskydd
Vi har tagit fram en paketlösning för att ge trygghet till både foster och föl. Försäkringen kan tecknas från 45:e dräktighetsdygnet fram till och med 30 dagar före beräknad fölning.

Du kan få ersättning för foster och föl som förlorats genom:
· bevisad kastning
· dödfött föl
· uteblivet foster efter bevisad dräktighet
· stoets död
· för föl som dör eller måste avlivas inom 30 dagar efter födseln.
I Fölskydd ingår dessutom en veterinärvårdsförsäkring under de första 30 levnadsdagarna motsvarande Agria Bas Veterinärvård med Agria Plus Tillägg. Försäkringen täcker veterinärvårdskostnader upp till 120 000 kronor. Och har marknadens lägsta självrisk – endast 1500 kronor fast självrisk. Ingen rörlig självrisk.

Stoets egen försäkring behöver alltså inte användas om fölet behöver veterinärbehandling de första 30 levnadsdagarna, och därmed finns hela stoets försäkring kvar om stoet skadar sig.

Försäkringen kan tecknas även om stoet inte har någon försäkring hos Agria.

Om du tecknar en enskild försäkring för ditt föl inom 30 dagar från fölets födsel, blir den karensfri i samma omfattning som försäkringsskyddet i Fölskydd. "
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Nu har jag ju inte agria men är du säker på att det går att försäkra fostret redan på 45 dygnet.
Fosterförsäkringen är väl i första hand till för att få tillbaka lite pengar om det skulle gå snett till en ny betäckning, därför kan man oftast inte försäkra för mer än utlagda summor.

Jag har mitt sto försäkrat i Folksam och där är det så att fölet går på stoets försäkring vad gäller olycksfall i 30 dagar eller tills det har en egen försäkring, så jag gjorde som så att jag väntade lite med att försäkra fölungen eftersom de första dagarna ofta är de mest kritiska.

Ups Elle12 har full koll varav mitt inlägg känns rätt så onödigt
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Elle12 - SUPERTACK. Fast hmm, vad innebär då: Om du tecknar en enskild försäkring för ditt föl inom 30 dagar från fölets födsel, blir den karensfri i samma omfattning som försäkringsskyddet i Fölskydd. "

Då åker jag ju ändå på karens för den del av livförsäkringen som utgör levande föl-avgiften. Attans då, men då är det väl bara att be en bön då.. Men fasiken, det var ju de där levande föl-pengarna jag ville försöka skydda på något vis..

Kvasthulda - ja jag är helt säker på att man kan teckna fosterförsäkring i Agria från dag 45 eller 46 (minns inte exakt vilken, men en av de är det). Och nu skrev ju Elle12 det, men jag visste det med innan, att det täcker första 30 levnadsdagarna för fölet med, men det hjälper ju inte i mitt fall, det jag vill mosa in i försäkringen är ju att skydda mig mot att förlora levande fölavgiften om fölet dör inom 8 dygn efter försäkringe (då är det karens)
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

¨Glöm inte att du även "på köpet" får en försäkring mot dolda fel om fölet är försäkrat som foster och försäkringen löper obruten. Dvs försäkringen täcker även medfödda ev. defekter. :idea:
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Fast det gör de även utan fosterförsäkringen, täcker medfödda defekter och dolda fel. Det 'räcker' med att du försäkrar fölet innan det är X dygn gammalt (minns inte vad X står för, men både min förra unghäst och Kele hade/har dolda felskydd, ingen av dem hade fosterförsäkring. Då krävdes det dock att mamma var Agriaförsäkrad, det har de dock tagit bort, nu räcker det att fölet försäkras innan dygn X).

Däremot, med en fosterförsäkring så är man ju mer skyddad ändå, iom att du får teckna försäkring först på 2 dygn gammalt föl, och föds det då sjukt så åker du på reservationer. Det gör du iofs hur du än beter dig vid övergången till enskild försäkring, men du sitter ändå på ett bättre skydd mellan födseln och enskild försäkring.
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Alexandra_W skrev:
Elle12 - SUPERTACK. Fast hmm, vad innebär då: Om du tecknar en enskild försäkring för ditt föl inom 30 dagar från fölets födsel, blir den karensfri i samma omfattning som försäkringsskyddet i Fölskydd. "

Då åker jag ju ändå på karens för den del av livförsäkringen som utgör levande föl-avgiften. Attans då, men då är det väl bara att be en bön då.. Men fasiken, det var ju de där levande föl-pengarna jag ville försöka skydda på något vis..

Kvasthulda - ja jag är helt säker på att man kan teckna fosterförsäkring i Agria från dag 45 eller 46 (minns inte exakt vilken, men en av de är det). Och nu skrev ju Elle12 det, men jag visste det med innan, att det täcker första 30 levnadsdagarna för fölet med, men det hjälper ju inte i mitt fall, det jag vill mosa in i försäkringen är ju att skydda mig mot att förlora levande fölavgiften om fölet dör inom 8 dygn efter försäkringe (då är det karens)

Om du anser att det har kostat dig 30000:- att ta fram fölet kan du foster- och fölförsäkra för den summan. Man kan räkna på olika sätt när man räknar ut vad fölet kostar att ta fram, men räknar man med allt som stoet kostar under de 11 månaderna hon är dräktig, så protesterar inte försäkringsbolaget mot det, premien blir såklart högre, men då har du "skyddat" din levandeföl avgift.
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

elle12 skrev:
Om du anser att det har kostat dig 30000:- att ta fram fölet kan du foster- och fölförsäkra för den summan. Man kan räkna på olika sätt när man räknar ut vad fölet kostar att ta fram, men räknar man med allt som stoet kostar under de 11 månaderna hon är dräktig, så protesterar inte försäkringsbolaget mot det, premien blir såklart högre, men då har du "skyddat" din levandeföl avgift.

Nja? Inte om man ska tro Agrias villkor ju?

'Försäkringsbeloppet ska motsvara erlagda och förväntade kostnader för betäckningen. Med kostnaden för betäckningen avses summan av:
*boknings-, språng- och seminavgifter
*avgift vid konstaterad dräktighet'

Så ska man hårddra det får du inte räkna med kostnad för uppstallning på station, baktprov etc. Fast jag är ju rätt säker på att allt som kommer på 'stationsräkningen' är okej. Men du får ju inte 'räkna in' ökad foderåtgång för stoet, extra vaccinationer pga dräktigheten osv enligt det där ju?

Det går säkert att ringa och säga 'hej jag vill ha en fosterfölförsäkring med värdet 18 000 kr' och de säger säkert 'javisst, ge oss den här snordyra premien bara', men om något går snett så finns ju alltid risken att de begär in kvitton, och då lär jag bara få för det som är just uppspaltat, och de 'extra' 10 000 kronorna lär de ju dra av (men behålla premien för dem)?

Annars är det ju ett väldigt smart sätt, men frågan är om det inte blir så att när det väl skiter sig så 'åker man dit' i alla fall?
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Kompisens häst resorberadeefter 90 dygnskollen förra året. Eftersom hon misstänkte att det kunde hända ( vet. sa det då också) då hästen har problem med cystor så hade hon en ganska hög ( 20000:-) foster-och fölförsäkring som hon nu har fått ut. De begärde inga kvitton på något, endast intyg att hon hade varit dräktig vid försäkringens tecknande och intyg på att hon ej fölade ( hingsten har dessutom levande fölavgift som hon ej kommer att behöva betala).
Det står att försäkringen bara ska täcka vissa kostnader, men jag har aldrig behövt specificera utan sagt t ex att jag vill ha den i 20000:-. Men visst, läser man texten så står det som du skriver.
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Kanske ska tillägga att det ej var hos Agria utan i Folksam det förra inlägget om när stoet resorberade handlade om. Hos dem gäller att man kan teckna från 90 dygns dräktighet, och det står inget finstilt om exakt vilka kostnader försäkringen ska täcka vad jag kan se i deras villkor. Man ska ha intyg på dräktigheten och att hon inte fölade för att få ut det belopp man har fösäkrat för.
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

och att tänka på är att en sådan försäkring kostar 20% av förs summan. dvs 20000:- i försäkring så är premien 4000:- sedan vet jag inte om det är självrisk osv..(dvs man kan räkna att den egentliga försäkringssumman är då och man får "ut" är ca 16000:-)de extra pengarna kan i och för sig vara väl investerade om man sedan har ett fint föl i sin närvaro:love:
Har men en 90 dygnsavgift så är det väl ganska smart att försäkra i alla fall...har själv aldrig gjort det (ännu) på lev föl avgiften..
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Jo jag vet att det är 20%, därför jag skrev att det blir en snordyr premie. Kan iofs förstå att premien är hög, de lär ju få lösa ut ett antal fosterfölförsäkringar per år.

Förresten, ang premie - vill de ha den 'i klump' eller går det att lägga den på autogiro?

Ang självrisk så har den ingen självrisk utom för veterinärvård. Dvs om fostret/fölet dör/måste tas bort så själva 'livdelen' löser ut är det ingen självrisk. Utnyttjar du veterinärvårdsdelen när fölet väl är fött är det 1500 kr i fast självrisk, ingen rörlig.

Och jo, pengarna kan nog ses som en investering. Det krävs inte så himla mycket för att den ska ha betalat sig,, är fölet sjukt när det föds t ex, så med tanke på att sjuka föl brukar kräva väldigt intensiv vård så lär man ganska snart tjänat in premien och mer därtill. Och om man aldrig behöver utnyttja den så är ju 4000 kr en piss i nilen vad fölet ' i det stora hela' kostat.

Men det är mycket pengar soms ka ut på en gång..
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Du kan själv välja hur du vill betala premien.
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

elle12 skrev:
Du kan själv välja hur du vill betala premien.

Fast det sade Agria när jag skulle försäkra förra året att det kunde jag inte med foster och fölförsäkringen...
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Jag har en liten undran, jag har ju mitt sto i Folksam där kan man inte fosterförsäkra förrän på 90 dygn, kan jag då försäkra mitt foster hos Agria eller måste det följa stoet? Hos Agria kunde man ju försäkra från 45 dygnet (av vad som har sagts här) det är ju trots halva tiden innan jag kan försäkra på mitt bolag.
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Jag hade visserligen även mitt sto i Agria, men hade kunnat foster föl försäkra där ändå. Min seminstation hade avtal med Sveland förra året, och det hade gett en billigare foster föl försäkring, men valde ändå Agria pga bättre villkor (tex vet vård 120000). Valde själv ett försäkringsbelopp som jag tyckte relaterade till vad jag lagt ut på station o dyl. Dessutom hade ersättningen täckt en ny betäckning iår om fölet uteblivit (vilket han inte gjorde. Han är nu 18 dagar).
Kolla med ditt stuteri om dom har nåt avtal med försäkringsbolag ang foster föl försäkring. Sen får du avgöra själv.

Jag försäkrade from 90 dräktighetsdagen (gjorde vetundersökning då) eftersom jag skulle betala 90 dgrs dräktighetsavg. U-ljudade på 16 dgr o hon konstaterades dräktig. Ville inte gå in o böka igen innan 90dgr pga resorberingsrisk.
Ska tillägga att min kompis sto som skulle ha fölat ca en månad innan mitt sto konstaterades dräktig på 90 dgr, men kastade i 5e månaden. Fostret hittades dock aldrig då dom går på lösdrift.
Sen finns ju alltid risken för abortvirus. Då kan det ju tyvärr gå så illa att stona förlorar sina foster väldigt sent.
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Kvasthulda - du kan fosterförsäkra hos Agria, det behöver inte följa stoet. Står till och med i villkoren att stoet INTE behöver vara försäkrat i Agria för att du ska kunna teckna foster/fölförsäkring hos Agria.

Till övriga - Jag har ingen aning om seminstationen har avtal, i så fall borde de ha informerat om det tycker jag så antar de inte har. Märks väl om hon UL:as dräktig om de säger något. Men jag ska ha Agria och inget annat, så om de så har en deal med något annat bolag är det inte intressant. Sålänge inget annat bolag kan matchas vad Agria ersätter etc så kommer jag välja Agria (även fast de är en bra bit dyyrare, iaf på 'vanliga' försäkringar)

Carrielaine - 'min' station UL:ar dels på 16 - 17 dygn och sen på ca 28 dygn, så de går in och 'rotar' iaf. Och jag skulle inte vilja bara kolla på 16 dygn, iom att jag vill försöka igen om hon skulle resorbera tidigt. Däremot blir det ju en 'extra' rotning om jag ska kolla där på dygn 45, men..
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

granger skrev:
Fast det sade Agria när jag skulle försäkra förra året att det kunde jag inte med foster och fölförsäkringen...

Jag hade den också hos Agria förra året och de lade på det på min vanliga månadssumma då. Det kanske är om man inte redan har ett autogiro hos dem ? Hur som helst så är det nog bäst att fråga för varje enskilt fall om det är så olika från gång till gång...
 

Liknande trådar

Avel Om formulerar tråden, moderator kan ta bort den andra om h*n vill. Men den var nog otydligt rubriksatt. Sitter och försöker fylla i...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Girasol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp