Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

elle - hur la de på den på månadssumman?

Säg att du för dina 'andra' försäkringar betalar 1000 kr/månad, och så är fosterförsäkringen på 3000 kr. Fick du då betala 4000 kr via autogiro en månad, och sen de vanliga 1000 kr/månad? Eller blev det typ så att du betalade 1500 kr/månad i X månader?

Dvs delades fosterförsäkringen upp på många månader också? (Hur många isf?)
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Det delades upp lika på tiden från tecknandet fram till beräknad fölning t ex om det var 3000 kronor så lades det på 375 kronor i månaden i åtta månader ( jag tecknade vid 90 dygn).
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Okej, det är ju super om det funkar så!! Jag är nämligen inte sådär supersugen på att hosta upp hela summan på ett bräde, har fått hosta upp nog med klumpsummor för den där betäckningen liksom.. :angel:

Men finemang, och jag har ju autogiro sen innan så borde ju inte vara några problem då. Nu ska damen 'bara' vara dräktig då, och fortsätta vara det till minst dygn 45 då..
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Om man väntar med att försäkra på 90 dygnet så är det inte 20% utan 15% av försäkringsbeloppet i premie.(agria) Men det beror ju på hur mycket is man har i magen..

Jag brukar inte alltid foster/fölförsäkra om det är levande föl, har man stoet försäkrat i avel så får man ju tio % av hennes livvärde om hon kastar (lika krav som på foster/fölförs.) dock kan du få max 5'.

i år kommer jag dock göra det då jag hittills är uppe i 12 125:- Då är märren seminerad i går och ska hämtas hem ikväll. Jag har då bara räknat in bokning, språng, station,semin , baktprov samt 6 dygns uppstallning. Resorna kommer utanför. Sen tillkommer 90dygns avgiften. ska ju dessutom tillbaka för ul om drygt 2 veckor.
Nu använder vi FAI i år och det kostar ju mer än om man seminerar med AI alt TAI.

Jag har kalkylerat ca 25 000:- per sto i rena kostnader från bokning tom 90dygnsavgiften.(har två ston till samma hingst) Känns surt och vet ej heller vart jag ska hitta dom pengarna :eek: Men sånt brukar ge sig... ;) Ingen semester i år!!!!

Sen brukar jag göra ett ul fram på höstkanten för att se hur läget ligger. Går det som tänkt ska vi ha 7 föl nästa år.. Jag har lite flax och en kunnig distriktare som kommer ut och gör ul hemma vilket besparar mig massor med pengar då det tar en evighet att åka 8 vändor enkom för det.
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Hade också en fosterförsäkring i Folksam på 25000:- Stoet kastade och det var inga problem att få ut beloppet.
En fosterförsäkring på 20000:- kostar idag 2820:- och om hingsten är försäkrad i samma bolag har man 30% rabatt. Betalning sker som engångssumma.
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Jag fick ett råd på Agria när jag pratade med dem förra året. Om man betalar 90 dygns avift så är det bra med foster försäkring. Men betalar man levande föl avgift så är det faktiskt billigare med avelsförsäkring på stoet i stället! DU får ut ersättning i fall fostret dör/stoet kastar, om stoet blir skadad och inte går att avla på mer. Dock så får man se till att ringa och försäkra fölet dens 2:a levnadsdag, efter som fölet själv inte har någon försäkring när den har blivit född.
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Ja men en avelsförsäkring blir ju ÄNNU värre? Då är fölet helt oförsäkrat första två dygnen, om det då blir sjukt första två dygnen så får jag inte en krona, kan inte försäkra det och säg attd et då dör vid fem dygn så har jag BÅDE 8750 kr i levande föl avgift jag förlorat PLUS att jag haft kostnader för fölets veterinärvård?

Det blir ju sämsta alternativet hittills att 'skydda' levande föl-pengarna??
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Nä, den är bara oförsäkrad ett dygn eller ett par timmar om du har "tur"! Fölar stoet låt oss säja klockan 23.00 den 5:e, så kan du försäkra den direkt den 6:e så fort försäkringsbolage öppnar, eller ditt ombud svarar. Ja då är den bara oförsäkrad ett par fjuttiga timmar.

Själv tycker jag inte att den är en dålig försäkring för jag resonerade på ett annat sätt!
Avelsförsäkringen är bra mkt billigare än foster-föl försäkringen. Är fölet död när det kommer ut eller dör inom kort tid där efter så betalar man ju ingen levandeföl avgift.
Skulle nu fölet komma ut sjukt så får jag ta den smällen. Men det är ju något som man som enskild person får fundera vad som passar en själva.
Dessutom när jag pratade med mitt ombud så fick jag den uppfattningen att försäkringen jag tecknade på fölet började gälla direckt!

Dock hade jag fått betala vid 90 dygns så hade jag utan tvekan tagit foster-föl försäkringen.
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Fölets försäkring har 8 dagars karens för sjukdom. Och försäkrar du redan sjukt föl kommer du får reservationer. Så föl som föds sjukt (dvs om du har otur) och du åker på en kostsam smäll.
Om man däremot har tur fungerar det där nog utmärkt, fast jag är ju inte känd för att ha tur så det törs jag inte räkna med ;)
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Nä, du har ju haft otur så att det gott och väl blir över, får hoppas att det planerade fölet bringar glädje och lycka och puttar bort all olycka från dig!!
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Jag har både foster föl och avelsduglighet för sto för säkerhets skull... just avelsduglighetspremien är billig jämfört med andra försäkringar, och har jag en så heltäckande försäkring som möjligt hoppas jag att inget händer:angel:
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Men avelsduglighet får man väl förresten inte teckna förrän de fått ett föl? *slog mig*

Ang oturen borde vända så, hmm, vi börjar ju bra..eller nåt.. Damen drog antagligen på sig något virus typ förkylning på stationen. Fått sår och blåsor i munnen. Svårt att äta, och inte såå konstigt när det ser ut såhär på mer än ett ställe i munnen:

http://hem.passagen.se/xyplex/kelemun-1.jpg

(krånglar det ta bort http:// )

Stackars lillsnuttan..
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Jodå, jag tecknade det på mitt sto förra året, hon fick sitt första föl i år, så det gick.
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Vaterinärvård av fölet går på mammas försäkring tom 30 dygn (eller den tidigare dag fölet har egen försäkring som täcker). Så veterinärskydd har du ändå utan foster/föl försäkring.
I de flesta bolag har fölet ingen karens på sin försäkring om mamman är försäkrad i samma bolag (är tex så i Folksam som jag har till mina).
Om fölis föds sjukt och dör tex dygn 5 så har jag mkt svårt att tro att du blir tvungen att betala levande föl avgiften, du har i de flesta fallen då inte ens hunnit rapportera till hingstägaren om resultatet, så den biten tror jag "löser" sig.
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Fast jag tror inte jag har så stor nytta av den ändå *mutter*

"5. Försäkringsbelopp
Vilket försäkringsbelopp som har avtalats för ditt sto framgår av ditt försäkringsbrev. Försäkringsbeloppet är den högsta ersättning du kan få ur försäkringen. Föl (punkt 6.2) ersätts med 10 procent av stoets försäkringsbelopp, dock högst med 5 000 kronor. "

max 5000 kr för fostret/fölet räcker ju inte långt, OCH det är 10% av stoets livvärde de räknar på, så för att få ut 5 000 kr för fostret måste man ju ha stoet avelsduglighetsförsäkrat för 50 000 kr. Och det kommer knappast de medge för min dam.
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Gylle - ah bra att Folksam har så. Agria har 8 dygns karens för sjukdom, ingen karens för skada pga yttre våld/olycksfall. Gäller även om mamman står i samma bolag.

Men du har ju rätt i att stoets försäkring täcker första trettio dagarna, tänkte inte på att de 'lagt tillbaka' det igen! Danke. Fast jag vill nog gärna ha en 'annan' försäkring som tar fölets kostnader 'direkt' om oturen skulle komma dubbelt och både sto och föl kräver intensivvård på klinik te x så räcker ju 130 000 kr från mammas försäkring inte långt. Men tar jag en foster/fölförsäkring så finns ju där lika mycket pengar till åt fölet. Och det får jag ju hur lågt jag än foster/fölförsäkrar.

Men så var det det där med levande fölavgiften. Får klura lite, annars får jag helt enkelt hoppas att det går vägen så jag inte hamnar i det där moment 22-läget jag oroar mig för (dvs att fölet dör på typ dygn fem..)

Fast vid närmare koll så blir ju avelsduglighetsförsäkring ingen bra lösning för mig ändå.. (Den täckte btw också fölets första 30 dagar, så det var inte som någons krev oförsäkrat när det fötts).

Hur hingstägare gör med levande föl avgifter när fölen dör bara några dagar efter det ska erläggas vet jag inte, aldrig behövt fundera över det, men det låter ju vettigt och humant att de inte skulle kräva det om fölet dör på dygn fem. Fast har ju läst här på Buke om minst en hingstägare som krävt in de pengarna fast fölet dock bara tre dygn gammalt (levande föl låg på 2 dygn.).

Det var onekligen lättare med mitt förstahandshingstval, de hade levande föl avgiften på nio dygn, då löser sig mycket automatiskt liksom.
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Det är nog bäst att kolla upp det där med när hingstägaren anser att det är levande föl. Förra året råkade en vän ut för att det var levande nyfött föl som gällde, fölet levde bara i ett dygn. I efterhand hade det smartaste varit att hon inte hade rapporterat att fölet levde alls, men hon pratade med hingstägaren ganska direkt och var något virrig efter vak och sjukvård av fölet efter födseln, så hon tänkte inte på det då. Vi kollade runt med flera andra hingstägare, och de flesta hade en gräns på 2 dygn. Jag har fyllt i papper från stationen där man kryssar i om fölet dog inom 9 dygn,men vet ej om det har betydelse för avgiften eller om det är allmän statistik de vill ha in. Som sagt kolla med just din station vad som gäller innan så att det inte blir en överraskning om något skulle hända.
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Det är 2 dygn, jag har redan kollat. Det är ju Flyingehingst så villkoren finns ju klart och tydligt på nätet.

Däremot har jag ju ingen aning på hur de ser på 'gränsfall' t ex. På ETT sätt kan jag tycka att är fölet sjukt på två dygn kan man kanske avvakta och se hur det utvecklas och dör fölet på tre - fyra - fem dygn kan man få slippa levande föl avgiften. å ANDRA sidan så förstår jag ju att det måste finnas en klar och tydlig gräns. Annars om t ex ett föl är sjukt och dör på dygn fem och den stoägaren slipper levande föl avgiften, men den med sjukt föl som dör på dygn sex får betala så kommer den med det som dog på dygn sex tycka det var orättvist. Och om den på sex dygn också slipper så finns det säkert någon med sjukt föl som dog på dygn sju osv. Så det är ju inte en helt lätt fråga.

Men som sagt, två dygn är levande fölavgiften på på Akribori (och andra flyingehingstar med levande föl avgift):

"Levande fölavgift
(Gäller de flesta av våra hingstar)
Erlägges för levande födda föl som uppnått 2 dagars ålder. Stoägaren är skyldig att senast 3 veckor efter fölets födelse (eller beräknad fölning) skicka in ”Resultat av betäckning” till Flyinge varefter aktuell fölavgift faktureras."
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Alexandra_W skrev:
Carrielaine - 'min' station UL:ar dels på 16 - 17 dygn och sen på ca 28 dygn, så de går in och 'rotar' iaf. Och jag skulle inte vilja bara kolla på 16 dygn, iom att jag vill försöka igen om hon skulle resorbera tidigt. Däremot blir det ju en 'extra' rotning om jag ska kolla där på dygn 45, men..

Varför jag inte U-ljudade på 45 dgr beror dels av att jag inte ville lasta hästen o åka mer till stuteriet än nödvändigt då jag åkt fram o åter hela sommaren. Dels o till största delen på att hon var svår att få dräktig (4 brunstillfällen varav de två sista blev hon seminerad två gånger/brunst). Var livrädd att störa mer än nödvändigt när hon väl blev dräktig. Dessutom hade det ändå varit för sent att betäcka om i september...
 
Sv: Försäkringsfråga fosterförsäkring + frågor om tidig fosterdöd

Folksam har också karens! Lika för bolagen är att om stoet har avels veterinärvård alt. A1/maximal/bas så får fölet automatiskt det från födseln och trettio dagar framåt. Mao tecknar du en enskild försäkring vaterinärvård A1/bas så försvinner ju karensen automatiskt eftersom den kan gå på den som den har via modern....

Har du inte ditt sto försäkrat eller tex. A2/begränsad vet.vård då får du inte skydd från födseln såvida det inte är tecknat en foster/fölförsäkring tidigare...
 

Liknande trådar

Avel Om formulerar tråden, moderator kan ta bort den andra om h*n vill. Men den var nog otydligt rubriksatt. Sitter och försöker fylla i...
Svar
7
· Visningar
1 294
Senast: Girasol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp