Försäkringsfrågor

J

joneya

Ska just skaffa stallplats och får höra att de vill att jag ska ha min häst försäkrad (så att vi kan tillkalla veterinär OM något händer, vissa människor har ju bara inte råd att ta rätt hand om sina djur ifall att det blir för dyrt), och så vill de ha någon form av ansvarsförsäkring (så att OM min häst skadar någon så kan de få ersättning av mig, skada på andra djur eller materiella ting).

Jag kan nada om försäkringar, så därför behöver jag er hjälp.

Vad jag vet så har jag en varmblodig travhäst (numera används han som ridhäst), som garanterat INTE går igenom veterinärbesiktningen (dels på grund av att han haft problem tidigare, men så har han även gått utan hovvård i 3 månader nu!). Det är en valack på 10 år.

Jag funderar på vad det är för form av försäkring/försäkringar som jag behöver skaffa för att få skydd mot just dessa 2 saker, och OM det ens är möjligt att skydda sig mot sådant här.

Tacksam för svar.

M.v.h. från Joneya
 
Varför har han inte fått hovvård på 3 mån, låter helt sjukt :confused: Ta ut en hovslagare med en gång!

Försökrings frågar överlåter jag till ngn annan.
 
Hästen anländer i min vård på Lördag. Hovslagare är redan bokad (eventuellt kan hon klämma in oss på Söndag, annars bli det på onsdag-torsdag till veckan).
 
Det har jag aldrig hört talas om :confused: Om du tänker använda en travare som ridhäst så får dom väl en helt vanlig försäkring, dock med reservationer om något är fel på besiktningen?
 
Så då kan jag försäkra honom, förutsatt att jag tar ut en veterinär, även om benen krånglar?
Det låter bra, så att man har någon form av försäkring.

Hur var det med skydd kring vad min häst gör mot andras? Om t.ex. min häst skulle sparka sönder ett ben på någon annan häst, vad händer då mig?
 
Det verkar lite skumt att de kräver ansvarsförsäkring, det är normalt något som stallägaren står för. Folksam har en försäkring som täcker skador på åtminstone människor, vet inte så noggrant, kostar någon hundralapp extra och i Agrias försäkringar ingår Agria incident som täcker åtminstone personskador i samband med hästhantering/ridning av försäkrade hästar.

Troligen kan du får en veterinärvårdsförsäkring med reservation på det som inte är okej, tänk bara på att det är urdyrt med veterinärvård.
 
Om din häst t.ex. skulle sparka av ett ben på en annan häst, så är du bara ansvarig för det om du uppträtt oaktsamt! Alltså, om du t.ex. vet att dessa hästar inte gillar varandra och ändå släpper ihop dem, så kan du bli skyldig att betala den andra hästägarens veterinärkostnad. Är det att klassa som en olycka som ingen kunnat förutse så är du inte skyldig att betala någonting!

Samma sak gäller om din häst skadar människor eller prylar - har du t.ex. skitit i att stänga grinden till hagen och hästen kommer ut och skadar nån, så är det ditt fel, men om du har OK staket och hästen ändå lyckats ta sig ut och skadar nån, så är det INTE ditt fel.

En ansvarsförsäkring täcker sådant som rent juridiskt anses vara ditt fel - rena olyckor räknas t.ex. inte dit.

Kolla din hemförsäkring - någon typ av ansvarsförsäkring brukar ingå!
 
nja, dem får en "vanlig" försäkring men det kvittar om du ska använda hästen till ridning, benen är inom reservation.
 
Benen får INTE någon reservation bara för att det är en fd travare. Jag har/ har haft flera fd travare utan någon reservation på benen.
Visar hästen hälta på något ben vid veterinärbesiktningen så får man en reservation oavsett vilken ras det gäller.
 
Så, när vi ändå är igång, vilken hästförsäkring anser ni är bäst?
 
Jag vet att det inte går att försäkra mot "lösa benbitar" på varm o kallblodstravare. Är det det enda så är det skitbra. Hoppas nån annan är kunnigare och vet...
 
Nej. Jag har haft turen att aldrig behöva använda någon försäkring! :)
Men borde man inte få veta när man tecknar försäkringen, om hästen får några reservationer??

Jag ska försöka ta reda på detta, hos de försäkringsbolag som jag har... :)
 
Jag vet en varmblodig travare som fått benbitsoperation betald på försäkringen. Denna var dock åring och försäkrad i samma bolag hela tiden.
 
Om du veterinärbesiktigar din häst, och den tex visar en halv grad hälta på ett ben, då får du reservation på det benet. Du kan dock göra en ny besiktning senare och få reservationen bortplockad.

Det bästa är ju att ta över en befintlig försäkring, då slipper man karensen vid nytecknande.
 
Fick svaret från Agria...
Har man ett veterinärintyg med böjprov och longering u.a. när man försäkrar sin fd travare, så får man inga reservationer för hältor.

Så då har iallafall min varmblodstravare inga reservationer på benen. :)
Min kallblodstravare är försäkrad i IF och därifrån har jag inte fått något svar ännu...
 
Är det bara folksam som är kinkiga med lösa benbitar då?
Min pålle är förs. i agria och besiktningsvet. sa att det var res. på benen. Hoppas han har fel då ;)
(han hade inte heller några anm.)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 911
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 177
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan hej.. satt och skrev ett avtal precis.. har haft min häst på annons så nu är det en tjej som ska ha honom på prov nån månad. låter detta...
Svar
6
· Visningar
1 081
Senast: ZOFUS
·
S
Islandshäst Måste skriva av mig! I lördags provred jag en häst åt en bekant som behöver hästar till sin verksamhet. Det var en 17-årig eksemvalack...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 934
Senast: Limaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp