Försäkringskassan sjukpenning

"Vi" röstade ju fram en regering som gav Försäkringskassan order om att minska antalet sjukskrivningsdagar och skulle bli hårdare not fusk.

Klart att det kommer drabba sjukskrivna människor med stramare regler och hårdare kontroll.
Helt sjukt! Vilket samhälle vill vi leva i egentligen? Ett samhälle som straffar de svagaste? Och det här valet är ju deprimerande. Kommer inte bli bättre direkt :( .
 
Oj vad struligt en del verkar ha med FK.
Jag opererade bort en tennisbollstor hjärntumör, blev öppnad från öra till öra 29/10 och blev sjukskriven i 8v.
Efter 8v började jag jobba min normala tid, och några dagar efter ringer min handläggare på FK upp mig och frågar om jag missat att skicka in nytt läkarintyg för vidare sjukskrivning. Hon tyckte att jag fått kort sjukskrivning 😁
Oj bara 8v för en sån operation! Det var ju bra att hon ringde upp och dubbelkollade. Det är så det borde vara!
 
Jag kan inte se ansökan längre efter att den är inskickad konstigt nog. Har skrivit in rätt vad jag vet. Har anget min månadslön. Har inga tillägg om du menar ob typ? Men min årsarbetstid i timmar är lägre än den vanliga så de har kanske räknat konstigt där. Ser ingen spec på hur de räknat, bara en klumpsumma. Får gräva i detta.

Det är årsinkomst som ska anges, inte månadslön, även årsarbetstid ska anges.
 
Jag är sjukskriven sedan årsskiftet men har inte haft några problem med FK såhär långt. Har precis börjat jobba 25%. När jag blev sjukskriven heltid skrev läkaren ett tämligen omfattande sjukintyg. Nu när jag började jobba 25% så var sjukintyget enligt mig rätt bristfälligt ifyllt. Då ringde handläggaren bara mig och frågade hur jag mådde och hur planen såg ut.

Du har en egen handläggare på FK. Ring och be att få prata med denne. Det är nog det lättaste och snabbaste sättet att få ordning så att du får rätt ersättning. Tyvärr är min erfarenhet att de man kommer till i kundtjänsten inte kan svara så specifikt, utan det är bäst att du pratar direkt med din handläggare.

Det är ett heltidsjobb att vara sjuk, inte minst för allt pyssel runt omkring :). Krya!
 
Nu har jag fått beslut. Jag är sjukskriven hela månaden men de ger mig bara 5000!!! Vad är detta :banghead:? Snacka om stress när man är sjuk. Förutom att de bara valt att betala för några dagar mitt i månaden (när jag är sjuk hela) så är ändå beloppet för lågt per dag... Hur kan de göra så fel?

En fråga, visst är det 80% de ska betala ut? Är det typ oskattade pengar eller hur ska man räkna?


Det finns ju ett maxtak per dag vid sjukpenning så har du väldigt hög lön så får du inte 80 procent av den. Här står dem siffrorna

https://www.forsakringskassan.se/pr...tter-och-informationsmaterial/aktuella-belopp
 
Jo jag har hört. Men visste inte att de inte kunde räkna.

Synd att ingenting händer dock. Att försäkringskassan fortsätter med sina trakasserier av sjuka.

Fast att ens arbetagivare glömmer att meddela fk om sjukskrivning, läkare skriver bristfälliga intyg och man själv (ev) fyllt i fel inkomst har ju ingenting med politik eller fk att göra. Däremot är det jävligt kasst för man orkat inte hålla på och tjorva med sånt när man är sjuk.

Ditt sgi-beslut bör finnas på hemsidan, det har i alla fall alla mina alltid gjort. Där framgår vad din sgi baseras på. Är det felaktigt måste du lämna rätt uppgifter.

Ring din handläggare och kontrollera vilket datum din arbetsgivare har angett.
 
Fast att ens arbetagivare glömmer att meddela fk om sjukskrivning, läkare skriver bristfälliga intyg och man själv (ev) fyllt i fel inkomst har ju ingenting med politik eller fk att göra. Däremot är det jävligt kasst för man orkat inte hålla på och tjorva med sånt när man är sjuk.

Ditt sgi-beslut bör finnas på hemsidan, det har i alla fall alla mina alltid gjort. Där framgår vad din sgi baseras på. Är det felaktigt måste du lämna rätt uppgifter.

Ring din handläggare och kontrollera vilket datum din arbetsgivare har angett.
Nä det har jag inte sagt heller. Jag skrev generellt om fsk. Det är ju inget nytt hur de behandlar sjuka. Så visst är det politikernas fel. De vill ju strama åt och tvinga sjuka att jobba.

Jag har inte fyllt i fel. Jag har skrivit inkomst för ett år. Men de har ändå fått en lägre summa än när jag räknar. Kanske för att min arbetstid i h som står i mitt kontrakt är lägre än det vanliga. Men det är heltid så fattar inte riktigt. Får ringa dem igen och fråga.
 
Jag är sjukskriven sedan årsskiftet men har inte haft några problem med FK såhär långt. Har precis börjat jobba 25%. När jag blev sjukskriven heltid skrev läkaren ett tämligen omfattande sjukintyg. Nu när jag började jobba 25% så var sjukintyget enligt mig rätt bristfälligt ifyllt. Då ringde handläggaren bara mig och frågade hur jag mådde och hur planen såg ut.

Du har en egen handläggare på FK. Ring och be att få prata med denne. Det är nog det lättaste och snabbaste sättet att få ordning så att du får rätt ersättning. Tyvärr är min erfarenhet att de man kommer till i kundtjänsten inte kan svara så specifikt, utan det är bäst att du pratar direkt med din handläggare.

Det är ett heltidsjobb att vara sjuk, inte minst för allt pyssel runt omkring :). Krya!
Vad bra att det fungerat för dig. Krya på dig med :)!
 
Förresten varför ska man skriva in årsarbetstiden? Räknar de på den? Jag räknar bara på min dagslön, alltså månadslön /30dgr och sedan 80% på den och sedan 70% på den (skatt).
 
Nä det har jag inte sagt heller. Jag skrev generellt om fsk. Det är ju inget nytt hur de behandlar sjuka. Så visst är det politikernas fel. De vill ju strama åt och tvinga sjuka att jobba.

Jag har inte fyllt i fel. Jag har skrivit inkomst för ett år. Men de har ändå fått en lägre summa än när jag räknar. Kanske för att min arbetstid i h som står i mitt kontrakt är lägre än det vanliga. Men det är heltid så fattar inte riktigt. Får ringa dem igen och fråga.
Det är sannolikt något som blivit tokigt där, att fk tror att du jobbar deltid eller något? Jag hoppas det löser sig och med sannolikhet kommer du få mer än 5 000 kr i mån, men jobbigt att hamna i denna sits.
 
Förresten varför ska man skriva in årsarbetstiden? Räknar de på den? Jag räknar bara på min dagslön, alltså månadslön /30dgr och sedan 80% på den och sedan 70% på den (skatt).
Om man inte jobbar normalt 40 timmar måndag till fredag, utan tex 38 timmar i veckan på grund av skift så ska man ju ha mer per dag vid sjukskrivning. Du skrev att du jobbade färre timmar men ändå heltid, det skulle kunna vara en felkälla.
 
Om man inte jobbar normalt 40 timmar måndag till fredag, utan tex 38 timmar i veckan på grund av skift så ska man ju ha mer per dag vid sjukskrivning. Du skrev att du jobbade färre timmar men ändå heltid, det skulle kunna vara en felkälla.

Jag lägger till lite allmänt:

En ny sak som kom till i slutet av förra året, är att de som får all sin semesterersättning utbetaldvid på annat sätt än semesterlön, ex.klumpsumma för hela året som en del deltidare och behovsanställda får, kan numera tillgodoräkna sig en del av detta. Man räknar upp SGI med upp till 10% av den totala lönen över året, semesterersättning borträknad.
 
Om man inte jobbar normalt 40 timmar måndag till fredag, utan tex 38 timmar i veckan på grund av skift så ska man ju ha mer per dag vid sjukskrivning. Du skrev att du jobbade färre timmar men ändå heltid, det skulle kunna vara en felkälla.
Jag har aldrig förstått det där. Jag jobbar 40h men ändå står det färre timmar i kontraktet. Är universitet så är lite skumt det där. Men oavsett borde de ju dela månadslönen på 30. Måste dubbelkolla hur de räknat.
 
Alltså det här är ett jäkla skämt!

Försäkringskassan har ringt mig 3ggr idag (!). Jag har alltså skickat in läkarintyg för att vara sjukskriven i 6v efter en stor bukoperation där över 1kg tumör (stor som en galiamelon) med livmoder opererats ut.

Det de undrar är exakt hur fysiskt mitt jobb är (alltså exakta arbetsuppgifter), hur mobil jag är, alltså hur mycket jag kan röra på mig. Jag berättade bl.a. att förutom det fysiska så kan jag inte fokusera långa stunder pga att jag har ont och för jag är väldigt trött. Detta är NORMALT!

Nu vill de begära ut ett kompletterande läkarintyg från kirurgen som verifierar allt jag sagt då det befintliga intyget inte har alla dessa detaljer.

Jag sa till hon på fsk att 6v är standard för sjukskrivning vid en sån här operation. Att de restriktioner jag fått för tunga lyft osv är för 6v och att de restriktionerna är allmänna för bukoperationer generellt då man måste låta bukmuskulaturen läka.

Hon ska ändå kontakta kirurgen och han kommer behöva lägga tid på att skriva ett detaljerat intyg istället för att operera alla sjuka människor som väntar länge på operation.

Jag trodde inte de skulle hålla på såhär för en 6v sjukskrivning.

Har någon varit med om liknande?
Jag trodde 4 veckor var generellt..

Men det är väl ok om de ringer och frågar? Varit med om samma, 2 minuters samtal och inga problem.

Jag tycker det är värre när det jagas deprimerande...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
814
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 055
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 709
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp