Försäkringskassan sjukpenning

Helt sjukt!

Hälsan kommer först! Tvingas man jobba är ju risken att man blir ännu sämre och behöver längre sjukskrivning.
Jag har haft ungefär samma problem och operation som du haft. 4 veckors sjukskrivning, standard.

Men du kanske t.ex har ett fysiskt arbete..

Och som tröst. Det går snabbt uppåt i pigghet.
 
Jag har haft ungefär samma problem och operation som du haft. 4 veckors sjukskrivning, standard.

Men du kanske t.ex har ett fysiskt arbete..

Och som tröst. Det går snabbt uppåt i pigghet.
Jag hade en väldigt stor myom och endometrios. Kanske därför läkaren gav mig 6v. Mitt jobb är blandat fysiskt och dator men inte tungt så.

Ja jag hoppas man blir piggare fort. Hade svärföräldrarna här idag. De stannade 3h och jag fick någon stressreaktion av det. Klarar inte att vara social/fokuserad mer än ca 1,5h i sträck. Måste kunna gå ifrån och lägga mig när jag behöver.
 
Okej, nej då ska det ju inte vara det som krånglar. Det krånglade något enormt för mig.
Japp! Var det! Står i mitt kontrakt antal h. Det stod att man skulle skriva in både antal h och dagar. Jag kollade med lön på mitt jobb och de sa att de räknar på dagar och jag fyllde i det. Men fsk har räknat på h ändå. Räknar man på h så jobbar jag bara 50%. Sjukt krångligt detta!

Nu har jag iallafall gett nr till löneenheten till handläggaren på fsk så kan de prata direkt så allt blir rätt :).
 
Nu har fsk skickat ett beslut att de behöver kompletterande intyg från läkaren. Jag har sett frågorna hen måste svara på och de är väldigt ingående. Typ exakt vilken funktionsnedsättning som gör att jag inte kan utföra just mina arbetsuppgifter. Om hen inte svarar på allt står det att jag kanske inte får några pengar alls...

Läkaren kommer inte kunna svara på det då hen inte vet exakt mina arbetsuppgifter. Har någon något tips här? Jag ringde gyn igår och sa vad jag vill att de skriver men jag nämnde inte alla mina uppgifter i detalj. Ska jag ringa sköterskan på gyn igen och förklara vilka uppgifter jag har så läkaren tar med dem i intyget?

Alltså det känns så absurt detta?
 
Japp! Var det! Står i mitt kontrakt antal h. Det stod att man skulle skriva in både antal h och dagar. Jag kollade med lön på mitt jobb och de sa att de räknar på dagar och jag fyllde i det. Men fsk har räknat på h ändå. Räknar man på h så jobbar jag bara 50%. Sjukt krångligt detta!

Nu har jag iallafall gett nr till löneenheten till handläggaren på fsk så kan de prata direkt så allt blir rätt :).
Vad bra att du kunde göra så. Jag hoppas att det löser sig för dig 😊
 
Nu har fsk skickat ett beslut att de behöver kompletterande intyg från läkaren. Jag har sett frågorna hen måste svara på och de är väldigt ingående. Typ exakt vilken funktionsnedsättning som gör att jag inte kan utföra just mina arbetsuppgifter. Om hen inte svarar på allt står det att jag kanske inte får några pengar alls...

Läkaren kommer inte kunna svara på det då hen inte vet exakt mina arbetsuppgifter. Har någon något tips här? Jag ringde gyn igår och sa vad jag vill att de skriver men jag nämnde inte alla mina uppgifter i detalj. Ska jag ringa sköterskan på gyn igen och förklara vilka uppgifter jag har så läkaren tar med dem i intyget?

Alltså det känns så absurt detta?
Du har fått det här svaret redan men ja, ett sjukintyg till FK behöver beskriva vad som gör att du inte kan sköta dina arbetsuppgifter. Om ni inte gått igenom detta behöver det göras vid en komplettering.
 
Du har fått det här svaret redan men ja, ett sjukintyg till FK behöver beskriva vad som gör att du inte kan sköta dina arbetsuppgifter. Om ni inte gått igenom detta behöver det göras vid en komplettering.
Jag har beskrivit mina uppgifter till fsk. Om läkaren anger exakt mina restriktioner så borde väl fsk kunna plussa ihop 1+1. T.ex. läkaren säger: hon kan inte bära tungt, jag förklarar : jag måste bära tungt när jag gör X på jobbet.

Jag har ju typ minst 4 olika arbetsuppgifter. Då måste läkaren nämna alla fyra samt sedan förklara för varje uppgift vad som är det som hindrar mig?

Är dessutom omöjligt att få tag på läkaren. Har skickat ett långt meddelande på 1177 om exakt vad jag gör på jobbet. Får se om det kommer fram till rätt personer.
 
Jag har beskrivit mina uppgifter till fsk. Om läkaren anger exakt mina restriktioner så borde väl fsk kunna plussa ihop 1+1. T.ex. läkaren säger: hon kan inte bära tungt, jag förklarar : jag måste bära tungt när jag gör X på jobbet.

Jag har ju typ minst 4 olika arbetsuppgifter. Då måste läkaren nämna alla fyra samt sedan förklara för varje uppgift vad som är det som hindrar mig?

Är dessutom omöjligt att få tag på läkaren. Har skickat ett långt meddelande på 1177 om exakt vad jag gör på jobbet. Får se om det kommer fram till rätt personer.
Det är alltså läkaren-inte du- som måste förtydliga vad i ditt jobb som du inte kan utföra pga orsaken till sjukskrivningen.
 
Japp! Var det! Står i mitt kontrakt antal h. Det stod att man skulle skriva in både antal h och dagar. Jag kollade med lön på mitt jobb och de sa att de räknar på dagar och jag fyllde i det. Men fsk har räknat på h ändå. Räknar man på h så jobbar jag bara 50%. Sjukt krångligt detta!

Nu har jag iallafall gett nr till löneenheten till handläggaren på fsk så kan de prata direkt så allt blir rätt :).
Hur många arbetstimmar per år har du? 2080 h per år = heltid.
 
Det är alltså läkaren-inte du- som måste förtydliga vad i ditt jobb som du inte kan utföra pga orsaken till sjukskrivningen.
Ja jag har förstått det nu. När jag träffat läkarna har vi bara pratat om hur operationen gick och hur jag mådde. De har inte frågat något om mina arbetsuppgifter. Och när jag bad om sjukintyg så ringde jag gynmottagningen och pratade med ssk. De frågade heller inget om mina uppgifter.
Hade jag vetat detta hade jag tagit det redan när jag låg inlagd.
 
Hur många arbetstimmar per år har du? 2080 h per år = heltid.
I mitt kontrakt står det 1732h (fattar ej varför) men när jag pratade med löneenheten sa de att de räknar i dagar och ej timmar. Hon sa att det är 260 vardagar per år jag jobbar och att de bör räkna på det. Har nu sammankopplat fsk med löneenheten så de kan prata direkt. Nu får de göra ett nytt beslut på min SGI.
 
Ja jag har förstått det nu. När jag träffat läkarna har vi bara pratat om hur operationen gick och hur jag mådde. De har inte frågat något om mina arbetsuppgifter. Och när jag bad om sjukintyg så ringde jag gynmottagningen och pratade med ssk. De frågade heller inget om mina uppgifter.
Hade jag vetat detta hade jag tagit det redan när jag låg inlagd.

Fanns det ingen ruta på ansökningen till FK där man fyller i själv?

Jag beskrev exakt hur jag blev hindrad i olika arbetsmoment.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
828
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 086
Senast: Zpunk
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 136
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 738
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp