Försäkringskassan

Det är möjligt, men jag tänker att jag ju då visat att jag crashar och att det inte går (om det nu blir så)
Jo kan ju bli så med, men risken är ju också att det blir tvärtom. Handlar väl bara om vad man vill riskera.

Jag blev rekomenderad att inte börja försöka arbeta igen pga att jag isåfall förmodligen skulle få svårt att få sjukersättningen igen. Så jag har valt att inte försöka, även ifall jag skulle hålla ut och det skulle kunna ge mig högre ersättning.
 
Är det någon som har mer koll på sgi? Om man skriver på ett kontrakt för visstidsanställningen på 6 månader. Måste dessa 6 månader ha passerat innan man säkrat sgin?

En annan fråga är hur sgi räknas fram. Om jag då säger har jobbat 6 månader på detta jobb och sen blir sjuk är min sgi då baserad på månadslönen*6. Och sedan får man 80% av den av försäkringskassan om vi säger att jag är sjuk fortsättningsvis. Det blir ju i så fall jätte låg ersättning man får? Eller räknas det något utslag på vad jag förmodligen skulle fått efter ett års arbete med den månadslön jag haft?
https://www.forsakringskassan.se/wp...3e59/vagledning_2004_05.pdf?MOD=AJPERES&CVID=
läs sidan 25.
Om din mening är att du ska fortsätta vara aktiv på arbetsmarknaden i den omfattningen så verkar det som du kan få en full SGI baserat på din avtalade lön från du börjar anställningen.
Troligen klokt att ansöka om att få sgj fastställt när väl börjat på jobbet.
Tror det räknas som att man ska beräkna på månadslönen X och då blir sgi=12*X.
 
Jo kan ju bli så med, men risken är ju också att det blir tvärtom. Handlar väl bara om vad man vill riskera.

Jag blev rekomenderad att inte börja försöka arbeta igen pga att jag isåfall förmodligen skulle få svårt att få sjukersättningen igen. Så jag har valt att inte försöka, även ifall jag skulle hålla ut och det skulle kunna ge mig högre ersättning.
Olika situationer.

Om du redan har sjukersättning är det "bäst" att inte försöka jobba om man inte är väldigt säker på att klara det, för att inte riskera bli ifrågasatt in man ska få ha kvar det. Typ du kanske ändå hade kunnat, med ett lite mer anpassat jobb eftersom det nästan gick nu.
(vilket ju är uridiotiskt, men...)

Om du inte har kommit in i sjukersättningen än så talar flera misslyckade försök för att du ska få ersättning eftersom de visar att det inte verkar gå bra, mot om du är "bara hemma och är sjuk" utan att försöka, för då vet man inget om hur det skulle gå om du prövade, typ.
 
Olika situationer.

Om du redan har sjukersättning är det "bäst" att inte försöka jobba om man inte är väldigt säker på att klara det, för att inte riskera bli ifrågasatt in man ska få ha kvar det. Typ du kanske ändå hade kunnat, med ett lite mer anpassat jobb eftersom det nästan gick nu.
(vilket ju är uridiotiskt, men...)

Om du inte har kommit in i sjukersättningen än så talar flera misslyckade försök för att du ska få ersättning eftersom de visar att det inte verkar gå bra, mot om du är "bara hemma och är sjuk" utan att försöka, för då vet man inget om hur det skulle gå om du prövade, typ.
Hade aktivitetsersättning och emellanåt jobbade som budchaufför, gick smidigt över till sjukersättning pga diagnoserna utan problem alls. Fick känslan lite att om jag hade haft orken/drivet att vilja jobba så hade dom tagit det som att det fanns möjlighet för mig att jobba och då skulle sjukersättningen ifrågasättas.
 
Hade aktivitetsersättning och emellanåt jobbade som budchaufför, gick smidigt över till sjukersättning pga diagnoserna utan problem alls. Fick känslan lite att om jag hade haft orken/drivet att vilja jobba så hade dom tagit det som att det fanns möjlighet för mig att jobba och då skulle sjukersättningen ifrågasättas.

Vilka diagnoser har du? Om du vill berätta.
 
Den försvinner vid deltidsjobb.
Är du säker? Till mig sa FK att jag kunde få sjukpenning i särskilda fall även om jag pluggade eller jobbade deltid. De har iofs sagt mycket felaktigt till mig, men detta kollade en handläggare upp och återkom med den informationen.
 
Är du säker? Till mig sa FK att jag kunde få sjukpenning i särskilda fall även om jag pluggade eller jobbade deltid. De har iofs sagt mycket felaktigt till mig, men detta kollade en handläggare upp och återkom med den informationen.

Så var det för min vän iaf som nu ska börja deltid. Denne ringde FK och fick det svaret.
Det var samma för mig förut.
 
Ja, milt sagt lite spännande.

Som jag förstod det kunde man ev fortf få bostadstillägg/boendetillägg/vadfandetnuheter om man behövde.
Det skulle ju i så fall göra det ännu mer spännande, eftersom förutsättningen för att få boendetillägg eller bostadstillägg är att man har sjukpenning eller aktivitetsersättning/sjukersättning :laugh:.
 
https://www.forsakringskassan.se/wp...3e59/vagledning_2004_05.pdf?MOD=AJPERES&CVID=
läs sidan 25.
Om din mening är att du ska fortsätta vara aktiv på arbetsmarknaden i den omfattningen så verkar det som du kan få en full SGI baserat på din avtalade lön från du börjar anställningen.
Troligen klokt att ansöka om att få sgj fastställt när väl börjat på jobbet.
Tror det räknas som att man ska beräkna på månadslönen X och då blir sgi=12*X.

Tack för dokumentet det var nyttigt..
det lät bra först på sidan 25 men på sida 27 står det så här :

Arbete i ändrad omfattning som varar kortare tid än sex månader En anställning som varar kortare tid än sex månader kan enligt RÅ 2009 ref. 76 vara SGI-grundande. I det målet vägdes den försäkrades avsikt att fortsätta arbeta in samt att den försäkrade i det ärendet hade fast förankring på arbetsmarknaden sedan 30 år. Försäkringskassan anser inte att praxis ger utrymme för att utöver dessa omständigheter väga in den försäkrades avsikt annat än vid nytillträde och återinträde på arbetsmarknaden. Försäkringskassan menar att praxis inte medger att man kan tillämpa samma princip som för nyinträde och återinträde för en försäkrad som redan har en SGI beräknad utifrån ett deltidsarbete och som vill öka sitt arbetsutbud. En försäkrad som sedan tidigare arbetar, oavsett anställningsnivå, får redan anses stadigvarande tillhöra förvärvslivet. Om avsikten skulle tillmätas en avgörande betydelse i fler situationer får det till följd att nuvarande ”sexmånadersregel” som framgår av 25 kap. 3 § SFB får en begränsad rättsverkan. Hänsyn till den försäkrades avsikt ska därför tas endast vid nytillträde och återinträde på arbetsmarknaden vid bedömning av arbete som 27 Vägledning 2004:5 Version 13 varar kortare tid än sex månader (jfr FÖD 1981:6 och 1986:59). Vidare ska hänsyn tas till avsikt utifrån beskrivna omständigheter i RÅ 2009 ref. 76 (refererad i Domsnytt 2010:4). Vid handläggning av ärenden där en försäkrad får ett arbete som varar under kortare tid än sex månader ska hänsyn tas till den försäkrades avsikt enbart vid nytillträde och återinträde på arbetsmarknaden. Därtill ska hänsyn tas till avsikt utifrån beskrivna omständigheter i RÅ 2009 ref. 76 (refererad i Domsnytt 2010:4). (Domsnytt 2014:008)

Jag halvtidsarbetar ju redan och enligt den där texten så om man ändrar omfattning så tas det bara hänsyn vid nytillträde och återinträde på arbetsmarknaden när det gäller att tillgodogöra sig SGI´n före 6 mån har passerat. :(

Eller fattar jag fel?
 
Bara för det så ringde min gamla arbetsgivare och sa att hon vill erbjuda mig ett. visstidsanställning på gamla jobbet från september. ett halvår. hon frågade om jag är ute efter 50% fortfarande eller 100%

50% kan jag ju klara mig på även om det är lite pengar.

Jag läser på om SGI och det står
Så här får du rätt till en SGI
  • ha arbetat eller förväntas komma att arbeta i minst sex månader i följd, eller ha perioder av arbete som återkommer varje år.

Betyder det att om jag skrivit på ett avtal om 100% jobb 6 månader framöver så har fått min SGI? har jag alltså rätt till SGI´n innan dessa 6 månader med 100% jobb har passerat?

jag vet att det här låter sjukt, men om jag pressar mig att jobba 100% och tar lugnande mediciner osv så kan jag kanske ta mig igenom det ett tag om jag säkrar min SGi på 100% och sedan kan jag då söka sjukpenning istället för sjukersättning som ju verkar vara så svårt att få.

Om det nu är så att du är erbjuden ett jobb, som du känner att du klarar av.
Tacka då ja till det jobbet.

Vad gäller din fundering om att "söka sjukpenning" så fungerar det ju som så att man har rätt till sjukpenning om man pga sjukdom inte kan arbeta, och det finns olika grader dock måste det vara minst 25% för att man ska kunna få sjukpenning.
Sjukpenning är inte obegränsad i tid.
Om man har ett jobb, jämförs man under de första 180 sjukdagarna mot det jobbet. Sedan ska AG ta ställning till andra arbetsuppgifter och om/när det är uttömt, jämförs man åter med öppna arbetsmarknaden. Så sjukpenning är liksom inget man kan ha permanent. Inte vid deltidssjukskrivning heller.

Men som sagt: om du nu fått ett erbjudande om ett jobb du tror du klarar av så är det väl självklart att du ska tacka ja!

Jag tänker som så att 75% kanske vore lagom? Du verkar vara säker på att klara 50%, tror att du kan pressa dig att fixa 100% under en begränsad period. Så en liten kompromiss med 75 eller 80 kanske är jättebra?
För det kan ju faktiskt hända att du fixar det också!
 
@kryddelydd Jo jag kommer tacka ja till jobbet, frågan är om jag skall tacka ja till 50% eller fråga om jag kan jobba 100%. 75% vore en mer lagom nivå egentligen, men då kommer jag bara tjäna in en 75% SGI som inte går att leva på. när arbetstiden tar slut så kommer jag om jag inte hittat något annat jobb, stå helt utan inkomst. förutom någon tusenlapp från akassan.
Om jag jobbat 100% i 6 månader har jag rätt till 100% akassa och rätt till sjukpenning om jag mår dåligt.

Det kan ju hända att jag skulle fixa 75%, men då gäller det att jag hittar ett annat 75% jobb efter detta, och att jag för alltid är frisk nog att jobba 75% vilket inte kommer hända, mina sjukdomar har bara blivit värre med åren tyvärr.
 
Tack för dokumentet det var nyttigt..
det lät bra först på sidan 25 men på sida 27 står det så här :

Arbete i ändrad omfattning som varar kortare tid än sex månader En anställning som varar kortare tid än sex månader kan enligt RÅ 2009 ref. 76 vara SGI-grundande. I det målet vägdes den försäkrades avsikt att fortsätta arbeta in samt att den försäkrade i det ärendet hade fast förankring på arbetsmarknaden sedan 30 år. Försäkringskassan anser inte att praxis ger utrymme för att utöver dessa omständigheter väga in den försäkrades avsikt annat än vid nytillträde och återinträde på arbetsmarknaden. Försäkringskassan menar att praxis inte medger att man kan tillämpa samma princip som för nyinträde och återinträde för en försäkrad som redan har en SGI beräknad utifrån ett deltidsarbete och som vill öka sitt arbetsutbud. En försäkrad som sedan tidigare arbetar, oavsett anställningsnivå, får redan anses stadigvarande tillhöra förvärvslivet. Om avsikten skulle tillmätas en avgörande betydelse i fler situationer får det till följd att nuvarande ”sexmånadersregel” som framgår av 25 kap. 3 § SFB får en begränsad rättsverkan. Hänsyn till den försäkrades avsikt ska därför tas endast vid nytillträde och återinträde på arbetsmarknaden vid bedömning av arbete som 27 Vägledning 2004:5 Version 13 varar kortare tid än sex månader (jfr FÖD 1981:6 och 1986:59). Vidare ska hänsyn tas till avsikt utifrån beskrivna omständigheter i RÅ 2009 ref. 76 (refererad i Domsnytt 2010:4). Vid handläggning av ärenden där en försäkrad får ett arbete som varar under kortare tid än sex månader ska hänsyn tas till den försäkrades avsikt enbart vid nytillträde och återinträde på arbetsmarknaden. Därtill ska hänsyn tas till avsikt utifrån beskrivna omständigheter i RÅ 2009 ref. 76 (refererad i Domsnytt 2010:4). (Domsnytt 2014:008)

Jag halvtidsarbetar ju redan och enligt den där texten så om man ändrar omfattning så tas det bara hänsyn vid nytillträde och återinträde på arbetsmarknaden när det gäller att tillgodogöra sig SGI´n före 6 mån har passerat. :(

Eller fattar jag fel?
Den ändrade omfattningen av arbetet beror på ny/återinträde.
Dvs. inte att du frivilligt valt att arbeta deltid innan av något annat skäl, utan för att du inte kunnat arbeta.
Vilket ger möjlighet beräkna en ny 100%-ig SGI för att ersätta den gamla 50%-iga som du har nu.
Men du borde ändå klara dig på huvudalternativet att anställningen är sex månader.

Det var att man tittar på den tänkta avsikten jag menade att betona.

Arbetat ska vara TÄNKT att vara sex månader för att kunna grunda en beräkning av SGI. Det behöver inte ha PÅGÅTT i sex månader innan du får SGIn.
Den beräknas som en tänkt framtida inkomst och det kan göras från att du påbörjar anställningen.

Om du börjar en minst-sex-månaders-anställning och råkar ut för en trafikolycka efter en vecka så får du sjukpenning beräknad på den anställningen. Du måste inte ha jobbat de första sex månaderna på en fast anställning innan du får börja räkna SGIn på den. Det får du gör från att det är din tänkta framtida inkomst.
 
Den ändrade omfattningen av arbetet beror på ny/återinträde.
Dvs. inte att du frivilligt valt att arbeta deltid innan av något annat skäl, utan för att du inte kunnat arbeta.
Vilket ger möjlighet beräkna en ny 100%-ig SGI för att ersätta den gamla 50%-iga som du har nu.
Men du borde ändå klara dig på huvudalternativet att anställningen är sex månader.

Det var att man tittar på den tänkta avsikten jag menade att betona.

Arbetat ska vara TÄNKT att vara sex månader för att kunna grunda en beräkning av SGI. Det behöver inte ha PÅGÅTT i sex månader innan du får SGIn.
Den beräknas som en tänkt framtida inkomst och det kan göras från att du påbörjar anställningen.

Om du börjar en minst-sex-månaders-anställning och råkar ut för en trafikolycka efter en vecka så får du sjukpenning beräknad på den anställningen. Du måste inte ha jobbat de första sex månaderna på en fast anställning innan du får börja räkna SGIn på den. Det får du gör från att det är din tänkta framtida inkomst.
@MiaMia tack det låter ju som att det skulle gå då.. om jag nu räknas som återinträde/nyinträde på arbetsmarknaden. jag skall ringa FK nu och fråga allmänt vad som gäller vid en 6 mån anställning. :heart håll tummarna..
 
@kryddelydd Jo jag kommer tacka ja till jobbet, frågan är om jag skall tacka ja till 50% eller fråga om jag kan jobba 100%. 75% vore en mer lagom nivå egentligen, men då kommer jag bara tjäna in en 75% SGI som inte går att leva på. när arbetstiden tar slut så kommer jag om jag inte hittat något annat jobb, stå helt utan inkomst. förutom någon tusenlapp från akassan.
Om jag jobbat 100% i 6 månader har jag rätt till 100% akassa och rätt till sjukpenning om jag mår dåligt.

Det kan ju hända att jag skulle fixa 75%, men då gäller det att jag hittar ett annat 75% jobb efter detta, och att jag för alltid är frisk nog att jobba 75% vilket inte kommer hända, mina sjukdomar har bara blivit värre med åren tyvärr.

Fast vet du vad.
Om du klarar jobba 75% så är det ju på den nivån du ska ligga.
"för alltid"...
orealistiskt tänkt.
 
Tacka ja till 100% och försök med stöd av vården att jobba det i ett halvår :). Tänk så skönt om du faktiskt klarar det? Och klarar du det inte så har du ändå ett bättre läge än innan.
 
Fast vet du vad.
Om du klarar jobba 75% så är det ju på den nivån du ska ligga.
"för alltid"...
orealistiskt tänkt.
Ja om jag skulle klara 75% nu så är det ju just nu, som sagt så har mina besvär bara blivit värre med ålder och jag är realist och inser att det är inte så det kommer få vara så här resten av livet, och att jag då sitter i den sitsen att jag inte har en hel SGI att falla tillbaka på stressar järnet ur mig :( Jag orkar inte med det här, när kan man få må bättre, när ska livet behandla mig bra? Hela den här situationen gör att jag har fått sjuk jäkla ångest igen, och gråter konstant.
 
Ja om jag skulle klara 75% nu så är det ju just nu, som sagt så har mina besvär bara blivit värre med ålder och jag är realist och inser att det är inte så det kommer få vara så här resten av livet, och att jag då sitter i den sitsen att jag inte har en hel SGI att falla tillbaka på stressar järnet ur mig :( Jag orkar inte med det här, när kan man få må bättre, när ska livet behandla mig bra? Hela den här situationen gör att jag har fått sjuk jäkla ångest igen, och gråter konstant.

Vill förtydliga.
När jag skrev att det är orealistiskt tänkt med att tänka "för alltid" så menar jag att ingen av oss vet hur det blir "för alltid".
Inte du, inte jag, inte resten av världens befolkning.

Försök ta situationen för dagen.
Du har blivit erbjuden ett jobb, bra!
Ta jobbet!
Och var glad att ha fått ett jobb du klarar av.
Så länge det varar.
Det som kommer sedan, får du ta sedan.

Att idag, när du fått ett jobb som passar dig, planera för framtida sjukersättning låter lite konstigt i mina öron.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 948
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
1 801
Senast: mumin
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 771
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 328
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp