Försäkringspremiehöjningar (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Jag kikar på Sveland Favorit, velar mellan 60' och 80' i vetvårdsbelopp. Inkl tilläggsförsäkringar för rehab och medicin men exkl. livförsäkring och med en självrisk på 1 800 kr + 15% så hamnar jag på 306 resp. 325 kr/mån. Då handlar det om en engelsk springer spaniel-valp men utan valprabatt inräknad.

Har faktiskt inte kikat på livförsäkringar alls - vill man ha det?
 
Jag tror min ras är svindyr att försäkra av outgrundlig anledning, jag betalar drygt 7000 om året. Visserligen högt belopp (100 000), låg självrisk och rörligt (1800+15%) och livförsäkring. Hur mycket vinner man på att ta bort livförsäkringen, tror ni?
Kommer ha svårt att argumentera mot premiehöjning med tanke på att jag fick ut ungefär 70 000 av försäkringsbolaget förra året...
 
Jag kikar på Sveland Favorit, velar mellan 60' och 80' i vetvårdsbelopp. Inkl tilläggsförsäkringar för rehab och medicin men exkl. livförsäkring och med en självrisk på 1 800 kr + 15% så hamnar jag på 306 resp. 325 kr/mån. Då handlar det om en engelsk springer spaniel-valp men utan valprabatt inräknad.

Har faktiskt inte kikat på livförsäkringar alls - vill man ha det?
Jag har liv bara för att det kostar några få kronor extra. Egentligen skulle jag kunna skippa liv, har aldrig fått/tagit ut det på någon hund hittills. Och när hunden ändå är död skiter jag rent ut sagt i om jag får tusenlappar på kontot. Men det är ju olika :) På en viktig arbetshund som behöver ersättas om den plötsligt dör så är det ju en fördel.
 
Jag har liv bara för att det kostar några få kronor extra. Egentligen skulle jag kunna skippa liv, har aldrig fått/tagit ut det på någon hund hittills. Och när hunden ändå är död skiter jag rent ut sagt i om jag får tusenlappar på kontot. Men det är ju olika :) På en viktig arbetshund som behöver ersättas om den plötsligt dör så är det ju en fördel.
Nej men för visst är det så att livförsäkringen ofta upphör att gälla när hunden blir så gammal att det börjar bli risk för att den dör av ålder? För arbetshundar förstår jag att man kan vilja ha en livförsäkring.

Å andra sidan kanske det kan vara skönt att ha en livförsäkring som kan täcka veterinärkostnaderna om man akut behöver avliva av någon anledning. Tråkigt att behöva betala för veterinären OCH bli av med sin hund :(

Kanske ska kika lite på vad det skulle kosta...
 
Äsch, var ju tvungen att kolla direkt...

Sveland skriver så här:
Livförsäkringsbeloppet sänks automatiskt årligen vid försäkringsperiodens början från och med det kalenderår då hunden uppnår sju års ålder. Sänkning sker med 20 % av gällande försäkringsbelopp, dock inte under 4 000 kronor. Livförsäkringen upphör vid försäkringsperiodens utgång det kalenderår då hunden uppnår tio års ålder.

Detta hade bidragit med en premieökning på drygt 80 kr/månaden (dvs drygt 1000 kr/år) för de två försäkringarna jag tittade på. Har då räknat på ett livvärde på 20 000 kronor.

Det känns det inte riktigt som att det är värt.
 
Jag kollade Many pets för Pärla eftersom Moderna klantade sig så mycket men det var mycket dyrare trots att Pärla är kastrerad. Fast hon är nio år så det spelar säkert in. Hos Moderna är Pärla lika dyr som Bella trots att Pärla bara har 30 000 och massor av reservationer.

Jag har Bella, Poppy och Pärla livförsäkrade för 5000kr. Ökade bara med en tjuga i månaden så tänkte att det är lika bra att ha. Inte för att det gör en lyckligare om hunden dör men som togs upp tidigare så kan det vara bra om man blir stående med höga veterinärkostnader och död hund. Ping är för gammal för att ha livförsäkring.
 
Jag kikar på Sveland Favorit, velar mellan 60' och 80' i vetvårdsbelopp. Inkl tilläggsförsäkringar för rehab och medicin men exkl. livförsäkring och med en självrisk på 1 800 kr + 15% så hamnar jag på 306 resp. 325 kr/mån. Då handlar det om en engelsk springer spaniel-valp men utan valprabatt inräknad.

Har faktiskt inte kikat på livförsäkringar alls - vill man ha det?
Väl 80.000 kr. 60.000 kr kommer du inte långt med idag tyvärr. Tänk då om 7-8 år när många sjukdomar kommer, då kommer priserna på vetvård lega ännu högre.
Håll istället nere försäkringskostnad genom att ha högre självrisk eller välja bort tillägg (om det går).
Livförsäkring vill jag ha, för att antingen finansiera självrisk om hunden avlider efter en tids vård, eller för att finansiera nästa hundköp.
 
Väl 80.000 kr. 60.000 kr kommer du inte långt med idag tyvärr. Tänk då om 7-8 år när många sjukdomar kommer, då kommer priserna på vetvård lega ännu högre.
Håll istället nere försäkringskostnad genom att ha högre självrisk eller välja bort tillägg (om det går).
Livförsäkring vill jag ha, för att antingen finansiera självrisk om hunden avlider efter en tids vård, eller för att finansiera nästa hundköp.
Ah. Jag tittade faktiskt först på 100 000 I vetvård men sen rådgjorde jag lite med uppfödaren som hade 60 000 på sina och bara slagit i det taket en gång på de typ 100 år hon haft hundar, så då tänkte jag att jag kanske skulle överförsäkra mig genom att välja 100 000. Men då är kanske 80 000 en gyllene mellanväg.

Jag gillar verkligen inte tanken på rörlig självrisk, så jag vill verkligen ha den så låg som möjligt. Skulle jag slå i 80 000 på den försäkringen jag tittar på, skulle jag ju själv behöva punga ut nästan 14 000 kr. Plus försäkringspremie. Plus antagligen mer för allt som kommer efter det besöket.

Det i relation till kostnaden för en livförsäkring, som dessutom sänks med halva beloppet mellan hundens sjunde och nionde år, gör att jag känner att man kanske hellre ska lägga undan de där 1 000 kronorna som man skulle fått lägga på premieökning för livförsäkring, och använda dem där de behövs, om de behövs (täcka vetvård vid kris eller avlivning, eller nytt hundköp). Förhoppningsvis blir ju hunden gammal och somnar lugnt, och inte i en akutsituation, när man väl kommer till det.
 
Vad tusan, 1300 kr i årshöjning. Så det innebär en årskostnad på ca 8300 kr. Så nu kommer vi släppa hans fasta självrisk på 2700kr, och även byta bolag. Kommer kosta ca 220 kr istället för 700 kr :up:
 
Vad tusan, 1300 kr i årshöjning. Så det innebär en årskostnad på ca 8300 kr. Så nu kommer vi släppa hans fasta självrisk på 2700kr, och även byta bolag. Kommer kosta ca 220 kr istället för 700 kr :up:
Så trist med dessa höjningar! Vilket bolag byter du till?
 
Så trist med dessa höjningar! Vilket bolag byter du till?

Ja, speciellt med tanke på att hon i telefonen gång på gång hänvisade till att vi endast betalar 2700kr hos veterinären. Jo, men den kostar mer än vad vi utnyttjar den. Vi bytte till Folksam då vi har i princip allt där. Finns säkert bättre bolag, men det är för himla skönt att ha så mycket som möjligt samlat på samma bolag.
 
Jag har tanten i Agria, för två år sen passerade försäkringspremien 1000 kr I månaden och då kände jag att jag behövde göra något åt det. Ringde Agria och höjde den fasta självrisken till 5000 och fick ner premien till 550 per månad. Hunden var då 8 år. I år skulle samma försäkring kosta kring 750 sek i månaden, så jag ringde Agria igen och ändrade då försäkringen till Agria Mini. Veterinärvård inkl rehab och medicin med fast självrisk på 1500 kr för 30000 och betalar 350 kr I månaden. Tanten är 10 år och kommer inte genomgå några som helst ingrepp längre, då får hon somna in istället. Men det är skönt att ha nåt att luta sig emot om det kommer någon särskilda eller liknande.. Jag är supernöjd med Agria och har aldrig behövt bråka om någon som helst ersättning. Men då har hunden varit försäkrad sen valp.

Unghunden är försäkrad i Folksam, har inte behövt nyttja den försäkringen ännu, men är nöjd med det jag betalar. Jag har valt att ha den högre självrisken på honom också för att hålla nere premierna. Det är det värt för mig iallafall. Ofta sparar man mellanskillnaden om hunden inte är stamkund hos veterinären och man får betala flera självrisker på ett år.
 
Jag kan tacka att jag hade liv på både Fenna och Briam (dom gick bort med 3v mellanrum), utan liv hade jag nog inte haft råd med inköpspriset för en ny hund då jag fick lägga varje krona på Fennas sista tid för vård så man blev smått ruinerad.
Har Agria och är förvånad över hur smärtfritt det har varit med dom trots att jag har använt min försäkring en hel del på mina hundar.
Nu med Assar betalar jag bara och glad om jag bara slipper framtida strul.
 
Jag har haft Agria på alla hundar och katter tidigare, både omplaceringar och valpar. Har använt mina försäkringar jättemycket och aldrig haft strul. Senaste hunden som gick bort var assistanshund och var liv- och användbarhetsförsäkrad så jag fick ut 60 000 när hon gick bort. Det hjälper inte ett dugg i sorgen efter henne men jag tackade så klart inte nej till de pengarna.

Nuvarande hund är försäkrad hos Folksam, helt enkelt för att uppfödaren hade försäkrat honom där och jag tog bara över den försäkringen. Har använt försäkringen utan strul, skickar in medicinkvitton med jämna mellanrum och har fått betalt varje gång. När jag jämfört så har Folksam varit billigare än Agria för min del.
 
Jag har Moderna men är trots priset nöjd. Valde dock att sänka vetvård till 60 000kr och har hög fast självrisk, ser ingen anledning till att ha superlåg fast. Tog bort liv med för att få ner priset, kan köpa en ny valp oavsett om något händer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver bolla lite om ngn varit med om liknande. Har en liten Chihuahua kille på 12 år som har konstaterat hjärtfel/klaff fel sedan...
Svar
3
· Visningar
1 256
Senast: super
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 817
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
2 921
Senast: Avalbane
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 583
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp