Försäkringspremiehöjningar (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Ja det är dels det, plus en snabb koll så ser det ut som om det nog inte är helt enkelt att få ngt annat bolag att vilja försäkra en herre på ålderns höst.
Tror att gammelkatten (snart 15), kostar 2000 om året i Agria
Yngre katten (8) har jag i moderna. Betalar typ 240 i månaden
 
Nu har jag ju både en Fantastisk veterinär här som jag vet skulle gå med på avbetalning samt att jag också har möjlighet att låna pengar i värsta fall. Sedan finns det ju som sagt en gräns på hur långt och mycket man behandlar äldre djur...
Veterinärvården här i UK är också avsevärt billigare än hemma. Allt vägde in. Jag kunde hur som helst inte stå och betala över tvåtusen spänn i månaden för en försäkring jag inte använt på tio år, och som bara skulle bli dyrare.
Åh? Visste inte att veterinären var billigare i UK 🤔
 
Åh? Visste inte att veterinären var billigare i UK 🤔
Det är stor skillnad. Kan som exempel ta Kailzies op när vi tog bort hennes juverknölar för ett par år sedan. Hela op (de tog bort både bakre juvrerna) med sövning, antibiotikakur och eftervård gick på runt £150, så 1700 kronor ungefär.
Missminner jag mig inte gick hennes tandbehandling senare på ungefär samma summa, med rengöring, polering och extraktioner.
 
@Asko jag fick ut, jag tror 3500 när Nikita dog, hon var 10. Megara har jag inte liv på. Köpte henne för 1250 så lite överdrivet att ha Liv trots att hon skulle kvalificera för ganska hög som raskatt med utställningsmeriter.

Trots att premierna höjs och jag knorrar så skulle jag aldrig våga vara utan. Det var en ren förlustaffär för mig (särskilt som den inte omfattades av FORL) de flesta åren Nikita levde. Enda gången jag fick ut var när hon hade UVI och det krävdes besök, blod och urinprov (som visade uvi och dåliga njurvärden) så ett besök till sex månader senare för att ta blod och kolla hur värdena låg.

Det sista halvåret när allt gick åt helvete var jag evigt tacksam för försäkringen. Jag höll nästan på att slå i taket (60,000) och då pratar vi inte ens om överbehandling av ett uppenbart sjukt djur. Bara UL på Bagis gick på drygt 10,000, räkna in fyra, fem vet besök (ett till UL) för att försöka lösa hennes inkontinens och att hon slickade magen och låren kala - vet började eventuell foderallergi utredning. Sista inläggningen, och då sov hon inte över, en lördag (med många prov), gick på drygt 26,000.

När jag räknar samman allt på de sex underbara åren jag fick med Nikita så, ja, försäkringen betalade sig själv och mer därtill. Eftersom jag kallt räknar med att Megara kommer få FORL och jag misstänker att det är något problem med hennes mage/tarmar/hals så gissar jag att hennes försäkring inte blir en ren förlustaffär (vilket jag iofs innerligen hoppas att det blir).
 
Det är stor skillnad. Kan som exempel ta Kailzies op när vi tog bort hennes juverknölar för ett par år sedan. Hela op (de tog bort både bakre juvrerna) med sövning, antibiotikakur och eftervård gick på runt £150, så 1700 kronor ungefär.
Missminner jag mig inte gick hennes tandbehandling senare på ungefär samma summa, med rengöring, polering och extraktioner.
:eek:
Men hur, varför, är det sådan skillnad? :cautious:
 
Fast nu menade jag själva veterinärbolagens kostnader, inte försäkringsbolagens.

Det utförs numera mycket mer kostliga och komplicerade behandlingar/operationer vilket är ett skäl till att veterinärer kostar mer, lägg därtill till att kostnaden för vetvård i Sverige allmänt ligger högre än i de flesta andra länder just för att riskkapitalistföretagen har kommit in på marknaden. Uppenbarligen är svenskar beredda att betala för vetvård.
 
Det utförs numera mycket mer kostliga och komplicerade behandlingar/operationer vilket är ett skäl till att veterinärer kostar mer, lägg därtill till att kostnaden för vetvård i Sverige allmänt ligger högre än i de flesta andra länder just för att riskkapitalistföretagen har kommit in på marknaden. Uppenbarligen är svenskar beredda att betala för vetvård.
Så jag missuppfattade dig och du menar att veterinärbolagen är riskkapitalistbolag?
 
:eek:
Men hur, varför, är det sådan skillnad? :cautious:
Jag kan inte säga, @MJLee vet nog mer vad hon pratar om. :) Sedan har jag haft tur med sådant som kunnat lösas av min lilla klinik på landet - börjar vi prata om mer komplicerade procedurer, vetkliniker i stan och till exempel veterinärhögskolan går priserna givetvis upp. Häst skulle jag aldrig våga ha oförsäkrad, men skillnaden är fortfarande verkligen markant.

Londonpriserna är säkert mer åt det svenska hållet.
 
På pållen försvann Liv när han blev 18 tror jag. Hade kvar veterinär ända tills han gick bort, 31 år gammal
Tror att jag betalade runt 300 kr OM året, typ de sista 10 åren.
Han hade visserligen en A2 försäkring som det hette då, i Agria
Så de mesta av veterinär besöken mm (de blev tyvärr många pga klanthäst och hög ålder), fick jag bekosta själv
 
Jag har Agria till mina marsvin. Det kostar knappt 300 i månaden för åtta stycken. Det är fascinerande att det är en sån otrolig prisskillnad mellan olika sorters djur.
Har nog med livslängd att göra, en hamster blir väl max 5 år? En hund och katt blir ju 10-20 år och varav följer att (som människor) sjukdomarna ökar på äldre och djur.
 
Har nog med livslängd att göra, en hamster blir väl max 5 år? En hund och katt blir ju 10-20 år och varav följer att (som människor) sjukdomarna ökar på äldre och djur.
Hur gamla hamstrar blir har jag dålig koll på. Marsvin kan bli runt 8 år, så de är inte enormt kortlivade.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver bolla lite om ngn varit med om liknande. Har en liten Chihuahua kille på 12 år som har konstaterat hjärtfel/klaff fel sedan...
Svar
3
· Visningar
1 281
Senast: super
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 863
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
2 992
Senast: Avalbane
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 592
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp