Försäljning avelssto

maria_b

Trådstartare
Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet är tingat under förutsättning att det är friskt och ej har några exteriöra defekter etc.

Stoet ska sedan säljas, målet är att hon ska kunna åka till ny ägare efter avvänjning nästa vinter.

Det jag funderar på är hur jag ska göra med hingstval för att lättast få henne såld. Hon är ung och har inga egna meriter, hon skadade sig efter trauma som treåring. Hon har en helsyster som presterat mkt bra och en mor med diplom så det är genom framförallt systerns prestationer jag får sälja.

Gör jag bäst i att betäcka om med samma hingst, dvs Crusader Ice, om fölet i år ser bra ut? Tänker utifrån att köparen då kan se årets föl.
Eller finns det någon annan hingst som lockar mera, utifrån att jag önskar få stoet sålt så smidigt som möjligt? Då måste det vara hingst med bra dräktighet och som inte är jättedyr (dvs ”normalpris”) för att inte få för stora omkostnader.
Eller ska jag lägga ut stoet på annons innan så köparen får välja hingst, o se om nån nappar? Nackdelen med detta känner jag är att det kan bli svårare rent praktiskt att fölet har en ägare, stoet en ägare o så ska jag få alla nöjda fram till avvänjning, kanske är lättare om jag äger stoet fram till dess?

Hur skulle ni tänka? Rent generellt då, jag är fullt införstådd med att ston är mer eller mindre lättsålda beroende på meriter, avkommor, pris etc
 
För ett antal år sedan sålde jag ett sto precis efter att hon fölat. Köparen valde hingst, jag såg till att hon seminerades på deras bekostnad. Stoet levererades till köparen när fölet vants av.
Alla nöjda och glada. (förutom kanske att avkomman blev en stor besvikelse, men det är en annan femma... :p )

Det går ju, om man vill, att annonsera ut stoet redan innan hon fölat, med förbehållet "förutsatt att fölningen går bra".
 
För ett antal år sedan sålde jag ett sto precis efter att hon fölat. Köparen valde hingst, jag såg till att hon seminerades på deras bekostnad. Stoet levererades till köparen när fölet vants av.
Alla nöjda och glada. (förutom kanske att avkomman blev en stor besvikelse, men det är en annan femma... :p )

Det går ju, om man vill, att annonsera ut stoet redan innan hon fölat, med förbehållet "förutsatt att fölningen går bra".

Hade lite detta som alternativ, men det finns inte då en risk att nya ägaren vill lägga sig i om stoet får åka iväg på annat bete eller ej, om årets får visas på fölvisning eller ej osv? Eller ska man skriva in allt sånt i kontrakt? går ju om inte annat kanske testa o annonsera henne innan o blir hon inte såld, sälja henne dräktig
 
Hade lite detta som alternativ, men det finns inte då en risk att nya ägaren vill lägga sig i om stoet får åka iväg på annat bete eller ej, om årets får visas på fölvisning eller ej osv? Eller ska man skriva in allt sånt i kontrakt? går ju om inte annat kanske testa o annonsera henne innan o blir hon inte såld, sälja henne dräktig
Om man köper ett sto med förutsättningen att hon står kvar i säljarens vård tills fölet är avvant, så får man nog acceptera att säljaren avgör vilka beteshagar det är lämpligt att hon går i. Kan man inte lita på säljaren på det sättet ska man inte köpa ett sto på de premisserna.

I vårt fall stod köparen för kostnader för seminering, försäkring samt transport till dem. (hon ställdes på lastbil och förflyttades över halva landet...) Jag ansvarade för resten fram till leveransen.
 
Jag sålde mitt sto redan innan hon fölat, fast med leverans i söndags. De betalade 25% när vi gjorde upp affären och 75% efter hon fölat men innan hon åkte iväg på inseminering. Hon har stått kvar i min vård fram tills hon levererades i söndags. Jag har stått för mat, stall och skötsel och nya ägaren för försäkring och sjukvård (hon fick lite mugg och det blev tyvärr lite lymfangit av det).

Ingen av oss är särskilt krångliga och det har inte varit något problem.
 
Om man köper ett sto med förutsättningen att hon står kvar i säljarens vård tills fölet är avvant, så får man nog acceptera att säljaren avgör vilka beteshagar det är lämpligt att hon går i. Kan man inte lita på säljaren på det sättet ska man inte köpa ett sto på de premisserna.

I vårt fall stod köparen för kostnader för seminering, försäkring samt transport till dem. (hon ställdes på lastbil och förflyttades över halva landet...) Jag ansvarade för resten fram till leveransen.

Tack för du delar med dig. Skriver man dessutom allt i kontrakt så borde det funka bra. Jag är själv ingen krånglig person men man vet ju aldrig om man säljer till någon man inte känner
 
Jag sålde mitt sto redan innan hon fölat, fast med leverans i söndags. De betalade 25% när vi gjorde upp affären och 75% efter hon fölat men innan hon åkte iväg på inseminering. Hon har stått kvar i min vård fram tills hon levererades i söndags. Jag har stått för mat, stall och skötsel och nya ägaren för försäkring och sjukvård (hon fick lite mugg och det blev tyvärr lite lymfangit av det).

Ingen av oss är särskilt krångliga och det har inte varit något problem.

Det låter vettigt!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 902
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 519
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 859
Senast: ameo
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp