Försäljningsklausul vid husköp

Myzan87

Trådstartare
Jag är intresserad av ett nytt boende som skulle passa mina behov och min plånbok bättre men för att kunna köpa det så måste säljarna gå med på att det läggs in en försäljningsklausul i kontraktet. Jag själv vill ju få sålt mitt nuvarande boende eftersom kontantinsatsen finns låst i fastigheten. Även lånelöftet är villkorat på de premisserna. Så långt är det inget konstigt.

Men nu undrar jag hur vanligt det är att det finns med i kontraktet? Marknaden börjar också bli svårare och hela den biten, vågar man gå med på det då? Hur skulle ni som säljare tänka om en köpare kommer med det villkoret? Skulle ni vänta med att sälja? Vad är er åsikt om just försäljningsklausul vid husköp?

Jag själv vet inte riktigt hur jag skulle tänka. Jag skulle nog säga att det beror på omständigheterna beroende på vilken sits jag själv satt i.
 
Min erfarenhet är att folk säljer först just nu, och köper sen. Jag har inte hört något om den formen av klausul men det kanske har att göra med var man bor? Här i Stockholm får folk flera bud, så jag antar att de inte skulle välja en sådan köpare utan de vet att de kan få sålt ändå. Men har säljaren svårt att få sålt så kanske det finns en chans att denne går med på det, eller om budet är högt över andras bud.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 565
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 141
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 039
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp