Försenad lön=försenad dragning...

Fibusen

Trådstartare
Har en fråga till er allsmäktiga!

Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag slipper fundera, och pengarna slipper in och vända.

I morse när jag vaknade så hade jag inte fått någon lön, och banken hade dragit det som fanns kvar på kontot, och jag tänkte inte mer på det utan ”dom testar väll att dra SENAST i morgon igen” och förde över pengar från sparkontot direkt om dom skulle göra en extra dragning under dagen.

Lönen kom in tillslut, och nu när jag var in och kikade så hade lånet blivit draget. MEN, ser att nästa avisering, alltså i slutet av mars, så ligger lånet på 150kr mer än vad jag betalat hittills. Nu är det ingen stor summa men blir ändå fundersam om det är så det fungerar? ”Avtalet” är ju att pengarna ska dras den 25, och dom hann ju dra dom nu den 25? Dvs dom får pengarna det datumet dom ska få.

Jag har letat på nätet och sökt efter infon om det blir en straffavgift om första dragningen inte går igenom, men hittar inget.

(Jag har låsta räntor så lånet påverkas inte av räntehöjningar så handlar inte om det)

Som sagt, inga stora pengar att bråka om, utan mest bara nyfiken på om det är så här det funkar?

Och saken är den att jag ringde banken i början av februari just för att jag nu bytt jobb och kommer få min lön den 27 istället, så jag ville flytta dragningarna till den 28:de varje månad. Vi diskuterade då om det skulle hinna komma in till denna dragning, vilket det inte skulle göra, men då jag får lön i efterhand så skulle jag få lön idag den 25:de (också) så det var lugnt, men bankmannen sa också ”Även om du inte skulle få lön den 25:de så testar banken att dra dom 3 kommande dagarna, och då hinner du ju få din andra lön och på den korta tiden hinner det inte bli några extraavgifter”

Jag svarade då att jag får min lön från gamla stället den 25 så det är hellugnt. Nu var det ju inte det ändå då eftersom gamla jobbet för första gången någonsin fått strul med sina utbetalningar så ställde ju till det iallafall....

Kan naturligtvis ringa och fråga min bank, men nu är det stängt, och eftersom jag upptäckte det nu så vill jag veta nu.

mvh otålig, rastlös och uttråkad fibusen:angel:
 
Har en fråga till er allsmäktiga!

Jag har huslån, huslånet dras den 25 varje månad då jag fått lön då, dvs så dras det direkt så jag slipper fundera, och pengarna slipper in och vända.

I morse när jag vaknade så hade jag inte fått någon lön, och banken hade dragit det som fanns kvar på kontot, och jag tänkte inte mer på det utan ”dom testar väll att dra SENAST i morgon igen” och förde över pengar från sparkontot direkt om dom skulle göra en extra dragning under dagen.

Lönen kom in tillslut, och nu när jag var in och kikade så hade lånet blivit draget. MEN, ser att nästa avisering, alltså i slutet av mars, så ligger lånet på 150kr mer än vad jag betalat hittills. Nu är det ingen stor summa men blir ändå fundersam om det är så det fungerar? ”Avtalet” är ju att pengarna ska dras den 25, och dom hann ju dra dom nu den 25? Dvs dom får pengarna det datumet dom ska få.

Jag har letat på nätet och sökt efter infon om det blir en straffavgift om första dragningen inte går igenom, men hittar inget.

(Jag har låsta räntor så lånet påverkas inte av räntehöjningar så handlar inte om det)

Som sagt, inga stora pengar att bråka om, utan mest bara nyfiken på om det är så här det funkar?

Och saken är den att jag ringde banken i början av februari just för att jag nu bytt jobb och kommer få min lön den 27 istället, så jag ville flytta dragningarna till den 28:de varje månad. Vi diskuterade då om det skulle hinna komma in till denna dragning, vilket det inte skulle göra, men då jag får lön i efterhand så skulle jag få lön idag den 25:de (också) så det var lugnt, men bankmannen sa också ”Även om du inte skulle få lön den 25:de så testar banken att dra dom 3 kommande dagarna, och då hinner du ju få din andra lön och på den korta tiden hinner det inte bli några extraavgifter”

Jag svarade då att jag får min lön från gamla stället den 25 så det är hellugnt. Nu var det ju inte det ändå då eftersom gamla jobbet för första gången någonsin fått strul med sina utbetalningar så ställde ju till det iallafall....

Kan naturligtvis ringa och fråga min bank, men nu är det stängt, och eftersom jag upptäckte det nu så vill jag veta nu.

mvh otålig, rastlös och uttråkad fibusen:angel:
Har du redan fått avin (eller vad det kallas när det kommer till lön) för nästa månad borde det framgå där vad det ökade beloppet avser.

Men jag tror inte att det har med några timmars försening att göra, du var ju inte ens sen 😛
 
Jag fick en gång avgift på huslånet för att banken själva drog betalningen den 1e istället för sista, var nog röd dag. Jag orkade inte bry mig men det kändes lite konstigt. Pengar fanns på kontot men jag kan ju inte styra över när ett autogiro dras..
 
@Fibusen om det drogs 25e denna månaden och dras den 28e nästa månad så har du ju tre dagars extra ränta och amortering som dras nästa månad. Så det verkar logiskt att det blir en högre summa nästa månad.
 
Tror ni inte att det är en kalendermånad som debiteras, oberoende av vilken dag räkningen betalas?

Så var det inte för oss iallafall på våra lån, då blev det en högre summa när det var lite över en månad på vår första amortering och räntenibetalning. Men olika banker kan ju såklart göra olika.
 
Skjuter en fram betalningen blir första betalning efter ändring givetvis på fler dagar men beror på hur de räknar. Bara att titta på avin.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Naturligtvis så kom jag på denna fråga 5 min efter att kontoret stängt... Hur som helst, jag ska byta fönster på mitt hus. Var hit en...
Svar
8
· Visningar
2 689
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 216
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 247
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp