Försenad preliminärskatt...

Sevenofnine

Trådstartare
Jag har ett litet företag på sidan om mitt vanliga A-skattejobb. 4 ggr per år betalar jag in preliminärskatt - okt-jan betalar jag knappt 70 000:- per inbetalning. Jag har betalat alla månaderna utom januari, då jag inte får in pengar förrän kring månadsskiftet. Vad händer när jag är försenad? Pengarna ska vara inne imorgon den 18:e. De blir försenade med en vecka. Jag har frågat Skatteverket men inte fått svar. Blir det Kronofogden direkt??? HELP!!
 
Jag har ett litet företag på sidan om mitt vanliga A-skattejobb. 4 ggr per år betalar jag in preliminärskatt - okt-jan betalar jag knappt 70 000:- per inbetalning. Jag har betalat alla månaderna utom januari, då jag inte får in pengar förrän kring månadsskiftet. Vad händer när jag är försenad? Pengarna ska vara inne imorgon den 18:e. De blir försenade med en vecka. Jag har frågat Skatteverket men inte fått svar. Blir det Kronofogden direkt??? HELP!!
Du får betala lite ränta på underskottet, det är inget värre än så. :)
 
Är du säker?!? Tack!! PUH! Det vore fantastiskt..... Är det nån vits med att sätta in litegrann tills vidare?
Ja, så har det i alla fall alltid funkat för mig och mina vänner med företag. ;) Sätta in en del på skattekontot kan vara värt det, då räntan beräknas just på underskottet, så blir ju mindre extrapengar som ska ut då. Beror ju dock på hur mycket det handlar om och hur mycket du har att röra dig med så länge.
 
Är du säker?!? Tack!! PUH! Det vore fantastiskt..... Är det nån vits med att sätta in litegrann tills vidare?

För oss så kollar de kontot vid varje månadsskifte, är det minus en månad så kommer en påminnelse och sen någon gång efter det går det till fogden. Minns inte om det är en hel månad till det hinner gå (men då har ju nya avgifter förfallit så allt måste betalas då, arbetsgivare som rapporterar lön).
 
För oss så kollar de kontot vid varje månadsskifte, är det minus en månad så kommer en påminnelse och sen någon gång efter det går det till fogden. Minns inte om det är en hel månad till det hinner gå (men då har ju nya avgifter förfallit så allt måste betalas då, arbetsgivare som rapporterar lön).
Men då känns det lite mer hoppfullt. Någon sa, att Skatteverket är stenhårda och det blir Kronofogden omedelbart. I mitt fall rör det sig om max en veckas försening, men förhoppningsvis innan månadsskiftet ska jag ha fått in pengar.
 
Men då känns det lite mer hoppfullt. Någon sa, att Skatteverket är stenhårda och det blir Kronofogden omedelbart. I mitt fall rör det sig om max en veckas försening, men förhoppningsvis innan månadsskiftet ska jag ha fått in pengar.

Nej herrejösses. Lugn! Jag har betalat in sent upprepade gånger (pga glömmer ta tag i bokföringen, gör skatteinbetalningarna samtidigt). Det enda som händer är att det läggs på lite ränta, som redan påpekat.
 
Jag har fått straffavgifter på 1500:- om jag minns rätt, vid två eller tre tillfällen, då jag missat att i tid skicka in redovisning för faktura till annat EU-land, som det heter. Där måste man redovisa inom 14 dagar om jag minns rätt. SÅ nedrigt och onödigt.
 
Lycka - mitt arvode kom in idag, en vecka tidigare än väntat och min betalning till Skatteverket går ut vid midnatt. Jag har ett underskott på nära 70 000:- på skattekontot idag, men om pengarna är inne imorgon borde det väl inte bli sån hemsk ränta...? Jag är SÅ lättad!!! Nu är det ... 9 månader till nästa omgång med 70 000:-/månad i 4 månader på raken... Jag ska verkligen försöka lägga undan redan nu så situationen inte upprepar sig.

PUH - och tack för lugnande svar! :heart
 
Lycka - mitt arvode kom in idag, en vecka tidigare än väntat och min betalning till Skatteverket går ut vid midnatt. Jag har ett underskott på nära 70 000:- på skattekontot idag, men om pengarna är inne imorgon borde det väl inte bli sån hemsk ränta...? Jag är SÅ lättad!!! Nu är det ... 9 månader till nästa omgång med 70 000:-/månad i 4 månader på raken... Jag ska verkligen försöka lägga undan redan nu så situationen inte upprepar sig.

PUH - och tack för lugnande svar! :heart
Räntan är generellt rätt mild för preliminärskatten, så du behöver nog inte oroa dig för någon saftig räntekostnad där. :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Lite kort: Jag har ett varumärke som företaget X använder och tjänar pengar på, i sina produkter. Nu har företaget bytt ekonomisk...
Svar
10
· Visningar
826
Samhälle Såhär står det på Skatteverkets sida: "På skattekontot beräknas intäktsränta och kostnadsränta. Från den 1 januari 2017 är...
Svar
3
· Visningar
712
Senast: MiaMia
·
Relationer Både jag och sambon har föräldrar som är mindre ekonomiskt sinnade, och jag är nyfiken på om det finns fler där ute och hur ni i så fall...
2 3
Svar
59
· Visningar
40 927
Senast: Mirre
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 207
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp