försenat sjukintyg?

vtok

Trådstartare
hej

jag är sjukskriven på deltid sen längre tid tillbaks. har kontakt med vården osv. alltid varit sjukskriven 3 mån åt gången -- sen läkarbesök o evt nytt intyg.

var på läkarbesök för en vecka sen.. kom överens om ny sjukskrivningsperiod o skulle få nytt intyg hemskickat för ge till min ag.

men det verkar inte hänt ngt ännu? posten kan väll ta lite tid men på mina intyg på 1177 där det visas vad som är skickat till fk så finns inte heller ngt nytt intyg.. o mitt förra har gått ut.

min ag har inte sagt ngt än -- dom vet väll läget o jag har sagt sjukskrivningen är förlängd o jag ska lämna nytt intyg när jag fått det. så känner ingen panik för det än men inte heller fk verkar då fått ngt intyg? har jag jobbat som sjukskriven utan intyg en vecka nu eller är det inte så noga när intyget skrivs -- dvs sålänge läkaren skriver vilket datum det ska gälla ifrån.. ngn som vet?

har inte varit med om dethär tidigare. alltid annars har nytt intyg skrivits på dagen från den dag det ska börja gälla.. en gång fick jag tom akuttid hos annan läk för min sjukskrivning gick ut o besöket till min ordinarie läk blev inställt på dagen pgutav sjukdom / vab..
 
hej

jag är sjukskriven på deltid sen längre tid tillbaks. har kontakt med vården osv. alltid varit sjukskriven 3 mån åt gången -- sen läkarbesök o evt nytt intyg.

var på läkarbesök för en vecka sen.. kom överens om ny sjukskrivningsperiod o skulle få nytt intyg hemskickat för ge till min ag.

men det verkar inte hänt ngt ännu? posten kan väll ta lite tid men på mina intyg på 1177 där det visas vad som är skickat till fk så finns inte heller ngt nytt intyg.. o mitt förra har gått ut.

min ag har inte sagt ngt än -- dom vet väll läget o jag har sagt sjukskrivningen är förlängd o jag ska lämna nytt intyg när jag fått det. så känner ingen panik för det än men inte heller fk verkar då fått ngt intyg? har jag jobbat som sjukskriven utan intyg en vecka nu eller är det inte så noga när intyget skrivs -- dvs sålänge läkaren skriver vilket datum det ska gälla ifrån.. ngn som vet?

har inte varit med om dethär tidigare. alltid annars har nytt intyg skrivits på dagen från den dag det ska börja gälla.. en gång fick jag tom akuttid hos annan läk för min sjukskrivning gick ut o besöket till min ordinarie läk blev inställt på dagen pgutav sjukdom / vab..
Har du loggat in på FK och sett om det finns något där? Det är några år sedan jag var sjukskriven sist men jag har något vagt minne av att man kan få fram inkomna sjukintyg där?

jag vet inte riktigt vad din fråga är, men enklast är väl att skriva till vårdcentralen eller att ringa dem och fråga.
 
tack för svar.

Har du loggat in på FK och sett om det finns något där? Det är några år sedan jag var sjukskriven sist men jag har något vagt minne av att man kan få fram inkomna sjukintyg där?

jag vet inte riktigt vad din fråga är, men enklast är väl att skriva till vårdcentralen eller att ringa dem och fråga.

hittar inte ngt på fk heller. frågan är mest fall det kan bli problem på ngt sätt fall intyget inte skrivits o jag är som frånvarande från jobb utan intyg nu?... eller det är helt normalt det kan ta tid o kan skrivas ’i efterhand’..

Ring och kolla så det inte blivit missat. Om det missats blir det krångligt om du väntar länge med att höra av dig.

kanske får göra det.. drar mig bara för ringa o tjata i onödan fall det inte är nått konstigt alls. har ju inte gått jättelång tid trotsallt. vad menar du kan bli krångligt?
 
Jag gissar att Teilani menar att det inte alltid är så lätt att bakåtdatera sjukintyg, och FK kan börja krångla om det bakåtdateras allt för länge. Därför är det bra att ligga på och se så sjukintyget verkligen utfärdas från besöksdatum eller överenskommet datum.

FK behöver ju intyg för att kunna betala ut pengar, så så sett kan det såklart bli problem om det inte inkommer något. Jag skulle upplysa arbetsgivaren, de flesta arbetsgivare har dessutom förståelse för att det kan dröja med intyg osv.
Jag tycker inte alls du är tjatig, det är ju en viktig fråga.
 
Krångel så till vida att det är meckigt att datera bakåt i tiden.
En vecka är inget problem, om du har en fast läkare, flera veckor blir inte bra. Det kan vara svårt att komma ihåg vad man kom överens om, och vad som ska skrivas i intyget.

Och alla förseningar med papper leder till förseningar i utbetalningar, vilket kan bli jobbigt när räkningar ska betalas.

Bättre att höra av sig tidigt!
 
Jag gissar att Teilani menar att det inte alltid är så lätt att bakåtdatera sjukintyg, och FK kan börja krångla om det bakåtdateras allt för länge. Därför är det bra att ligga på och se så sjukintyget verkligen utfärdas från besöksdatum eller överenskommet datum.

FK behöver ju intyg för att kunna betala ut pengar, så så sett kan det såklart bli problem om det inte inkommer något. Jag skulle upplysa arbetsgivaren, de flesta arbetsgivare har dessutom förståelse för att det kan dröja med intyg osv.
Jag tycker inte alls du är tjatig, det är ju en viktig fråga.
Krångel så till vida att det är meckigt att datera bakåt i tiden.
En vecka är inget problem, om du har en fast läkare, flera veckor blir inte bra. Det kan vara svårt att komma ihåg vad man kom överens om, och vad som ska skrivas i intyget.

Och alla förseningar med papper leder till förseningar i utbetalningar, vilket kan bli jobbigt när räkningar ska betalas.

Bättre att höra av sig tidigt!

tack. avvaktar nån dag till efter helgen så får jag se fall ngt händer annars får jag ringa o kolla.. känns väll eg inte så troligt det skulle vara som helt bortglömt pgutav har fast dr sen länge så inget nytt liksom?... kanske mkt o göra. men somsagt har inte varit med om fördröjning innan.

men ska ha möte med hr på jobbet i nästa vecka så även jag inte tror det är ngt problem för deras del fall jag inte har ngt intyg ännu -- det brukar ju kunna ta litet tag med posten osv -- så känns dethär lite osäkert -- o att även inte kunna uppge ngt exakt slutdatum..

ännu värre fall det ger problem med fk :/..
 
När jag var sjukskriven så fick jag ringa och förnya några gånger.
jag fick ringa igen varje gång och påminna om intyget.
Meneftersom det löpte på med obrutna datum så var det inga problem.
 
tack för svaren.

tycker allt är lite konstigt o även fall läk skulle missat skickat till fk borde jag iaf se det finns ngt intyg skrivet?.. men det finns inget intyg alls på 1177. har somsagt aldrig varit med om det skulle missats förut o det känns jättekonstigt mtp min täta kontakt med vården. men konstigare saker har väll hänt..

tar kontakt med dom om det inte dyker upp ngt imorgon. vill verkligen inte komma på kant med varken fk eller min ag.. sista jag orkar nu.
 
tycker allt är lite konstigt o även fall läk skulle missat skickat till fk borde jag iaf se det finns ngt intyg skrivet?.. men det finns inget intyg alls på 1177.
Brukar du kunna se det där? Jag tror aldrig jag kan se mina intyg i journalen, kan bara se när jag loggar in på FK.
 
Brukar du kunna se det där? Jag tror aldrig jag kan se mina intyg i journalen, kan bara se när jag loggar in på FK.

inte journalen men ’mina intyg’ tjänsten på 1177. där finns alla mina sjukintyg för läsa el skriva ut osv. står vilka datum intyget gäller o när det är utfärdat o precis tidpunkt det blivit skickat till fk om läk gjort det dvs alltid i mitt fall. har aldrig behövt skickat ngt till fk själv o alla intyg hitintills där är skrivna o skickade till fk på dagen som dom börjat gälla..

intyget på posten hade jag kunnat fatta fall det tog lite tid men pgutav intyget även saknas där gör jag tvivlar på ngt intyg är skrivet alls.. så anledningen till trådstarten var fall ngn annan har erfarenhet fall det är normalt ex vid hög belastning osv intyg inte blir skrivna på dagen. vill inte vara besvärlig i onödan men nu kanske det gått väl lång tid för utesluta det inte blivit ngn miss..

fks sida förstår jag mig inte på :o.. vart ser man sina intyg där?...
 
inte journalen men ’mina intyg’ tjänsten på 1177. där finns alla mina sjukintyg för läsa el skriva ut osv. står vilka datum intyget gäller o när det är utfärdat o precis tidpunkt det blivit skickat till fk om läk gjort det dvs alltid i mitt fall. har aldrig behövt skickat ngt till fk själv o alla intyg hitintills där är skrivna o skickade till fk på dagen som dom börjat gälla..

intyget på posten hade jag kunnat fatta fall det tog lite tid men pgutav intyget även saknas där gör jag tvivlar på ngt intyg är skrivet alls.. så anledningen till trådstarten var fall ngn annan har erfarenhet fall det är normalt ex vid hög belastning osv intyg inte blir skrivna på dagen. vill inte vara besvärlig i onödan men nu kanske det gått väl lång tid för utesluta det inte blivit ngn miss..

fks sida förstår jag mig inte på :o.. vart ser man sina intyg där?...
Du ska inte se det som att vara besvärlig.
Bara en oklarhet som behöver redas upp. Bra för alla parter att det blir gjort.
Kan vara vad som helst från att någon missade att klicka på spara, till att läkaren blivit sjuk.
 
I vårt system finns det två knappar, en för att signera (och då blir intyget synligt för pat i 1177) och en till för att skicka till FK. Inte supersmart och som gjort för att missa.

Du ska definitivt ringa till VC @vtok.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 626
Senast: vtok
·
Kropp & Själ Jag är sjukskriven och jobbar just nu några %. Jag hör rätt ofta av mig till VC, dels för att förnya läkarintyg, dels för att läkaren...
Svar
7
· Visningar
1 624
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag blir inte riktigt klok på hur sjukskrivning fungerar, och undrar om någon kan hjälpa mig alt. leda mig till rätt instans som jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
2 542
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb hej buke. skulle gärna få lite inputs hur hantera en situation.. sen 1,5-2 år tillbaks är jag deltidssjukskriven från mitt jobb pga...
Svar
15
· Visningar
2 395
Senast: Cinzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp