Försent att tillrida en 13åring?

westernriding

Trådstartare
Jag ska få hem en häst som är 13 år. Han har endast ridits enkla turer och stått i hage. Han är hanteras för övrigt.


En vän till mig nämnde att jag inte kommer kunna komma tävla (lättare klubbtävlingar) eller skickas iväg på tillridning för det är typ för sent😭

Är det verkligen för sent?
Att han blir tillriden utav en tränare?
 
NEJ

Det är definitivt inte för sent. Varför skulle det vara det?

Jag började ridan min förra häst, Tant, när hon var 16. Då hade hon bara ridits ut sporadiskt sen hon var 4. När hon ställdes av pga skador och ålder vid 25 så hade vi hoppat banor på 130, börjat sniffa på piaff och piruetter samt byten. Enda anledning till att vi inte tävlade var pga hon inte gick att transportera
 
NEJ

Det är definitivt inte för sent. Varför skulle det vara det?

Jag började ridan min förra häst, Tant, när hon var 16. Då hade hon bara ridits ut sporadiskt sen hon var 4. När hon ställdes av pga skador och ålder vid 25 så hade vi hoppat banor på 130, börjat sniffa på piaff och piruetter samt byten. Enda anledning till att vi inte tävlade var pga hon inte gick att transportera
Vad skönt att höra! 🙏 blev lite nedstämd när jag fick höra detta, men då vet jag att det inte alls är för sent!
 
Jag ska få hem en häst som är 13 år. Han har endast ridits enkla turer och stått i hage. Han är hanteras för övrigt.


En vän till mig nämnde att jag inte kommer kunna komma tävla (lättare klubbtävlingar) eller skickas iväg på tillridning för det är typ för sent😭

Är det verkligen för sent?
Att han blir tillriden utav en tränare?

Håller med, det är inte för sent. Däremot är risken för skador väsentligt större enligt min erfarenhet. Särskilt om hästen inte varit belastad och igång tidigare.
 

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 786
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 089
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 930
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 097
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp