Försiktig hund

Fick fin respons från uppfödaren som var ledsen för vår skull. Tog också upp syn och hörsel. Hörseln kan ju vara värt att kolla upp. Haft lite problem med öronen till och från och blivit behandlad för öroninflammation. Samtidigt som problemet funnits längre än öronproblematiken...
Jättebra att du tog kontakt med uppfödaren. Det är troligen ingen som med flit avlar fram rädda hundar, så om uppfödaren förstår att det är ärftligt kan det här med lite tur bli det som gör att uppfödaren i framtiden blir mer noga med att göra mentalitetsbeskrivningar osv.
 
Kan verkligen rekommendera "Blygerhundar - hur du gör din hund till en superhjälte" av Jessica Mann. Tyckte den boken var toppen om man har en hund som behöver bygga självförtroende och bli modigare!

Jag vill också slå ett slag för medicin. Det är ju till för att hjälpa hundar med ångestproblematik att ha en lite mer fungerande vardag precis som för oss människor med mycket ångest och kan behöva hjälp. Rehabilitering sker ju inte bara med medicin utan i kombo med träning/KBT. Kanske kan var värt att höra med en veterinär som är duktigt med rädda hundar? Finns ju några stycken utan massor av biverkningar.
 
Jag vet inte riktigt hur vi kan hjälpa henne på annat sätt än vi gjort. Nu har vi accepterat läget och försöker anpassa oss.

Ångestdämpande känns... sorgligt om det skulle behövas.

Uppfödaren svarade. Inga rädslor i släkten vad hon vet om. Någon som var rädd för dammsugaren bara.
Jag kan tycka att det är problematiskt med en hund som är rädd för dammsugare, för mig känns det som en uppfödare (ras?) där man har gjort rädslor till vardag.
Jag kan inte komma på något min wachtel är rädd för, inte heller min tidigare wachtel som på många sätt var ett måndagsexemplar hade några rädslor i hemmet. Han utvecklade lite stress hos veterinären efter många och jobbiga besök där, men där fanns som sagt något som förklarade hans stress påslag.
 
Jag kan tycka att det är problematiskt med en hund som är rädd för dammsugare, för mig känns det som en uppfödare (ras?) där man har gjort rädslor till vardag.
Jag kan inte komma på något min wachtel är rädd för, inte heller min tidigare wachtel som på många sätt var ett måndagsexemplar hade några rädslor i hemmet. Han utvecklade lite stress hos veterinären efter många och jobbiga besök där, men där fanns som sagt något som förklarade hans stress påslag.
Raderat. Läste fel.
 
Senast i helgen fick jag höra att utställning är en så pass prövande "sport" att det bara kan vara mentalt sunda hundar som kan vara i ringen. Det av en uppfödare som fött upp hund i många decennier, bland annat rädda sådana.

För mig är ett sådant uttalande helt verklighetsfrånvänt. Men ett exempel på hur vissa beteenden och rädslor normaliseras även hos "erfarna" uppfödare.
 
Senast i helgen fick jag höra att utställning är en så pass prövande "sport" att det bara kan vara mentalt sunda hundar som kan vara i ringen. Det av en uppfödare som fött upp hund i många decennier, bland annat rädda sådana.

För mig är ett sådant uttalande helt verklighetsfrånvänt. Men ett exempel på hur vissa beteenden och rädslor normaliseras även hos "erfarna" uppfödare.
Helt sjukt, men tyvärr inte ovanligt. När uppfödare har en sån förvriden syn på vad som är en "krävande uppgift" så förstår en ju hur vissa uppfödare inte heller ser att deras hundar har rädslor. Kunskapen om mentalitet är så oerhört bristfällig.
 
Helt sjukt, men tyvärr inte ovanligt. När uppfödare har en sån förvriden syn på vad som är en "krävande uppgift" så förstår en ju hur vissa uppfödare inte heller ser att deras hundar har rädslor. Kunskapen om mentalitet är så oerhört bristfällig.

Verkligen bristfällig, och precis som du säger - inte heller ovanligt.
 
Min förra hund var ganska vek, osäker och rädd av sig och det kom fram ordentligt när hon blev skadad och behövde åka till veterinären flertal gånger för rehab, återbesök osv. Slutade med att hon började gömma sig så fort vi kom ditt, morra på folk och sen slutligen gömma sig här hemma när någon i familjen blev upprörd.
Hennes uppfödares lösning, var att vilja sätta ut henne hos ett pensionär par på landet och hon tyckte inget var fel på hunden. Denna hunden har 16 helsyskon.
Det är så otroligt jobbigt att hela tiden behöva läsa av situationer och aldrig bara få vara. Jag lovade mig själv efter henne att aldrig skaffa en så vek, osäker hund igen.
 
Senast i helgen fick jag höra att utställning är en så pass prövande "sport" att det bara kan vara mentalt sunda hundar som kan vara i ringen. Det av en uppfödare som fött upp hund i många decennier, bland annat rädda sådana.

För mig är ett sådant uttalande helt verklighetsfrånvänt. Men ett exempel på hur vissa beteenden och rädslor normaliseras även hos "erfarna" uppfödare.

Herregud. Min hund är ju definitivt inte toppen mentalt - men utställning funkar ändå bra. 😅
Vilket konstigt uttalande.
 
Jag har en hund med brutet MH, men utställning, lydnad och allehanda andra aktiviteter funkar finfint så länge det inte förekommer ljud eller överraskningar.
Precis så. Jag är ingen utställningsmänniska, men det händer att jag ställer ut ibland ändå. Dock väljer jag utställningar med kvinnlig domare, och det går bra.
 
Min förra hund var ganska vek, osäker och rädd av sig och det kom fram ordentligt när hon blev skadad och behövde åka till veterinären flertal gånger för rehab, återbesök osv. Slutade med att hon började gömma sig så fort vi kom ditt, morra på folk och sen slutligen gömma sig här hemma när någon i familjen blev upprörd.
Hennes uppfödares lösning, var att vilja sätta ut henne hos ett pensionär par på landet och hon tyckte inget var fel på hunden. Denna hunden har 16 helsyskon.
Det är så otroligt jobbigt att hela tiden behöva läsa av situationer och aldrig bara få vara. Jag lovade mig själv efter henne att aldrig skaffa en så vek, osäker hund igen.
Samma uppfödare ska nu ta valpar på en av min hunds helsyskon. Hunden (inte min då, utan tiken som hon ska ta valpar på) har sedan dag 1 haft uppenbara rädslor och en ganska rejäl aggressionsproblematik mot andra hundar. Dessutom har kullen extremt hög inavelsgrad (som uppfödaren mörkade) och flera av kullsyskonen har varit försiktiga eller lagda åt det reaktiva hållet, däribland min tik.

Helt uppenbarligen en uppfödare som helt och hållet normaliserat rädslor. Jag förstår inte sådana uppfödares etik, när de helt sonika producerar problem på löpande band till sina valpköpare.
 
Samma uppfödare ska nu ta valpar på en av min hunds helsyskon. Hunden (inte min då, utan tiken som hon ska ta valpar på) har sedan dag 1 haft uppenbara rädslor och en ganska rejäl aggressionsproblematik mot andra hundar. Dessutom har kullen extremt hög inavelsgrad (som uppfödaren mörkade) och flera av kullsyskonen har varit försiktiga eller lagda åt det reaktiva hållet, däribland min tik.

Helt uppenbarligen en uppfödare som helt och hållet normaliserat rädslor. Jag förstår inte sådana uppfödares etik, när de helt sonika producerar problem på löpande band till sina valpköpare.

Ja jag vet inte vad jag ska säga mer än att hon verkligen inte tänker på rasens bästa, överhuvudtaget. Har bland annat fått blockera den uppfödaren på alla sociala medier :crazy:. Så illa betedde hon sig när jag fick ta bort min.
Super tråkigt när uppfödare vill mörkna deras linjers rädslor.

Hon tog bland annat valpar även på min tiks helsyster samt helbror :down:.
 
Är det inte hyfsat vanligt med mentalitetsbeskrivningar på golden? Mycket med rädslor är ärftligt, och med tanke på hur du beskriver henne skulle det förvåna mig om ingen av de nära släktingarna också har liknande mentalitet och rädslor. Har du pratat med uppfödaren om det här och vad säger i så fall denna?

Inom de flesta raser finns det rädda hundar, uppfödare som avlar på sådant för att hundarna är tjusiga, eller fungerar i hemmet, eller för att de helt enkelt är okunniga och inte vet om att de är det. Risken finns alltid att man köper sig en hund som är rädd för mycket pga dess genetiska arv. MEN genom att köpa hund från mentalitetsbeskrivna linjer, där man kan se att det inte finns några rädslor osv så minskar risken extremt mycket.

När min nu äldsta tik kom till mig som unghund så beskrevs hon som en hund med hopplöst dålig mentalitet, rädd för allt, lättstressad, klarade ingenting. Jag kände måånga av hennes nära släktingar väl och insåg direkt att det är i princip omöjligt att den beskrivningen stämmer, för sådan mentalitet finns inte i den släkten. Hon kom till mig och det visade sig snabbt bara vara en fantastisk hund i helt fel hem. Men, hade hon varit från linjer jag inte kände lika väl, då hade jag aldrig tagit hem henne. Just att veta mycket om släkten till en hund är guld värt.
Precis! Jag tog också en omplacering (där jag hade en tidigare hund från samma uppfödare som var extremt bra, och denna var nära släkt med den tidigare) med beskrivning osäker/reaktiv/snor mat/kan inte vara inne.
Hon är en jättebra hund. Det förstod jag direkt pga att jag visste hur hon levde hos tidigare ägaren och hade koll på släkten.
Åtta år senare nu, hon har inte svikit mina förväntningar en sekund.
Nu har jag en tredje hund ur samma linjer.
 
Min förra hund var ganska vek, osäker och rädd av sig och det kom fram ordentligt när hon blev skadad och behövde åka till veterinären flertal gånger för rehab, återbesök osv. Slutade med att hon började gömma sig så fort vi kom ditt, morra på folk och sen slutligen gömma sig här hemma när någon i familjen blev upprörd.
Hennes uppfödares lösning, var att vilja sätta ut henne hos ett pensionär par på landet och hon tyckte inget var fel på hunden. Denna hunden har 16 helsyskon.
Det är så otroligt jobbigt att hela tiden behöva läsa av situationer och aldrig bara få vara. Jag lovade mig själv efter henne att aldrig skaffa en så vek, osäker hund igen.
Tittar jag på min så märktes hans stresspåslag genom att han fällde päls och häjssade. Men det var inget han tog med sig hem, utan kom vi bara ut från veterinären var allt lugnt igen.
 
Ju mer man läser desto viktigare känns det att vara noga med mentaliteten. Är det någon som har exempel på bph på en hund med medfödda rädslor? Jag tycker de är svåra att tolka och det vore intressant att se ett dåligt exempel.
 
Ju mer man läser desto viktigare känns det att vara noga med mentaliteten. Är det någon som har exempel på bph på en hund med medfödda rädslor? Jag tycker de är svåra att tolka och det vore intressant att se ett dåligt exempel.
Medfödda rädslor.PNG

Medfödda social osäkerhet/rädsla
 
Medfödda rädslor 2.PNG


Syster till ovanstående hund som nyligen fick en kull med valpar (knappt 2 år gammal). En tredje syster har betydligt bättre BPH än dessa två men det väger nog inte upp risken att dessa rädslor förs vidare särskilt mycket. Storleksmässigt mindre ras som nog räknas som aktiva sällskapshundar.
 
Ju mer man läser desto viktigare känns det att vara noga med mentaliteten. Är det någon som har exempel på bph på en hund med medfödda rädslor? Jag tycker de är svåra att tolka och det vore intressant att se ett dåligt exempel.

Jag tänker ju att de rädslor som syns på BPH/MH i princip alltid är medfödda rädslor (om inte hunden är sjuk då). Framför allt MH är ju framtaget för att visa på medfödda egenskaper genom att pressa hunden så att "fernissan" från miljöpåverkan skalas av tillfälligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Masked Singer 2024
  • Min ekonomi

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp