Förskjuten husgrund....

Texaz

Trådstartare
Ja just nu krånglar det mesta, så varför inte lite fler funderingar här???:devil:

Har ett hus jag hyr ut. Ena delen är byggd ovanpå en jordkällare av ihåliga betongblock.
När jag nu inspekterade inför ny hyresgäst så upptäcker jag att de nedre varven har förskjutits in ca 1/2 m och jorden utanför pressar sakta in grunden i källaren:eek:
Känns INTE riktigt bra, rädd att hela väggen ska flyttas in och inser att något kommer att behöva göras SNART!!!!

Men hur går man tillväga? Gräva ur efter väggen? Stötta upp och mura om?

Vad för slags hantverkare behöver jag kontakta?

Har pratat med försäkringsbolaget, och det kommer knappast att klassas som försäkringsskada, de ska dock titta på det och förhoppningsvis får jag då råd, men vill gärna nu ha idéer så att jag snabbt kan agera!!

Så ni byggkunniga, skicka tips!!!!
 
Sv: Förskjuten husgrund....

Är det bara den väggen som rört sig eller har andra sidan motsvarande förskjutning? Hur som måste det antagligen grävas ur och eventuellt mura en stödmur på sidan som trycker mot huset. Själva väggen måste nog också göras om beroende på hur det ser ut. Är det ett suterränghus? Ligger det i nerförsbacke?
 
Sv: Förskjuten husgrund....

Ja det ligger i nerförsbacke, och nej, det är bara ena sidan som skjutit sig....

Då är jag på rätt spår alltså!

Men hur gör man rent praktiskt? Stötta upp golvet och plocka bort väggen, eller?
Eftersom väggen gått inåt går det ju inte att mura upp någon stödvägg eftersom befintlig väggs nedre stenar är i vägen om man säger så... Törs ju inte heller börja plocka i det, så att det rasar???

Ska försöka fixa bilder så är det lättare att förstå hur det ser ut!;)
 
Sv: Förskjuten husgrund....

Du får nog sätta stöttor i källaren och göra om den väggen samt mura en stödmur någon meter från källarväggen för att lätta på trycket så att säga. Kan bli rätt dyrt om du har otur dock... Det beror lite på hur det ser ut vad gäller marken - hur mycket massor som trycker mot huset tex...
 
Sv: Förskjuten husgrund....

Ja SUCK, jag befarar att det blir dyrt..... Är inne i ett enormt oflyt just nu:cry:

Nåja, stötta alltså, sen gräva ur..... Är det bättre att inte ha jord mot grunden sen, eller? Tänker som så att då blir inget tryck.

Har också en misstanke om att det kan vara trädrötter som ligger bakom, grunden har trots allt stått intakt i många år, nu växer tre enorma aspar alldeles intill huset (grannens mark, och dom vägrar ta ner dom...).

Hur ställer det sig egentligen om det är deras träd som orsakat det hela???? Jag har försökt få dom att ta bort dem, eftersom de både skymmer, växer i diket och "skitar" ner taket på huset, men....:crazy:
 
Sv: Förskjuten husgrund....

Det finns väldigt lite lagtext om just grannar. ;) Dock så finns det en liten passus i Jordabalken:

3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar

1 § Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Om en fastighet är upplåten med tomträtt, skall vad som i första stycket sägs om fastighetens eller områdets ägare i stället gälla tomträttshavaren. Lag (1992:1209).

Det fetade är väl det som kan vara intressant för dig, men då måste du ge grannen chans att själv ta bort den eventuella roten som orsakar problemet om det faktum att du tar bort roten gör att hans träd dör tex. Du kan ju även ta bort grenar som växer in på sin fastighet... De kanske väljer att ta ner träden om de inte är så snygga.. ;)

Vad gäller marken så är poängen med stödmuren att det tar bort trycket från huset. Det är lite enklare att reparera en stödmur än väggen. Det beror iof på hur mycket mark som måste bort för att plana ut nerförsbacken. Du kanske skulle ta ut en byggtekniskt kunnig som kan hjälpa dig med åtgärdsförslag?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp