Förskola och föräldrarnas semester

cirkus

Trådstartare
Hur är lagstiftningen?

Jag blev nyfiken eftersom en kollega kom från sin semester idag men hens barn har varit på förskola trots att båda föräldrarna har semester. Nu är ena föräldern hemma och gör ingenting medan min kollega jobbar - barnen är på förskolan, det känns inte riktigt som vad förskolan är till för.
 
Hur är lagstiftningen?

Jag blev nyfiken eftersom en kollega kom från sin semester idag men hens barn har varit på förskola trots att båda föräldrarna har semester. Nu är ena föräldern hemma och gör ingenting medan min kollega jobbar - barnen är på förskolan, det känns inte riktigt som vad förskolan är till för.

Man har inte rätt till förskola när man har semester. Inte heller om en förälder har semester och är bortrest och den andre är hemma och jobbar. (Eller för den sakens skull om en förälder har semester och är i skogen och jagar...)

Sen kan ju förskolan/kommunen gå med på annat.
 
Man har inte rätt till förskola när man har semester. Inte heller om en förälder har semester och är bortrest och den andre är hemma och jobbar. (Eller för den sakens skull om en förälder har semester och är i skogen och jagar...)

Sen kan ju förskolan/kommunen gå med på annat.

Det vet jag och jag vill veta var jag hittar den lagtexten
 
I reglerna för barnomsorg i kommunen

VAR hittar jag det? Jag vill helt enkelt hitta denna text nånstans. Kollegan hade letat och inte hittat att det var förbjudet och alltså bestämt sig för att det var ok att båda föräldrarna var lediga men barnen på dagis eftersom hen inte hittade något direkt förbud, jag är ganska säker på att de inte informerat dagiset om att de var lediga
 
Fast jag skulle tänka om de föräldrarna att barnen nog har det bättre på förskolan.. om man är så noll engagerad i sina ungar.

Jag blev ganska chockad faktiskt. Å andra sidan har både kollegan och den andra föräldern när jag träffat bägge - gnällt konstant över hur jobbiga barn de har, så barnen är nog better off på förskolan.
 
Hur är lagstiftningen?

Jag blev nyfiken eftersom en kollega kom från sin semester idag men hens barn har varit på förskola trots att båda föräldrarna har semester. Nu är ena föräldern hemma och gör ingenting medan min kollega jobbar - barnen är på förskolan, det känns inte riktigt som vad förskolan är till för.
Så himla sorgligt. Dock inte ovanligt, vet flera som har barnen på föris så de kan chilla. Förstår inte hur man inte kan vilja va med sitt barn faktiskt.
 
8 kap. 5 § skollagen säger "Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.".

Där skulle jag säga att du har lagstödet för att man, som huvudregel, inte får ha barnen på förskola när man har semester.
 
Verkar vara olika strikt i olika kommuner och ofta oklart även för barnomsorgen vad som gäller.

Tillägg: jag har fått frågan om sonen skulle gå under semester så jag tolkar det inte som otillåtet här. Däremot var han ju hemma med oss då så är inte säker.
 
Senast ändrad:
VAR hittar jag det? Jag vill helt enkelt hitta denna text nånstans. Kollegan hade letat och inte hittat att det var förbjudet och alltså bestämt sig för att det var ok att båda föräldrarna var lediga men barnen på dagis eftersom hen inte hittade något direkt förbud, jag är ganska säker på att de inte informerat dagiset om att de var lediga
Finns väl inget direkt förbud?
Lagen säger när kommunen är skyldig att erbjuda. Sen kan kommunen erbjuda mer än det som man måste.

Ifall man i en enskild situation behöver peka på något för att argumentera emot deras rätt att lämna så är det väl kommunens beslut man bör hänvisa till? Om de är erbjuden plats på grunden "föräldrarnas förvärvsarbete" så är det ju bara i den omfattningen som de har fått rätt att lämna barnet. Följaktligen säger man nej till annat lämnande på grunden att de inte har något beslut som omfattar det.

Vilket blir ett skäl till att göra tillräckligt välformulerade och motiverade beslut. Har man bara skrivit att barnet ska erbjudas plats (helt ospecificerat) så blir det svårare att motivera avgränsningar för vad beslutet täcker och inte.
 
Senast ändrad:
Verkar vara olika strikt i olika kommuner och ofta oklart även för barnomsorgen vad som gäller.

Tillägg: jag har fått frågan om sonen skulle gå under semester så jag tolkar det inte som otillåtet här. Däremot var han ju hemma med oss då så är inte säker.

Har en kollega som skulle jobba större delen av juli, och ville ha barnen på förskolan. Frun skulle också jobba. Han var tvungen att be om intyg från chefen på att han verkligen skulle jobba och lämna till förskolan. Jag höll på att trilla av stolen av häpnad när jag hörde det. Antagligen har just den förskolan, eller hela kommunen, haft problem med den saken. Jag tänker också att de föräldrar som har barnen på förskolan fast de har semester kanske gör det som är bäst för barnen trots allt.
 
Kan också finnas i något reglemente t.ex. att föräldrarna är skyldiga att anmäla vilka arbetstider de har, som gör att det inte är tillåtet att inte tala om att man har semester. Eller liknande regler som kommunen beslutat och som fyller ut med mer detaljer än lagstiftningen innehåller.

Man kan hänvisa till likabehandlingsprincipen också. Om man tar emot vissa barn för valfri tid utan att det behövs något beslut om det så blir man tvungen att göra så med alla barn. Vilket är ett starkt skäl för kommunen att inte lägga sig till med sådan praxis.
 
Så här funkar det i MIN kommun, men det skiljer.

8. Barn och vårdnadshavares ledighet och semester • Kommunen är inte skyldig att erbjuda omsorg vid föräldrars ledighet, pga. semester, kompledighet, uppehållstjänst etc. Skollagen 8kap.5§. • Förälder/vårdnadshavare är skyldiga att i Tempus lägga in schema och barnets ledighet under sommaren senast den 20 maj. • För de barn som ska börja förskoleklass vid höstteminens start och behöver fritidsplats under sommaren ska en särskild ansökan göras till ”Sommarfritids” via grundskolan. • För barn i förskola vars vårdnadshavare är föräldralediga ska barnets ledighet i möjligaste mån förläggas under förskolans sommarstängning. • Vid föräldrars/vårdnadshavares semester, schemalagda lediga dagar eller annan ledighet skall barnet vara hemma. • För föräldrar/vårdnadshavare med barn i förskola finns möjlighet att vid förälders/vårdnadshavares egen ledighet ansöka om vistelsetid i förskolan med max 10 dagar/år. Ansökan ska ske på särskild blankett och lämnas till Rektor för beslut. Blankett finns på respektive förskola.

* Jenny *
 
En släkting till mig i Stockholm skulle resa utomlands för att hälsa på en vän. Trots att andra föräldern jobbade så fick inte barnet gå på dagis..
I den kommunen var det väldigt strikt!
 
VAR hittar jag det? Jag vill helt enkelt hitta denna text nånstans. Kollegan hade letat och inte hittat att det var förbjudet och alltså bestämt sig för att det var ok att båda föräldrarna var lediga men barnen på dagis eftersom hen inte hittade något direkt förbud, jag är ganska säker på att de inte informerat dagiset om att de var lediga
Inte min business hur kollegan råddar med sina barn och sin förskola, skulle jag tänka.
 
Det kan också vara så att den andra föräldern är sjukskriven, tex pga psykisk ohälsa som inte syns eller vill berättas om och barnet på förskolan pga det
...eller att barnet har ett eget behov pga situationen i övrigt. Det kanske man pratar ännu mindre om.
Rent hypotetiskt så kan exempelvis den andra föräldern vara missbrukare och inte lämplig för barnet att vara ensam med hela dagen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 828
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 246
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 994
Senast: mars
·
Skola & Jobb Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 325
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp