Förskola, separerade föräldrar i olika kommuner

Koltinna

Trådstartare
Min dotter är 19 månader och som bor hos mig och går på förskolan i min kommun. Hennes pappa bor i grannkommunen. När hon skrevs in på förskolan här så frågade jag om hon fick gå på dagis på "pappa-dagarna" även om jag skulle vara ledig. Och då fick jag som svar att om pappan bor i en annan kommun, och hon är delvis boendes hos honom så måste hon antingen gå på dagis i pappans kommun också, eller så måste pappans kommun betala till min kommun för dagisplats.
Då var hon nästan heltidsboendes hos mig, så detta var inte relevant, men nu är hon ju boendes hos pappan rätt mycket, så måste jag då anmäla detta?
Kan dom tvínga oss att ha henne på två olika dagisplatser?
 
Sv: Förskola, separerade föräldrar i olika kommuner

, eller så måste pappans kommun betala till min kommun för dagisplats.
Då var hon nästan heltidsboendes hos mig, så detta var inte relevant, men nu är hon ju boendes hos pappan rätt mycket, så måste jag då anmäla detta?
Kan dom tvínga oss att ha henne på två olika dagisplatser?

Nej, det tror jag inte. Det finns en rätt att ha barn på förskola i annan kommun om det finns specifika skäl till det. Säg att jag bor mittemellan två samhällen, 1 mil i varje riktning. Kommungränsen ligger så att jag bor i kommun A, men jag (eller om vi är ett par som i vårt fall) jobbar i kommun B och pendlar dit varje dag. Då har jag rätten att kunna få ha barnet i barnomsorg i kommun B istället för att få en extra resa till kommun A (som egentligen är min hemkommun) varje dag bara för att ha barnet i barnomsorg där.

Jag kan tänka mig att i ert fall skulle skälet kontinuitet och bättre för barnet kunna vara nog för att ni ska få (precis som de sa) låta barnet gå på samma förskola (i din kommun) även när hon bor hos pappa och så får hans kommun betala din kommun för platsen. Däremot är de knappast skyldiga att betala resorna till och från omsorgen, så det kräver ju att pappan är okej med att åka till din kommun för att lämna och hämta.

Ring din kommun och fråga vetja!
 
Sv: Förskola, separerade föräldrar i olika kommuner

Tack för ditt svar!
Pappan arbetar i min kommun och dagiset ligger på väg till jobbet, så det passar ju jätte bra för oss.
Ja, tanken var att jag skulle ringa och fråga, men jag var rätt att det skulle sätta igång någonting och att det skulle resultera i olika dagis. Så jag drog mig för att ringa innan jag hörde efter lite :)
 
Sv: Förskola, separerade föräldrar i olika kommuner

Tack för ditt svar!
Pappan arbetar i min kommun och dagiset ligger på väg till jobbet, så det passar ju jätte bra för oss.
)

men du, då kommer det ju fungera alldeles utmärkt!! Denna rättighet kom i lag sommaren 2009 har jag för mig.
(Just då var vi på gång och tittade på hus på andra sidan kommungränsen och började fundera över hur det skulle funka med barnomsorg; sitt och först åka 1,5 mil till förskola och sen vända och åka till våra jobb i den andra kommunen hade inte varit någon höjdare. Men då fick jag reda på detta av vår förskolechef! Nu blev det inte det huset i alla fall för oss...)
 
Sv: Förskola, separerade föräldrar i olika kommuner

Det borde inte vara några problem. :)

När jag jobbade på förskola så tyckte jag däremot att vi hade ett problem. Vi hade ett syskonpar vars föräldrar var skilda och de bodde varannan vecka. Kruxet var att den ena föräldern bodde i Skåne och den andre i Stockholm. Så de fick gå på dagis i Sthlm varannan vecka och Skåne varannan. Kan inte tycka att det var gynnsamt för barnen som aldrig fick någon kontinuitet i någonting. Jag slutade sen, men jag hoppas att någon förälder 'gav med sig' tills de skulle börja skolan. Vete katten hur det skulle kunna lösas då. De var inte tvillingar heller så den ene skulle vara kvar på fsk när den andre började skolan. :crazy:

Sen hade jag en arbetskompis som bodde i en helt annan kommun än den hon jobbade i. Men hon ville ha barnet nära så hon hade barnet på samma förskola där hon jobbade istället för hemmavid.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en person i min närhet som, vad det verkar, är på väg in i någon typ av tvist med dennes medförälder. Föräldrarna är...
Svar
4
· Visningar
1 771
Senast: niardasp
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 533
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Samlar mig för en separation. Vi är inte gifta. Har ett barn sedan innan som vi har gemensam vårdnad om. Väntar nr 2 och jag vill inte...
2
Svar
21
· Visningar
4 163
Senast: Görel
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 932
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp