Förskola vs dagis

Backade?

Barnet kanske var otryggt just då eller på en platå.
Ja, backade. Hon kom hem med ett nytt språk där "eeeeeeeeh" eller "uuuuuuuuh" var de enda orden och så någon vacker rörelse till det. Det var dessa läten alla i barngruppen använde sig av och varje gång jag och andra föräldrar hämtade/lämnade barn pratade pedagogerna privata grejer med varandra mer än umgicks med barnen så att hon använde dessa läten i stället för sitt väldigt välutvecklade av språk var inte ett dugg konstigt. Det var ju så barnen kommunicerade alla timmar vi föräldrar jobbade.

Lite intressant var också att varje gång jag (och i alla fall en annan förälder med barn som inte kunde säga mer än mamma och pappa) hämtade barnen var de väldigt törstiga under värmeböljan. Såpass att de hivade flera glas vatten. Personalens reaktion? "Du måste ju säga till när du är törstig". Well. Med vilket språk då? "Eeeeeeeeeeh"?

Så nej, den förskolan ger jag inte mycket för.
 
Förskolor som är dåliga får minskat barnantal och brukar läggas ner efter ett tag.
I vårt fall var den dåliga kommunal så den läggs inte ner men de har stängt ett flertal avdelningar pga folk flyttade sina barn när fristående exploderade i området.
 
För mig (född i november -91) så är många av termerna som verkar förekomma i tråden namn på olika institutioner i mitt medvetande; Jag gick hos dagmamma fram tills jag var fem år, under tiden då andra jämnåriga med mig gick på det som då kallades dagis. Efter att man fyllt sex (eller skulle fylla om man var född sent på året som jag) flyttades man till förskolan, eller ”sexårs”. Förskolan var uppdelad i två delar – dels själva förskolan och sedan fritids, som man spenderade slutet av dagen på tills ansvarig vårdnadshavare hämtade en.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
2 948
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 431
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 870
Senast: Yrsel
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 489
Senast: Soapbubble
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp