Förskola vs dagis

Ja, eftersom en förskola är en verksamhet som har ett tillstånd inget annat och därför förstår jag varför det är så viktigt att dessa verksamheter kallas för förskolor av vanligt folk.

Nej, en förskola är inte "en verksamhet som kräver tillstånd inget annat". Förskola är en skolform, och anställda på förskolor ska (i första hand) vara förskollärare som är högskoleutbildade personer med yrkeslegitimation.
 
Men jag har inte sagt att man inte ska använda termen "förskolelärare" i formella sammanhang, t.ex. för att beskriva vilken typ av utbildning man söker i en jobbannons, eller för att beskriva vilken kompetens personalen på en specifik förskola har, eller för att tala om vilket yrke en viss person har.

Det som antyds i den här tråden, är att en förskolelärare ska tilltalas i vardagliga samtal med en formell jobbtitel.

Hur ska barn respektive föräldrar tilltala personer på en förskola?

Titel plus förnamn? Enbart förnamn? Om man inte vet namnet, därför att personen är en vikarie eller man själv t.ex. ska hämta sitt barnbarn?

Ja, om en träffar en person som har ett visst yrke så tycker jag det vore märkligt att prata om personens yrke med en annan yrkestitel än den korrekta. Att exempelvis prata med en läkare och säga "ja ni sjuksköterskor har det ju såhär på er arbetsplats" är ungefär lika tokigt som att säga till en förskollärare "ja ni dagisfröknar gör ju x y och z". Jag kan inte för mitt liv förstå varför en vill fortsätta att säga fel. Dagisfröken är en (nedsättande) beskrivning av en barnskötare. Förskollärare är ett ord som beskriver ett yrke med högskoleutbildning och legitimation. Det är liksom äpplen och avokados.

Hur en tilltalar personen med sagda yrke är ju en helt annan fråga. Förnamn brukar ju funka fint exempelvis. Om en vikarie möter en i dörren är väl brukligt att säga typ "Hej! Jag är X och ska hämta mitt barnbarn Y!" eller något liknande. Förstår inte varför du skulle behöva kalla personen "dagisfröken" till henoms ansikte i en sån situation.
 
Nej, en förskola är inte "en verksamhet som kräver tillstånd inget annat". Förskola är en skolform, och anställda på förskolor ska (i första hand) vara förskollärare som är högskoleutbildade personer med yrkeslegitimation.
Vad är en skolform om inte en verksamhet som kräver tillstånd? Jag ser inte att du säger emot mig.

Jo, visst ska det helst vara förskolelärare i personalen men det räcker om en i personalen är förskolelärare om jag har fått informationen i tråden korrekt.
 
HÄR ser vi ju en som är likadan ... Enligt hen är det ju ingen skillnad på städare eller lokalvårdare. Det ena är ju bara ett finare namn på samma sak... För mej är det samma sak med dagisfröken vs förskolepedagog. Alltså går barn på dagis...

Man lär sej lika mycket på dagis för 40 år sen som nu... TROTS att det inte fanns förskolepedagoger på mitt barndomsdagis. Jodå kollade med min syster angående "kemi och fysik mm lärandet" (som de har på hennes nuvarande jobb), lika mkt som de lär sej nu gjorde vi när vi va små. Så OJ va före vårt dagis måste varit ...
Men alltså du har ju totalmissat hela min poäng? suck...
 
HÄR ser vi ju en som är likadan ... Enligt hen är det ju ingen skillnad på städare eller lokalvårdare. Det ena är ju bara ett finare namn på samma sak... För mej är det samma sak med dagisfröken vs förskolepedagog. Alltså går barn på dagis...

Man lär sej lika mycket på dagis för 40 år sen som nu... TROTS att det inte fanns förskolepedagoger på mitt barndomsdagis. Jodå kollade med min syster angående "kemi och fysik mm lärandet" (som de har på hennes nuvarande jobb), lika mkt som de lär sej nu gjorde vi när vi va små. Så OJ va före vårt dagis måste varit ...

Alltså, om du läser det inlägg du citerar så inser du nog att den personen som skrev inlägget gjorde precis motsatt poäng. @Happimess skriver ju att det inte går att jämföra diskussionen om dagisfröken/förskollärare med diskussionen om städare/lokalvårdare.
 
Både jag och @Imogen har förklarat i x antal inlägg att det krävs betydligt mer än ett tillstånd för att bedriva skolverksamhet i någon form (förskola liksom grundskola och gymnasieskola). Så ditt mässande att "det krävs bara ett tillstånd" är felaktigt.
Nej, det har ni inte. Ni har skrivit en massa hur det borde vara på en förskola. De borde förhålla sig till lagar och regler och läroplan, men så länge de inte har blivit av med tillståndet är de fortfarande en förskola.

Minsta gemensamma nämnare för alla förskolor är att de har tillstånd.
 
HÄR ser vi ju en som är likadan ... Enligt hen är det ju ingen skillnad på städare eller lokalvårdare. Det ena är ju bara ett finare namn på samma sak... För mej är det samma sak med dagisfröken vs förskolepedagog. Alltså går barn på dagis...

Man lär sej lika mycket på dagis för 40 år sen som nu... TROTS att det inte fanns förskolepedagoger på mitt barndomsdagis. Jodå kollade med min syster angående "kemi och fysik mm lärandet" (som de har på hennes nuvarande jobb), lika mkt som de lär sej nu gjorde vi när vi va små. Så OJ va före vårt dagis måste varit ...
Vad menar du att det för dig är samma sak? Den ena har utbildning och legitimation, inte den andra. Det är liksom fakta, inte en åsikt?

Är du säker på att det inte fanns förskollärare på ditt dagis? Yrkestiteln har nämligen funnits sen 50-talet (utbildningen och rollen längre än så, men namnet ändrades till just förskollärare då). Det som hände -98 var att man såg till att det fanns en gemensam plan för alla landets förskolor, för att öka chansen att ge alla barn samma möjligheter. Lite som att vi har en skolplan som gäller för hela landet, så det ska vara lika för alla. Det var inte så att yrket ”dagisfröken” fick ett nytt namn.
 
Jag är helt förundrad över att det verkar finnas folk som fortfarande tycker att det är helt rimligt att ungarna ska titulera läraren med ”fröken” än idag. Jag hade extremt, verkligen extremt, konservativa lärare i lågstadiet och i fyran, och de krävde att bli tilltalade med fröken. Efter ett lärarbyte inför årskurs fem (jag började femte klass 2000, så det är ett bra tag sen) har jag aldrig sagt någonting annat än lärarens förnamn? Och då inser jag att de flesta av mina jämnåriga har förmodligen lämnat ”fröken” betydligt tidigare än så, eftersom det var just vår klass som hade lärare som var som hämtade ur Madicken.

Någon skrev tidigare att om man vill locka män till yrket är inte ”dagisfröken” en speciellt lockande term. Vi kanske ska lämna både ”dagis” och ”fröken” där de hör hemma, i det förra millenniet?
 
Senast ändrad:
Jag har ingen uppfattning om skolor och tråden heter Förskola vs. Dagis.

Nej, det har ni inte. Ni har skrivit en massa hur det borde vara på en förskola. De borde förhålla sig till lagar och regler och läroplan, men så länge de inte har blivit av med tillståndet är de fortfarande en förskola.

Minsta gemensamma nämnare för alla förskolor är att de har tillstånd.

Men du har ju uppenbarligen fel uppfattning om förskolor i ämnet så det borde ju inte spela någon roll. Och parallellen till skola som bedrivs enligt samma lagstiftning är ju knappast konstig trots trådämnet.

Och nej. Minsta gemensamma nämnare för alla förskolor är inte alls att de har tillstånd. Med tanke på det där med uppfattningen.
 
Alltså, om du läser det inlägg du citerar så inser du nog att den personen som skrev inlägget gjorde precis motsatt poäng. @Happimess skriver ju att det inte går att jämföra diskussionen om dagisfröken/förskollärare med diskussionen om städare/lokalvårdare.

För att städare / lokalvårdare är så mycket sämre än förskolepedagogerenligt er ?

Snygg syn på människor ni har !!!
 
HÄR ser vi ju en som är likadan ... Enligt hen är det ju ingen skillnad på städare eller lokalvårdare. Det ena är ju bara ett finare namn på samma sak... För mej är det samma sak med dagisfröken vs förskolepedagog. Alltså går barn på dagis...

Man lär sej lika mycket på dagis för 40 år sen som nu... TROTS att det inte fanns förskolepedagoger på mitt barndomsdagis. Jodå kollade med min syster angående "kemi och fysik mm lärandet" (som de har på hennes nuvarande jobb), lika mkt som de lär sej nu gjorde vi när vi va små. Så OJ va före vårt dagis måste varit ...
Sorry, men du har helt enkelt ingen som helst koll. Och om din syster menar att inget har ändrats på fyrtio år så har hon inge koll heller. Det finns bra och dåliga pedagoger helt enkelt.
 
Oj, det låter ju väldigt väldigt illa. Jag har inga som helst sådana erfarenheter. Men kanske ni har de så I Sverige.

Eller så kanske dj egentligen har väldigt liten insikt i vad en förskollärare egentligen gör.
Jag hade för flera år sedan ett barn på en förskola där det var förvaring. Tror hon var skriven där i något halvår eller om det var mer. Mitt barn backade i sin utveckling/utbildning hon fått med sig hemifrån. Mycket lite uppdatering om saker de gjorde och aldrig något om vad de gjorde för att följa läroplanen.

Efter byte av förskola jobbade de aktivt på att stimulera och hjälpa barnen ännu mer framåt. Mitt äldsta barn fick en rejäl knuff framåt i stället då de tog med saker vi missat hemma. Började tidigt med bokstäver, siffror osv. Undersökte även naturen, material och allt vad de gjorde men naturligtvis på ett lekfullt sätt. Blandade in det i lekar varje gång de fick möjlighet. Uppdaterade föräldrarna med vad de gjort och hur det följer läroplanen. Verkligen natt och dag så det finns nog alla varianter.
 
HÄR ser vi ju en som är likadan ... Enligt hen är det ju ingen skillnad på städare eller lokalvårdare. Det ena är ju bara ett finare namn på samma sak... För mej är det samma sak med dagisfröken vs förskolepedagog. Alltså går barn på dagis...

Man lär sej lika mycket på dagis för 40 år sen som nu... TROTS att det inte fanns förskolepedagoger på mitt barndomsdagis. Jodå kollade med min syster angående "kemi och fysik mm lärandet" (som de har på hennes nuvarande jobb), lika mkt som de lär sej nu gjorde vi när vi va små. Så OJ va före vårt dagis måste varit ...
Jag vet inte riktigt hur din förskola var för 40 år sedan men när jag började skolan var eleverna som gått på dagis inte i närheten av vad förskolan släpper ifrån sig idag. Mina barn har kommit hem från förskolan och berättat saker för mig som jag och mina klasskamrater lärde oss först i lågstadiet. Detta möts naturligtvis upp av dagens skola som börjar olika ämnen betydligt tidigare än vad som gjordes när jag var liten.

Med andra ord kanske mina barn gått på förskola och går på skola som är bättre än genomsnittet på att följa läroplanen (möjligt men samtidigt tror jag inte att de ligger sååå mycket längre fram än genomsnittet) eller så har din syster stött på förskolor av dålig kvalitet alternativt att ni gick på dagis av bättre kvalitet (kanske mer sannolikt).
 
Jag är helt förundrad över att det verkar finnas folk som fortfarande tycker att det är helt rimligt att ungarna ska titulera läraren med ”fröken” än idag. Jag hade extremt, verkligen extremt, konservativa lärare i lågstadiet och i fyran, och de krävde att bli tilltalade med fröken. Efter ett lärarbyte inför årskurs fem (jag började femte klass 2000, så det är ett bra tag sen) har jag aldrig sagt någonting annat än lärarens förnamn? Och då inser jag att de flesta av mina jämnåriga har förmodligen lämnat ”fröken” betydligt tidigare än så, eftersom det var just vår klass som hade lärare som var som hämtade ur Madicken.

Någon skrev tidigare att om man vill locka män till yrket är inte ”dagisfröken” en speciellt lockande term. Vi kanske ska lämna både ”dagis” och ”fröken” där de hör hemma, i det förra millenniet?

Min uppfattning om det där med att kalla läraren för fröken är att det är ett namn som hänger kvar som synonym till lärare, inte att det används som titel.

Min son har precis börjat förskoleklass och pratar om sin lärare som "sin fröken". Det är ingenting han har fått med sig hemifrån (vi säger lärare) utan det kommer från skolan. Det finns även fritidsfröken och idrottsfröken trots att båda är män. Däremot verkar han inte kalla personen för fröken när han tilltalar dem utan då säger han förnamn. Så verkligen mer som synonym till lärare.

Tänker att om personalen inte gillade ordet fröken borde det vara ganska lätt att få ett gäng barn i förskoleklass att kalla dem vad de vill? 🤷‍♀️
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
2 979
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 476
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 900
Senast: Yrsel
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 557
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp