Förskola vs dagis

Jag hade för flera år sedan ett barn på en förskola där det var förvaring. Tror hon var skriven där i något halvår eller om det var mer. Mitt barn backade i sin utveckling/utbildning hon fått med sig hemifrån. Mycket lite uppdatering om saker de gjorde och aldrig något om vad de gjorde för att följa läroplanen.

Efter byte av förskola jobbade de aktivt på att stimulera och hjälpa barnen ännu mer framåt. Mitt äldsta barn fick en rejäl knuff framåt i stället då de tog med saker vi missat hemma. Började tidigt med bokstäver, siffror osv. Undersökte även naturen, material och allt vad de gjorde men naturligtvis på ett lekfullt sätt. Blandade in det i lekar varje gång de fick möjlighet. Uppdaterade föräldrarna med vad de gjort och hur det följer läroplanen. Verkligen natt och dag så det finns nog alla varianter.
Backade?

Barnet kanske var otryggt just då eller på en platå.
 
Min uppfattning om det där med att kalla läraren för fröken är att det är ett namn som hänger kvar som synonym till lärare, inte att det används som titel.

Min son har precis börjat förskoleklass och pratar om sin lärare som "sin fröken". Det är ingenting han har fått med sig hemifrån (vi säger lärare) utan det kommer från skolan. Det finns även fritidsfröken och idrottsfröken trots att båda är män. Däremot verkar han inte kalla personen för fröken när han tilltalar dem utan då säger han förnamn. Så verkligen mer som synonym till lärare.

Tänker att om personalen inte gillade ordet fröken borde det vara ganska lätt att få ett gäng barn i förskoleklass att kalla dem vad de vill? 🤷‍♀️
Tänker lika. Även jag tilltalade min lågstadielärare vid förnamn men pratade jag med nån utomstående var det "min fröken heter Lxx".

Sen kan jag delvis förstå samma argument om både att locka manliga samt se till status på yrket men att säga fröken har inte mycket med att använda titlar i sig som jag ser det.
 
Tänker lika. Även jag tilltalade min lågstadielärare vid förnamn men pratade jag med nån utomstående var det "min fröken heter Lxx".

Sen kan jag delvis förstå samma argument om både att locka manliga samt se till status på yrket men att säga fröken har inte mycket med att använda titlar i sig som jag ser det.

Nu är jag äldre än Metusalem, men jag kunde få frågan "vad heter din fröken då?" eller "vem är din fröken i skolan?". Kanske går att jämföra med sjuksköterska, även om det är en manlig anställd.
 
Det är enbart du som dragit in att hur "bra" man är som människa skulle vara kopplat till yrke eller utbildning.

Åhnej... Det är ju det hela tråden går ut på ... Hur mycket BÄTTRE en förskolepedagog är en dagisfröken.
Som ni redan klargjort behövs det enbart EN mycket bättre person på förskolan för att det är sååååå mycket bättre än dagis...

Försök att söka städjobb å se hur långt 3,5 år förskolepedagog kommer... Fast det jobbet är ju såååå mycket sämre iom att det inte behövs 3,5 års utbildning.

Sorry men för mej är inte en "fancy" utbildning eller hur många år den tar en merit som person. Det är HUR du är mot barnen. Vilket jag kan tala om är där det faller på de flesta förskolor...


Men jag säger oavsett dagis. Och nej det är inte för att nedvärdera folk som gått i högskola 3,5 år ... (who cares liksom)
Det är dagverksamhet för barn = dagis... En vårdcentral är en vårdcentral oavsett hur många läkare som jobbar där. Det blir inte ett sjukhus.
 
Åhnej... Det är ju det hela tråden går ut på ... Hur mycket BÄTTRE en förskolepedagog är en dagisfröken.
Som ni redan klargjort behövs det enbart EN mycket bättre person på förskolan för att det är sååååå mycket bättre än dagis...

Försök att söka städjobb å se hur långt 3,5 år förskolepedagog kommer... Fast det jobbet är ju såååå mycket sämre iom att det inte behövs 3,5 års utbildning.

Sorry men för mej är inte en "fancy" utbildning eller hur många år den tar en merit som person. Det är HUR du är mot barnen. Vilket jag kan tala om är där det faller på de flesta förskolor...


Men jag säger oavsett dagis. Och nej det är inte för att nedvärdera folk som gått i högskola 3,5 år ... (who cares liksom)
Det är dagverksamhet för barn = dagis... En vårdcentral är en vårdcentral oavsett hur många läkare som jobbar där. Det blir inte ett sjukhus.
Du har fortfarande inte en aning om vad du pratar om. Det är pinsamt tydligt.
 
Sorry men för mej är inte en "fancy" utbildning eller hur många år den tar en merit som person. Det är HUR du är mot barnen. Vilket jag kan tala om är där det faller på de flesta förskolor...
Jag skulle vilja säga att en hel del av bemötandet av både barnen och deras föräldrar faktiskt hänger på vad man har fått med sig från utbildningen. Men självklart måste man "passa" för rollen också. Men det är väl samma för alla yrken i princip? Inte skulle du väl säga samma om en läkare? Det vill säga förringa utbildningen och bara titta på hur läkaren var som person?
 
Åhnej... Det är ju det hela tråden går ut på ... Hur mycket BÄTTRE en förskolepedagog är en dagisfröken.
Som ni redan klargjort behövs det enbart EN mycket bättre person på förskolan för att det är sååååå mycket bättre än dagis...

Försök att söka städjobb å se hur långt 3,5 år förskolepedagog kommer... Fast det jobbet är ju såååå mycket sämre iom att det inte behövs 3,5 års utbildning.

Sorry men för mej är inte en "fancy" utbildning eller hur många år den tar en merit som person. Det är HUR du är mot barnen. Vilket jag kan tala om är där det faller på de flesta förskolor...


Men jag säger oavsett dagis. Och nej det är inte för att nedvärdera folk som gått i högskola 3,5 år ... (who cares liksom)
Det är dagverksamhet för barn = dagis... En vårdcentral är en vårdcentral oavsett hur många läkare som jobbar där. Det blir inte ett sjukhus.

Det är som sagt väldigt tydligt att du inte har en aning om vad du pratar om. Ingen har exempelvis argumenterat för att förskolepedagoger är bättre än dagisfröknar. Tvärtom har det påpekats gång på gång i tråden att även på dagis arbetade det högskoleutbildade förskollärare.

Inte heller har någon annan förutom du pratat om att värdet hos en person skulle ligga i utbildning eller yrke. Däremot rent yrkesmässigt så föredrar nog de flesta att bli opererade av utbildade kirurger och undervisade av utbildade lärare. Det har ingenting med personvärde att göra.

Ditt sista stycke är ju så ironiskt så att det är lustigt. Men jag jag förutsätter att du då även kallar skolor för dagis? Även de är ju dagverksamhet för barn?
 
HÄR ser vi ju en som är likadan ... Enligt hen är det ju ingen skillnad på städare eller lokalvårdare. Det ena är ju bara ett finare namn på samma sak... För mej är det samma sak med dagisfröken vs förskolepedagog. Alltså går barn på dagis...

Man lär sej lika mycket på dagis för 40 år sen som nu... TROTS att det inte fanns förskolepedagoger på mitt barndomsdagis.
Jodå kollade med min syster angående "
Åhnej... Det är ju det hela tråden går ut på ... Hur mycket BÄTTRE en förskolepedagog är en dagisfröken.
Som ni redan klargjort behövs det enbart EN mycket bättre person på förskolan för att det är sååååå mycket bättre än dagis...

Försök att söka städjobb å se hur långt 3,5 år förskolepedagog kommer... Fast det jobbet är ju såååå mycket sämre iom att det inte behövs 3,5 års utbildning.

Sorry men för mej är inte en "fancy" utbildning eller hur många år den tar en merit som person. Det är HUR du är mot barnen. Vilket jag kan tala om är där det faller på de flesta förskolor...


Men jag säger oavsett dagis. Och nej det är inte för att nedvärdera folk som gått i högskola 3,5 år ... (who cares liksom)
Det är dagverksamhet för barn = dagis... En vårdcentral är en vårdcentral oavsett hur många läkare som jobbar där. Det blir inte ett sjukhus.

Men lägg av nu. Du är lika mkt drama som förr i tiden.
 
Åhnej... Det är ju det hela tråden går ut på ... Hur mycket BÄTTRE en förskolepedagog är en dagisfröken.
Som ni redan klargjort behövs det enbart EN mycket bättre person på förskolan för att det är sååååå mycket bättre än dagis...

Försök att söka städjobb å se hur långt 3,5 år förskolepedagog kommer... Fast det jobbet är ju såååå mycket sämre iom att det inte behövs 3,5 års utbildning.

Sorry men för mej är inte en "fancy" utbildning eller hur många år den tar en merit som person. Det är HUR du är mot barnen. Vilket jag kan tala om är där det faller på de flesta förskolor...


Men jag säger oavsett dagis. Och nej det är inte för att nedvärdera folk som gått i högskola 3,5 år ... (who cares liksom)
Det är dagverksamhet för barn = dagis... En vårdcentral är en vårdcentral oavsett hur många läkare som jobbar där. Det blir inte ett sjukhus.
Det vi diskuterar är utbildningsnivån hos förskollärare, inte människovärdet...

Vår förskola har rätt många barnskötare som är guld värda för övrigt, även om jag antar att förskollärarna planerar just pedagogiken mer konkret och sköter dokumentationen. Men även barnskötarna jobbar ju på en förskola.

Framförallt är ju dagis numera felaktigt språkbruk men det får väl stå för dig. Jag tycker @Mineur hade ett klokt inlägg i början om tolkningsföreträde.
 
När jag var liten fanns det dagmamma, daghem(dagis) och lekskola(lekis). Jag gick på lekskolan och där fick man gå när man var kanske fyra år eller så (på dagis fick man börja när man var yngre om jag inte minns fel). Lekskolan var inte hela dagen heller tror jag? Jag blev lämnad av min mamma till lekis och hämtad av dagmamman kanske vid lunch, något sånt.

Mina kollegor, med barn säger numera föris. Ändringen kom nog runt den tiden jag hade mina barn på dagis/föris. Det var från 1996 och några år framåt :)
 
När jag var liten fanns det dagmamma, daghem(dagis) och lekskola(lekis). Jag gick på lekskolan och där fick man gå när man var kanske fyra år eller så (på dagis fick man börja när man var yngre om jag inte minns fel). Lekskolan var inte hela dagen heller tror jag? Jag blev lämnad av min mamma till lekis och hämtad av dagmamman kanske vid lunch, något sånt.

Mina kollegor, med barn säger numera föris. Ändringen kom nog runt den tiden jag hade mina barn på dagis/föris. Det var från 1996 och några år framåt :)
Som jag förstått det var lekis (ca 90-tal) egna grupper för det som idag är allmän förskola (dvs idag 15h/vecka från 3 år). Jag gick också på det ett kort tag.
 
Angående lekis, var inte det (i alla fall på min tid) det som man gick i när man var sex år? Först gick man lekis/lekskola, och sen började man första klass på hösten det året man fyllde sju? Jag började i lekis hösten -95, och den korrekta termen redan då tror jag var förskoleklass men alla sa lekis, en del säger väl även sexårsverksamhet? På vår tid var det väl heller inte obligatoriskt, men alla gick ändå. Vi hade inga regelrätta lektioner, det var väl kanske mer så som förskolan (för barn yngre än sex år) är idag, men vi var där typ fyra timmar om dagen måndag-fredag.

Min syster som är åtta år yngre än mig gick dessutom typ tre dagar i veckan på något redan från det året hon fyllde fem. Det var heller inte obligatoriskt, men det var enbart för de som var födda samma år och skulle börja "lekis" året efter. Vet att hon hade en (blivande) klasskamrat vars mamma aldrig har jobbat så kompisen gick inte på dagis (det hette dagis då), men även den kompisen var med på den här aktiviteten för att träffa sina blivande klasskamrater.
 
När jag var liten (80talist) var Lekis det som idag är Förskoleklass, alltså sexårsverksamheten.

Och så fanns det dagis/dagmamma, som idag är Förskola/dagbarnvårdare.

Jag gick aldrig på dagis eller hos dagmamma utan började direkt som sexåring i Lekis.
Lekis innehöll bara sexåringar och vi följdes sen åt som klass.
 
Åhnej... Det är ju det hela tråden går ut på ... Hur mycket BÄTTRE en förskolepedagog är en dagisfröken.
Som ni redan klargjort behövs det enbart EN mycket bättre person på förskolan för att det är sååååå mycket bättre än dagis...

Försök att söka städjobb å se hur långt 3,5 år förskolepedagog kommer... Fast det jobbet är ju såååå mycket sämre iom att det inte behövs 3,5 års utbildning.

Sorry men för mej är inte en "fancy" utbildning eller hur många år den tar en merit som person. Det är HUR du är mot barnen. Vilket jag kan tala om är där det faller på de flesta förskolor...


Men jag säger oavsett dagis. Och nej det är inte för att nedvärdera folk som gått i högskola 3,5 år ... (who cares liksom)
Det är dagverksamhet för barn = dagis... En vårdcentral är en vårdcentral oavsett hur många läkare som jobbar där. Det blir inte ett sjukhus.
Men det där är ju bara trams från din sida det handlar inte om nån är mer eller mindre värd utan att man har rätt utbildning.
Jag vill inte att min tandhygienist fixar mina elinstallationer och inte att elektrikern putsar mina tänder - oavsett hur trevliga de än är!
 
Angående lekis, var inte det (i alla fall på min tid) det som man gick i när man var sex år? Först gick man lekis/lekskola, och sen började man första klass på hösten det året man fyllde sju? Jag började i lekis hösten -95, och den korrekta termen redan då tror jag var förskoleklass men alla sa lekis, en del säger väl även sexårsverksamhet? På vår tid var det väl heller inte obligatoriskt, men alla gick ändå. Vi hade inga regelrätta lektioner, det var väl kanske mer så som förskolan (för barn yngre än sex år) är idag, men vi var där typ fyra timmar om dagen måndag-fredag.

Min syster som är åtta år yngre än mig gick dessutom typ tre dagar i veckan på något redan från det året hon fyllde fem. Det var heller inte obligatoriskt, men det var enbart för de som var födda samma år och skulle börja "lekis" året efter. Vet att hon hade en (blivande) klasskamrat vars mamma aldrig har jobbat så kompisen gick inte på dagis (det hette dagis då), men även den kompisen var med på den här aktiviteten för att träffa sina blivande klasskamrater.

När jag var liten (80talist) var Lekis det som idag är Förskoleklass, alltså sexårsverksamheten.

Och så fanns det dagis/dagmamma, som idag är Förskola/dagbarnvårdare.

Jag gick aldrig på dagis eller hos dagmamma utan började direkt som sexåring i Lekis.
Lekis innehöll bara sexåringar och vi följdes sen åt som klass.
Det kan absolut vara en sån sak som bytt namn. Jag har gått på både lekis och sexårs (den sistnämnda startade 93 och jag tror jag var första årskullen. Tillhörde skolan).
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
2 969
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 464
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 893
Senast: Yrsel
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 533
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp