Förskoleångest

Tycker inte föräldralediga borde få ha äldre syskon alls på förskola faktiskt. Ja kanske blir tufft ha två (eller fler) små hemma samtidigt men det är ju faktiskt ett val man gör.

Vi har valt ett föräldrakooperativ som är väldigt poppis, vi stod inte i kö utan fick plats genom kontakter. Byter i oktober. Detta då den nuvarande är alldeles för slapp gällande våld mellan barnen etc. hänvisar till ”vi har en plan” men kan inte redovisa alls vad planen innebär. Och under tiden blir vår dotter (och andra barn) slagen och får höra glåpord (absolut inte varje dag), så trött på att det känns som att cheferna där (pedagogerna är bra!) bara verkar vilja göra minsta möjliga och gömma sig bakom sin ”plan” som inte innebär ett skit. Bara att man blundar och hoppas att problembarnen eller barnen med föräldrar som ställer kvar (typ vi) flyttar 🙄
På förskola under föräldraledighet är väl främst för det äldre barnets skull? Komma iväg och träffa jämngamla tex. Aktiviteter av olika slag.
Det är 15 timmar i veckan man kan få som föräldraledig, det tycker jag är helt ok.
 
Frågan är vad lösningen är. Jag är övertygad om att detta är ett stort samhällsproblem som kan få förödande konsekvenser.
Hur ska vi få ner storleken på barngrupper?
Tror det är en del av problemet.

Bland annat tror jag det kommer krävas att föräldralediga inte kan ha sina barn på förskola när de är hemma.

Men vad vet jag. Är bara en ledsen och uppgiven förälder.
Att föräldralediga inte får ha syskon på förskolan kommer inte få ner antalet barn i grupperna för då kommer det bara tas in andra barn.

Enda sättet att få ner antalet barn i barngrupperna eller få fler pedagoger (standard är 3 på 16 småbarn eller 3 på 20 äldre barn), är att Sveriges politiker ändrar sina bestämmelser. Det står i kommunens ”regler” hur många barn det ska vara per pedagog, det är även kommunens budget som bestämmer om vikarier får tas in och vid vilka tillfällen osv.
 
Tycker inte föräldralediga borde få ha äldre syskon alls på förskola faktiskt. Ja kanske blir tufft ha två (eller fler) små hemma samtidigt men det är ju faktiskt ett val man gör.

Men storasyskonet har inte valt ett småsyskon.

Syftet med 15 timmar är inte att avlasta föräldrarna utan barnen ska ha möjlighet att fortsätta vara en del av barngruppen och ta del av den pedagogiska verksamheten.

Barnens rätt till förskolan alltså.
 
Jag är ändå kluven... Det är klart att större barnet inte valt att få syskon och behöver träffa jämnåriga. Men där tänker jag att öppna förskolan kan fylla det behovet.

Jag tycker nog ändå att det är viktigare att de barn som måste vara på förskolan för att föräldrarna arbetar etc har det drägligt än att barn med hemmavarande föräldrar får 15 timmar i veckan.

Jag förstår inte hur det inte kan bli mindre barn på förskolan av en sån åtgärd.
Nån får gärna förklara. Men för mig känns det som ganska enkel matematik.

Sen förstår jag att det säkert blir tråkigare för vissa barn men när det är en sån kris i verksamheten så behöver nog alla medel tas till. Och det finns som sagt öppna förskolan.

Sen behövs givetvis fler pedagoger, men för det behövs bättre lön. Och vad jag har läst mig till i kommentarer på nedan artikel, önskas bättre arbetsmiljö med färre barn per pedagog.

Jag tror att för att fler skall vilja bli pedagoger behöver arbetsmiljön fixas först. Och kanske kan ett krav vara att båda föräldrarna för att få nyttja barnomsorgen behöver arbeta, studera, vara arbetssökande eller sjukskrivna.

Nånstans känner jag även att det även är valbart att ha mer än ett barn. Men jag tämker faktiskt att det är frivilligt. Sen vore det toppen om det fanns bättre förutsättningar. Men jag tror inte på allt till alla alltid. Man måste samsas och dela med sig när resurserna är knappa..

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hur-ar-personalsituationen-pa-er-forskola
 
Jag är ändå kluven... Det är klart att större barnet inte valt att få syskon och behöver träffa jämnåriga. Men där tänker jag att öppna förskolan kan fylla det behovet.

Jag tycker nog ändå att det är viktigare att de barn som måste vara på förskolan för att föräldrarna arbetar etc har det drägligt än att barn med hemmavarande föräldrar får 15 timmar i veckan.

Jag förstår inte hur det inte kan bli mindre barn på förskolan av en sån åtgärd.
Nån får gärna förklara. Men för mig känns det som ganska enkel matematik.

Sen förstår jag att det säkert blir tråkigare för vissa barn men när det är en sån kris i verksamheten så behöver nog alla medel tas till. Och det finns som sagt öppna förskolan.

Sen behövs givetvis fler pedagoger, men för det behövs bättre lön. Och vad jag har läst mig till i kommentarer på nedan artikel, önskas bättre arbetsmiljö med färre barn per pedagog.

Jag tror att för att fler skall vilja bli pedagoger behöver arbetsmiljön fixas först. Och kanske kan ett krav vara att båda föräldrarna för att få nyttja barnomsorgen behöver arbeta, studera, vara arbetssökande eller sjukskrivna.

Nånstans känner jag även att det även är valbart att ha mer än ett barn. Men jag tämker faktiskt att det är frivilligt. Sen vore det toppen om det fanns bättre förutsättningar. Men jag tror inte på allt till alla alltid. Man måste samsas och dela med sig när resurserna är knappa..

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hur-ar-personalsituationen-pa-er-forskola

Ett annat sätt att samsas och dela med sig är att se över avgifter och maxtaxor. Istället för att ta ifrån barnen deras rätt till förskola skulle ju välbeställda föräldrar kunna betala lite mer för den barnomsorg de nyttjar. Det är också ett sätt att påverka resurserna.

Ja det är bara ett, av många sätt, som man kan angripa problemet på. Komplexa problem har aldrig en enkel lösning.

Personligen så vill jag hellre bygga upp än att montera ner, vilket det vore att ta bort rätten till 15 timmar samt rätten till allmän förskola. Men det var egentligen inte så att jag var ute efter att diskutera förbättringar i barnomsorg, jag ville påtala ett missat barnperspektiv.
 
Problemet är (i alla fall) där jag jobbar att budgeten är knapp och att det inte går att anställa en massa "extra" personal. Riktlinjerna är 3 personal på 20 barn, men sen ska förskolepedagogerna ha minst 4 timmar planeringstid i veckan, rast, samverkansmöten, förbättringsmöten osv. Även om man har en såkallad "löpare" som kan fylla upp de hålen som blir så räcker det med att en person blir långtidssjukskriven och då får denne löpare ofta hoppa in på den sjukes schema och då har man inte den där tryggheten med någon som täcker upp längre.

Nu vet jag inte om alla gör så här när de bemanningsplanerar på förskolan men vi brukar göra en gemensam behovsmall över barnens tider och hur mycket personal som behövs över veckan. Så hos oss blir de ju att de vanliga barnen "gynnas" av det finns 15 timmars barn som inte är där måndagar och fredagar. Så det är planerat för 20 barn men i själva verket kanske det bara är 15 barn där måndag och fredag= fler pedagoger per barn. Hade då dessa barn inte fått gå alls på förskola så hade vi ju bara fullt upp platserna med "heltidsbarn" vilket hade lett till att det var 20 barn på avdelningen varje dag.
 
Tar man bort rätten till allmän förskola för äldre syskon blir det ju antingen att man berövar dessa viktig pedagogisk verksamhet eller att förskolan åter blir dagis och endast barnpassning. Man kan inte samtidigt säga att den pedagogiska verksamheten i förskolan är viktig för barn och förvägra endel barn del av denna viktiga verksamhet.
Visst har föräldrarna en stor roll men förskola/skolan är väll till stor del till för att utjämna de olika förutsättningarna barn har med sig hemifrån. Nu kanske endel tänker att något år spelar väll ingen roll att missa, men äldst i syskonskaran och många småsyskon kan ge 0 år i förskolan utan rätten till allmän förskola. Statistiskt sett vilka får många barn kan man då ta sig en funderare på...
 
Såklart inte bra att personal dras in om 15-timmarbarn inte får gå på förskolan.
Men då känns det som att det blir dubbelt fel på nåt sätt.. Hmm. Svårt.
Egentligen handlar det väl om resurser. Pengar. Men det verkar inte som att det kommer bli nån bättring där. Det verkar av vad som står lite överallt bara bli sämre..

Personligen har jag inget emot att det är dagis eller barnpassning upp till femårsåldern. Hellre det och att barnen får synas och får uppmärksamhet. Faktiskt.
Jag tycker att det blir så mycket skola och uppstyrd pedagogik ändå. Och lek under uppsyn av vuxna som hinner finnas där känns viktigare än pedagogisk verksamhet för ettåringar.
Sen i den bästa av världar gärna både och. Men är det som det verkar av vad jag läst det senaste, hundra gånger hellre engagerad barnpassning än kaotisk pedagogisk verksamhet!

Men det finns säkert forskning på att jag har fel.
Gillar dock Louise Hallin som menar att det är först i treårsåldern det är relevant med pedagogisk verksamhet.

OBS OBS!! Jag är svintrött och inser att mina argument och tankar säkert kommer manglas sönder. Men jag orkar inte formulera mig smartare. 😉
 
För då dras det in på personal. Färre barn = mindre personalstyrka (eller nedlagda förskolor). Personalantalet är ju inte konstant utan anpassas efter antal barn.

Det kan jag fatta. Men då är det ju ett grundfel från början med hur många personal som räknas per antal barn.
Tycker inte tre pedagoger på 20 1 till 3 åringar på nåt sätt är vettigt..
 
Såklart inte bra att personal dras in om 15-timmarbarn inte får gå på förskolan.
Men då känns det som att det blir dubbelt fel på nåt sätt.. Hmm. Svårt.
Egentligen handlar det väl om resurser. Pengar. Men det verkar inte som att det kommer bli nån bättring där. Det verkar av vad som står lite överallt bara bli sämre..

Personligen har jag inget emot att det är dagis eller barnpassning upp till femårsåldern. Hellre det och att barnen får synas och får uppmärksamhet. Faktiskt.
Jag tycker att det blir så mycket skola och uppstyrd pedagogik ändå. Och lek under uppsyn av vuxna som hinner finnas där känns viktigare än pedagogisk verksamhet för ettåringar.
Sen i den bästa av världar gärna både och. Men är det som det verkar av vad jag läst det senaste, hundra gånger hellre engagerad barnpassning än kaotisk pedagogisk verksamhet!

Men det finns säkert forskning på att jag har fel.
Gillar dock Louise Hallin som menar att det är först i treårsåldern det är relevant med pedagogisk verksamhet.

OBS OBS!! Jag är svintrött och inser att mina argument och tankar säkert kommer manglas sönder. Men jag orkar inte formulera mig smartare. 😉

Jag hoppas verkligen du kan hitta en förskola (eller annan barnomsorg) som du har förtroende för! Det finns jättebra förskolor också. Vi har en liten fristående förskola. Det är 3 pedagoger på max 12 småbarn och 3 pedagoger på max 15 äldre barn. Eftersom detta är inklusive barn till föräldralediga så är barngrupperna ofta mindre än så. Personalen är oerhört engagerad både i barnens välmående och i den pedagogiska verksamheten.

Måste ju finnas fler bra förskolor där ute, eller? O_o
 
Det kan jag fatta. Men då är det ju ett grundfel från början med hur många personal som räknas per antal barn.
Tycker inte tre pedagoger på 20 1 till 3 åringar på nåt sätt är vettigt..
Ja precis, det är ett fel i grunden och de politiska besluten. Nej jag håller med, det är ju verkligen inte optimalt i mina ögon.
 
Jag hoppas verkligen du kan hitta en förskola (eller annan barnomsorg) som du har förtroende för! Det finns jättebra förskolor också. Vi har en liten fristående förskola. Det är 3 pedagoger på max 12 småbarn och 3 pedagoger på max 15 äldre barn. Eftersom detta är inklusive barn till föräldralediga så är barngrupperna ofta mindre än så. Personalen är oerhört engagerad både i barnens välmående och i den pedagogiska verksamheten.

Måste ju finnas fler bra förskolor där ute, eller? O_o

Tack, hoppas också det. Eller det kommer bli en bra förskola. Det eller ingen alls 😊 Känner mig bara så uppgiven över att det verkar vara kaos på så många ställen.

Ja precis, det är ett fel i grunden och de politiska besluten. Nej jag håller med, det är ju verkligen inte optimalt i mina ögon.

Vi får hoppas på ett valresultat nästa gång som kan hjälpa oss i rätt riktning!
 
Ska kolla upp det 😊 Har både bra och dåliga egna erfarenheter av dagmamma. Men om man hittar en bra vore det fantastiskt!
Ska avvakta tills vi vet var vi bor dock!

Hur går det för er? Hur hittade ni er dagmamma?
Via kommunens hemsida, där stod både de i kommunens regi och de som kör privat (vår är privat).
Han gick förra veckan ordinarie, dock inte fyra timmar nån dag än, men det har hittills känts bra. Pappan smsade mig i fredags när han lämnat "han ville inte vara kvar i pappas famn" (när han såg dagmamman). Så det tar vi som att han trivs :D.
 
Jag hoppas verkligen du kan hitta en förskola (eller annan barnomsorg) som du har förtroende för! Det finns jättebra förskolor också. Vi har en liten fristående förskola. Det är 3 pedagoger på max 12 småbarn och 3 pedagoger på max 15 äldre barn. Eftersom detta är inklusive barn till föräldralediga så är barngrupperna ofta mindre än så. Personalen är oerhört engagerad både i barnens välmående och i den pedagogiska verksamheten.

Måste ju finnas fler bra förskolor där ute, eller? O_o
Vår förskola har också 3 pedagoger på 12 barn! Dock förstår jag ju att det inte alltid är 3 pedagoger närvarande i och med att det är raster/planering mm. men det är ju grundbemanningen i alla fall och till en stor del är de ju 3 stycken!
 
Vår förskola har också 3 pedagoger på 12 barn! Dock förstår jag ju att det inte alltid är 3 pedagoger närvarande i och med att det är raster/planering mm. men det är ju grundbemanningen i alla fall och till en stor del är de ju 3 stycken!

Ja såklart, det är bara grundbemanningen som går att referera till. Barngrupperna är ju inte heller alltid fulla. Olika tider, timmar, lediga dagar mm.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 136
Senast: Destiny_D
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 227
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Vad har ni för erfarenhet? Jag har äntligen vågat ringa och boka läkartid för att diskutera PMS-besvär. Sedan minsta föddes för snart 3...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 281
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 186
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp