Förskott på arv eller gåva?

gammalek

Trådstartare
Min förälder funderar på att ge mig sitt sommarhus antingen som förskott på arv eller som gåva. Jag kan inget om sånt. Vad ska vi tänka på, både gällande föräldern och mig?
 
Då bör det vara ganska enkelt. Det viktigaste är nog att fundera över om man vill att gåvan skall vara förenad med något förbehåll och särskild då om den skall vara enskild egendom för att vara skyddad vid bodelning eller utmätning.

Sen kan det också finnas ekonomiska fördelar av att ge bort egendom i förtid genom möjlighet till bostadstillägg och annat om pensionen är låg och det inte finns andra tillgångar.
 
Ska du någon gång sälja stugan får du betala mer skatt än om du köpt stugan för en lägre summa
Jag har ingen användning för den, men kommer i så fall att låta förälder använda den så länge hen orkar. Sedan säljs den.

Är det alltså bättre om jag köper den? För föräldern också?
 
Då bör det vara ganska enkelt. Det viktigaste är nog att fundera över om man vill att gåvan skall vara förenad med något förbehåll och särskild då om den skall vara enskild egendom för att vara skyddad vid bodelning eller utmätning.

Sen kan det också finnas ekonomiska fördelar av att ge bort egendom i förtid genom möjlighet till bostadstillägg och annat om pensionen är låg och det inte finns andra tillgångar.
Gåva alltså? Inte förskott på arv?
 
Jag har ingen användning för den, men kommer i så fall att låta förälder använda den så länge hen orkar. Sedan säljs den.

Är det alltså bättre om jag köper den? För föräldern också?
När man säljer en fastighet man fått i gåva eller arv beräknas vinsten gentemot den ursprungliga köpeskillingen. Skillnaden mot om man köper av sin förälder är bara att en ev. vinstskatt realiseras redan när man köper från föräldern vilket normalt är en nackdel. Dessutom får föräldern då en kapitaltillgång som kan minska t.ex. ett bostadstillägg.

Dessutom är det svårare att lägga förbehåll om enskild egendom etc om det genomförs som ett köp.
 
Senast ändrad:
Det finns inga lån på sommarhuset. Hur påverkar det mig?
Det spelar inga som helst roll numer. Det enda som händer ifall du får den i gåva är som andra skrivit att du betalar vinstskatt utifrån vad den kostade din förälder.

Men säljer du aldrig stugan är det ju ingen fara. Och jag tänker att om du köper den måste du kanske ta lån och då blir räntan ändå en kostnad, så det där får du ju räkna på. Men det som oftast lönar sig mest är att få någonting gratis. Dessutom belastar det ju inte din ekonomi på annat sätt än underhållet. Och vill du inte sälja, men inte använda den, kan du ju alltid hyra ut den.

Jag hade skrivit med i gåvobrevet att gåvan ska räknas som enskild egendom. Men det är så jag tänker. Jag tänker att ingen make eller maka ska kunna ta någonting du fått i arv.
 
När man säljer en fastighet man fått i gåva eller arv beräknas vinsten gentemot den ursprungliga köpeskillingen. Skillnaden mot om man köper av sin förälder är bara att en ev. vinstskatt realiseras redan när man köper från föräldern vilket normalt är en nackdel. Dessutom får föräldern då en kapitaltillgång som kan minska t.ex. ett bostadstillägg.

Dessutom är det svårare att lägga förbehåll om enskild egendom etc om det genomförs som ett köp.
Förlåt om jag snor tråden men jag blev lite fundersam här. Det måste finnas familjer som ägt sina gårdar i flera generationer, om en generation får för sig att sälja gården måste de då utreda vad den kostade för den första personen som ägde gården? Trots att det kan vara hur långt bakåt som helst?

Tar man någon hänsyn till inflationen? Jag tänker på hur jag har det där nämligen, gården i fråga har funnits i familjens ägo sen 30-talet (så i vårt fall går det att få reda på priset säkert) och jag förstår att värdet har ökat med el och vatten som lagts till sedan dess. Men det känns som att själva värdet på kronan har påverkat enormt också.
 
Förlåt om jag snor tråden men jag blev lite fundersam här. Det måste finnas familjer som ägt sina gårdar i flera generationer, om en generation får för sig att sälja gården måste de då utreda vad den kostade för den första personen som ägde gården? Trots att det kan vara hur långt bakåt som helst?

Tar man någon hänsyn till inflationen? Jag tänker på hur jag har det där nämligen, gården i fråga har funnits i familjens ägo sen 30-talet (så i vårt fall går det att få reda på priset säkert) och jag förstår att värdet har ökat med el och vatten som lagts till sedan dess. Men det känns som att själva värdet på kronan har påverkat enormt också.
Värdet av att utreda så långt bakåt försvinner pga det blir så få kronor du kan dra av som inköpspris. Marknadsvärden är på en helt annan nivå idag. Så skillnaden mot att betala vinstskatt på hela beloppet blir marginell.
Det finns en alternativregel som säger att man kan använda 1952 års taxeringsvärde istället för ett "äkta" inköpspris. För de flesta fastigheter är nivån i stil med en handfull tusenlappar.
 
Det finns en alternativregel som säger att man kan använda 1952 års taxeringsvärde istället för ett "äkta" inköpspris. För de flesta fastigheter är nivån i stil med en handfull tusenlappar.
Nej, huvudregeln är att alla fastigheter som är inköpta innan år 1952 ska använda sig av den regeln, så länge inte anskaffningsvärdet är över 150% av 1952 års taxeringsvärde.

Här är en bra förklaring:
https://lawline.se/answers/skatt-forsaljning-av-fastighet-kopt-innan-1952
 

Liknande trådar

Tjatter Vill ge en gåva till ridläraren nu i slutet av terminen. Har ni några tips på vad nah kan ge? Tänkte kanske något julthe, julgodis...
Svar
2
· Visningar
362
Senast: Brie
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 474
Senast: verser
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: Crossline
·
Mat Hur är det nu med den. Är en osthyvel en fördel eller kladdar det bara för mycket för att man ska ha nytta av den? Jag vet att makens...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp