Förslag om TR-ändringar

Jag tyckte det lät som ganska bra ändringar, det enda jag funderade på var ponnyåldern som jag inte riktigt fattade. Ska ponnyer få starta med vuxna ryttare i egen klass så ponnyer inte tävlar bland hästar längre? Eller? Hur funkar det då om man rider MsvB med ponnyn, får man tävla både bland hästar och ponnyer då?
 
Jag är så lycklig över att det blir ok med vuxen på ponny i dressyren. :D Det var ett av förslagen jag skickade in. Synd däremot att nosgrimma fortfarande är ett krav.
 
Jag tyckte det lät som ganska bra ändringar, det enda jag funderade på var ponnyåldern som jag inte riktigt fattade. Ska ponnyer få starta med vuxna ryttare i egen klass så ponnyer inte tävlar bland hästar längre? Eller? Hur funkar det då om man rider MsvB med ponnyn, får man tävla både bland hästar och ponnyer då?

Det blir väl som i hoppning, man får starta mot ponnyer med ryttare som är minst 17 år en helg och nästa helg får man starta mot stora hästar (om man vill). Dvs dubbelt utbud. ;)
 
Jag tyckte det lät som ganska bra ändringar, det enda jag funderade på var ponnyåldern som jag inte riktigt fattade. Ska ponnyer få starta med vuxna ryttare i egen klass så ponnyer inte tävlar bland hästar längre? Eller? Hur funkar det då om man rider MsvB med ponnyn, får man tävla både bland hästar och ponnyer då?

Betyder det i stort sett att vuxen ponnyryttare ska få tävla ponnyn på ponnytävling bland ponnyer ridna av barn?
Fast i typ avdelning B som i hoppningen?
 
Det blir väl som i hoppning, man får starta mot ponnyer med ryttare som är minst 17 år en helg och nästa helg får man starta mot stora hästar (om man vill). Dvs dubbelt utbud. ;)

Fast det står ju senare att ponny som tävlat som häst får starta som ponny med ponnyryttare? Som jag tolkar det kan man alltså inte göra bägge?
 
Äntligen finns bettlösa alternativ med! Men varför måste bett/bettlöst användas på varsina framridningar?
Inte bara separata framridningar, framridningen för bettlöst ska dessutom vara inhägnad! Verkar som dressyrkommittén tror hästar förvandlas till okontrollerbara vilddjur som bör spärras in om man skippar bettet? ;) Eller så är det ryttarna, som vägrar rätta sig i leden och stoppa järnskrot i munnen på sina hästar, som ses som obehagliga anarkister man vill hålla väl segregerade. :idea:
 
"TR II Moment 204 Hästars och ponnyers rätt att starta
1.2. 4-7-årig häst får endast starta en gång per dag."

Jag tycker inte att det skall införas en begränsning på antalet starter för 5-7 åriga hästar då det ofta behövs en framridningsklass där den unga hästen får titta av sig och sedan kan få göra en bra prestation följande klass.
Dessutom om du vill rida SM som Pararyttare så får du med de bestämmelserna inte delta med en ung häst då det rids i två omgångar som får arrangeras på en och samma dag vilket ofta sker.
 
Det är vrickat att bettlösa ska behöva separat framridning, men annars gillar jag de nya reglerna skarpt! :)
Gillar också att det verkar komma någon form av centimeterhoppningar ner till 20 cm på hoppsidan. Äntligen kan jag kanske återuppta H.Hs gamla hoppkarriär på lokal nivå igen :D
 
Jag tycker inte att det skall införas en begränsning på antalet starter för 5-7 åriga hästar då det ofta behövs en framridningsklass där den unga hästen får titta av sig och sedan kan få göra en bra prestation följande klass.

Jag tycker att det är jättejättejättebra, finns ingen anledning o rida 2 klasser på yngre hästar. Ser årligen flertal 5-åringar i unghästklasser som innan gått en vanlig LA:3:a också.
 
Jag tycker att det är jättejättejättebra, finns ingen anledning o rida 2 klasser på yngre hästar. Ser årligen flertal 5-åringar i unghästklasser som innan gått en vanlig LA:3:a också.

Håller i stort med dig. Möjligen kan jag reservera mig lite mot typ 7 åringar, men åtminstone 4-6 åringar bör absolut bara gå 1 klass/dag!
 
Blev glad för att bett löst skulle vara godkänt. Är det i we-dressyr vilket funkar bra.
Men som jag tolkar ändringen så är det inte bara framridningen som ska vara delat. Bett löst blir en egen klass. Kommer det i praktiken gå att arrangera sånna klasser?
Antal starter och hur arrangörerna prioriterar klasserna tror jag blir ett problem :(
 
Jag tycker att det är jättejättejättebra, finns ingen anledning o rida 2 klasser på yngre hästar. Ser årligen flertal 5-åringar i unghästklasser som innan gått en vanlig LA:3:a också.

Då tycker vi olika, jag tycker det är bra att man kan få chans att ge hästen en så bra upplevelse på banan som möjligt. Jag har ridit en hel del unghästar som det har varit väldigt bra att de fick gå en klass innan på då de har kunnat slappna av bättre och fått med sig en bra erfarenhet ifrån tävlingen.
Dessa unghästklasser är en helt annan diskussion som jag inte är något fan av då det stressas upp i klasserna.
 
Jag gillar ponnyindelningen i ålder istället för kategori. Som jag tolkar det blir det dubbelt utbud sas, att ponnyn både får starta som ponny och häst. Tror att det har kommit bort lite i det nya med skrivningen att ponnyn får tävlas av ponnyryttare sen, eftersom den vuxna med dessa regler räknas som ponnyryttare. (Gillart :D )

Startbegränsning för 4-7-åriga hästar välkomnar jag, och tycker även att begränsningen för ponny i nationell klass är rimlig. Sporrlängden för ponnyryttare i nationell klass var lite intressant genom att tillåta 35 mm! Gillade även att ponny som startat nationellt inte får starta lokalt.

De öppnar även upp mer för oss arrangörer att kunna sätta begränsningar i klasser och att dela upp tex amatörer och proffs vilket har efterfrågats. De öppnar även upp för att tillåta fler FEI-program tex Children-programmen som är himla trevliga och junior-küren som går i MsvB.

Blir som andra brydd över den onödiga uppdelningen av de som vill rida bettlöst. Det känns som om de gör det onödigt svårt för arrangörerna att få det att fungera. Tycker gott de kan få rida samma klass som alla andra.
 
Då tycker vi olika, jag tycker det är bra att man kan få chans att ge hästen en så bra upplevelse på banan som möjligt. Jag har ridit en hel del unghästar som det har varit väldigt bra att de fick gå en klass innan på då de har kunnat slappna av bättre och fått med sig en bra erfarenhet ifrån tävlingen.
Dessa unghästklasser är en helt annan diskussion som jag inte är något fan av då det stressas upp i klasserna.

Jag håller med dig om att det blir underligt.
Just 5-7-åringarna är ju ofta de som startar LC-LB-LA och kan må bra av två klasser per dag. Nu är det från 8 år det blir okej med två starter, men från MsvA har man igen rätt att starta en klass per dag (vilket 95% redan gör). Jag kan förstå att man av djurskyddsskäl vill begränsa antalet starter men med våra långa avstånd hade det varit tacksam om antalet starter begränsats per meeting (max tre starter per vecka) eller månad (max sex starter per månad) och att man fick lägga upp dem mer som man vill?
Funderar på att skicka in något sådant förslag och se om man kan få igenom en ändring ;)
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Ise
·
Fälttävlan Har ni kollat förslagen? Har ni några åsikter? Kul att de inför h80 iaf tycker jag...
Svar
9
· Visningar
1 670
Senast: fio
·
Dressyr Här kan man hitta föreslagna ändringar och lämna synpunkter...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 846
Senast: fio
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 045
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp