Förslag om TR-ändringar

@kimmis87 Måste tillägga.
Alla regler i dressyr är inte optimala för just mig och min häst heller. Men det är ju en del av svårigheterna som man måste träna på. Ett exempel: Bara för att man har svårt att få bytena raka så tycker inte jag att alla program ska ändras så att bytena bara ligger på linjer där domarna inte ser om det svajar. Man får ju helt enkelt träna på att få dem rakare...

Det blir så barnsligt att säga att antingen måste allt vara precis som jag vill och som det passar mig och min häst bäst, eller så är sporten i sig dum och har fel regler. Och då tänker inte jag vara med, buhu.
Fast nu får du väl ändå ge dig. Jag har inte sagt att det är precis allt jag inte gillar, och du har ingen som helst rättighet att tala om för mig att jag borde hitta på en egen gren för att jag inte gillar vissa detaljer i dressyr. Varför lägger du dig ens i överhuvudtaget?


Det var inte ang sadel jag skrev som var typiskt dressyr. Attityden "Passar det inte så får du väl hitta på en egen sport" är typiskt för vissa dressyrryttare.

Vaddå jag har fel? Vad är det jag har fel i? Nu förstår jag verkligen inte vad du menar.
 
Ja men asså, har du inte lusläst varenda paragraf och lärt dig som utantill??! Skämmes! :banghead::laugh:

Jag trodde ju att jag hade det förstås, men jag är ju intresserad av så många grenar så det är inte alltid så lätt att hålla koll på allt.

Kan du förlåååååååta mig?? :cry:;)


@kimmis87 Varför inte allt möjligt är tillåtet i dressyr är ju för att det är en bedömningssport , det ska vara enhetligt och alla ska tävla under samma förutsättningar.
Jo jag förstår det, men vissa saker tycker jag är konstiga ändå. Och det blir ju aldrig under samma förutsättningar iaf, det är ju lite grejjen med bedömningssporter. Det är både frustrerande och fascinerande på samma gång :D

Och det gäller inte bara TR i dressyr, utan andra grenar med.

Lite som den lokala ridskolan där man måste binda upp hästen i boxen, med rumpan mot boxdörren... Hur det skulle vara säkert vet jag inte. Men ogenomtänkta regler finns det gott om i samhället.
 
@kimmis87 du förstår väl att du inte får ha åsikter om dressyr INNAN du startat minst grand Prix??? Alltså hallååååå.

:cautious::rofl:
Fast alltså sånt här blir bara tramsigt. Men, jag tror faktiskt att en bör varit ute lite i tävlingssvängen för att få förståelse för varför TR är utformat som det är. Jag kan bli ganska frustrerad över alla åsikter kring reglementet från folk som inte tävlar. Det handlar inte om att en "inte får ha" en åsikt om en inte tävlar utan om en förståelse för själva tävlingsprocessen.
 
Fast alltså sånt här blir bara tramsigt. Men, jag tror faktiskt att en bör varit ute lite i tävlingssvängen för att få förståelse för varför TR är utformat som det är. Jag kan bli ganska frustrerad över alla åsikter kring reglementet från folk som inte tävlar. Det handlar inte om att en "inte får ha" en åsikt om en inte tävlar utan om en förståelse för själva tävlingsprocessen.
Jag har tävlat 1 meter hoppning, lb dressyr och 120 km distans innan. Så nog har jag tävlat alltid. I distansen var jag med i YR-SM.

På senare tid har dock unghästarna bytt av varandra så där har det inte blivit så mkt tävlande direkt.
 
Fast alltså sånt här blir bara tramsigt. Men, jag tror faktiskt att en bör varit ute lite i tävlingssvängen för att få förståelse för varför TR är utformat som det är. Jag kan bli ganska frustrerad över alla åsikter kring reglementet från folk som inte tävlar. Det handlar inte om att en "inte får ha" en åsikt om en inte tävlar utan om en förståelse för själva tävlingsprocessen.
Jag tyckte att nivån blev så låg ett tag och kunde inte låta bli att vara lite löjlig själv, jag erkänner.

Men det är en hel del regler som jag också tycker kan vara lite ogenomtänkta överlag och i dressyren speciellt. Till exempel så får man tävla utan käkrem i hoppning men inte i dressyr??

Jag har visserligen bara själv startat dressyr en gång, jag tränar gärna dressyr men tycker inte att tävlingsmomentet är så spännande, men min häst har fått starta några gånger.

Jag tycker att man skulle ha tillåtit fler varianter av bettlöst, och eventuellt begränsat efter något år. Dock inte hackamore med längre skänklar. För nu finns det väldigt begränsat med alternativ att tävla på, så det kanske är många som inte ens försöker, för det dom rider på hemma är inte godkänt och man orkar inte köpa mer utrustning bara för att testa starta?

Dock lite för dåligt inläst på alla bettlösa alternativ då min häst fungerar väldigt bra på ponnyhack.
 
Jag tyckte att nivån blev så låg ett tag och kunde inte låta bli att vara lite löjlig själv, jag erkänner.

Men det är en hel del regler som jag också tycker kan vara lite ogenomtänkta överlag och i dressyren speciellt. Till exempel så får man tävla utan käkrem i hoppning men inte i dressyr??

Jag har visserligen bara själv startat dressyr en gång, jag tränar gärna dressyr men tycker inte att tävlingsmomentet är så spännande, men min häst har fått starta några gånger.

Jag tycker att man skulle ha tillåtit fler varianter av bettlöst, och eventuellt begränsat efter något år. Dock inte hackamore med längre skänklar. För nu finns det väldigt begränsat med alternativ att tävla på, så det kanske är många som inte ens försöker, för det dom rider på hemma är inte godkänt och man orkar inte köpa mer utrustning bara för att testa starta?

Dock lite för dåligt inläst på alla bettlösa alternativ då min häst fungerar väldigt bra på ponnyhack.
Att inte få tävla utan käkrem tycker jag är helt rimligt ur en säkerhetsaspekt, sen att hoppfolket inte tycker det får stå för dom, men jag köper regeln.
Att det blev begränsningar i vilka bettlösa en får rida med är väl inte heller konstigt? Är precis samma som med betten som är ordentligt reglerade vilka en får rida med. Och att inte få rida med nån form av hävstång antog jag som självklarhet.
 
Att inte få tävla utan käkrem tycker jag är helt rimligt ur en säkerhetsaspekt, sen att hoppfolket inte tycker det får stå för dom, men jag köper regeln.
Att det blev begränsningar i vilka bettlösa en får rida med är väl inte heller konstigt? Är precis samma som med betten som är ordentligt reglerade vilka en får rida med. Och att inte få rida med nån form av hävstång antog jag som självklarhet.
En sak jag tycker är ologisk är nosgrimma. Jag förstår den regeln i tanken med att det ska vara samma för alla. Men samtidigt så känner jag att det måste väl ändå vara upp till ryttaren?

Käkrem köper jag oxå att det är en säkerhetsaspekt. Men många spänner ju käkremmen för löst för den funktionen iaf :angel:
 
Alltså gud vilken trevlig ton :meh: Ångrar att jag skrev något över huvudtaget om bettlöst. Varsågoda att diskutera själva och lägga åsikter i munnen på folk.
Vem har svarat dig otrevligt och lagt åsikter i munnen på dig?
Fast nu får du väl ändå ge dig. Jag har inte sagt att det är precis allt jag inte gillar, och du har ingen som helst rättighet att tala om för mig att jag borde hitta på en egen gren för att jag inte gillar vissa detaljer i dressyr. Varför lägger du dig ens i överhuvudtaget?


Det var inte ang sadel jag skrev som var typiskt dressyr. Attityden "Passar det inte så får du väl hitta på en egen sport" är typiskt för vissa dressyrryttare.

Vaddå jag har fel? Vad är det jag har fel i? Nu förstår jag verkligen inte vad du menar.
Ge gärna exempel på vad som enligt dig är bra i dressyrreglementet avseende utrustning.

Jag har inte rätt att föreslå saker, men du har rätt att föreslå och kritisera. Ok.

Varför jag lägger mig i: Jag tävlar dressyr, därför är jag intresserad av att reglerna är så rättvisa och "hästvänliga" som möjligt. Varför lägger du dig i?

Angående att du skriver att du verkligen inte förstår: jag har försökt att förklara för dig, dragit paralleller, tagit exempel, citerat TR, osv, men det har uppenbarligen inte gjort att du förstår bättre. Jag kan inte göra så mycket mer för att du ska förstå.
 
Vem har svarat dig otrevligt och lagt åsikter i munnen på dig?
Ge gärna exempel på vad som enligt dig är bra i dressyrreglementet avseende utrustning.

Jag har inte rätt att föreslå saker, men du har rätt att föreslå och kritisera. Ok.

Varför jag lägger mig i: Jag tävlar dressyr, därför är jag intresserad av att reglerna är så rättvisa och "hästvänliga" som möjligt. Varför lägger du dig i?

Angående att du skriver att du verkligen inte förstår: jag har försökt att förklara för dig, dragit paralleller, tagit exempel, citerat TR, osv, men det har uppenbarligen inte gjort att du förstår bättre. Jag kan inte göra så mycket mer för att du ska förstå.
Nu förstod du inte min fråga. Du skrev att jag hade fel. "Dressyr TR ändras lite varje gång, ytterligare bevis på att du har fel". Vaddå har fel? Vad har jag skrivit om den biten? Du påstår att jag har fel, och jag undrar i vad?

Är reglerna verkligen hästvänliga? Lasta ur i träns? Och därmed kanske ha bett hela dagen om man har flera starter samma dag. Hästar som inte kan äta med bett, ska de svälta då? Hur är det hästvänligt?

Nosgrimma, hur är det det minsta hästvänligt överhuvudtaget? Är det för att stabilisera bettet så skulle det räcka med en rem bara över nosryggen.

Jag kan göra en längre lista om du vill.

Det är en ganska jätterejäl skillnad på att diskutera TR som jag gör, och att diskutera mig som du gör.

Om du är nöjd med alla regler som är idag så är väl det jättebra för dig! Men jag är inte det, och jag får diskutera det.
 
Nu förstod du inte min fråga. Du skrev att jag hade fel. "Dressyr TR ändras lite varje gång, ytterligare bevis på att du har fel". Vaddå har fel? Vad har jag skrivit om den biten? Du påstår att jag har fel, och jag undrar i vad?

Är reglerna verkligen hästvänliga? Lasta ur i träns? Och därmed kanske ha bett hela dagen om man har flera starter samma dag. Hästar som inte kan äta med bett, ska de svälta då? Hur är det hästvänligt?

Nosgrimma, hur är det det minsta hästvänligt överhuvudtaget? Är det för att stabilisera bettet så skulle det räcka med en rem bara över nosryggen.

Jag kan göra en längre lista om du vill.

Det är en ganska jätterejäl skillnad på att diskutera TR som jag gör, och att diskutera mig som du gör.

Om du är nöjd med alla regler som är idag så är väl det jättebra för dig! Men jag är inte det, och jag får diskutera det.
Orkar inte bläddra tillbaka till inlägget som jag svarade dig på, men du skrev något om att dressyr är så segt/stelt och alltid är som det alltid har varit. Då svarade jag dig att reglementet att ändras ju hela tiden, så att det aldrig ändras stämmer inte.

En häst som inte kan äta i träns har jag aldrig träffat på, men om det finns hästar som inte kan det så hade jag lastat på och gett den mat i transporten. Detta med tränstvång kommer troligtvis ändras så småningom f ö. Eller så startar man bara en klass och åker hem.

Nosgrimman behöver man ju inte spänna hårt. Gillar man inte nosgrimma så har man den jättelöst så att den inte tar i öht. Svårare än så är det inte. Eller så kan man måla upp det som ett jätteproblem och säga att det är pga nosgrimman som man inte kan tävla.

Jag är inte heller nöjd med alla regler, men man kan lämna in förslag och hoppas att fler tycker som en själv. Under tiden gillar man läget så länge och tävlar ändå. TR lär ju aldrig bli helt som man själv önskar.

Det blir så tröttsamt när folk påstår att reglerna är så dåliga att de inte vill tävla, de vill ändra i princip allt. Om, bara om, den och den regeln hade ändrats, då minsann... Sedan när regeln ändras, då hittar man på något annat som hindrar en från att tävla.

TR kommer aldrig bli precis som man vill, eftersom i princip ingen tycker lika om precis varenda detalj så skulle det ju bli svårt att få till ett reglemente som inte hindrar en hel massa folk från att tävla (om man resonerar som du alltså). Gillar man dressyr och tävling och känner att man är på någorlunda rätt kunskapsnivå så tävlar man oavsett om reglerna är till 100% som man vill ha dem. Det lär ju inte finnas många sportutövare som är 100% nöjda med reglerna i sin sport..
 
Senast ändrad:
En sak jag tycker är ologisk är nosgrimma. Jag förstår den regeln i tanken med att det ska vara samma för alla. Men samtidigt så känner jag att det måste väl ändå vara upp till ryttaren?

Nej då blir det ju inte enhetligt. Om man nu är emot nosgrimma är det ju bara att spänna den lösare. Hästen dör inte av det så varför är det ens ett problem att det är krav på nosgrimma?
 
Det blir så lätt att hela diskussionen om TR handlar om tekniska grejer oxh detaljbestämmelser.
Jag älskar TR, för att det är världens bästa målbild för alla ryttare ❤️

Läser ni hela TR?

Delen om dressyrens mål t ex:
Dressyrens mål
1. Dressyrens mål är att utveckla hästen till en atletisk individ genom harmonisk utbildning. Resultatet blir en lugn, mjuk, lösgjord och smidig häst. Hästen blir också förtroendefull, uppmärksam och villig så att perfekt samförstånd med ryttaren kan uppnås.
Korrektheten och kvalitén i utbildningen visar sig genom:
✦ Renhet, regelbundenhet och frihet i gångarterna.
✦ Harmoni, lätthet och ledighet i rörelsernas utförande.
✦ Lätthet i framdelen och engagemang i bakdelen som kommer
ifrån en livlig framåtbjudning.
✦ Accepterande av bettet med eftergift och genomsläpplighet utan
spänning eller motstånd.


Man kan fortsätta till att läsa om hur rörelser och moment ska utföras, två exempel här:

Vändning på cirkelbåge
Vid ridning av volter eller delar därav ska hästen vara så mycket ställd i nacken och böjd i bålen åt vändningssidan, att fram- och bakhovarna följer samma linje. Hästen ska mjukt och villigt och med bibehållen takt röra sig på det böjda spåret.
Vid ridning av hörnpasseringar, ska dessa motsvara en del av en cirkel med 6 meter i diameter vid samlade - och arbetsgångarter, samt 10 meter i diameter vid mellan- och ökade gångarter samt förvänd galopp.
Vid direkt övergång från ett böjt spår till ett annat i motsatt rörel seriktning, ska hästen rakriktas ett kort moment i samband med övergången.

Skänkelvikning
I skänkelvikning, som ska utföras i arbetstrav, ska hästen vara ställd i nacken från rörelseriktningen och i det närmaste rak i bålen, i ett väl avvägt tempo villigt flytta sig sidvärts undan den inre skänkeln. Det inre benparet förs framför och förbi det yttre. Det yttre benparet trampar mer framåt än sidvärts. Vid skänkelvikning diagonalt över ridbanan ska hästen tväras så mycket, att den är nästan parallell med långsidan, men framdelen ska tydligt leda i rörelseriktningen. Det är ett allvarligt fel om bakdelen går före. Hästen ska röra sig på tygeln med bibehållen framåtbjudning
och rytm.

Det är en fantastisk, helt gratis, instruktionsbok om hur dressyr ska se ut och utföras. Ändå märker man att väldigt få verkar läsa den? Varför fastnar man på utrustning eller kvalgränser istället för att se de viktiga och intressanta delarna av den?

😍 älska TR 😍
 
@kimmis87 Du hoppade över min fråga om du kan skriva vad du är nöjd med i dressyrTR avseende utrustning. Du gav istället fler exempel på saker du tycker är dåligt.

Anledningen till att jag bad dig lista några bra saker var för att du svarade emot mig när jag skrev att du verkar missnöjd med det mesta.
 
Det blir så lätt att hela diskussionen om TR handlar om tekniska grejer oxh detaljbestämmelser.
Jag älskar TR, för att det är världens bästa målbild för alla ryttare ❤️

Läser ni hela TR?

Delen om dressyrens mål t ex:
Dressyrens mål
1. Dressyrens mål är att utveckla hästen till en atletisk individ genom harmonisk utbildning. Resultatet blir en lugn, mjuk, lösgjord och smidig häst. Hästen blir också förtroendefull, uppmärksam och villig så att perfekt samförstånd med ryttaren kan uppnås.
Korrektheten och kvalitén i utbildningen visar sig genom:
✦ Renhet, regelbundenhet och frihet i gångarterna.
✦ Harmoni, lätthet och ledighet i rörelsernas utförande.
✦ Lätthet i framdelen och engagemang i bakdelen som kommer
ifrån en livlig framåtbjudning.
✦ Accepterande av bettet med eftergift och genomsläpplighet utan
spänning eller motstånd.


Man kan fortsätta till att läsa om hur rörelser och moment ska utföras, två exempel här:

Vändning på cirkelbåge
Vid ridning av volter eller delar därav ska hästen vara så mycket ställd i nacken och böjd i bålen åt vändningssidan, att fram- och bakhovarna följer samma linje. Hästen ska mjukt och villigt och med bibehållen takt röra sig på det böjda spåret.
Vid ridning av hörnpasseringar, ska dessa motsvara en del av en cirkel med 6 meter i diameter vid samlade - och arbetsgångarter, samt 10 meter i diameter vid mellan- och ökade gångarter samt förvänd galopp.
Vid direkt övergång från ett böjt spår till ett annat i motsatt rörel seriktning, ska hästen rakriktas ett kort moment i samband med övergången.

Skänkelvikning
I skänkelvikning, som ska utföras i arbetstrav, ska hästen vara ställd i nacken från rörelseriktningen och i det närmaste rak i bålen, i ett väl avvägt tempo villigt flytta sig sidvärts undan den inre skänkeln. Det inre benparet förs framför och förbi det yttre. Det yttre benparet trampar mer framåt än sidvärts. Vid skänkelvikning diagonalt över ridbanan ska hästen tväras så mycket, att den är nästan parallell med långsidan, men framdelen ska tydligt leda i rörelseriktningen. Det är ett allvarligt fel om bakdelen går före. Hästen ska röra sig på tygeln med bibehållen framåtbjudning
och rytm.

Det är en fantastisk, helt gratis, instruktionsbok om hur dressyr ska se ut och utföras. Ändå märker man att väldigt få verkar läsa den? Varför fastnar man på utrustning eller kvalgränser istället för att se de viktiga och intressanta delarna av den?

😍 älska TR 😍
Exakt.
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 590
Senast: Ise
·
Fälttävlan Har ni kollat förslagen? Har ni några åsikter? Kul att de inför h80 iaf tycker jag...
Svar
9
· Visningar
1 678
Senast: fio
·
Dressyr Här kan man hitta föreslagna ändringar och lämna synpunkter...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 863
Senast: fio
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 052
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp