Förslag om TR-ändringar

Jag minns att debatten var exakt likadan om raka bett i början av 2000-talet. Det var just då det hästvänligaste bettet som fanns och många skulle tävla om det godkändes.
Det gjorde det ju, och antalet som rider på raka bett på tävling är väldigt litet.

Däremot en ändring som faktiskt genast slog igenom var att det blev okej att rida på träns istället för kandar! Nästan så att färre rider på kandar än träns nu i MsvB klasserna och uppåt. Också väldigt skönt att slippa se kandaret i MsvC 🙈
Håller verkligen med om utvecklingen med träns! Ffa gillade jag när det inte längre var tillåtet med kandar i MsvC. Det gjorde skillnad! Till nästa TR vill dressyrkommitéen slopa MsvC-kvalen och direkt släppa upp i MsvB1 för att kvala. Dvs att det utan förkval ska gå att rida på kandar. Det är ett förslag jag kommer lägga motförslag på när TR går ut på remiss för 2021.
 
Tyvärr har jag inte sett en enda dressyrklass med åldersindelning istället för kategoriindelning. :( Hade såna förhoppningar på detta!

Det är intressant.
Och igår kom jag att fundera på vad som egentligen är orsaken till att hästarna indelas i kategorier i stället för ålderskategori för ryttarna.
Den indelningen borde vara mer "konkurrensneutral" faktiskt.

Inom hoppningen känns det givet att ponnyns mankhöjd kan ha rätt stor betydelse, men inom dressyren anses det ju inte ha någon betydelse?
 
Det är intressant.
Och igår kom jag att fundera på vad som egentligen är orsaken till att hästarna indelas i kategorier i stället för ålderskategori för ryttarna.
Den indelningen borde vara mer "konkurrensneutral" faktiskt.

Inom hoppningen känns det givet att ponnyns mankhöjd kan ha rätt stor betydelse, men inom dressyren anses det ju inte ha någon betydelse?

Det var väldigt längesedan det var kategoriindelning i fälttävlan. Det har varit åldersindelat ganska länge.
 
Det var väldigt längesedan det var kategoriindelning i fälttävlan. Det har varit åldersindelat ganska länge.
Jag är inte alls insatt i fälttävlan.
Skiljer sig inte hindrens höjd utifrån kategori, alltså?
Där hade jag tagit för givet att hästens höjd har betydelse.
 
Jag är inte alls insatt i fälttävlan.
Skiljer sig inte hindrens höjd utifrån kategori, alltså?
Där hade jag tagit för givet att hästens höjd har betydelse.

Nej det är samma höjd för alla oavsett kategori. Brukar iof handla mest om C och D ponnier i de högre klasserna. Men det är många ponnier som går bland stora hästar oxå. Tex kan du kvala till ponny EM genom att rida en 1* hästklass (en internationell 3 dagars)
 
Nej det är samma höjd för alla oavsett kategori. Brukar iof handla mest om C och D ponnier i de högre klasserna. Men det är många ponnier som går bland stora hästar oxå. Tex kan du kvala till ponny EM genom att rida en 1* hästklass (en internationell 3 dagars)
Ojdå...
Ja, man förstår ju att det inte är med så många A- och B-ponnyer då.
 
Det blev ju lite ändrade dressyrprogram med i år, någon som ridit både de gamla och nya och som kan tycka till om ändringarna?

Generellt tycker jag att de kunde jobba lite mer med att förnya programmen :p ska för första gången på många år rida LB och inser att numera har LB:2 och LB:3 samma moment med galopp in på diagonal, trav och ny galopp.... iofs olika linjer och det finns ju skillnader mellan programmen med men lite fantasilöst känns det att programmen är så himla lika varandra.
 
Det blev ju lite ändrade dressyrprogram med i år, någon som ridit både de gamla och nya och som kan tycka till om ändringarna?

Generellt tycker jag att de kunde jobba lite mer med att förnya programmen :p ska för första gången på många år rida LB och inser att numera har LB:2 och LB:3 samma moment med galopp in på diagonal, trav och ny galopp.... iofs olika linjer och det finns ju skillnader mellan programmen med men lite fantasilöst känns det att programmen är så himla lika varandra.
Har ridit nya och gamla LB:1. Och den enda ändringen är att man får rida lätt i mellantraverna....
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Ise
·
Fälttävlan Har ni kollat förslagen? Har ni några åsikter? Kul att de inför h80 iaf tycker jag...
Svar
9
· Visningar
1 670
Senast: fio
·
Dressyr Här kan man hitta föreslagna ändringar och lämna synpunkter...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 847
Senast: fio
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 045
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp