Förslag om TR-ändringar

Det är en fantastisk, helt gratis, instruktionsbok om hur dressyr ska se ut och utföras. Ändå märker man att väldigt få verkar läsa den? Varför fastnar man på utrustning eller kvalgränser istället för att se de viktiga och intressanta delarna av den?

Dressyr TR ses tyvärr som ett rött skynke från vissa håll. Inte oväntat från folk från andra discipliner som bara ser TR som ett hinder för deras eget tävlande. Har ju varit mängder av diskussioner här på buke om det under åren.
Det intressanta är just utrustningsdelen när fokuset kanske först och främst bör ligga på om man verkligen klarar av en korrekt halt, volt, skänkelvikning eller vad det nu kan handla om. Men visst man dör inte om man misslyckas, men vem fasen får för sig att gå rätt in i en 110 klass som motsvarar LB om man knappt kan hoppa en cavaletti hemma? Jag hade önskat att folk överlag kunde ha med det tänket även i dressyren.
 
Dressyr TR ses tyvärr som ett rött skynke från vissa håll. Inte oväntat från folk från andra discipliner som bara ser TR som ett hinder för deras eget tävlande. Har ju varit mängder av diskussioner här på buke om det under åren.
Det intressanta är just utrustningsdelen när fokuset kanske först och främst bör ligga på om man verkligen klarar av en korrekt halt, volt, skänkelvikning eller vad det nu kan handla om. Men visst man dör inte om man misslyckas, men vem fasen får för sig att gå rätt in i en 110 klass som motsvarar LB om man knappt kan hoppa en cavaletti hemma? Jag hade önskat att folk överlag kunde ha med det tänket även i dressyren.
Det verkar var så, som du skriver. Händer det aldrig att folk resonerar så här?
- Min häst trivs inte att hoppa över oxrar, så typiskt att hoppTR är så stelt och att det alltid ska vara som det alltid har varit. Varför kan de inte ändra så att oxrar inte får förekomma på tävling? Jag hoppar ju liksom aldrig oxrar hemma så varför ska jag tvingas att göra det på tävling? Så himla onödig och gammaldags regel. För att inte tala om kombinationer, så himla dålig grej, det passar inte heller min häst. Eller alltså, inte för att den inte kan, men jag tycker att det är oschysst mot hästen att hoppa två hinder i rad så där. Värsta ologiska regeln. Det är precis som att de vill stänga ute folk från hopptävlingar, jäkla hoppsnobbar.
:rofl:
 
Det har inte slagit dig att man lastar på hästen igen mellan starterna och att hästen då får äta?
Jo absolut, då ska hästen alltså stå i något som oftast är mindre än en spilta, som inte ens är lagligt längre, i flera timmar. Är det verkligen hästvänligt?
 
Nej då blir det ju inte enhetligt. Om man nu är emot nosgrimma är det ju bara att spänna den lösare. Hästen dör inte av det så varför är det ens ett problem att det är krav på nosgrimma?
Jag har haft en häst som inte har kunnat gå med nosgrimma. Varför vet jag inte. Men hur som haver. När han gick med nosgrimma och ville gapa, oftast då pga gäspning i skritten så fick han någon form av reaktion där han kastade huvudet så långt bak han kunde. Han var tvungen att ha vanlig grimma så löst runt nosen att han kunde gäspa helt, utan motstånd. Det var så pass kraftigt att min tränare blev rädd för stressfrakturer om han skulle fortsätta med beteendet.

Nu är ju detta ett extremfall, men det fallet hade löst sig om det hade varit godkänt att bara ha en rem över nosen. Jag kan inte tänka mig att han är den enda i världen.
Varför gör du inte som de flesta av oss och startar en klass per dag?
Eller åker på meeting så du kan boka uppstallning?
Jag pratar inte om mig, jag pratar om regler.
 
Ok, nu är det liite OT och jag spårar ur, men jag kan ändå inte låta bli. Ber alla om ursäkt på förhand.
Funderar på att gå in på fälttävlansforumet och skriva att deras TR suger och att det är därför jag inte tävlar fälttävlan. Om de bara tog bort allt utom dressyrmomentet, och om man i det momentet får använda valfritt styrdon med hävstång fr o m debutant, då ska jag börja tävla fälttävlan. Egentligen så är det inga probem för mig att göra allt som ingår, så det är inte för att jag inte skulle klara av det, utan jag tycker bara att det är så himla ologiskt och icke hästvänligt med tre tävlingsdelar och att man inte får ha valfri utrustning
 
@Eukaryot angående hoppdelen, nä inte vad jag har hört 😉

Jag tror det beror på att alla anser att dom kan rida dressyr bara för att det är ridning på marken oavsett vilken gren dom annars sysslar med.
Var väl ett himla liv från en meriterad distansryttare för x antal år sedan som blivit kuggad att bli godkänd C tränare för hon inte klarade dressyrkraven
 
Jo absolut, då ska hästen alltså stå i något som oftast är mindre än en spilta, som inte ens är lagligt längre, i flera timmar. Är det verkligen hästvänligt?

Så länge blir det sällan kan jag tala om. Handlar oftast som mest om ett par timmar
 
Var väl ett himla liv från en meriterad distansryttare för x antal år sedan som blivit kuggad att bli godkänd C tränare för hon inte klarade dressyrkraven
Nu förenklade du historien rätt rejält. Ska du kasta skit på henne kan du ju iallafall berätta hela sanningen istället för att antyda saker genom en halvsanning
 
@Eukaryot angående hoppdelen, nä inte vad jag har hört 😉

Jag tror det beror på att alla anser att dom kan rida dressyr bara för att det är ridning på marken oavsett vilken gren dom annars sysslar med.
Var väl ett himla liv från en meriterad distansryttare för x antal år sedan som blivit kuggad att bli godkänd C tränare för hon inte klarade dressyrkraven
Va, förekommer inte det? :angel:
Jo, det med distanstränaren minns jag, haha, det var en intressant grej. Snacka om att ha ojämna kunskaper, men det visar ju bara hur olika grenarna är och att man inte bör ha åsikter om respektive reglemente utan att vara insatt. Jag har tex inte åsikter om bordtennisens regler bara för att vi körde lite rundpingis på rasterna i skolan. Typ.
 
Jag har haft en häst som inte har kunnat gå med nosgrimma. Varför vet jag inte. Men hur som haver. När han gick med nosgrimma och ville gapa, oftast då pga gäspning i skritten så fick han någon form av reaktion där han kastade huvudet så långt bak han kunde. Han var tvungen att ha vanlig grimma så löst runt nosen att han kunde gäspa helt, utan motstånd. Det var så pass kraftigt att min tränare blev rädd för stressfrakturer om han skulle fortsätta med beteendet.

Nu är ju detta ett extremfall, men det fallet hade löst sig om det hade varit godkänt att bara ha en rem över nosen. Jag kan inte tänka mig att han är den enda i världen.

Jag pratar inte om mig, jag pratar om regler.


Fast ibland kanske man helt enkelt får inse att alla hästar inte är lämpade att tävla på. Mitt sto jag hade som har tävlat mkt och högt i alla discipliner fick jag helt lägga ner tävlandet på då hon blev mer och mer nervös inför tävlingar. Det kändes inte ok att utsätta henne mer för den stressen det innebar med tävlingar.
 
Orkar inte bläddra tillbaka till inlägget som jag svarade dig på, men du skrev något om att dressyr är så segt/stelt och alltid är som det alltid har varit. Då svarade jag dig att reglementet att ändras ju hela tiden, så att det aldrig ändras stämmer inte.

En häst som inte kan äta i träns har jag aldrig träffat på, men om det finns hästar som inte kan det så hade jag lastat på och gett den mat i transporten. Detta med tränstvång kommer troligtvis ändras så småningom f ö. Eller så startar man bara en klass och åker hem.

Nosgrimman behöver man ju inte spänna hårt. Gillar man inte nosgrimma så har man den jättelöst så att den inte tar i öht. Svårare än så är det inte. Eller så kan man måla upp det som ett jätteproblem och säga att det är pga nosgrimman som man inte kan tävla.

Jag är inte heller nöjd med alla regler, men man kan lämna in förslag och hoppas att fler tycker som en själv. Under tiden gillar man läget så länge och tävlar ändå. TR lär ju aldrig bli helt som man själv önskar.

Det blir så tröttsamt när folk påstår att reglerna är så dåliga att de inte vill tävla, de vill ändra i princip allt. Om, bara om, den och den regeln hade ändrats, då minsann... Sedan när regeln ändras, då hittar man på något annat som hindrar en från att tävla.

TR kommer aldrig bli precis som man vill, eftersom i princip ingen tycker lika om precis varenda detalj så skulle det ju bli svårt att få till ett reglemente som inte hindrar en hel massa folk från att tävla (om man resonerar som du alltså). Gillar man dressyr och tävling och känner att man är på någorlunda rätt kunskapsnivå så tävlar man oavsett om reglerna är till 100% som man vill ha dem. Det lär ju inte finnas många sportutövare som är 100% nöjda med reglerna i sin sport..

Nej jag har aldrig skrivit att dressyr TR aldrig ändras. Hade det varit sant så hade ju alla diskussioner kring dressyr TR varit helt meningslösa.

Jag har träffat flera hästar som inte kan äta med bett. Det har troligtvis med munanatomin att göra skulle jag gissa. Dessa hästar har inte haft svängd gom, och jag fullständigt killgissar när jag säger att jag tror att det är därför. Det har helt enkelt inte funnits plats för både mat och bett på samma gång är min teori.

Och den ena försökte jag verkligen lära då jag ville tävla distans på henne med bett, men icke!

Men om du är trött på att folk klagar på TR, varför läser du här? Det är ju jätteenkelt att bara skippa att läsa diskussioner om TR.

Jag har aldrig skrivit att hela TR är dåligt och att alla regler är skräp. Det finns mkt som är bra, men jag har inte lust att lusläsa TR och kopiera in spaltmeter med text här. En fördel är att det är väldigt tydligt. Det är sällan några frågetecken, om man bara läser tillräckligt noga och på rätt ställe.

Jag förstår inte varför du blir så upprörd, är TR din skapelse som du har lagt ner din själ och 2 barn i eller vad är det frågan om? Det är inget personligt mot dig att jag inte tycker att vissa regler är logiska. Var med på en diskussion istället, det finns ALLTID saker att förbättra. Varför skulle man då inte försöka förbättra dem?




Så länge blir det sällan kan jag tala om. Handlar oftast som mest om ett par timmar
Fast visst vore det väldigt mkt mer hästvänligt om hästen slapp stå i släpet, eller håller du inte med? Givetvis beroende på omständigheterna, men en häst som är lugn i miljön och där vädret är vettigt.
 
Jag har haft en häst som inte har kunnat gå med nosgrimma. Varför vet jag inte. Men hur som haver. När han gick med nosgrimma och ville gapa, oftast då pga gäspning i skritten så fick han någon form av reaktion där han kastade huvudet så långt bak han kunde. Han var tvungen att ha vanlig grimma så löst runt nosen att han kunde gäspa helt, utan motstånd. Det var så pass kraftigt att min tränare blev rädd för stressfrakturer om han skulle fortsätta med beteendet.

Nu är ju detta ett extremfall, men det fallet hade löst sig om det hade varit godkänt att bara ha en rem över nosen. Jag kan inte tänka mig att han är den enda i världen.
...
Jag pratar inte om mig, jag pratar om regler.
Ena sekunden tar du exempel från vad dina egna hästar inte klarar av (du verkar ha haft mycket bett- och nosgrimmerelaterade problem by the way, undrar vad det beror på?), i andra sekunden så skriver du att man inte får skriva om dig personligen, och att du inte pratar om dig själv...
 
Nej jag har aldrig skrivit att dressyr TR aldrig ändras. Hade det varit sant så hade ju alla diskussioner kring dressyr TR varit helt meningslösa.

Jag har träffat flera hästar som inte kan äta med bett. Det har troligtvis med munanatomin att göra skulle jag gissa. Dessa hästar har inte haft svängd gom, och jag fullständigt killgissar när jag säger att jag tror att det är därför. Det har helt enkelt inte funnits plats för både mat och bett på samma gång är min teori.

Och den ena försökte jag verkligen lära då jag ville tävla distans på henne med bett, men icke!

Men om du är trött på att folk klagar på TR, varför läser du här? Det är ju jätteenkelt att bara skippa att läsa diskussioner om TR.

Jag har aldrig skrivit att hela TR är dåligt och att alla regler är skräp. Det finns mkt som är bra, men jag har inte lust att lusläsa TR och kopiera in spaltmeter med text här. En fördel är att det är väldigt tydligt. Det är sällan några frågetecken, om man bara läser tillräckligt noga och på rätt ställe.

Jag förstår inte varför du blir så upprörd, är TR din skapelse som du har lagt ner din själ och 2 barn i eller vad är det frågan om? Det är inget personligt mot dig att jag inte tycker att vissa regler är logiska. Var med på en diskussion istället, det finns ALLTID saker att förbättra. Varför skulle man då inte försöka förbättra dem?

Fast visst vore det väldigt mkt mer hästvänligt om hästen slapp stå i släpet, eller håller du inte med? Givetvis beroende på omständigheterna, men en häst som är lugn i miljön och där vädret är vettigt.
Jag är inte trött på att diskutera dressyrTR, jag är trött på att läsa om folk som inte klarar av att rida sin häst på vanligt bett och som försöker skylla sina tillkortakommanden på regler.
 
Nej jag har aldrig skrivit att dressyr TR aldrig ändras. Hade det varit sant så hade ju alla diskussioner kring dressyr TR varit helt meningslösa.

Jag har träffat flera hästar som inte kan äta med bett. Det har troligtvis med munanatomin att göra skulle jag gissa. Dessa hästar har inte haft svängd gom, och jag fullständigt killgissar när jag säger att jag tror att det är därför. Det har helt enkelt inte funnits plats för både mat och bett på samma gång är min teori.

Och den ena försökte jag verkligen lära då jag ville tävla distans på henne med bett, men icke!

Men om du är trött på att folk klagar på TR, varför läser du här? Det är ju jätteenkelt att bara skippa att läsa diskussioner om TR.

Jag har aldrig skrivit att hela TR är dåligt och att alla regler är skräp. Det finns mkt som är bra, men jag har inte lust att lusläsa TR och kopiera in spaltmeter med text här. En fördel är att det är väldigt tydligt. Det är sällan några frågetecken, om man bara läser tillräckligt noga och på rätt ställe.

Jag förstår inte varför du blir så upprörd, är TR din skapelse som du har lagt ner din själ och 2 barn i eller vad är det frågan om? Det är inget personligt mot dig att jag inte tycker att vissa regler är logiska. Var med på en diskussion istället, det finns ALLTID saker att förbättra. Varför skulle man då inte försöka förbättra dem?





Fast visst vore det väldigt mkt mer hästvänligt om hästen slapp stå i släpet, eller håller du inte med? Givetvis beroende på omständigheterna, men en häst som är lugn i miljön och där vädret är vettigt.

Min häst stod gärna i släpet mellan klasserna. Ätandes eller sovandes. I alla väder. Inga problem.

Hade jag inte haft det hade jag inte lastat mellan klasserna, alt valt tävlingsplatser med uppstallning.

Det finns ju alternativ menar jag. 😊
 
Men berätta du då. Hon kuggade alltså inte på dressyrdelen då eller?
Vad har saken överhuvudtaget i denna tråd att göra? Jag trodde att denna tråd handlade om dressyr TR och inte om hur jävla dåliga ryttare distansryttare är. Det hela kan endast handla om att kasta skit på distansen och på så sätt nedvärdera @kimmis87 och hennes åsikter.
Efter det där låga påhoppet så inser jag återigen att jag inte är välkommen i de fina kretsarna.
 
Fast ibland kanske man helt enkelt får inse att alla hästar inte är lämpade att tävla på. Mitt sto jag hade som har tävlat mkt och högt i alla discipliner fick jag helt lägga ner tävlandet på då hon blev mer och mer nervös inför tävlingar. Det kändes inte ok att utsätta henne mer för den stressen det innebar med tävlingar.
Absolut, och dressyr blir det nog inte på den hästen. Men tänk om det hade varit Totilas ;) Surt om enda felet var att hästen inte kunde ha nosgrimma.

Framförallt som nosgrimman inte direkt har någon poäng mer än att stabilisera tränset (och där finns det andra svar på det problemet) och tradition.

Jag anser att det är en skillnad på tävlingsmoment och utrustning. Någon här skrev om oxrar. Jag tycker inte alls att det är samma sak.
Ena sekunden tar du exempel från vad dina egna hästar inte klarar av (du verkar ha haft mycket bett- och nosgrimmerelaterade problem by the way, undrar vad det beror på?), i andra sekunden så skriver du att man inte får skriva om dig personligen, och att du inte pratar om dig själv...


När jag pratade om mig själv så ger jag ex på hur en regel kan vara ett problem som svar på "Jag har aldrig varit med om..."

Och de bettproblemen jag har tagit upp har varit att hästen inte kunde äta med bett. Det kan jag lova att det har noll och inget med mig som ryttare att göra. Det hjälpte inte att jag stod bredvid och hade långa tyglar på hästen liksom.

Nosgrimmeproblemet uppdagade sig första gången med nosgrimma. Då på lång tygel under framskrittningen. Jag kan lova dig att det hade noll och inget med min ridning att göra heller.

Är du klar med personangreppen nu?
Jag är inte trött på att diskutera dressyrTR, jag är trött på att läsa om folk som inte klarar av att rida sin häst på vanligt bett och som försöker skylla sina tillkortakommanden på regler.

Jag kan rida på bett, vart ser du att jag inte skulle kunna det? Förra hästen reds i princip endast på bett och det var inga problem det heller när jag väl hittade rätt bett.
 
Vad har saken överhuvudtaget i denna tråd att göra? Jag trodde att denna tråd handlade om dressyr TR och inte om hur jävla dåliga ryttare distansryttare är. Det hela kan endast handla om att kasta skit på distansen och på så sätt nedvärdera @kimmis87 och hennes åsikter.
Efter det där låga påhoppet så inser jag återigen att jag inte är välkommen i de fina kretsarna.

Nej det handlade inte enkom om distansryttare, utan om ryttare från andra discipliner som ser dressyr TR som ett hinder för sitt eget tävlande och att det sällan eller aldrig förekommer att det sker i hoppning eller fälttävlan. Jag efterlyste lite mer kunskap om att grenen dressyr inte bara handlar om att man rider på marken vilket framförallt ryttare från andra discipliner har lite problem att förstå emellanåt. Distansryttaren som ville bli tränare var ett exempel på det.

Såhär stod det i Ridsport. Finns tom en trådstart på buke där jag hämtade detta citat som enligt dig var osant då?


I dagens Ridsport finns ett reportage om att XX inte fick sin C-tränarlicens på grund av att hon blev kuggad i ett teoretiskt dressyrprov. Hon skulle då få göra ett omprov och dessutom hålla en dressyrlektion och hon rekommenderades att gå bredvid en dressyrtränare i ett år. XX tackade nej till omprovet. Jag förstår henne.
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Ise
·
Fälttävlan Har ni kollat förslagen? Har ni några åsikter? Kul att de inför h80 iaf tycker jag...
Svar
9
· Visningar
1 670
Senast: fio
·
Dressyr Här kan man hitta föreslagna ändringar och lämna synpunkter...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 847
Senast: fio
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 045
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp