Förslag om TR-ändringar

Absolut, och dressyr blir det nog inte på den hästen. Men tänk om det hade varit Totilas ;) Surt om enda felet var att hästen inte kunde ha nosgrimma.

Framförallt som nosgrimman inte direkt har någon poäng mer än att stabilisera tränset (och där finns det andra svar på det problemet) och tradition.

Jag anser att det är en skillnad på tävlingsmoment och utrustning. Någon här skrev om oxrar. Jag tycker inte alls att det är samma sak.



När jag pratade om mig själv så ger jag ex på hur en regel kan vara ett problem som svar på "Jag har aldrig varit med om..."

Och de bettproblemen jag har tagit upp har varit att hästen inte kunde äta med bett. Det kan jag lova att det har noll och inget med mig som ryttare att göra. Det hjälpte inte att jag stod bredvid och hade långa tyglar på hästen liksom.

Nosgrimmeproblemet uppdagade sig första gången med nosgrimma. Då på lång tygel under framskrittningen. Jag kan lova dig att det hade noll och inget med min ridning att göra heller.

Är du klar med personangreppen nu?


Jag kan rida på bett, vart ser du att jag inte skulle kunna det? Förra hästen reds i princip endast på bett och det var inga problem det heller när jag väl hittade rätt bett.
Alla hästar lämpar sig inte för tävling i alla grenar. Tex så lämpar sig inte mina hästar för distans. Om man har en häst som inte kan äta och/eller ridas med bett och/eller ett mycket begränsat antal bettlösa alternativ, inte kan stå på transporten utan att lida osv, så är det kanske ingen häst som lämpar sig till tävling eller träning och ridning öht. Det har både jag skrivit och andra skrivit flera gånger.

Ett tips: Om du nu lyckats ha haft så många hästar med problem med bettet/nosgrimma o s v, utan att du haft något att göra med det så får du väl helt enkelt köpa en annan häst som kan gå med en utrustning som ryms inom dressyrreglerna. Nästa gång du köper häst så kanske du ska ha med dig någon som kan hjälpa dig att välja ut en lämpligare dressyrhäst? Om du nu vill tävla dressyr alltså. Vilket du ju verkar vilja eftersom du har skrivit det och att du uppenbarligen engagerar dig så mycket i dressyrens regler.

Och eftersom du verkar bry dig så mycket om hästens välbefinnande så är det en aning märkligt att du lägger så mycket tid på att problematisera nosgrimmetvånget i dressyr. Med tanke på att det finns betydligt mer allvarliga djurskyddsfrågor att ta tag i inom distansen alltså. Har t ex aldrig hört talas om att man hetsat dressyrhästar att springa ihjäl sig inne på tävlingsbanan. Det förekommer ju däremot frekvent på distanstävlingar.
 
Nej det handlade inte enkom om distansryttare, utan om ryttare från andra discipliner som ser dressyr TR som ett hinder för sitt eget tävlande och att det sällan eller aldrig förekommer att det sker i hoppning eller fälttävlan. Jag efterlyste lite mer kunskap om att grenen dressyr inte bara handlar om att man rider på marken vilket framförallt ryttare från andra discipliner har lite problem att förstå emellanåt. Distansryttaren som ville bli tränare var ett exempel på det.

Såhär stod det i Ridsport. Finns tom en trådstart på buke där jag hämtade detta citat som enligt dig var osant då?


I dagens Ridsport finns ett reportage om att XX inte fick sin C-tränarlicens på grund av att hon blev kuggad i ett teoretiskt dressyrprov. Hon skulle då få göra ett omprov och dessutom hålla en dressyrlektion och hon rekommenderades att gå bredvid en dressyrtränare i ett år. XX tackade nej till omprovet. Jag förstår henne.
Men titta nu lyckades du berätta hela historien. Jag förstår dock fortfarande itne varför du skulle dra in en person som vill bli tränare i distans i en tråd som handlar om dressyr TR oavsett om det handlar om att folk från andra grenar ser "ser dressyr TR som ett hinder för sitt eget tävlande". Kan du på ett pedagoiskt sätt steg för steg gå igenom varför kopplingen till den människan är relevant ens utifrån ditt eget uttalande.
 
Men titta nu lyckades du berätta hela historien. Jag förstår dock fortfarande itne varför du skulle dra in en person som vill bli tränare i distans i en tråd som handlar om dressyr TR oavsett om det handlar om att folk från andra grenar ser "ser dressyr TR som ett hinder för sitt eget tävlande". Kan du på ett pedagoiskt sätt steg för steg gå igenom varför kopplingen till den människan är relevant ens utifrån ditt eget uttalande.
Ursäkta min tröghet, men vad är skillnaden mellan att skriva att den som ville bli tränare blev underkänd på dressyrprovet och det som du ansåg vara "hela sanningen"? Sanningen var ju att hon inte klarade dressyrprovet, vad var det som utelämnades?
 
Fast visst vore det väldigt mkt mer hästvänligt om hästen slapp stå i släpet, eller håller du inte med? Givetvis beroende på omständigheterna, men en häst som är lugn i miljön och där vädret är vettigt.[/QUOTE]

Mina hästar trivs ganska bra i sitt släp och står där och sover. På fälttävlan har jag dessutom ett större släp som man kan göra om till en box. Där kan det ibland handla om att det är 6-7 timmar mellan hoppningen och terrängen, då känns det skönt att dom kan röra sig fritt i släpet även om man tar ut dom emellanåt.
 
Men titta nu lyckades du berätta hela historien. Jag förstår dock fortfarande itne varför du skulle dra in en person som vill bli tränare i distans i en tråd som handlar om dressyr TR oavsett om det handlar om att folk från andra grenar ser "ser dressyr TR som ett hinder för sitt eget tävlande". Kan du på ett pedagoiskt sätt steg för steg gå igenom varför kopplingen till den människan är relevant ens utifrån ditt eget uttalande.

Hela Historien? Historien var ju att hon kuggade. Vad är skillnaden på att hon kuggade som jag först berättade och att hon kuggade?

Kopplingen är att folk från andra discipliner ser dressyr som bara att rida på marken och inte som @JohannaB så bra förklarade i sitt inlägg att faktiskt läsa igenom TR och rörelserna. Att distansryttare som ville bli tränare kuggade var ju ett ypperligt bra exempel på att det inte bara handlar om det.
 
Varför måste folk i den här tråden gå till personangrepp eller klanka ner på varandras grenar? Vad ger det?
Personangrepp? Klanka ner på varandras grenar? @kimmis87 har skrivit sida upp och sida ner om hur dåligt det är med dressyrTR, och även lite allmänt nedlåtande mot dressyrryttare som inte håller med henne. Ingen här har påstått att TR är perfekt, men det är skillnad mot att säga att det är så kasst att man inte kan tävla pga det. Dessutom så skulle det bli riktigt skitkass om de ändringar hon vill få till gick igenom. Det skulle bli mer ojämlikt, mindre "hästvänligt", mer svårbedömnt o s v. Ungefär som om någon som inte vet så mycket om dressyr skulle sätta upp reglerna...

Hon antyder dessutom om och om igen att hennes invändningar har med hästvälfärden att göra (dvs att hon minsann tänker på hästens välbefinnande och det gör inte vi andra). Jag och andra har gett henne argument och bevisat att vissa saker hon skriver inte stämmer. Hon har ifrågasatt varför jag "lägger mig i" osv, precis som att jag har mindre rätt än henne att skriva här. När det inte hjälper att resonera och komma med fakta och när man till slut ger tillbaka, bara lite, lite, av hennes egen medicin, då är det att klanka ner på andra grenar? Ok.
 
Senast ändrad:
Ursäkta min tröghet, men vad är skillnaden mellan att skriva att den som ville bli tränare blev underkänd på dressyrprovet och det som du ansåg vara "hela sanningen"? Sanningen var ju att hon inte klarade dressyrprovet, vad var det som utelämnades?

Nä det kan man fråga sig 🤔
 
Hela Historien? Historien var ju att hon kuggade. Vad är skillnaden på att hon kuggade som jag först berättade och att hon kuggade?

Kopplingen är att folk från andra discipliner ser dressyr som bara att rida på marken och inte som @JohannaB så bra förklarade i sitt inlägg att faktiskt läsa igenom TR och rörelserna. Att distansryttare som ville bli tränare kuggade var ju ett ypperligt bra exempel på att det inte bara handlar om det.
Nej det var inte ett bra exempel. Det var ett uselt exempel eftersom det bara är att klanka på någon som inte har en möjlighet att försvara sig på ett ställe där det klankandet är helt irrelevant.
 
Nej det var inte ett bra exempel. Det var ett uselt exempel eftersom det bara är att klanka på någon som inte har en möjlighet att försvara sig på ett ställe där det klankandet är helt irrelevant.

Du tycker det är ett uselt exempel för att du känner dig trampad på tårna. Försvara sig kunde hon väl göra när det begav sig?

Jag återberättar en situation som uppkommit och skrivits om i media . Du får väl gnälla på Ridsport som skrev om det eller förbundet som kuggade ryttaren.
 
Fast jag kan inte se att Totilas skulle lidit av att inte gå några dressyrtävlingar?
Nej men dressyren och aveln hade missat något spektakulärt. Självklart lider ingen häst av att inte tävla :)
Fast visst vore det väldigt mkt mer hästvänligt om hästen slapp stå i släpet, eller håller du inte med? Givetvis beroende på omständigheterna, men en häst som är lugn i miljön och där vädret är vettigt.

Mina hästar trivs ganska bra i sitt släp och står där och sover. På fälttävlan har jag dessutom ett större släp som man kan göra om till en box. Där kan det ibland handla om att det är 6-7 timmar mellan hoppningen och terrängen, då känns det skönt att dom kan röra sig fritt i släpet även om man tar ut dom emellanåt.[/QUOTE]
Kan man göra om släpet till box så pratar vi ju om en helt annan sak, självklart! Då kan ju hästen röra sig.

Personangrepp? Klanka ner på varandras grenar? @kimmis87 har skrivit sida upp och sida ner om hur dåligt det är med dressyrTR, och även lite allmänt nedlåtande mot dressyrryttare som inte håller med henne. Ingen här har påstått att TR är perfekt, men det är skillnad mot att säga att det är så kasst att man inte kan tävla pga det.
Hon antyder dessutom om och om igen att hennes invändnignar har med hästvälfärden att göra (dvs att hon minsann tänker på hästens välbefinnande och det gör inte vi andra). Jag och andra har gett henne argument och bevisat att vissa saker hon skriver inte stämmer. Hon har ifrågasatt varför jag "lägger mig i" osv, precis som att jag har mindre rätt än henne att skriva här. När det inte hjälper att resonera och komma med fakta och när man till slut ger tillbaka, bara lite, lite, av hennes egen medicin, då är det att klanka ner på andra grenar? Ok.

Men alltså, vad menar du nu egentligen? Jag har inte klankat ner på dressyren som sport, jag har uttryckt vad jag tycker om vissa detaljer. Är att komma med personangrepp att ge igen med min egen medicin när jag inte ens har kommit med personangrepp? Hur tänkte du nu? Det är bara du som kommer med personangrepp här.

Vad är det för fakta du har kommit med upplever du?


Och varför tar du så illa upp av att JAG väljer att inte tävla för att jag inte får ha det tränset jag vill ha? Vad är det att bli upprörd över för din del? Det är ju knappt så att jag är är upprörd över det liksom, jag tycker bara att det är tråkigt eftersom det vore kul att tävla nån gång ibland för att utmana sig själv. Mer än så skulle jag inte tävla oavsett gren, regler eller vad som helst.


Alla hästar lämpar sig inte för tävling i alla grenar. Tex så lämpar sig inte mina hästar för distans. Om man har en häst som inte kan äta och/eller ridas med bett och/eller ett mycket begränsat antal bettlösa alternativ, inte kan stå på transporten utan att lida osv, så är det kanske ingen häst som lämpar sig till tävling eller träning och ridning öht. Det har både jag skrivit och andra skrivit flera gånger.

Ett tips: Om du nu lyckats ha haft så många hästar med problem med bettet/nosgrimma o s v, utan att du haft något att göra med det så får du väl helt enkelt köpa en annan häst som kan gå med en utrustning som ryms inom dressyrreglerna. Nästa gång du köper häst så kanske du ska ha med dig någon som kan hjälpa dig att välja ut en lämpligare dressyrhäst? Om du nu vill tävla dressyr alltså. Vilket du ju verkar vilja eftersom du har skrivit det och att du uppenbarligen engagerar dig så mycket i dressyrens regler.

Och eftersom du verkar bry dig så mycket om hästens välbefinnande så är det en aning märkligt att du lägger så mycket tid på att problematisera nosgrimmetvånget i dressyr. Med tanke på att det finns betydligt mer allvarliga djurskyddsfrågor att ta tag i inom distansen alltså. Har t ex aldrig hört talas om att man hetsat dressyrhästar att springa ihjäl sig inne på tävlingsbanan. Det förekommer ju däremot frekvent på distanstävlingar.


Jag har inte haft så många hästar med problem. Jag köper sällan hästar, och jag har nog bara en gång köpt en häst som var färdig. Annars har det varit ohanterade eller unghästar, förutom de jag har fött upp själv.

Jag skriver inte att det hästen nödvändigtvis lider i släpet, bara att det kanske finns bättre lösningar.

På vilket sätt menar du att TR tycker det är ok att distanshästar hetsas till döds? Sist jag kollade så får inte svenska ryttare åka till de länderna där detta förekommer. Självklart är det ett jätteproblem, men inte i Sverige. Det är ett problem i arabländerna och svenska TR kan nog inte göra så mkt åt det.
 
Nej det var inte ett bra exempel. Det var ett uselt exempel eftersom det bara är att klanka på någon som inte har en möjlighet att försvara sig på ett ställe där det klankandet är helt irrelevant.
Jag tyckte att det var ett jättebra exempel på att bara för att man är insatt i en tävlingsgren så behöver man verkligen inte vara det i en annan gren. Kan du inte svara på min fråga om vad det var som utelämnades i historien? Pedagogiskt steg för steg.
 
Jag tyckte att det var ett jättebra exempel på att bara för att man är insatt i en tävlingsgren så behöver man verkligen inte vara det i en annan gren. Kan du inte svara på min fråga om vad det var som utelämnades i historien? Pedagogiskt steg för steg.
Jag håller med dig i sak här, men jag tycker att det las fram på ett fult sätt. Det kändes nedvärderande.
 
Nej men dressyren och aveln hade missat något spektakulärt. Självklart lider ingen häst av att inte tävla :)

Men alltså, vad menar du nu egentligen? Jag har inte klankat ner på dressyren som sport, jag har uttryckt vad jag tycker om vissa detaljer. Är att komma med personangrepp att ge igen med min egen medicin när jag inte ens har kommit med personangrepp? Hur tänkte du nu? Det är bara du som kommer med personangrepp här.

Vad är det för fakta du har kommit med upplever du?

Och varför tar du så illa upp av att JAG väljer att inte tävla för att jag inte får ha det tränset jag vill ha? Vad är det att bli upprörd över för din del? Det är ju knappt så att jag är är upprörd över det liksom, jag tycker bara att det är tråkigt eftersom det vore kul att tävla nån gång ibland för att utmana sig själv. Mer än så skulle jag inte tävla oavsett gren, regler eller vad som helst.

Jag har inte haft så många hästar med problem. Jag köper sällan hästar, och jag har nog bara en gång köpt en häst som var färdig. Annars har det varit ohanterade eller unghästar, förutom de jag har fött upp själv.

Jag skriver inte att det hästen nödvändigtvis lider i släpet, bara att det kanske finns bättre lösningar.

På vilket sätt menar du att TR tycker det är ok att distanshästar hetsas till döds? Sist jag kollade så får inte svenska ryttare åka till de länderna där detta förekommer. Självklart är det ett jätteproblem, men inte i Sverige. Det är ett problem i arabländerna och svenska TR kan nog inte göra så mkt åt det.

Var har jag kommit med personangrepp? Du har flera gånger skrivit att jag inte har i tråden att göra, att jag inte ska lägga mig i osv. Inte lite fräckt av dig att försöka bestämma det.

För att ta ett konkret exempel så påstod du att träns måste vara av läder. Nej, svarade jag då och citerade TR (jag tillförde fakta). Ändå så skrev du i ett senare inlägg, igen, att TR bara tillåter läderträns. Jag påpekade igen att du hade fel (tillförde fakta).

I distansTR står det ingenstans att hästar ska hetsas till döds. Precis som det inte heller står i dressyrTR att hästar ska plågas av för hårt spända nosgrimmor eller annan utrustning. Och jag tänkte kanske inte på att man behöver lägga energin på att ändra just distansTR utan man kan lägga sin energi på att på andra sätt förändra distanskulturen till det bättre. Om man nu bryr sig så mycket om hästens välbefinnande. Istället för att sila mygg inom dressyren alltså.

Tillägg: Jag är inte ett dugg upprörd över att du inte kan tävla. Däremot är jag frågande till varför någon börjar svara i en tråd på dressyrforumet, och gnälla om att man inte kan starta dressyr pga att man inte får ha det träns man vill, och skriva sida upp och sida ner om allt som är fel med tävlingsgrenen. Och ibland skriva att man hade planerat att börja tävla men eftersom reglerna är så shitty så vill man inte, men man ska ändå ha en massa okunniga åsikter. Och sedan känna sig kränkt när man får mothugg av de som kan mer. Och då påstå att man inte är intresserad av att tävla och att tycka att det är konstigt att andra, som faktiskt tävlar dressyr, vill skriva i tråden på DRESSYRforumet. Suck.
 
Senast ändrad:
Nej men dressyren och aveln hade missat något spektakulärt. Självklart lider ingen häst av att inte tävla :)
Om Totilas inte skulle klarat av att gå på nosgrimma eller bett hade varken sporten eller aveln lidit av det. För om det hade varit förutsättningarna skulle han inte varit världens bästa dressyrhäst och definitivt inte en hingst att avla på. Det är ju det som är grejen, ALLA hästar, oavsett talang går inte att tävlas på för att de inte har de fysiska eller psykiska förutsättningarna för det. Det är därför vi avlar på hästar med förutsättningarna att bli bra, dvs sig hästar som rör sig så optimalt som möjligt för att uppfylla TRs önskemål och hästar som är så ridbara att de kan gå med den tillåtna utrustningen.
 
Fast alltså sånt här blir bara tramsigt. Men, jag tror faktiskt att en bör varit ute lite i tävlingssvängen för att få förståelse för varför TR är utformat som det är. Jag kan bli ganska frustrerad över alla åsikter kring reglementet från folk som inte tävlar. Det handlar inte om att en "inte får ha" en åsikt om en inte tävlar utan om en förståelse för själva tävlingsprocessen.
Jag har inga problem med TR. Det var mest resonemanget runt bettlöst jag ville utveckla.
Jag kan tycka att i det lägre klasserna kan finnas fog för bettlöst.
Annars finns det en del andra sporter man kan inrikta sig på om man känner att TR inte passar på många punkter.
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Ise
·
Fälttävlan Har ni kollat förslagen? Har ni några åsikter? Kul att de inför h80 iaf tycker jag...
Svar
9
· Visningar
1 670
Senast: fio
·
Dressyr Här kan man hitta föreslagna ändringar och lämna synpunkter...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 846
Senast: fio
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 045
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp