Förslag om TR-ändringar

Jag kan tycka att i det lägre klasserna kan finnas fog för bettlöst

I mitt stall står en ung kille som rider western. Han rider alltid bettlöst för att hans häst inte trivs på bett. Fine
Nu har han börjat tävla i de lägsta klasserna. Jag vet inte i vilken gren inom western men där är det inte tillåtet med bettlöst förrän de kommit upp i klasserna. Han är 13 år och rider nu då på bett.

Jag kan inte så mkt om western men det verkar som dom vill få folk att först klara av att rida på bett innan det är tillåtet med bettlöst . Det säger ändå en hel del hur dom ser på skarpheten när det gäller vissa bettlösa varianter, eller? Tror pojken rider på bosal till vardags.
 
I mitt stall står en ung kille som rider western. Han rider alltid bettlöst för att hans häst inte trivs på bett. Fine
Nu har han börjat tävla i de lägsta klasserna. Jag vet inte i vilken gren inom western men där är det inte tillåtet med bettlöst förrän de kommit upp i klasserna. Han är 13 år och rider nu då på bett.

Jag kan inte så mkt om western men det verkar som dom vill få folk att först klara av att rida på bett innan det är tillåtet med bettlöst . Det säger ändå en hel del hur dom ser på skarpheten när det gäller vissa bettlösa varianter, eller? Tror pojken rider på bosal till vardags.

Det hade jag gärna med velat veta, då det generellt sett är så att du får tävla på bettlöst tills hästen är 6. Sedan är det en hand och stång som gäller. Däremot finns det många "undantags tävlingar" för de som inte är på den nivån.
Tanken är att stångbett ska vara samlande och inte för hastighet.
Sedan så är ju w- världen uppdelad inom olika skolor. Rent generellt en californiskstil där du rider på bosal/ tränsbett innan du växlar upp eller så går du upp till stång tidigt (texas-stuk) och rider på två händer när du skolar hästen.

Sedan så finns det olika skarpa bettlösa.
Jag rider ofta på bosal och repgrimma. Repgrimma upplever jag som relativt skarp, men samtidigt så pass mjuk att den blir otydlig vid finare hjälper. Bosalen tycker jag är bättre med tydlighet och den finns både mjukare och hårdare.
Jag som mest rider på bosal på ena hästen har den så pass skolad nu att jag har inga problem att rida i vanlig tjock tyggrimma med samma fina hjälper. Ställning och liknande, han är supermjuk och som smör.

Men det som oftast glöms bort är att det är annan hjälpgivning och annan teknik vid repgrimma och bosal. Missar man det gör man garanterat mer skada än nytta.

Oftast rider du med en tygel i taget tills hästen kan hjälperna och skolar en sida i taget. Successivt sätter du ihop det.
Att dra rakt bakåt med knutar på nervställen= aj för hästen, så det gör man inte om man kan låta bli. Hänger ju även ihop med att lära hästen den mest basal i neckreining.
D.v.s ta i tygeln och be hästen om något- eftergift/ ej sträckt tygel.
Jag säger verkligen inte att jag är den enda som kan det, finns många duktiga ryttare som kan det (och är betydligt bättre).

Men jag ser också en del som sätter på en bosal/ repgrimma och som inte vet tekniken och då skapar dem bara obehag för hästen och det är inte schysst.
Då är ett brett nosstycke schysstare.

Totalt OT men jag blev bara intresserad av diskussionen av bettlöst. Den svänger en del, från att det går inte att finlira på eller för dålig kontroll, till att det är så skarpt att de flesta inte ska rida på det.

Självändamålet är inte bettlöst, utan självändamålet är en bärig häst som är genomsläpplig.
Men med q-aveln så ser slutbilden annorlunda ut än med SWB-hästen.

De flesta som rider på bettlöst inom w-ridning (seriöst, inte för att de ska lattja lite) gör det för att spara munnen mot samling och nöja sig med att tekniken i bettet (därav spadebit bl.a. även om det inte är alla som använder det) och tyngden i tyglarna. Men då behöver hästen ha kommit en bit i sin utbildning.

Därav att en del rider på two-reins, en smalbosal som är mjuk, som används för förtydligande och ställning (ta igenom en hjälp) medan stången enbart är för samling. Kandar likt m.a.o.

(Nu blev det här betydligt längre än vad jag tänkt mig och jag kan ha villat bort mig lite på vägen. En anledning till att jag finner det intressant är att jag har stallkamrater som jublar över det bettlösa och själv uppskattar både dressyr-/ hoppclinics samt tävlingar så försöker hålla mig à jour med vad som händer i den världen. Var trots allt en inbiten dressyrnörd i ett antal år.)
 
@Pilot efter 6 år får man inte rida på bettlöst längre utan då ska det vara stångbett? Förutom då i dessa undantagsklasser som antagligen pojken tävlar i.
Annars tack för inblicken!
 
I mitt stall står en ung kille som rider western. Han rider alltid bettlöst för att hans häst inte trivs på bett. Fine
Nu har han börjat tävla i de lägsta klasserna. Jag vet inte i vilken gren inom western men där är det inte tillåtet med bettlöst förrän de kommit upp i klasserna. Han är 13 år och rider nu då på bett.

Jag kan inte så mkt om western men det verkar som dom vill få folk att först klara av att rida på bett innan det är tillåtet med bettlöst . Det säger ändå en hel del hur dom ser på skarpheten när det gäller vissa bettlösa varianter, eller? Tror pojken rider på bosal till vardags.
Nej det har inte med skarphet att göra. Det har med tänder att göra. I Westernvärlden finns det olika tävlingsorganisationer som bygger på olika traditioner, och som alltid när det sen blir en tävlingsorganisation, så "glömmer" man ursprunget. Den tradition och tävlingsorganisation som du refererar till kommer ur en tradition där man startar den unga hästen med bett, sen under en period när hästen har stor tandtillväxt byter man till bettlöst för att hästen ska slippa ha bett i munnen när den har det jobbigt med tänderna, för att sen återigen gå tillbaks till bett igen. Sen när det blir en tävlingsorganisation så blir det statiskt, dvs ingen hänsyn tas till det som var den verkliga orsaken längre, utan man sätter upp villkor. tex starta i bett, sen bettlöst, sen bett och bettlöst, sen bett igen....oavsett tänder....

I andra tävlingsorganisationer (westernvärlden) som bygger på andra traditioner så startar man hästen aningen i bett eller bettlöst, och det handlar ingenting om skarphet, utan om tradition och att tränsbett och Am. hackamore (bosal) är båda utbildnings/träningsverktyg och stångbettet är den "färdiga" hästens verktyg. Sen att tävlingsorganisationerna återigen är statiska och sätter åldersgränser (inte att hästen verkligen är färdig), det är bara som det är med tävlingsregler. Det är DÄRFÖR som tävlingsregler bör och SKA ifrågasättas, för dom är inte alltid särskilt väl anpassade till verkligheten, inte ens till den tradition dom kommer ifrån.
 
@Pilot efter 6 år får man inte rida på bettlöst längre utan då ska det vara stångbett? Förutom då i dessa undantagsklasser som antagligen pojken tävlar i.
Annars tack för inblicken!

I de höga klasserna är det obligatoriskt med stång inom western. Fast då snackar vi A- och B-nivå.
Och så ska vi komma ihåg att med stången följer också enhandsridningen.

Så om du rider lokal och regional klass så får du även på en "vuxen" häst rida på tränsbett och två händer, eller du får välja stångbett och enhandsridning.

Rider du nationell eller internationell klass på en "vuxen" häst så är det stång och enhandsridning som gäller.
 
I de höga klasserna är det obligatoriskt med stång inom western. Fast då snackar vi A- och B-nivå.
Och så ska vi komma ihåg att med stången följer också enhandsridningen.

Så om du rider lokal och regional klass så får du även på en "vuxen" häst rida på tränsbett och två händer, eller du får välja stångbett och enhandsridning.

Rider du nationell eller internationell klass på en "vuxen" häst så är det stång och enhandsridning som gäller.
Det stämmer, jag utgick från AQHAs' regler.
På lokal och regionalnivå så de lägre klasserna får du rida på två händer tränsbett eller bettlöst.
 
Enligt BR, dvs Bukereglementet, ska folk här bete sig schysst mot varandra. Jag har ingen lust att läsa igenom en massa sidor och hitta allt tjafs och radera det, så antingen får folk hålla sig på mattan framöver eller så låser jag hela tråden.

/Mod, a.k.a. the Judge
 
Väcker upp den här tråden igen nu när tävlingssäsongen har kommit igång. De nya bettlösa klasserna har inte slagit igenom speciellt stort, än så länge iallafall, verkar det som:
https://www.hippson.se/artikelarkiv...esse-for-bettlosa-dressyrklasser-hoppas-2.htm

Att det skulle bli klent med anmälda i bettlösa klasser förutspåddes ju i den här tråden i höstas, eftersom det (självklart) inte blev tillåtet med bettlöst med hävstångsverkan. Några andra ändringar som märkts av, till det bättre eller sämre, vad tycker ni?
 
Senast ändrad:
Väcker upp den här tråden igen nu när tävlingssäsongen har kommit igång. De nya bettlösa klasserna har inte slagit igenom speciellt stort, än så länge iallafall, verkar det som:
https://www.hippson.se/artikelarkiv...esse-for-bettlosa-dressyrklasser-hoppas-2.htm

Att det skulle bli klent med anmälda i bettlösa klasser förutspåddes ju i den här tråden i höstas, eftersom det (självklart) inte blev tillåtet med bettlöst med hävstångsverkan. Några andra ändringar som märkts av, till det bättre eller sämre, vad tycker ni?

Clear round/"guldklasser" i dressyr har jag sett på flera håll redan, så det verkar ha börjat slå igenom, det är kul! :banana:
 
Tyvärr har jag inte sett en enda dressyrklass med åldersindelning istället för kategoriindelning. :( Hade såna förhoppningar på detta!
 
Tyvärr har jag inte sett en enda dressyrklass med åldersindelning istället för kategoriindelning. :( Hade såna förhoppningar på detta!
Det har jag hört folk pratat om lite här faktiskt, efterlyst alltså.

Kanske borde distriktet ställa frågan på höstens tävlingsmöte med arrangörerna för att få igång det.

Borde det inte också bli lite större klasser?
Här är ofta ponnyklasserna väldigt få i sina kategorier. Lite trist faktiskt. Vet att endel av ponnyryttarna också tycker det.
 
Angående RÅ-klasser tog det ett tag innan de ens gick att lägga in i proppen om det skulle vara kategorindelning samma dag också. Det klarade inte systemet vilket jag tror gjorde att vissa arrangörer struntade i det.
 
Har man?
Måste kanske utöka mitt sökområde lite.

Nu lusläser jag inte varenda ponnypropp, men tycker mig ändå ha sett det ett flertal gånger/sett personer jag vet 100% är i många fall många år äldre än mig själv, tävla på ponnytävlingar nu under våren, åtminstone de som inte är typ "liten lokal med 20 starter". Tycker också om jag tittat på Equipe att det stått RÖ rätt ofta. :)
 
Nu lusläser jag inte varenda ponnypropp, men tycker mig ändå ha sett det ett flertal gånger/sett personer jag vet 100% är i många fall många år äldre än mig själv, tävla på ponnytävlingar nu under våren, åtminstone de som inte är typ "liten lokal med 20 starter". Tycker också om jag tittat på Equipe att det stått RÖ rätt ofta. :)

Jag undrar också vilka tävlingar det är? jag har inte hittat någon i Stockholm och Södermanland.
 
Jag minns att debatten var exakt likadan om raka bett i början av 2000-talet. Det var just då det hästvänligaste bettet som fanns och många skulle tävla om det godkändes.
Det gjorde det ju, och antalet som rider på raka bett på tävling är väldigt litet.

Däremot en ändring som faktiskt genast slog igenom var att det blev okej att rida på träns istället för kandar! Nästan så att färre rider på kandar än träns nu i MsvB klasserna och uppåt. Också väldigt skönt att slippa se kandaret i MsvC 🙈
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Ise
·
Fälttävlan Har ni kollat förslagen? Har ni några åsikter? Kul att de inför h80 iaf tycker jag...
Svar
9
· Visningar
1 670
Senast: fio
·
Dressyr Här kan man hitta föreslagna ändringar och lämna synpunkter...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 846
Senast: fio
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 045
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp