Förslag på dressyrhingst

S

_sofie

Funderar på att betäcka mitt fullblodssto med någon halvblodshingst.
Gärna någon med mycket trav i sig.
Hon har aldrig varit dräktig förut.

några förslag? :confused:
 
För att kunna ge förslag så måste man veta mer om ditt fullblods-sto. Stammen, hur hon är i temperament, mkh m.m
samt vad du vill andvända fölet till!
 
varför inte wetano??? har träffat världens goaste föl efter han,lätthanterlig m ett bra temprament, samt mkt snygga avkommer
 
ja, visst ja :idea:
det är ett eng fullblod med galloppstam. Hon är en väldigt bra ridhästmodell och har bra halsansättning. Galloppen och skritten är de starka sidorna, traven är taktmässig men jag skulle önska lite mer. humör har hon ganska gott om :D ibland jätte posetiv och ibland heltvär. skulle önska lite stabilare temperament, med andra ord.
Tanken är att det skulle bli en dressyrhäst, av lite maffigare typ än hennes egen.
 
detta är ur en bedömmning av wetano: taktmässig,vägvinnande och elastiskt trav,mkt rörlig och vägvinnade skritt, på dressyr egenskaper: 125,81 3:e plats, exterör : 9 9 8 9 8= 43. avkomman day-dream segrade vid malmöshus halvblodssklubb föl championat. sen finns det ju alltid buggati hilltop, riccione,
 
Vet ju ingenting om ditt sto, men om jag på rak arm skulle rekomendera en dressyrhingst så är det utan tvekan; Rubinrot 1033. Han har ALLT.
 
vad vill du ha? Mega stor kraftig ta Wetano...
Rubinrot är betydligt mindre med mycket bra blod bakom sig.
Vill du ha svenskuppfödd ta Davinci han är outstanding, han står på Tullstorp och har massor av trav med de bästa sto och hingstlinjerna i sig. Han har redan vunnit allt han kan vinna. Tyvärr missade han ett par tävlingar i våras men han opererades för en skada han ådrog sig som unghäst på hingstbete.
Jag har en avkomma e. Davinci hon har allt, vilken trav och vilken samling helt underbar.
 
Instämmer helt, Rubinrot är så läcker :d Min hovslagare har betäckt sitt sto med honom.
Annars är ju Corrado WL vääldigt maffig, fast jag vet inte hur det är med betäckning på den sidan?
 
"galoppstam" säger mig inget - vad har hon mer exakt för stam? Pappa, morfar, mormorsfar? Bra ridhästmodell, hur är halsansättningen? Resning? Bakbensarbete? Högställd? Storlek? Är hon hoppad något, hoppförmåga (jag vet att du söker dressyrhingst, men jag tycker att hennes hoppförmåga är intressant trots allt).

Mvh Cissi
 
Visst är Rubinrot läcker men har hört från flera håll att det är svårt att få ston dräktiga med honom.
:bump:
 
Bayron 885, ger genomgående bra avkommor med MKT bra temperament, har själv haft föl och väntar föl efter honom skulle inte tveka att använda honom igen. Titta på http://www.piaffdesign.se/aos/bayron/bayron.htm där finner du lite info om honom men sidan är väl inte uppdatera på ett tag men lite info om honom finns det i allafall. Lycka till! :)
 
Sv: Re: Förslag på dressyrhingst

semlis777 skrev:
varför inte wetano??? har träffat världens goaste föl efter han,lätthanterlig m ett bra temprament, samt mkt snygga avkommer

Mycket bra förslag ;) Min Tangiano är efter Wetano och är helt underbart mysig, gosig, nyfiken, snäll, lagom mycket motor och väldigt lättlärd. Snygg är han oxå...ser precis ut som sin pappa:love:
 
Sv: Förslag på dressyrhingst

Highlight har visat sig vara en väldigt lyckad kombination med fullblod! Han har tre jämna gångarter och har lämnat bra gång och väldigt trevligt temperament. Han har även mycket hög dräktighet! Jag håller inte med om Wetano om du vill ha en avkomma med mer trav.. men smaken är som baken. ;)
 
Sv: Re: Förslag på dressyrhingst

Rodde skrev:
vad vill du ha? Mega stor kraftig ta Wetano...
Rubinrot är betydligt mindre med mycket bra blod bakom sig.
Vill du ha svenskuppfödd ta Davinci han är outstanding, han står på Tullstorp och har massor av trav med de bästa sto och hingstlinjerna i sig. Han har redan vunnit allt han kan vinna. Tyvärr missade han ett par tävlingar i våras men han opererades för en skada han ådrog sig som unghäst på hingstbete.
Jag har en avkomma e. Davinci hon har allt, vilken trav och vilken samling helt underbar.


Har Davinci kommit tillbaka då för sist man hörde något om honom så var han hos Hans-Peter Minderhout i Holland?

Mitt tips är Don Romantic, bör fungera mycket bra med fullblod för att lätta upp typen samtidigt som han förärver sina gångarter.
 
Sv: Förslag på dressyrhingst

Jag röstar för Rubinrot, har själv en snart 3-årig valack efter honom som är super i både temperament och rörelser. Tyvärr kommer han att stå i Tyskland nästa säsong, jag har inte koll på ev. importsperma.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
2 922
Avel Jag undrar vilka dressyrhingstar (halvblod) det finns som man vet lämnar behagligt temprament. Och gärna lite kvalite för hoppning...
Svar
7
· Visningar
2 025
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 838
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Hej! Jag är 50 och har jobbat som uska och inom äldreomsorgen i hela mitt liv. Det Är kul men som många vet, stundtals lite tufft...
Svar
1
· Visningar
450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp