Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

E

ElinS

Har till nästa år ett "beställningsföl" undan fullblodssto e. Malvernico xx - Miami Springs xx. Stoet i fråga har myckt bra gångarter, ffa traven, och hon är dessutom bildskön och av god ridhästmodell. Fölet i fråga är tänkt att matchas som dressyrhäst men ev. även hoppning och fälttävlan på lägre nivå. Problemet är att då jag ffa föder upp fullblod för löp och hbl för hoppning alt. fälttävlan är mina kunskaper om dagens dressyrhingstar något begränsade, därför ber jag er om lite förslag redan nu.

Stoet har som sagt god exteriör men önskvärt är en avkomma som är modell större då hon endast är 162cm i mkh. En äldre eller modernare typ av hingst spelar inte så stor roll så länge han har god storlek och väl ansatt hals, inte är för ädel eller har för lång rygg. Det allra viktigaste är dock ridbarheten och temperamentet som hingsten ev. nedärver! Detta sto är gudasnäll men har en "spets" och en energi som var mycket passande för henne som duktig löphäst men som troligtvis behöver "slipas av" och tonas ner på en ev. hbl-avkomma.

Så förslag på gångbara hingstar mottages tacksamt!

/Elin
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Nobel?

Heartsdieben(resarverar mig för stavningen)
Har sett ett par riktigt fina föl efter honom :)

/Camilla
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Herzensdieb (hjärtetjuv), menar du!

Ja, det kan nog vara ett bra val, fast han är ju väldigt ädel? Inte för att det behöver vara en nackdel, men TS ville ju ha en lite grövre häst. men han är ju själv en fälttävlansbegavning, och av väldigt bra typ, sa det kan nog bli kalasbra.

Om vi nu är inne pa lite ädlare blod sa kanske Mr Carrera xx kan vara ett alternativ? Bra typ, bra gangarter, efter Eightyeight Keys som lämnat bra i dressyr och fälttävlan, och inga flintskallar heller vad jag har sett.
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Herzensdieb

Fast fölen jag sett har inte varit jätte ädla men väldigt fina så därför kändes han som ett bra val, och plus att han är dubbeltalang.

/Camilla
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Utan att veta något om stoet vill jag säga att jag gärna åkt ut och tittat på en avkomma till Rubinrot med fullblodsmöderne.
/U
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Utan att veta något om stoet vill jag säga att jag gärna åkt ut och tittat på en avkomma till Rubinrot med fullblodsmöderne.
/U

Instämmer!
Han verkar passa in på TS önskemål och är en fantastisk trevlig hingst med massa utstrålning.
De avkommor jag sett har varit mycket bra i huvudet och snygga i typen, relativt stora också.
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Utan att veta något om stoet vill jag säga att jag gärna åkt ut och tittat på en avkomma till Rubinrot med fullblodsmöderne.
/U
Instämmer!
Han verkar passa in på TS önskemål och är en fantastisk trevlig hingst med massa utstrålning.
De avkommor jag sett har varit mycket bra i huvudet och snygga i typen, relativt stora också.

Fast dom rubinrot som jag sett har varit fina dressyrhästar men absolut inget roligt om du även ville ha dom till hoppning och fälttävlan.

/Camilla
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Rubinrot valde jag bort just för att han hade lång rygg... :angel:
Vet inte vad som står i hans beskrivning men när jag stod brevid honom på marken så var han låååång.

Visst är han stor, så viss längd måste han ju få ha, men till mitt stora och låånga sto var han absolut inget val just pga längden på ryggen.
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Hm... nat grovt och kortryggat, som dämpar nerv och som man vet vad de ger... Inte sa lätt. Nobel da?

Saigon är förärvningsstark när det gäller halsansättning och resning, och avkommorna jag sett (inte sa manga dock) har inte varit nagra nervknippen. Han fick 10 10 av testryttarna pa sitt gangartsprov, sa helt hopplös kan han ju inte vara. Har ok gangartsnedärvning, men minus för benen.

Rosevelt? Han kan du väl inte tycka har lang rygg, och han är inte jätteädel, även om han har fullblodsmorfar. Men da blir det en dressyrhäst, skulle jag tro, inget för hopp- eller terrängbanan.
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Chirlon, han har bra trav och exteriör 1.70 i mankhöjd och kan även hoppa.

Highlight, han har höga index exteriört, gåmgarter och hoppning.

Lambourgini, allroundhingst med bra index
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Mina tankar har snuddat lite vid Rubinrot men desto mer vid Don Schufro och en nykomling vid namn Quaterback, som jag blev väldigt förtjust i. Detta med ev. lite hoppning och fälttävlan är inte fantastiskt viktigt vad gäller hingsten och med tanke på mamma och hur ev. föl föds upp kommer den säkerligen kunna ta sig över i låga klasser utan större problem om det blir aktuellt.

Nobel går bort då jag inte tycker han rör sig tillräckligt bra. Mr Carrera xx likaså då jag absolut INTE vill ha en ren fullblodsavkomma för dressyrändamål. Dessutom vet jag hur han var under löptiden och det är synnerligen opassande ihop med denna märr. Annars är har jag inget emot Mr Carrera då jag bl.a. träningsred en halvbror till honom som jag tyckte mycket om och dessutom har en fbl-åring hemma efter Eighty Eight Keys. Herzensdieb är lite för ädel för min smak men verkar annars vara en trevlig hingst.

Fler ideér? :)
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Varken Chirlon eller Highlight klassas väl som hingstar som lämnar coola avkommor. Väldigt tjusiga hingstar dock..
/U
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Quaterback ska vad jag vet inte alls lugna ner psyket, sa det kanske inte är rätt hingst av den anledningen.

Don Shufro är väl kasserad i Sverige pga pungbrack, om jag inte minns fel. Men man kan ju aka till Danmark och seminera, förstass. Don Primero är närbesläktad och finns i Sverige, men han är ganska dyr.

Vad tyckte du om Rosevelt da? Han gjorde ett stralande bruksprov, sa ska man tro pa det borde ju gangarterna räcka i alla fall?
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Du skall inte välja bort Channon.
Med en hög ridbarhet, men framför allt ett underbart trevligt psyke.
Avkomman jag har efter honom, är mkt trevlig att arbeta och lasta.
Han är undan ett sto som är mkt otålig.

Dessutom har hans föl gått bra på fölvisningarna, och det ger ju en liten fingervisning på kvaliteten.:angel:
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Du minns inte fel vad gäller Don Schufro.

Till TS; jag har själv ett föl e Lambourghini i år undan sto som är hälften fullblod, och han rör sig väldigt runt och fint och med en spänstig skritt. I typen är han ädel och i temperamentet nyfiken och självständig.

Har du tittat på Ludwigs Champion? En hopphingst som rör sig med en väldigt god mekanik och är 170 hög. Läs mer http://www.blup.se/sv-SE/horses/197998-ludwigs-champion
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Jag har ett föl efter Black Coffee och ett fullblodssto som ser ut att bli väldigt trevligt. De avkommor efter honom som träffat på och är lite äldre har alla haft väldigt hög ridbarhet.

Annars så stämmer ju Okeanos också bra in på vad du vill och som kan ge storlek till avkomman. Nu är det ju inte säkert att han finns kvar i Sverige nästa år förstås Då är Briar ett förslag fast han kanske är för dyr.
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Jag har ett föl efter Black Coffee och ett fullblodssto som ser ut att bli väldigt trevligt. De avkommor efter honom som träffat på och är lite äldre har alla haft väldigt hög ridbarhet.

Annars så stämmer ju Okeanos också bra in på vad du vill och som kan ge storlek till avkomman. Nu är det ju inte säkert att han finns kvar i Sverige nästa år förstås Då är Briar ett förslag fast han kanske är för dyr.

Jag funderade pa Okeanos, men skulle du säga att han coolar ner nerverna? Briaravkommorna brukar ju ha lite nerv och vilja, och jag tänkte att det inte verkar orimligt att anta att Okeanos nedärvning skulle vara liknande?
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Du minns inte fel vad gäller Don Schufro.

Till TS; jag har själv ett föl e Lambourghini i år undan sto som är hälften fullblod, och han rör sig väldigt runt och fint och med en spänstig skritt. I typen är han ädel och i temperamentet nyfiken och självständig.

Har du tittat på Ludwigs Champion? En hopphingst som rör sig med en väldigt god mekanik och är 170 hög. Läs mer http://www.blup.se/sv-SE/horses/197998-ludwigs-champion

Fast vet vi vad han lämnar för temperament? Ludwig von Bayern är ett lite oskrivet kort för mig är jag rädd, och jag vet inte sa mycket om mödernet heller. Men det finns säkert de som vet? Han är ju inte sa gammal att han hunnit visa temperamentet pa tävlingsbanan heller.
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Du skall inte välja bort Channon.
Med en hög ridbarhet, men framför allt ett underbart trevligt psyke.
Avkomman jag har efter honom, är mkt trevlig att arbeta och lasta.
Han är undan ett sto som är mkt otålig.

Dessutom har hans föl gått bra på fölvisningarna, och det ger ju en liten fingervisning på kvaliteten.:angel:

Lite OT, men det var kanske inte helt otippat att du skulle rekommendera Channon. ;)
 

Liknande trådar

Avel Jag har lite funderingar inför ev betäckning 2016 - gäller att vara ute i god tid... ;-) Stoet är f 2010, med stammen Don...
Svar
17
· Visningar
3 923
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Avel Har lite lösa funderingar på att ev betäcka mitt xx sto. Be my chief - music streak. ca 161 cm...
2
Svar
21
· Visningar
2 991
Senast: rostad
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 714

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp