Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Jag röstar på Rubinrot. Har själv fött upp en avkomma som jag sålde i våras som 5-åring, en mer lättlärd och ridbar häst får man leta efter, otroligt snäll, men ändå vaken och framåt. Det enda jag kunde önska mer var att min avkomma var lite lättare och modernare i typen, men med ett fullblod som mor borde typen lättas upp, modern till min var av riktigt gammal typ, så en del kommer såklart även därifrån.

I helgen såg jag fölvisning där två ston var e. Rubinrot, dessa två ston utmärkte sig verkligen i mängden med sina fina gångarter med väl undersatta bakben även om de var lösa.
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Saigon är förärvningsstark när det gäller halsansättning och resning, och avkommorna jag sett (inte sa manga dock) har inte varit nagra nervknippen. Han fick 10 10 av testryttarna pa sitt gangartsprov, sa helt hopplös kan han ju inte vara. Har ok gangartsnedärvning, men minus för benen.

Hört något om han ska vara tillgänglig för avel nästa år?

Har själv en tre-åring efter Saigon, fick klass i år tyvärr pga just benen, fick en 6 där.

/Camilla
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Mina tankar har snuddat lite vid Rubinrot men desto mer vid Don Schufro och en nykomling vid namn Quaterback, som jag blev väldigt förtjust i. Detta med ev. lite hoppning och fälttävlan är inte fantastiskt viktigt vad gäller hingsten och med tanke på mamma och hur ev. föl föds upp kommer den säkerligen kunna ta sig över i låga klasser utan större problem om det blir aktuellt.

Quaterback är ju rätt kort och burkig och av mer lågställd typ, det finns ju även hoppning i stammen. Jag har dock nyss hört berättas (jag var själv på G att använda honom förra våren) att hans temprament inte är det bästa, mkt rädd och tittig, så jag skulle inte använda honom om jag ville slipa ner "nerv" på stoet. Han är tydligen dessutom väldigt hastrång.
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Såg två föl efter Quarterback för helgen och verkade av det man ser var väldigt trevliga. Gick rak på hela tiden med spetsade öron och såg bara ut att tycka livet var skitkul. Och absolut inte lågställda, vet ju aldrig vad dom blir sedan men som det var nu så var dom fina i modellen båda två och traven var klart bästa gångarten även om dom andra inte var dåliga.

/Camilla
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Stoet har som sagt god exteriör men önskvärt är en avkomma som är modell större då hon endast är 162cm i mkh. En äldre eller modernare typ av hingst spelar inte så stor roll så länge han har god storlek och väl ansatt hals, inte är för ädel eller har för lång rygg. Det allra viktigaste är dock ridbarheten och temperamentet som hingsten ev. nedärver! Detta sto är gudasnäll men har en "spets" och en energi som var mycket passande för henne som duktig löphäst men som troligtvis behöver "slipas av" och tonas ner på en ev. hbl-avkomma.

Så förslag på gångbara hingstar mottages tacksamt!

/Elin
Jag har liksom Görel en avkomma efter Lamborgini. en -05:a som faktiskt blev finalföl på Riks - Örebro. Han (avkomman) är stor, har väldigt trevlig hals, kort rygg(möjligen väl kort) fina rörelser och ett underbart temperament. Vi valde Lamborgini bl.a. p.g.a vårat sto kan bli lite väl "skruvat", men oxå eftersom vi ville ha en multitalang med "sprätt" i frambenen.
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Även jag har ju Lambourghini avkommor och ganska många dessutom. Men att lägga honom på ett fullblodssto för att få fram en ren dressyrhäst det tror jag inte alls blir bra. Överlag är de Lambo avkommor jag har och har träffat mer multitalanger med inriktning på hoppning. Så om inte stoet i sig själv har mycket bra gångarter tror jag inte man får ut det man vill genom att använda honom. Det är av den anledningen som jag själv inte rekommenderade honom i det här fallet.
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Jag har också sett rätt fina ungar efter honom på nätet. Mkt bra kadens i gången men jag tycker mig också ha sett att vissa kliver lite utanför bak. Sedan har de flesta haft huvudet väldigt högt, halsen rakt upp. Det blir intressant att följa dem framöver, inte minst tempramentsmässigt!
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Mitt sto har en riktigt bra skritt men en medioker trav och en rätt markbunden och vägvinnande galopp. Hennes Lambounge har ett helt annat rörelsemönster än hon i trav och galopp, runda rörelser och långt ifrån markbundna. Jag blev väldigt positivt överraskad;)
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Hans avkommor är ju inte dåliga men om man vill få fram en ren dressyrhäst från ett fullblodssto så tror jag inte att han är rätt val. Vill man däremot ha fram en multitalang, fälttävlansämne eller hopphäst så kan han vara ett mycket bra val beroende på stoets egna egenskaper.
Jag är mycket nöjd med mina Lambobarn har ju fyra stycken här hemma just nu som är mina egna. Kommer att använda honom igen redan nästa år om han kommer i avel i tid. Vilket han ju tyvärr inte gjorde i år.
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Har du ingen bild på stoet? Är iaf lite lättare om man vet hur hon ser ut?

:)
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Hej!

Jag har själv ett sto (angloarab) efter Malvernico och hon har i år fått ett litet halvblodsföl med hingsten Sandakan som står på flyinge (dressyrstam, se flyinge.se). Han är 170 cm, och mitt sto är ca 158 cm. Fölet kommer garanterat bli större än mamman, hon har redan växt om sina äldre fölkompisar! Det är ett jätte vackert och elegant föl som är mycket socialt och rör sig trevligt (hon älskar att hoppa över stockar och stenar i skogen också)! En lyckad kombination faktiskt, vilket även flera hingsthållare trodde att det skulle bli då jag betäckte.

Mamman har nerver liksom sandakan, men det är mer frågan om känslighet än nerver i båda fallen. Jag kan verkligen rekomendera honom. Jag har i mitt stall en tjej som föder upp fullblod och hon har varit mycket positiv till mitt hingstval (hon funderar själv på Sandakan till någon av sina fullblod), och hon tycker även att fölet är jätte trevligt!

Lycka till!
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

kl

Jag kan hålla med om att Rubinrot har lite lång rygg, kanske inte är helt rätt val om man inte vill ha för lång rygg, jag har ju själv fullblods ston och tycker detta är enbart positivt då två av mina märrar är korta.

Det ena mer dressyrstammade stoet är betäckt med Loredes, dock är den tänkt som en ren dressyrhäst. Men Lätta klasser i hopp och FT brukar även en trähäst kravla sig över ;)
Loredes passar mitt sto som handen i handsken, känner inte att jag har "snålat" på nåt eller att jag kompromissat när jag använde honom.

Dressyrhästar med bra hopp poäng är ju Sandakan, Briar och Belamour, de två sistnämna är ju kända för att lämna nerver/humör till sina avkommor men de båda har ju också en del inslag av hopp i sina härstamningar även om de anses som dressyrhingstar. Briar är ju dessutom känd för att lämna mycket storlek, Sandakan lämnar ofta vackra, moderna, fint typade avkommor.
Belamour är ju ny i gamet men har en modern härstamning och hyfsade hopp poäng (på bruks), Pilot finns i stammen som borde stå för hoppgenerna. Han verkar ha ett mycket trevligt psyke och rör sig supertrevligt
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Dressyrhästar med bra hopp poäng är ju Sandakan, Briar och Belamour, de två sistnämna är ju kända för att lämna nerver/humör till sina avkommor men de båda har ju också en del inslag av hopp i sina härstamningar även om de anses som dressyrhingstar

Du menar väl de två förstnämnda ? Belamour har inte några avkommor ännu :-)
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Har Belamour PILOT i stammen??????????
Är det du eller jag som är helt virrig :eek:
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Har Belamour PILOT i stammen??????????
Är det du eller jag som är helt virrig :eek:

Och inte var det du,men låååååååååångt bort i stammen hittade jag honom efter en snabb koll,Hade jag ingen aning om men å andra sidan avlar jag ju inte dressyrhästar även om jag tycker riktigt mycket om B,har ju även träffat hans danska bror
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Alltså går man in lite nogrannare och tittar på Belamours mödernestam så är det inte konstigt att han hoppar såpass bra ! Pilot, Ladykiller, Capitol, Graphit, Ramiro det är väl bara Cor De La Bryere som saknas !
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Alltså går man in lite nogrannare och tittar på Belamours mödernestam så är det inte konstigt att han hoppar såpass bra ! Pilot, Ladykiller, Capitol, Graphit, Ramiro det är väl bara Cor De La Bryere som saknas !

Precis! Det gäller bara att kolla bortom första två leden så kan man hitta alla möjliga godbitar :)
 

Liknande trådar

Avel Jag har lite funderingar inför ev betäckning 2016 - gäller att vara ute i god tid... ;-) Stoet är f 2010, med stammen Don...
Svar
17
· Visningar
3 946
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 005
Avel Har lite lösa funderingar på att ev betäcka mitt xx sto. Be my chief - music streak. ca 161 cm...
2
Svar
21
· Visningar
3 003
Senast: rostad
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp