Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Quaterback är ju rätt kort och burkig och av mer lågställd typ, det finns ju även hoppning i stammen. Jag har dock nyss hört berättas (jag var själv på G att använda honom förra våren) att hans temprament inte är det bästa, mkt rädd och tittig, så jag skulle inte använda honom om jag ville slipa ner "nerv" på stoet. Han är tydligen dessutom väldigt hastrång.

Personligen gillar jag den typen av häst, gärna kompakt men med elastisitet och goda rörelser. Får man fråga var du har hört om hans temperament? PMa gärna om du vill. Har letat mycket info om honom och bara hittat positiva tongångar ang. hans temperament. Vad han nedärver återstår ju att se ... Om han är väldigt hastrång, borde det inte ha blivit nedslag på det och omnämnts någonstans?

Channon går bort då jag inte tycker han har tillräckligt bra trav, annars en fin häst. Briar går bort pga temperamentet han tydligen ofta nedärver, har hört många säga att de gärna blir aningen "elektriska" ... Är i övrigt personligen inte så förtjust i honom. Belamour känns lite för "vanlig" även om han verkar trevlig och säkert blir intresant att följa. Ludwigs Champion hade varit intressant om det var en fälttävlanshäst som var målet, jag gillade typen. Black Coffe har visserligen gammal hederlig svensk halvblodsstam som jag uppskattar men jag vill ha "mer".

Som ni märker är jag kanske lite "petig" ;) men det jag är ute efter är en hingst med "DET", dvs ordentlig utstrålning förutom övriga kriterier. Ska det vara bra gångarter så ska det vara riktigt bra gångarter, om ni förstår. Priset på hingsten, då flera kommenterat lite ang prisnivå, är inte av intresse. Jag vill försöka få fram en kvalitetshäst med bra temperament och då spelar det ingen roll om hingsten är dyr eller billig, framförallt när det är ett "beställningsföl" ...

Tack för alla förslag och kom gärna med fler!

/Elin
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Belamour vanlig?

Hur menar du?

Han är väl inte den dressyrhäst som fått mest ston och det är hans första säsong :confused:
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Jag antar att TS menar att hans utseende och gångarter är för mediokra. Inte att han är för vanlig i aveln.
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Och vad tyckte du om Rosevelt då?

Och Saigon?

Roosevelt är en trevlig typ av häst, har dock inte sett honom i rörelse. Känner kanske att han är i minsta laget med sina 166cm och det finns ju ingen BLUP att gå efter ännu. Saigon har jag inte heller sett i rörelse, vacker hingst men lite för ädel för min smak om man bara går efter bilderna.

/Elin
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Sen har du ju Bocelli också, ger ganska stora avkommor (2,8 cm högre än genomsnittet), ger bra gång. Möjligen att ryggen inte är så stark i linjen som du kanske önskar. Han är ju efter Don Shufro som du var inne på, mamman är helsyster till Ravell.

Figaro har också väldigt fin exteriör, med en kort rygg, och rör sig bra.
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Jag nämde Hampton tidigare, har du kollat på honom?
Utstrålning har han ju så det räcker.
9 i gång rakt över och 8.5 i hoppning.

Annars tycker jag också att Bocelli är fin.

Med risk att få på tafsen: Förstår inte att Nobel så ofta nämns i sådna här trådar, jag tycker han ser oerhört slätstruken ut.
Jag duckar.....
 
Sv: Förslag på dressyrhingstar till xx-sto ...

Nobel är väl en dubbelbegavning som verkar lämna ett sansat temperament. Och jag upplever att det är betydligt vanligare att folk vill ha nat som lugnar ett vasst sto än tvärtom. Jag tror det är därför han ofta kommer upp.
 

Liknande trådar

Avel Jag har lite funderingar inför ev betäckning 2016 - gäller att vara ute i god tid... ;-) Stoet är f 2010, med stammen Don...
Svar
17
· Visningar
3 945
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 001
Avel Har lite lösa funderingar på att ev betäcka mitt xx sto. Be my chief - music streak. ca 161 cm...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Senast: rostad
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp