Förslag på sadel?

Fabian In Memoria

Trådstartare
Vilka sadlar kan tänkas passa på den här ryggen? Behöver någon sadel som kan användas under uppbyggnad av muskler och kondition. Har en gammal Prestige Meredith, 17 tum, 34 vid som är lite för låg vid manken, annars ganska hyfsad.
 

Bifogade filer

  • E561DEF4-745A-4C2A-AA6A-C767053ED1BD.jpeg
    E561DEF4-745A-4C2A-AA6A-C767053ED1BD.jpeg
    196,1 KB · Visningar: 104
Jag har god erfarenhet av klassiska engelska sadlar med bred ullstoppad panel som en sadelmakare stoppar specifikt åt den aktuella hästen när det gäller hästar som denna med underutvecklad muskulatur :)

Jeffries, Ideal/Crown, Frank Baines etc
 
Jag har god erfarenhet av klassiska engelska sadlar med bred ullstoppad panel som en sadelmakare stoppar specifikt åt den aktuella hästen när det gäller hästar som denna med underutvecklad muskulatur :)

Jeffries, Ideal/Crown, Frank Baines etc
Ok, hur funkar det? Alltså hur hittar man en sådan sadel och en sadelmakare som fixar det? Och vad kostar ett sådant kalas?
 
Han är endast sporadiskt riden senaste halvåret, men var inga problem att provrida. Säljaren hade en Pessoa (sjukt skön sadel).
 
Ska prova dressyrsadeln jag har i morgon, men den är ju också en Prestige i samma storlek. Kan han ha den hjälpligt får jag nog börja med den och boka en sadelprovning pronto.
 
Han är endast sporadiskt riden senaste halvåret, men var inga problem att provrida. Säljaren hade en Pessoa (sjukt skön sadel).

Jaså? Vilken modell? Jag har en Pessoa till salu (hopp) hos sadelmakaren nu då jag inte ens bemödade mig att lägga på den på min gamling pga monstermanke och något svängd rygg.
 
Jaså? Vilken modell? Jag har en Pessoa till salu (hopp) hos sadelmakaren nu då jag inte ens bemödade mig att lägga på den på min gamling pga monstermanke och något svängd rygg.
Vet inte modellen, men vet inte heller om den egentligen passade på hästen i fråga (försäljningsstall med omsättning, så de provar ju inte ut individuella sadlar direkt). Men skön var den!
 
Då skulle jag börja med att prova lägga på tex en Kieffer Donau på den där ryggen 😊
Jag inser ju att jag kan inte kan köpa en massa sadlar i blindo, så det får ju bli en sadelutprovare så fort det går. Och så får jag nog acceptera att det blir en billigare begagnad sadel nu och att jag måste byta när han har musklat sig.
 
  • Gilla
Reactions: Bee
Ok, hur funkar det? Alltså hur hittar man en sådan sadel och en sadelmakare som fixar det? Och vad kostar ett sådant kalas?
Jag har turen att ha en i närheten som provar ut, stoppar om, säljer nya och förmedlar begagnade, dessutom får man byta in sadeln när hästen musklat om sig. Helt outstanding service och har räddat min rygghästs ridkarriär.

Jag kommer inte ens ihåg hur jag hittade dit från början. Google?
 
Jag har turen att ha en i närheten som provar ut, stoppar om, säljer nya och förmedlar begagnade, dessutom får man byta in sadeln när hästen musklat om sig. Helt outstanding service och har räddat min rygghästs ridkarriär.

Jag kommer inte ens ihåg hur jag hittade dit från början. Google?
Jaha, det kanske är att hoppas för mycket att hitta motsvarande här då.
 
Jag har turen att ha en i närheten som provar ut, stoppar om, säljer nya och förmedlar begagnade, dessutom får man byta in sadeln när hästen musklat om sig. Helt outstanding service och har räddat min rygghästs ridkarriär.

Jag kommer inte ens ihåg hur jag hittade dit från början. Google?
Vilken del av landet?
 

Liknande trådar

Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
720
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
810
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
695
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 319
Senast: kurakosz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp